26.04.2018

Milko Lazar v Zürichu prispeval glasbo za postavitev baletne predstave Edwarda Cluga Faust – The Ballet

Predstavo pravzaprav ustvarjajo Slovenci, saj ob omenjenih za odrsko postavitev skrbi Marko Japelj, za kostume pa Leo Kulaš.

Tanja Benedik

Milko Lazar v Zürichu prispeval glasbo za postavitev baletne predstave Edwarda Cluga Faust – The Ballet
Foto: osebni arhiv

28. aprila se bo v Züriški operi zgodila premiera baleta Faust – the Ballet, za katero je glasbo napisal Milko Lazar (originalni naslov partiture je »Faust - Das Ballett / Ballet Suite for Orchestra«

Gre za celovečerni balet v dveh dejanjih (pribl. 60 minut vsako) po motivih prvega dela Goethejevega Fausta. Izvedla ga bosta Ballet Zürich in orkester Philharmonia Zürich pod vodstvom ruskega dirigenta Mikhaila Agresta.

Kot zanimivost lahko omenimo, da gre za s strani züriške operne hiše prvo naročeno novo celovečerno baletno delo, odkar je umetniško vodstvo baleta leta 2012 prevzel Christian Spuck.

Milko Lazar: »V züriški Operi sva s Clugom po naročilu züriškega baleta do zdaj predstavila že dva krajša (25 do 30 min.) avtorska baletna projekta; Hill Harper's Dream (2013 - glasba za dve harfi) in Chamber Minds (2015 - glasba za violino in čembalo). V obeh primerih je bila glasba izvajana v živo. Glasbeniki so bili člani züriške Fiharmonije. Ker sta bila oba projekta izjemno uspešna, so nama leta 2015 naročili celovečerni balet z orkestrom - Faust - Das Ballett. Sicer pa so številne reference prišle tudi iz drugih opernih hiš po Evropi. Faust je namreč najin že šestnajsti skupni projekt, od teh sva le dva ustvarila v Sloveniji za SNG Maribor - Pret-a-porter (2008) in Watching Others (2010). Ostali so bili narejeni za npr. lizbonski balet, balet HNK Zagreb, NDT Den Haag itd. ter dva večja baletna projekta z mojo orkestrsko glasbo; No Man's Land v stuttgartski operi (2014 - izvajalci so bili stuttgartski balet in Staatsorchester Stuttgart) in Shades of Us v augsburškem teatru (2016 - izvajalci so bili augsburški balet in augsburški Filharmonični orkester). Ker pa informacije o kvalitetnih in zanimivih projektih med opernimi hišami po Evropi potekajo zelo hitro in ostanejo tudi zabeležene, je bilo referenc za naročilo najinega do sedaj največjega projekta več kot dovolj. Naročilo sva seveda z veseljem sprejela, saj so nama za realizacijo ponudili kar najboljše možne pogoje: celoten züriški baletni ansambel, ki sodi v sam vrh svetovnih baletnih ansamblov in orkester Philharmonia Zürich v polni zasedbi, ki pa tudi ni ravno slab orkester. Z delom sva pričela že sredi leta 2016, saj sem po pogodbi moral partituro oddati že julija 2017. In ker gre za skoraj dve uri glasbe za veliki orkester, je bilo dela več kot dovolj. Samo delo je potekalo po najinem ustaljenem postopku: veliko pogovorov, skic itd. Danes smo, na primer, imeli predzadnjo vajo pred generalko, kjer smo dokončno utrdili vse detajle - vzdihe, izdihe, suspenze, dokončne tempe posameznih stavkov itd. Ker je v glasbeni-orkestrski del Fausta mestoma vključena tudi moja elektronska glasba, je bilo potrebno do potankosti določiti razmerja med neozvočenim orkestrom in glasbo iz računalnika. Te je po monutaži razmeroma malo (vsega skupaj cca 6 minut), a ima na določenih mestih ključno vlogo. V sicer klasično zasedbo orkestra pa sem vključil tudi čembalo (Naoki Kitaya).
Najina prvotna ideja je bila ustvariti balet Mojster in Margareta, a smo se nato v skupnih pogovorih med nama in züriškim baletom med leti 2015 in 2016 odločili za v tem delu Evrope bolj prepoznaven lik Fausta. Vsebino sva črpala in Goethejeve prve knjige, obdržala sva vseh 24 slik. Balet ni toliko narativen - originalno zgodbo namreč vsak zelo dobro pozna. V najini interpretaciji Fausta iščeva korespondence s sodobnim časom in sodobnim človekom. Po dosedanjih strokovnih odzivih nastaja izjemno presenetljiva in inovativna sodobna baletna predstava, kakršne - po besedah umetniškega vodje züriškega baleta Chritiana Spucka - v zadnjem desetletju ali več v züriški Operi še ni bilo. Za projekt obstaja izjemno medijsko zanimanje. Intervjuji za švicarski radio, švicarsko televizijo, časopise itd. se dnevno vrstijo.
Za naprej se mi obeta veliko glasbenih in glasbeno-baletnih sodelovanj. Med njimi bo zagotovo produkcija s Clugom v eni od naslednjih sezon züriške operne hiše, kot tudi stuttgartske operne hiše.
Potekajo pa tudi pogovori o sodelovanjih z drugimi velikimi opernimi hišami, ki so še v povojih.

Kar se tiče glasbenih sodelovanj (tudi ali predvsem na podlagi dosedanjega dela v züriški operni hiši) pa se obeta:
- letos sem podpisal pogodbo s švicarsko založbo Musica Mundana Musikverlag, ki bo v bodoče izdajala moje starejše, pa tudi novejše partiture.
- japonski čembalist Naoki Kitaya (stalni sodelavec Philharmonie Zürich - ki je leta 2015 z violinistko Hanno Weinmeister tudi izvajal mojo glasbo za balet Chamber Minds - Ballet Suite for Violin and Harpsichord) bo letos junija z violinistko Setsuko Sugita v Tokiu na Japonskem posnel gradivo za zgoščenko z izključno mojo novejšo glasbo za violino in čembalo in čembalo solo. Zgoščenko bo produciral in v svoji založbi v letošnjem letu tudi izdal gospod Akira Kubota, sicer tudi priznani japonski izdelovalec čembal. Kot zanimivost naj omenim, da bo celotna glasba izvajana na baročnih glasbilih (kopijah) in v baročni uglasitvi - A 415, srednjetonska uglasitev z osemdelno razdelitvijo Pythagorjeve comme. Izbor mojih skladb na zgoščenki bo sledeč: "Chamber Minds" - Ballet Suite for Violin and Harpsichord (2014), "Margaret" - Small Suite from Faust - Das Ballett, for violin and harpsichord (2017) in "Four Pieces for Double Manual Harpsichord" (2017). Zgoščenka bo eden redkih projektov sodobne glasbe (tudi v tujini) posnete na kopijah avtentičnih glasbil in v eni izmed avtentičnih uglasitev.
- S strani züriškega komornega orkestra sem dobil naročilo za novo delo - Koncert za čembalo in godalni orkester, ki ga bo orkester s solistom Naokijem Kitayo premierno izvedel v naslednji sezoni (marec 2019) v Zürichu.
- Potekajo tudi pogovori s Komornim orkestrom Basel za naročilo novega dela za eno od naslednjih sezon.
- 10. junija letos bo TV program Mezzo za svoj redni program/arhiv posnel baletno predstavo "Mutual Comfort", ki sva jo s Clugom premierno predstavila v NDT (Netherlands Dance Theater) v Den Haagu leta 2015. Za ta balet sem napisal skladbo PErpeTuumOVIA za dva violončela in dva klavirja. Izvajalci so plesalci NDT in glasbeniki iz orkestra Ballet Orkest iz Den Haaga. Mutual Comfort je od premiere naprej doživel številne ponovitve na pomembnih svetovnih baletnih odrih. Ravno danes je, na primer, NDT z Mutual Comfort gostoval v Zürichu.«

Tako Milko Lazar o svojem obsežnem udejstvovanju v tujini. Sicer pa je pred kratkim izšla knjiga Baleti slovenskih skladateljev Henrika Neubauerja, kjer je avtor precej natančno navedel  podatke o vseh slovenskih baletih v zadnjih sto in nekaj letih. Tam je natančno dokumentirana tudi baletna  glasba, domačih in tujih izvajalcev.