12.08.2020

Koncert za filmskim platnom

Posebna projekcija iz filma Prekletstvo Valburge Tomaža Gorkiča na Letnem vrtu Gala hale na Metelkovi v Ljubljani je ponudila priložnost slišati v živi izvedbi izvrstni soundtrack avtorja Janija Mujića v izvedbi zasedbe Digital Criminal.

Igor Bašin

Digital Criminal
Foto: Matej Ahlin

Že ob prvi najavi posebne projekcije in koncerta glasbe iz filma Prekletstvo Valburge na Letnem vrtu Gala hale na Metelkovi v Ljubljani sem zastrigel z ušesi, saj je napovedana živa izvedba filmske glasbe obljubljala res nekaj posebnega. Ne samo zato, ker se je ponudila priložnost slišati v živi izvedbi izvrstni soundtrack za drugi celovečerec Tomaža Gorkiča, ampak ker se njegov avtor, Jani Mujić, že dolgo ni pojavil na koncertnih odrih. Takšne priložnosti res ni bilo za opustiti. Po razpadu avant-karkol zasedbe 2227 se je ta nabrito pulzirajoči baskitarist z dušo in telesom posvetil poklicu tonskega mojstra in je danes hišni tonec v Gala hali. Pred desetletjem in pol je s pesnikom Tonetom Škrjancem ustvaril zapapricirano ploščo poezije z glasbo Lovljenje ritma. Na videz ustvarjalnemu mirovanju zadnja leta navkljub je prav glasba za Valburgo pokazala, da je njegova ustvarjalna duša še kako vitalna in nemirna. Ko je Mujić pred enim mescem izvedel, da Gorkič pripravlja posebno projekcijo, na kateri bo ob dolgometražnem filmu zavrtel še spremljevalna kratka filma Making of Valburga in animirani Horror Never Remains Buried Deep Enough, se je porodila ideja za živo izvedbo glasbe iz filma. Skupaj je zbobnal ekipo glasbenikov in po šestih intenzivnih vajah z Nežo Trobec in Timom Kostrevcem na klaviaturah ter bobnarjem Andrejem Zavašnikom se je rodila zasedba Digital CriminalNedotakljivi in izolirani od življa, razmeščenega pod odrom, so se nemoteno posvetili izvajanju komadov. S precizno izvedbo so stavčno sestavljenko pretvorili v intenziven in bogat zvočni hibrid. Na dan so prihajali detajli, ki jih skozi samo komedijo groze mogoče niti ne ujamemo, ker spregovorijo s sliko, ločeno od nje pa postanejo še bolj hudomušni in duhoviti ali na drugi strani nagovorijo s perfekcijo.

Ko so se v torek zvečer odvrteli vsi napovedani filmi, se filmsko platno ni dvignilo. Za njim oziroma na njem so se pojavile silhuete glasbenikov, ki so z umirjenim in počasi naraščajočim uvodom ohladili filmske strasti groze ter tlakovali pot v koncert. V kontekstu današnjih koronskih časov je predstava senc na filmskem platnu delovala kar malce zastrašujoče. Porajala so se vprašanja, ali je oziroma bo naša realnost spremljanja koncertov ostala takšna. Po drugi strani je igra luči, za katere je skrbel Damjan Kocjančič, pridodala šarm »socialni distanci« Digital Criminalcev. Nedotakljivi in izolirani od življa, razmeščenega pod odrom, so se nemoteno posvetili izvajanju komadov. S precizno izvedbo so stavčno sestavljenko pretvorili v intenziven in bogat zvočni hibrid. Na dan so prihajali detajli, ki jih skozi samo komedijo groze mogoče niti ne ujamemo, ker spregovorijo s sliko, ločeno od nje pa postanejo še bolj hudomušni in duhoviti ali na drugi strani nagovorijo s perfekcijo. Panoramski izleti so bili namensko raztegnjeni in so poudarjali dramatičnost naboja, ki se je z repeticijo sprevrgel v napadalne in pumpajoče izbruhe. Premlevanje drobcev duba, postrocka, electra, polke, industriala in še česa je bilo natempirano in hkrati premišljeno, da se ni dalo izogniti prebliskom in skominam po 2227, ali kot je komentiral nekdanji Mujićev soborec RV Maček: »Vidi se, kdo je bil motor in možgani 2227!« V drugi polovici tri četrt ure dolgega nastopa se je kvartet že toliko razgrel in sprostil, da ga prav nič ni več moglo zmotiti v njegovem svetu, kar je dodalo moč, neposrednost in predvsem razigranost. Izmenjava različnih kotov osvetljave je ustvarjala različne silhuete, ki so sledile odrezavim preskokom in prispevale k fluidnemu toku nastopa. Tako so s poudarkov na individualnih vlogah prešle v homogeno igro kolektiva. 

Celotni dogodek, ki je bil posvečen dan poprej preminulemu tajniku KUD-a France Prešeren Želku Peliconu – Pecu, je bil živ prototip morebitne izdaje filma na avdiovizualnem nosilcu. V paketu z dolgometražno grozljivko, kratkim animiranim filmom s predzgodbo o gradu v Valburgi med in po drugi svetovni vojni ter filmom o nastanku Prekletstva Valburge bi se vsekakor prilegel tudi odličen soundtrack. Z doživeto koncertno izvedbo je postal živa tvorba, ki daje upanje, da ni šlo samo za enkraten koncert za filmskim platnom, ampak za debitantski nastop zasedbe Digital Criminal, ki mu sledi nadaljevanje.