29.08.2012

Festival Maribor v svoji 50. izdaji

Med 5. in 15. 9. bodo na Festivalu Maribor nastopili številni svetovni in slovenski vidni glasbeniki, mdr. Dawn Upshaw, Bernarda Bobro, Viktória Mester in Allan Clayton.

uredništvo

Umetniški vodja festivala Richard Tognetti (foto: Dejan Bulut)
Foto: Dejan Bulut

Za Festivalom Maribor je pol stoletja zgodovine. Izšel je iz mednarodnega festivala komorne glasbe Glasbeni september, od katerega ni nasledil le pretanjenega programskega izbora in visokega izvedbenega nivoja, temveč tudi edinstveni način organiziranja, ki ga še danes ločuje od preostalih glasbenih festivalov v tem delu Evrope. Letos, v letu EPK, beleži pet let, odkar se pod njegove programe podpisuje Richard Tognetti. Violinist, dirigent in vodja Avstralskega komornega orkestra je s svojimi svežimi, raznorodnimi, drznimi, a tehtnimi programi Festival Maribor postavil ob bok najvidnejšim evropskim festivalom. Lani so na koncertih našteli preko 7000 obiskovalcev, več kot 150 tujih gostov pa je v Mariboru bivalo ves čas trajanja festivala.

Letošnji program prinaša 15 koncertov osrednjega programa, od tega eno matinejo, en popoldanski koncert in en koncert, namenjen mladim poslušalcem (Mega!, 7. 9.). Poleg ustaljenih prizorišč bo letos dogodke gostila tudi dvorana nekdanjega kina Udarnik.

Festival k sodelovanju vabi posamezne vrhunske glasbenike, ki nato glede na programski izbor umetniškega vodje na festivalu samem tvorijo različne zasedbe, od komornih do orkestrskih. Vsi festivalski koncerti so zato izvirna festivalska produkcija. Jedro letošnjega festivalskega orkestra ponovno tvorijo člani Avstralskega komornega orkestra, ki ga kritiki enoglasno postavljajo v vrh tovrstnih orkestrov. Orkestru se bodo znova pridružili izbrani domači in tuji solisti ter člani slovenskih pa tudi nekaterih tujih orkestrov (Slovenska filharmonija, Simfonični orkester RTV Slovenija, Simfonični orkester SNG Maribor, Beograjska filharmonija, Festivalski orkester iz Budimpešte, Filharmonični orkester iz Valencie ...). Tokrat se bo orkestru pridružil še festivalski zbor, ki ga bodo sestavljali izbrani domači in tuji pevci, ter člani zbora Opere in baleta SNG Maribor pod vodstvom Daniele Candillari.

In kaj nam ponuja letošnji Festival Maribor? Že na otvoritvenem koncertu (Čarobnost, 5. 9.), na katerem bo nastopila slovita Dawn Upshaw, bomo ob Vivaldiju, Paganiniju, Schumannu, Schubertu, Brittnu in Schönbergu lahko slišali tudi skladbe Piazzole in pop-rock skupine R.E.M., spored Navdihujoče domoljubje (6. 9.) pa nas od Dvořaka in Janáčka pripelje do prvih avstralskih priseljencev (P. Schulthorpe: Port Essington za godalni orkester).

Na otvoritvenem koncertu 5. 9. bo nastopila tudi slovita pevka Dawn Upshaw (foto: Dario Acosta)Spored Vir navdiha (7. 9.) prinaša priljubljeni Mendelssohnov koncert za violino, klavir in godala, pri katerem bomo po dobrih desetih letih, ko je navduševal na Glasbenem septembru, ponovno lahko prisluhnili madžarskemu pianistu Denesu Várjonu. Zanimivo programsko os zariše trojček koncertov Progresivni triptih, pravi mali koncertni maraton, ki bo v enem dnevu na treh prizoriščih (Kazinska dvorana, Alojzijeva cerkev, Stolna cerkev) z Leclairom, Ravelom, Franckom, Dutilleuxem in še nekaterimi drugimi francoskimi skladatelji poskušal razkriti skrivnost privlačnosti francoske glasbe (Francija, 9. 9., ob 15. uri), povezati sodoben pristop k Bachu švicarskega violončelista Thomasa Demenge z meditativno religioznostjo Liszta (Leta romanja) in Messiaena (Vizije amena) (Vizije, 9. 9., ob 18. uri) ter z Vivaldijem, Pärtom in Pergolesijem temo preliti v objem svetlobe (Svetloba in tema, 9. 9., ob 20. uri)

Spored Električni vihar prinaša svetovno praizvedbo skladbe Electric Preludes avstralskega skladatelja Bretta Deana, ki je posvečena Richardu Tognettiju in Festivalu Maribor, v skrivnostni atmosferi dornavskega dvorca pa bodo zazveneli godalni kvarteti Peterisa Vasksa, Arva Pärta in Dmitrija Šostakoviča.

Med umetniki, ki bodo prvič nastopili na mariborskih odrih, sta tudi mezzosopranistka Viktórie Mester in tenorist Allana Claytona, ki bosta skupaj z že omenjeno Bernardo Bobro in basistom Gustavom Belackom poskrbela za veličasten zaključek festivala z Beethovnovo 9.simfonijo..

Drzno soočenje soprana in osmih violončel prinaša koncertni spored Cello Rocks (13. 9.), Festival Maribor pa je k sodelovanju pritegnil mariborsko sopranistko Bernardo Bobro, ki v zadnjih letih niza v največjih evropskih koncertnih hišah uspeh za uspehom, nazadnje jo je svetovna glasbena javnost slavila ob uspešnem debiju v vlogi Violete (Verdi: Traviata) v Kraljevi operi v Covent Gardnu. S koncertnim sporedom Pa kaj! (14. 9.) se v Maribor vrača še en stari znanec, ki je s svojo virtuoznostjo in prefinjeno muzikalnostjo navduševal na Glasbenem septembru, klarinetist Mate Bekavac. Med umetniki, ki bodo prvič nastopili na mariborskih odrih, sta tudi mezzosopranistka Viktórie Mester in tenorist Allana Claytona, ki bosta skupaj z že omenjeno Bernardo Bobro in basistom Gustavom Belackom poskrbela za veličasten zaključek festivala. Na sporedu je namreč Beethovnova 9. simfonija, s katere izpiljeno, a tipično energično in svežo interpretacijo je Tognetti z Avstralskim komornim orkestrom letos v okviru svetovne turneje, posvečene Beethovnovim simfonijam, navdušil občinstvo in kritike od New Yorka do Londona.

V vrsti skladb, ki na slovenskih odrih še niso bile izvedene, bo tudi svetovna premiera, Electric Preludes Bretta Deana, posvečena prav
Festivalu Maribor.

Letošnji program smiselno nadaljuje in nadgrajuje tudi nekatere programske poudarke iz prejšnjih let. Kot primer izpostavimo lanskoletni multimedijski konceptualni koncertni dogodek Nič, ki bo letos dobil protiutež v programu Vse (8. 9.), ali odbleske programa Luminous iz leta 2010 v sporedu letošnjega otvoritvenega koncerta. Nov ambiciozni multimedijski glasbeni podvig nosi naslov Greben (14. 9.) in prinaša poglobljeno iskanje povezav med naravo in umetnostjo, med valovanjem glasbe in valovanjem zvoka, med glasbenim slikanjem in slikanjem glasbe. Glasbeni projekt, ki izziva normo in lomi njene meje, vzpodbuja k premišljevanju in izpraševanju starega ter iskanju novega v glasbi in podobi.

Kakor vsakič, koncerti tudi letos ponujajo vrsto skladb, ki na slovenskih odrih še niso bile izvedene, in sicer so to Anthèmes za solo violino Pierra Bouleza, Trois Strophes Sur Le Nom De Sacher za violončelo solo Henrija Dutilleuxa, Carlo Bretta Deana, Sneg Kaije Saariaho, Port Essington za godalni orkester Petra Schulthorpa, ter eno svetovno premiero, Electric Preludes Bretta Deana, posvečeno prav Festivalu Maribor.

Tudi za mlade se je v osrednjem programu našel prostor. Zanje so v sodelovanju z violončelistom Tilnom Artačem, ki slovi po svoji humoristični žilici, pripravili humorno glasbeno raziskovanje za neposvečene v marsikdaj precej čudaški svet klasične glasbe, pri katerem bo za dobro vzdušje ob pestrem izboru skladb poskrbel tudi priljubljeni komedijant, igralec in glasbenik Jure Godler.