25.03.2020

9. Slovenska glasbena olimpijada

Glasbena olimpijada, na kateri svoja glasbena znanja, pevske veščine in lastno skladbo predstavljajo glasbeno nadarjeni osnovnošolci, je letos že tretjič potekala na dveh ravneh: šolski in nacionalni.

Branka Rotar Pance

Tjaša Hafner (OŠ Šmartno pod Šmarno goro, mentorica Anita Novak Smolič) pri izvedbi             lastne skladbe Potovanje z vlakom za klavir štiriročno na zaključnem koncertu.
Foto: © arhiv Glasbene mladine Slovenije

Glasbena olimpijada, na kateri svoja glasbena znanja, pevske veščine in lastno skladbo predstavljajo glasbeno nadarjeni osnovnošolci, je letos že tretjič potekala na dveh ravneh: šolski in nacionalni. Šolske glasbene olimpijade so bile izvedene na 49 osnovnih šolah, na njih je sodelovalo 189 osnovnošolcev v starosti od 12 do 14 let (učenci zadnje triade OŠ). Največje število udeležencev na šolski glasbeni olimpijadi je imela OŠ Beltinci (21 tekmovalcev, mentor Miha Kavaš), sledili sta OŠ Brežice (12 tekmovalcev, mentorica Metka Babič) in OŠ Dragotina Ketteja Ilirska Bistrica (10 tekmovalcev, mentorica Damjana Kinkela). Na ostalih šolah je bil številčni razpon sodelujočih od enega do devet tekmovalcev. Priprave na izvedbo tekmovanja in izvedbe šolskih glasbenih olimpijad so potekale pod vodstvom 46 učiteljev glasbene umetnosti. Vsaka osnovna šola je lahko prijavila dva najvišje uvrščena tekmovalca na nacionalno raven tekmovanja.

V prostorih Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana je v nedeljo, 8. marca, potekala 9. Slovenska glasbena olimpijada. Nanjo je bilo prijavljenih 78 tekmovalcev, udeležilo pa se je je 73 učencev iz 44 osnovnih šol iz celotne Slovenije. Tekmovalni dan se je začel s pozdravnimi nagovori koordinatorice tekmovanja, Branke Rotar Pance, in gostiteljice direktorice konservatorija, Polone Češarek. Po petju olimpijske himne so se tekmovalci razvrstili v pet učilnic in začeli s pisanjem testa. Začetne naloge so bile povezane s predvajanjem štirih zvočnih posnetkov: odlomkom iz Klavirskega koncerta št. 1 v b-molu, op. 23 Petra Iljiča Čajkovskega, odlomkom iz Slavnostne uverture Lucijana Marije Škerjanca, samospevom Večerna impresija istega skladatelja ter Maršem in rondojem Jeana Baptista Lullyja. Sledile so naloge, povezane z izvajalskimi zasedbami, glasbeno sestavljanko, v kateri so morali tekmovalci pravilno razvrstiti dele Ode radosti, prepoznati skladatelja in odgovoriti še na nekaj vprašanj, povezanih z Ludwigom van Beethovnom. Zadnji del nalog se je povezoval s prispevkoma iz Glasne, ki so ju tekmovalci morali preštudirati pred tekmovanjem (Branka Rotar Pance: Pogled skozi okno zgodovine, Igor Feketija: Električna in elektronska glasbila). Po zaključenem pisanju so vse pisne teste tekmovalcev pregledale in ocenile Katarina Habe, Maja Repolusk in Neža Križnar.

Vsak tekmovalec se je nato v skladu s tekmovalnim urnikom razvrstil pri a vista preizkusu, pevskem nastopu in predstavitvi lastne avtorske skladbe, ki jo je napisal pred tekmovanjem in je bila v notnem zapisu priložena njegovi prijavi na tekmovanje. Pri a vista preizkusu je izžrebal eno od ritmičnih vaj in eno melodično vajo, ju najprej pregledal in nato izvajal. A vista izvedbo sta kot žirantki ocenjevali Katarina Zadnik in Branka Rotar Pance. Pevski nastop tekmovalcev je bil programsko zelo raznovrsten. Posamezni tekmovalci so se predstavili z ljudsko pesmijo, drugi s skladbo iz umetne pesemske literature, z evergreeni slovenskih popevk in narodnozabavne glasbe. Nekateri so skladbe peli brez spremljave, drugi ob klavirski spremljavi mentorjev in drugih korepetitorjev. Nekaj tekmovalcev je svoj pevski nastop izvedlo tudi ob lastni spremljavi. Vokalno kakovost in interpretacijsko prepričljivost tega pevskega nastopa sta kot žirantki ocenjevali Tatjana Vasle in Bernarda Rakar. Letošnje avtorske skladbe tekmovalcev so bile tako kot v preteklih letih raznovrstne tako glede izvajalskih zasedb kot tudi naslovov skladb in njihove izraznosti. Tekmovalci in njihovi mentorji v tem delu tekmovanja vedno z zanimanjem prisluhnejo drug drugemu, se ob tem učijo in dobijo navdih za nadaljnje glasbeno ustvarjanje. Čeprav gre tako kot v pevskem preizkusu za javni del tekmovanja, je bila v skladu s preventivo pred pretečo epidemijo koronavirusa koncertna predstavitev avtorskih skladb izvedena v navzočnosti manjše skupine sotekmovalcev in njihovih mentorjev. Avtorske skladbe tekmovalcev in njihovo izvedbo so ocenjevali trije žiranti: skladatelji Nenad Firšt, Katarina Pustinek Rakar in Tilen Slakan.

Posebnost letošnjega pisnega preizkusa in glasbene olimpijade v celoti je bila prilagoditev pisnega testa in a vista ritmičnih in melodičnih vaj v brajico za Urha Štrakla z OŠ Polzela (mentorica Bojana Hrovat). Za prilagoditev sta poskrbeli Neva Laščak (notni zapisi) in Marija Repe Kocman (tekstni del pisnega testa) s Centra za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne (IRIS). Poskrbljeno je bilo tudi za podaljšan čas pisanja pisnega testa ter ostale potrebne izvedbene prilagoditve. Za vse to je poskrbela Neva Laščak, ki je bila tudi članica žirije 9. Slovenske glasbene olimpijade. Urh Štrakl je na koncu tekmovalnega dne za svoje dosežke ob dolgem in glasnem aplavzu prejel zlato priznanje.

9. Slovenska glasbena olimpijada se je zaključila s koncertom in podelitvijo priznanj. Zlato priznanje je prejelo 25 tekmovalcev, srebrno 40 tekmovalcev, bronasto pa 8. Dve najvišje uvrščeni tekmovalki, prejemnici zlatega priznanja – Andrea Tamaši z OŠ Danile Kumar Ljubljana (mentorica Andreja Šmigoc) in Lara Govek z OŠ Šalek Velenje (mentorica Barbara Rošer), sta z nagrado pridobili pravico do udeležbe na 5. mednarodni glasbeni olimpijadi, ki bo letos potekala v kraju Ayia Napa na Cipru. Posebno priznanje za odličen pevski nastop je podelila Tatjana Vasle. Prejeli so ga Amadeja Dvoršak (OŠ dr. Frana Žgeča Dornava, mentorica Metka Zagoršek) za izvedbo skladbe  Mlade oči Jureta Robežnika, Kristian Jenko (OŠ Dragotina Ketteja Ilirska Bistrica, mentorica Damjana Kinkela) za izvedbo skladbe Vilo moja Ivice Badurine in Tia Valentinc (OŠ Jurija Dalmatina Krško, mentorica Damjana Mlakar) za izvedbo skladbe Prisluhni mi Saše Fajona. Katarina Pustinek Rakar je podelila posebna priznanja za odličen ustvarjalni dosežek in izvedbo lastne skladbe; prejeli so jih Tjaša Hafner (OŠ Šmartno pod Šmarno goro, mentorica Anita Novak Smolič) za skladbo Potovanje z vlakom za klavir štiriročno, Zala Zarja Mesec (OŠ prof. dr. Josipa Plemlja Bled, mentorica Irena Kosmač) za skladbo Njoki z dimljenim lososom za harmoniko in klavir, Katja Petan (OŠ Vavta vas, mentorica Alenka Gazvoda) za skladbo Življenje je res lepo za glas in ukulele ter Pavlina Šifrar (OŠ Louisa Adamiča Grosuplje, mentorica Marta Steklasa) za skladbo Apokalipsa za citre in violončelo.

Tekmovanje, ki je potekalo v skupni organizaciji Zveze glasbene mladine Slovenije, Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani in Konservatorija za glasbo in balet, je potekalo zelo tekoče in v prijetnem olimpijskem razpoloženju, za kar so v tehnično-organizacijskem in izvedbenem pogledu poleg navedenih v prispevku poskrbeli še Branka Novak in Uroš Mijošek z Zveze glasbene mladine Slovenije ter Alma Oražem, Maša Svetlin, Vanessa Večko, Vid Čadež, Miha Zupanc Kovač in Anže Tratar, ki so študenti oddelka za glasbeno pedagogiko Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani. Na praznični nedeljski dan smo se razšli z željo, da se prihodnje leto znova srečamo na jubilejni deseti Slovenski glasbeni olimpijadi.