30.10.2018

Jubilej Festivala Slowind z vsebinskim bogastvom

Jubilejna dvajseta edicija Festivala Slowind bo med 6. in 20. novembrom ponudila posebno ambiciozno zasnovan program sodobne glasbe ter z njim podčrtala vsebinski pomen tega festivala.

Maia Juvanc

Fotografija s tiskovne konference Festivala Slowind.
Foto: Maia Juvanc

Jubilejna dvajseta edicija Festivala Slowind bo med 6. in 20. novembrom ponudila posebno ambiciozno zasnovan program sodobne glasbe ter z njim podčrtala vsebinski pomen tega festivala. Umetniška voditeljica letošnje edicije, skladateljica Nina Šenk, je na tiskovni konferenci pojasnila, da gre za zgoščen program glasbe, ki ga bomo lahko s šestimi koncerti lažje zaužili postopoma, v treh tednih. Festival ponuja izjemno raznoliko glasbo tako pomembnih utrinkov iz svetovne glasbene zakladnice kot tudi dela, ki bodo tkala rdečo nit s preteklimi izvedbami Slowinda. Zaradi večjega deleža novitet skladateljic bosta letos uravnoteženo zastopana oba spola, medtem ko bo med dirigenti tokrat bolj izpostavljena ženska taktirka Jere Petriček Hrastnik.

Bero skladb za program poleg tega usmerja estetski premislek Nine Šenk o sodobni glasbi, ki mora iskati stik z robom svoje umetnosti ali se povezati z zunajglasbenimi vsebinami ter iskati novo skladateljsko razmišljanje, »izven ustaljenih okvirov«.

6. novembra bosta na sporedu koncerta, ki bosta odpirala dve rdeči niti: močne mednarodne izvajalske naveze Slowinda in sodobno predelovanje starejših glasbenih slogov. Na prvem bo v ospredje postavljeno muziciranje članov kvinteta Slowind in njegovih prijateljev, kolegov glasbenikov, kot so violinist Miran Kolbl, tolkalca Simon Klavžar in Jože Bogolin, pozavnist Žan Tkalec, violončelista Izak in Milan Hudnik idr. Skladbe Lize Lim, Briana Ferneyhougha, Bernda Aloisa Zimmermanna, Chaye Czernowine, Olge Neuwirth in Unsuk Čin, ki vsebujejo elemente presenečenja, kakšne tudi zabavno noto, bodo ponudile tako solistične momente kot večje ansambelsko muziciranje v sestavu s tolkali, trobili, pihali godali in prepariranim klavirjem. Zazvenela bo tudi skladba Scratch Nine Šenk. Drugi koncert bo obravnaval glasbo Guillauma Dufayja skozi prizmo našega časa. Refleksijo na ustvarjalnost Dufayja bo ponudila skladba Isabel Mundry, ki ne sledi eklektičnim postmodernističnim spajanjem, temveč odseva skladateljičino osebno glasbeno odzivanje na stari slog. Raznolike sodobne predelave preteklih glasb bodo ponudile tudi preostale skladbe na sporedu. 

Tretji koncert bo v Slovensko filharmonijo pripeljal svetovni fenomen, ki bo k nam prispel naravnost iz Berlinske filharmonije. Kvartet JACK bo poustvarjal glasbo Elliotta Carterja, Sabrine Schroeder, Matthiasa Pintscherja (nekdanjega umetniškega vodje Festivala Slowind) in Lize Lim. Koncert bodo zaključili z izvedbo legendarnega dela Iannisa Xenakisa Tetras za godalni kvartet. Slednji je zaslovel v izvedbi Kvarteta Jack z videospotom na YouTubu

Nekakšen višek festivala bo četrti koncert, na katerem bo prepoznavni komorni orkester Klangforum Wien izvajal mojstrovine Beata Furrerja, Rebecce Saunders ter skladbo In the Absence, ki je mejnik v karieri Nine Šenk z izvedbama na Salzburškem festivalu in v Moma muzeju z Newyorškimi filharmoniki

Rdeča nit festivala se bo nadaljevala na petem koncertu, ko bo Slowind združeno izvajal noviteti s Klangforum Wien. Poleg skladb Vita Žuraja in Enna Poppe bosta zazveneli svetovni premieri Bouquet de paramètres sauvages Vinka Globokarja in Gvaš Nine Šenk. Ta koncert bo zatem ponovljen v veliki dvorani avstrijske radiotelevizije ORF. 

Festival bo zaokrožil poudarek na samem kvintetu Slowind, ki bo v središču izvajalske pozornosti na zaključnem koncertu. Na njem nas sicer čaka še s tretja noviteta, tokrat izpod peresa Mateja Bonina. Poleg te skladbe bodo zazvenela dela pomembnih slovenskih avtorjev, nosilcev različnih svetovnih estetskih nazorov. Na sporedu bo glasba Larise Vrhunc, Lojzeta Lebiča, Urške Pompe in še za konec primeren Globokarjev Avguštin, dober je vin (2002).

V sklopu festivala se bo odvila tudi mednarodna glasbena delavnica Slowindovih dvajset, na kateri bodo v torek, 20. novembra, predavali skladatelji in glasbeniki Barbara Jernejčič Fürst, Gregor Pirš, Larisa Vrhunc, Gregor Pompe, Neville Hall, Uroš Rojko, Tadeja Vulc in drugi. 

Umetniška voditeljica je merila za izbor skladb postavila takole: »Pomembna je perspektiva skladatelja, ki poskrbi, da v svojem ustvarjalnem procesu pobrska morda še izven svoje cone udobja in razišče nekaj drugega. To doda vrednost njegovemu delu. Potem sem se osredotočila na dodajanje lahkotnosti programu, zato da se s programom poigramo tudi na način prijetnega presenečenja, morda s kakšno asociacijo, recimo malo z renesanso in malo z jazzom. Seveda bodo prisotne tudi standardne sodobne skladbe, toda zdi se mi, da je poanta tega festivala prikazati celotni spekter, ki se ga lahko dotika sodobna glasba.«

O svojem skladateljskem iskanju izven okvirov je povedala: »Noviteta Gvaš se dotika likovne umetnosti, s tem sem šla spet v drug koncept, kot sem ga vajena.«  

Ker pa letošnji festival ne označuje le vse praznično in jubilejno, temveč zaradi primanjkljaja finančnega zaledja tudi oznaka »zadnjič«, je Šenkova poudarila pomen in učinek, ki ga ima festival na razvoj mlade skladateljske generacije: »Povem iz lastnih izkušenj, ki so se začele, ko sem od leta 2007 začela hoditi na Festival Slowind. Takrat sem prvič dobila izvedbo svoje skladbe na festivalu, zato sem se redno vračala v Slovenijo iz tujine. V bistvu sem se vzgojila prav skozi ta festival. Obiskovalci smo šli čez ogromno skladateljskih imen in njihovih perspektiv. In ravno v tem tiči tehtnost tega festivala, ker pridobiš pogled na sodobno glasbo ne le v splošnem smislu, temveč skozi pogled ene glasbene osebnosti, enega umetniškega vodje. Ta prikaže neko svojo skladateljsko vizijo in svoj spekter skladateljev. To je tak poseben način vzgoje, kjer ne greš po muzikološko zgodovinski premici, ampak imaš vsakič z novim fokusom možnost spoznati drugačno glasbo. Festival je tako ponujal ogromno različnih glasbenih vizur.«

Program festivala si lahko ogledate TUKAJ.