13.09.2013

Iz luknje na oder, z odra na platno

Avdićev sarkazem, ki je v preteklosti razburil in zmedel celo marsikaterega oboževalca, je na zadnjem albumu dobil nekoliko drugačen obraz.Pa vendar Avdićeve besede še vedno bičajo laž, prevaro in hinavščino.

Simon Vene

Human Reich

Damir Avdić

Human Reich

Kapital Rekord
2013

Ko se ozrem v nedavno zgodovino nekdanje skupne države, še kako preroško zveni ime Rupa u zidu (Luknja v zidu) bosanskega hard core punk benda iz Tuzle. Ko se voziš po prizoriščih zadnje balkanske morije, strelske luknje na pročeljih zgradb še vedno nemo pričajo o vojni. Damir Avdić DiplomatzGraha Bosanski psiho je glasbeno pot začel z bendom Rupa u zidu; še prej se je tam rodil in postal živa priča grozodejstev človeške neumnosti v krasnem človeškem kraljestvu. Menda sem prve Avdićeve posnetke slišal z izdaje založbe Slušaj najglasnije; »kome, kome pišeš stihove«, je grmelo iz zvočnikov. Tudi to je bilo preroško. Bombardiranje New Yorka namreč – leteči vodeni izstrelki, polnjeni z najnevarnejšim biološkim orožjem, z nedolžno človeško silo. Z bendom Rupa u zidu je Diplomatz posnel tri albume pred in med vojno, tudi četrti je bil na poti, tako pravijo. A na pot je odšel kar Avdić sam, z Gibson Les Paul kitaro. Iz Amerike, Nemčije, Hrvaške, Slovenije se je vrnil s kitaro ter z glasom, stasom in sarkazmom Mefista.

Leta 2004 je za zagrebško založbo Slušaj najglasnije posnel prvenec z naslovom ... od trnja i žaoka ... (iz trnja in žela), kmalu je izšla tudi prva novela z naslovom Na krvi ćuprija (Bratstvo duša, 2005). Drugi album, Mrtvi su mrtvi, je leta 2008 izdala slovensko­-hrvaška neodvisna založba Moonlee Records. Ob tem glasbenem izdelku je izšla tudi druga novela z naslovom Enter Džehenem (2009), na gledališki oder pa se je povzpela monodrama Na krvi ćuprija (Most na krvi). Uprizoritev Avdićeve prve novele, za katero je sam priredil scenarij in jo sam tudi odigral ter režiral skupaj z Markom Bulcem, smo imeli priložnost izkusiti v gledališču Glej (2009). Most na krvi je bila igra teme in svetlobe, bližine in oddaljenosti, utesnjenosti in prostornosti v samoti neštetih glasov. Tretji album z naslovom Život je raj je izšel leta 2010, prav tako za Moonlee Records. Četrti z naslovom Mein Kapital (2012) in peti, povsem svež (9. september 2013) Human Reich sta izšla v samozaložbi pod etiketo Kapital Rekord.

Zvočna slika je takšna, kot je poznamo že iz preteklih albumov: živa, surova – glas in kitara, ki na trenutke zvenita kot podivjani punk rock bend, spet drugič kot blues poteptanega ponosa ali recital dramskega besedila z glasbeno spremljavo. Še ena zvočna knjiga več na bogati ustvarjalni poti.

Human Reich, človeško kraljestvo, nadaljuje izročilo predhodnih albumov. Glas in rezka kitara, navadne in bizarne zgodbe in vedno tudi preklinjanje človeških nesmislov. Značilni Avdićev sarkazem, ki je v preteklosti razburil in zmedel celo marsikaterega oboževalca, je na zadnjem albumu dobil nekoliko drugačen obraz. Bes in jeza ter zajedljivost osebnoizpovedne lirike se izmenjujejo z zgodbami, prigodami ljudi, iz katerih se nam kažejo absurdi tako osebne kot družbene narave (Izeta, Muharem, Fadil). Pa vendar Avdićeve besede še vedno bičajo laž, prevaro in hinavščino.

Album Human Reich je bil posnet marca letos na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani. Zvočna slika je takšna, kot je poznamo že iz preteklih albumov: živa, surova – glas in kitara, ki na trenutke zvenita kot podivjani punk rock bend, spet drugič kot blues poteptanega ponosa ali recital dramskega besedila z glasbeno spremljavo. Še ena zvočna knjiga več na bogati ustvarjalni poti.

Izida albuma tokrat ne bo pospremila nova novela, temveč dokumentarni film z naslovom, seveda sarkastičnim, Pravi človek za kapitalizem. Scenarij in režija sta delo Dušana Moravca, tudi glasbenika (bas kitaro je v začetku osemdesetih ožemal v zasedbi Kuzle), ki je odšel po poti filmskega traku. Osrednji lik je kdo drug kot bosanski psiho, pesnik, performer, pisatelj, človek iz soseščine Damir Avdić. Pri nas je bil film predpremierno predstavljen danes, v petek trinajstega, na 16. festivalu slovenskega filma v Portorožu pred večernim nastopom Grahe v starem portoroškem skladišču soli. Pravi človek za kapitalizem je bil prvič predstavljen avgusta letos ob Jadranskem morju pod Velebitom na Starigrad Paklenica filmskem festivalu, festivalu glasbenodokumentarnega filma. Že jutri zvečer pa bomo film o Damirju Avdiću in kasneje njegov nastop lahko videli tudi v Ljubljani, in sicer v Centru urbane kulture Kino Šiška

@http://www.youtube.com/watch?v=ukfKLJ4ImyE@