29.06.2019

Festival Radovljica 2019

Za marsikoga poletje ne bi bilo zares poletje, če avgustovski večeri ne bi bili odeti v eksotične, za stalne obiskovalce Festivala Radovljica pa že domače zvoke glasbe minulih stoletij. Tudi letos se nam obetajo zanimiva doživetja, strnjena v že 37. sezono uglednega festivala.

Tomaž Gržeta

Jure Miloš
Foto: © Festival Radovljica

Za marsikoga poletje ne bi bilo zares poletje, če avgustovski večeri ne bi bili odeti v eksotične, za stalne obiskovalce Festivala Radovljica pa že domače zvoke glasbe minulih stoletij. Tudi letos se nam obetajo zanimiva doživetja, strnjena v že 37. sezono uglednega festivala, ki ga sooblikujeta Društvo ljubiteljev stare glasbe Radovljica s predsednico Marijo Kolar in umetniški vodja festivala Domen Marinčič. Svoj letošnji okvir delovanja in koncertne sporede sta 6. junija predstavila na tiskovni konferenci v sejni sobi Občine Radovljica.

Marija Kolar je poudarila pomen sodelovanja z Občino Radovljica, ki festival podpira ne le finančno, temveč tudi z razumevanjem in dobrodošlico, kajti župan Ciril Globočnik in njegovi sodelavci se že vrsto let zavedajo pomena, in to tako lokalnega kot (med)narodnega, tega festivala, ki v njihovo mesto vsako poletje pripelje čedalje več obiskovalcev – ljubiteljev kvalitetne klasične glasbe. Ga. Kolar je prav tako izpostavila dobre odnose z Glasbeno šolo Radovljica, ki deluje v radovljiški graščini ter festivalu vsako leto velikodušno odstopi prostore, v katerih festival poteka (ne le baročno dvorano, v kateri izvedejo večino koncertov). Festival bo letos potekal med 10. in 25. avgustom, kot vedno bo obsegal deset koncertov, sporedi štirih med njimi pa so bili zasnovani ravno za letošnjo edicijo. Marija Kolar je besedo nato predala Domnu Marinčiču, ki je natančneje predstavil sporede in nastopajoče.

Festival nepretrgoma poteka od leta 1983, Domen Marinčič pa ga oblikuje od leta 2006. Izpostavil je, da je posebna vrednost festivalskih sporedov ta, da vsako leto vsebujejo veliko glasbe, ki je del slovenske glasbene dediščine. Tako bo letos zvenela renesančna in zgodnjebaročna glasba, ohranjena v zbirkah, ki so bile nekoč v lasti ljubljanskega škofa Tomaža Hrena, glasba zgodnjebaročnega, tudi na Kranjskem delujočega skladatelja Isaaca Poscha, koncert za čembalo, pripisan Jožefu Kastelcu iz Šoštanja, trio znamenitega italijanskega skladatelja in violinskega virtuoza Arcangela Corellija, najden v rokopisu, ki ga hrani NUK v Ljubljani, in še kaj.

Poleg izvedb del iz Hrenovih kodeksov nadaljevanje »zgodb« iz preteklih let predstavljata sporeda, posvečena Bachovi in Schubertovi glasbi. Do sedaj je festival predstavil izvedbe iz Bachovih zbirk Umetnost fuge, Glasbena daritev ter prve in tretje knjige zbirke Clavier-Übung, letos pa se obeta izvedba Goldbergovih variacij, ki jo pripravlja francoski čembalist Pierre Hantaï. Schubertovemu ciklu samospevov Lepa mlinarica in godalnemu kvintetu z dvema violončeloma letos sledi znana sonata za arpeggione, glasbilo, na katero bo igral ruski violončelist Aleksander Rudin.

Festival je do sedaj predstavil tudi nekaj izvedb oziroma rekonstrukcij izjemno starih in pogosto le fragmentarno ohranjenih glasbenih tradicij antike in srednjega veka. V ta kontekst sodita letos »balkanska« sporeda na letošnjem festivalu: tradicionalna glasba zahodne Hercegovine, katero bo ob skupini pevk predstavil Jure Miloš, ki poje ter igra na ljudska glasbila dinarskega območja – gusle, diple, svirala in lijerico; ter bizantinski koral romunske pravoslavne cerkve v izvedbi ansambla Byzantion.

Na otvoritvenem koncertu bo nastopil Dan Laurin, švedski virtuoz na kljunasti flavti. Francoski baritonist Romain Bockler in slovenski lutnjist Bor Zuljan bosta nastopila z lastnimi priredbami glasbe Josquina Despreza. Tretji koncert bo posvečen koncertantnim motetom Isaaca Poscha, ki jih bodo predstavili člani ansambla musica cubicularis. Švicarski mojster improvizacije Rudolf Lutz bo razkazal svojo spretnost na orglah cerkve v Velesovem. Festival bo sklenil The English Cornett & Sackbut Ensemble z beneško glasbo za cinke in pozavne.

Predstavitvi sporeda 37. Festivala Radovljica 2019 je sledil slavnostni trenutek, ko sta predsednica Društva ljubiteljev stare glasbe Radovljica in radovljiški župan podpisala pogodbo ter s tem festivalu zagotovila nemoteni potek v letošnji sezoni. Marija Kolar in Domen Marinčič sta še enkrat poudarila pomen kolegialnosti in sodelovanja – ne le z radovljiško občino, glasbeno šolo in župnijo, temveč tudi izjemen pomen prostovoljnega dela, ki ga za festival opravijo številni (tudi neimenovani) člani festivalske ekipe. Zaradi njihovega zvestega in predanega dela se lahko večina sredstev, ki jih festivalu namenita država in občina, lahko usmeri v sam spored, kar nam sleherno leto zagotovi kar deset vrhunskih koncertov.

Pred začetkom glasbenega dogajanja v Radovljico vabijo na že tradicionalno razstavo fotografij z lanske edicije Festivala Radovljica, katere avtorica je uradna fotografinja festivala, Jana Jocif. Razstava bo na ogled v preddverju radovljiške graščine tudi med potekom festivala. V sklopu festivala bo potekal tudi tečaj za kljunasto flavto z Matejo Bajt.

In kot že pretekla leta, tokrat znova na vse koncerte vozi brezplačni avtobus iz Ljubljane in Kranja. Za več informacij obiščite uradno spretno stran festivala TUKAJ