02.09.2020

Mladinski orkester Evropske unije (European Union Youth Orchestra) v Križankah

Organizator in lokalni koordinator koncerta v Sloveniji, Domen Koren, je ob idejni zasnovi in podpori EUYO-ja uspešno organiziral izvedbo koncerta, ki je požel zasluženo priznanje. Ob tej priložnosti smo mu zastavili nekaj vprašanj.

Marina B. Žlender

Mladinski orkester Evropske unije (European Union Youth Orchestra)
Foto: Tilyen Mucik

Mladinski orkester Evropske unije je po besedah Jeana Clauda Junckerja »najboljši možni ambasador Evropske unije«. Nastal je že leta 1976, z resolucijo Evropskega parlamenta, in je najprej domoval v Londonu, v zadnjem času pa je našel svoj prostor v Teatru Abbado v Ferrari, zahvaljujoč italijanskemu Ministrstvu za kulturo in radijski organizaciji RAI. Predstavlja vrhunsko združenje mladih glasbenikov iz držav članic in je reprezentativen predstavnik Evropske unije. Njegov pomen osvetli že pogled na zgodovino nastopov: leta 2018 je nastopil na stoti obletnici konca prve svetovne vojne v Parizu, kjer so bili prisotni vsi pomembnejši svetovni vodje. V orkestru so igrali tudi slovenski predstavniki. Letos je orkester nastopil na otvoritveni prireditvi 50. Svetovnega ekonomskega foruma v Davosu, nastopiti pa bi moral še v številnih evropskih in drugih svetovnih mestih, kar pa je žal preprečila pandemija. 

Kljub težavni novi situaciji so predstavniki orkestra zbrali moči in organizirali European Music Gallery Festival 2020, ki vključuje 300 glasbenikov in vse države članice EU, vključno z Veliko Britanijo. Orkester sestavljajo tako člani kot alumni, ki nastopajo po Evropi tudi v času koronakrize, njihovi koncerti pa se prenašajo po spletu. European Music Gallery Festival 2020 se tako odvija po glavnih evropskih mestih pa v Ferrari, na Bolzano Festivalu Bozen in Stresa Festivalu. Na tej turneji bodo glasbeniki predstavili preko 90 del, ki vključujejo skladatelje od 17. do 21. stoletja. European Music Gallery Festival 2020 je torej zastavljen kot skupek fizično ločenih komornih in ansambelskih zasedb, ki izvajajo v živo, njihovo izvajanje pa se snema. Na ta način je članom in alumnom omogočeno, da ostajajo v svojih mestih in državah. Projekt vključuje koncerte v posameznih glavnih in drugih mestih, zajema pa tudi koncerte z dirigentoma Gianandreo Noseda in Pablom Heras-Casadom ter pianistko Beatrice Rana. Poleg European Music Gallery Festivala 2020 se je v času med 19. julijem in 7. avgustom odvila tudi Digitalna poletna rezidenca 2020 z mojstrskimi tečaji ter srečanji za komorno igro, in sicer pod vodstvom dirigenta Vasilyja Petrenka. Vključuje tudi delavnice EUYO Digital Gallery Orchestra in pogovore z umetniki.

V okviru projekta European Music Gallery Festival se je v četrtek, 20. avgusta, v Viteški dvorani Križank odvil komorni koncert slovenskih članov in alumnov omenjenega orkestra, ki so izvedli naslednji program: fanfare Andrewa Rindfleischa za dve trobenti, Sonato za fagot in violončelo Wolfganga Amadeusa Mozarta, Pasakalijo Johana Halvorsena na temo, ki jo je napisal Georg Friedrich Händel, Bachianas Brasileiras št. 6 Heitorja Villa-Lobosa, Sonato za dve violini Sergeja Prokofjeva, Kvintet Malcolma Arnolda in več kratkih baročnih Kancon Giovannija Gabrielija. Organizator in lokalni koordinator koncerta v Sloveniji, Domen Koren, je ob idejni zasnovi in podpori EUYO-ja uspešno organiziral izvedbo koncerta, ki je požel zasluženo priznanje. Ob tej priložnosti smo mu zastavili nekaj vprašanj.

Prirejanje ljubljanskega koncerta je zahtevalo koordinacijo z EUYO-jem in sodelovanje slovenskih predstavnikov orkestra. Kako ste oblikovali program za ta koncert? Ga boste v tej zasedbi in programu ponovili še kje?

Program koncerta je bil zasnovan predvsem na podlagi inštrumentov, ki jih igramo slovenski člani in alumni orkestra zadnjih let. Ker je ta nabor precej nekonvencionalen za sestavo kakšnega izmed klasičnih komornih sestavov (imeli smo 2 fagota, 2 saksofona, 2 trobenti, 2 violini, francoski rog in flavto), smo bili prisiljeni za koncertni program uporabiti predvsem duete. Glasbeniki smo nato najprej izrazili svoje ideje in po uskladitvi s predlogi EUYO-ja kreirali koncertni program. Z veseljem bi koncert še ponovili, a bo to zaradi naše razkropljenosti po različnih državah zelo težko izvedljivo, še posebno v teh časih, ko je prirejanje koncertov prava organizacijska nočna mora.

Kako sicer poteka delo EUYO-ja? Se sestajate v Ferrari, kjer domuje orkester ali delujete po državah oziroma posameznih nacionalnih sestavah?

V Ferrari je sedež fundacije EUYO, ki poleg pomladne in poletne turneje čez leto organizira še ločene komorne in orkestrske projekte. Ti se lahko odvijajo kjerkoli po Evropi in drugod po svetu, zmeraj pa vključujejo aktualne člane (izjemoma tudi alumne) orkestra, ki morajo za ta status opraviti avdicijo. Članstvo v orkestru velja eno leto, zato je potrebno avdicijo za večkratno sodelovanje opravljati vsakoletno. Tako v idealnih pogojih vsi člani po opravljeni avdiciji pripotujejo iz različnih držav na skupno lokacijo oziroma rezidenco, ki je pri pripravah na turneje po večini v Ferrari, Bolzanu ali Grafeneggu.

Kako poteka koordiniranje celotnega orkestra? So v skupne nastope vključeni vsi naši predstavniki ali takrat pride do izbora med predstavniki držav glede na zasedbo in potrebe programa?

Kot koordinator sem pri EUYO zaenkrat sodeloval samo pri tem projektu, ki je zaradi števila koncertov v okviru European Music Gallery Festivala zahteval lokalne organizatorje koncertov, saj standardna organizacijska ekipa orkestra v tako kratkem času sama ni mogla opraviti toliko dela brez pomoči. Tokrat so kontaktirali mene in me prosili za pomoč in sodelovanje, čemur sem se z veseljem odzval, kljub temu da je bilo dela in odgovornosti veliko več, kot se je zdelo na začetku.

V orkestru sodelujejo člani, ki so za aktualno leto uspešno opravili avdicije. Zasedba je po večini določena že pred tem, saj je program treba pripraviti vnaprej. Tako je jasno tudi, katere inštrumente potrebujejo, in zanje razpišejo avdicije, ki potekajo v različnih mestih po Evropi. Tu pri standardnih inštrumentih v simfoničnih orkestrih ni sprememb ali odstopanj, dodatno pa se po potrebi glede na program razpišejo avdicije za inštrumente, kot so saksofon, klavir itd., ki niso redno v zasedbi.

Uspešni glasbeniki na avdicijah so tako vpoklicani na projekte, ko ti potrebujejo njihovo sodelovanje. S ponosom lahko povem, da je v orkestru redno kar nekaj slovenskih predstavnikov.

Ste saksofonist in vaše članstvo v orkestru ima verjetno že daljši rok. Kako je prišlo do tega in posledično do koncerta v Ljubljani? Povedati moramo, da je EUYO že nastopil pri nas, in sicer v Cankarjevem domu leta 2016.

Ker saksofona na žalost (po krivici) ni v stalni zasedbi simfoničnih orkestrov, smo prikrajšani za priložnosti in redno nastopanje v tovrstnih orkestrih. Tako so tudi avdicije za priznane mladinske orkestre, kot so na primer Gustav Mahler Jugendorchester, Pacific Symphony Youth Orchestra, Lucerne Festival Orchestra, Schleswig-Holstein Festival Orchestra in seveda tudi EUYO, redko namenjene tudi saksofonistom. Sam sem zelo vesel in hkrati ponosen, da sem imel možnost po opravljenih avdicijah kot saksofonist igrati v večini omenjenih orkestrov. Letos sem z EUYO sodeloval drugič.

Letošnje razmere so vplivale tudi na delovanje EUYO-ja. Kako se boste s tem izzivom spopadali v prihodnje?

Glasbenikom nam razmere v teh časih res niso naklonjene. Tudi predpisi, ki omejujejo naše koncertno delovanje, so v velikih primerih neprimerljivo strožji kot priporočila za druge panoge in na drugih področjih. Ravno zato vsaj trenutno naša glasbena prihodnost ne deluje prav rožnato, sploh v obliki, ki jo kot mednarodni orkester goji EUYO. Ta temelji na turnejah, ki vključujejo veliko potovanj, sestavljajo pa ga mladi glasbeniki iz celotne Evrope. Vsi skupno tako iščemo rešitve, da se kar se da hitro vrnemo na koncertne odre in pred občinstvo, saj nam umetnikom in navsezadnje tudi občinstvu v nasprotnem primeru grozi prava kulturna katastrofa.