27.06.2020

Šest oper, šest koncertov in veliko upanje

SNG Maribor je predstavil repertoar za sezono 2020/21. Opera želi ujeti stoletnico z opero Marpurgi, Simfonični cikel in Carpe Artem pa dajeta priložnost domačim solistom in skladateljem.

Jaša Lorenčič

Simon Krečič, Edward Clug in Danilo Rošker.
Foto: Jaša Lorenčič

Novinarske konference kulturnih ustanov, na katerih se predstavlja program nove sezone z začetkom v jeseni, so zaradi koronavirusa nehvaležna zadeva. In to še posebno, če se mora tri dni prej odpovedati Gala večer opernih arij. Ampak ob tej slabi novici je bila v SNG Maribor dobra, pravzaprav zelo dobra ta, da je zanimanje za prihajajočo sezono ogromno. »Za vse predstave in koncerte, ki niso bili odigrani, bodo na voljo vavčerji do leta 2021, ostalo pa se da vrniti. Kdor ne bo izkoristil vavčerjev, bo dobil povrnjeno kupnino, ampak obstaja zelo velik interes tudi za kompenzacije,« je povedal Danilo Rošker, direktor SNG Maribor. Mariborska Opera bo ponudila kar štiri predstave, predvidenih je šest koncertov Simfoničnega cikla, prav tako šest koncertov je načrtovanih za Carpe Artem. 

Predstave morajo biti v živo. Z gledalci 

SNG Maribor je bil v tekoči, marca prekinjeni sezoni sredi praznovanja stoletnice. »Gledališče se je 13. marca ustavilo. Nikoli se ni zgodil tako velik in boleč udarec za naš SNG. Z delom smo začeli 1. junija. Tega nikoli nismo pričakovali; kakšna bo nova realnost, ki se bo zgodila, pa nihče ne ve.« Kar vseeno vedo, je poudaril Rošker, je to, da zanimanje med abonenti in kupci vstopnic obstaja. »Smo v zelo težki situaciji, ne vemo, kaj in kako bo, zaposleni so svoje delo opravljali zelo dobro, pripadni so, močno so si želeli novega zagona.« 

Vseeno Roškerja skrbi, da bodo morali septembra program še enkrat reorganizirati. Ampak če kaj, so zagotovo spoznali, da je bila pomladna karantenska verzija gledališča in opere le začasna. In neponovljiva. »Gledališča se ne da delati brez druženja, sicer ste nas lahko videli in slišali, ampak mi si umetnosti na ta način ne znamo predstavljati. Gledališče se mora 'zgoditi', je živo. Zato so tukaj umetniki.«

Ko spet prvič stojiš pred orkestrom

Kakšna je razlika, ko dejansko stojiš pred celotnim orkestrom, je ponazoril dolgoletni dirigent Simon Krečič. »Če sem včeraj v treh mesecih prvič stal pred orkestrom, ko sem rekel 'danes je vesel dan, da lahko znova skupaj ustvarjamo', je danes manj vesel, ker je epidemiološka slika takšna, da ne dopušča tako velikih idej, kot je bil petkov Gala večer opernih arij.« 

Ampak kljub temu je ponosno predstavil bogat repertoar, ki ga načrtuje Opera. Uvod bo 2. oktobra s prestavljeno praizvedbo opere Marpurgi (Nina Šenk, Igor Pison) po motivih romana Zlate Vokač Medic in je umetniški poklon razburkani zgodovini mesta ob Dravi. »Bili smo že na dveh tretjinah priprav, ko smo jo morali prekiniti. Je pa to naše posvetilo stoletnici našega gledališča,« je dejal Krečič, ki bo opero dirigiral. Iz železnega repertoarja bo sledila stalnica Aida (premiera 20. novembra), ki jo režira Pier Francesco Maestrini. »Ekipa bo nekoliko drugačna, v glavni vlogi Aide pa bo naša Rebeka Lokar.« 

Leto 2021 naj bi podpisala premiera opere Hči polka Gaetana Donizettija (premiera 5. februarja), kjer bo dirigiral Simon Robinson, režiral pa Krešimir Dolenčić. V komični operi, mešanici Italije in Francije, gre za ljubezensko zgodbo mladega para. »Sezono smo želeli že letos skleniti z Madama Butterfly, to je naš vsebinski dolg iz prekinjene sezone,« je operni program, ki bo zadnjo premiero dočakal 14. maja 2021, pospremil Krečič. 

Nič ne bo zamujeno

Dolgovi iz prekinjene sezone bodo tudi v prihajajoči sezoni Simfoničnega cikla. »Jesenska koncerta sta bila dogovorjena že vnaprej, prvi, ki bo 17. septembra, je bil dogovorjen s Festivalom Maribor in bo še malo v duhu sklepa Beethovnovega leta.« Krečič je izpostavil, da bo ob Simfoničnem orkestru SNG Maribor ter zboru in solistih na solo klavirju nastopil izvrstni mariborski pianist Nejc Kamplet. Program bo zajemal Pesem jeseni (Anton Lajovic) ter Beethovnovi Simfonijo št. 1 v C-duru in Fantazijo za klavir, soliste, zbor in orkester v C-duru. 

Drugi koncert (22. oktobra) bo ponudil gostujočega dirigenta Johannesa Wildnerja in solista Andrewa von Oeyena na klavirju. Krečić je izpostavil Brahmsov Koncert za klavir in orkester št. 2 v B-duru. V zimsko-pomladnem terminu sledita noviteta Iztoka Kocna na tretjem koncertu (21. januarja) in Dorotea Senica v vlogi solo flavte na četrtem (18. marec). Peti in šesti koncert bosta predstavila Ursulo Aščić, ki zdaj večinoma deluje v tujini, a je bil prav zanjo napisan koncert, ki bo povrhu praizvedba, medtem ko bo na zadnjem (3. junija) zaigran Esej za veliki orkester Danila Švare

Domači avtorji

V SNG Maribor so posebno ponosni na to, da bo skoraj na vsakem koncertu, večinoma tudi v ciklusu Carpe Artem, ki je izdatno prestavljen v prihodnjo sezono, predstavljena domača avtorska glasba. Cikel Carpe Artem prireja Društvo za komorno glasbo Amadeus, tokrat pod skupnim naslovom Onkraj znanega. Šest koncertov bo prineslo dela Janija Goloba (Godalni kvartet št. 3, krstna izvedba), Jakoba Ježa (Gozdni odmevi) in Marijana Mlakarja (Emotions). 

In koliko gledalcev sprejmejo dvorane SNG Maribor ob trenutni omejitvi zbiranja do 500 obiskovalcev? »Velika dvorana sprejme 200 ljudi, Stara dvorana pa 98 ljudi. Tako predstave potekajo že sedaj. Na tak način lahko zdaj še delamo, v novi sezoni pa bi to bilo nemogoče. Kako naj naredimo opero za 200 ljudi?« se je vprašal ob koncu Rošker, medtem ko je koreograf Edward Clug slikovito pristavil, da »umetnost na spletu je kot riba; zaprta v akvariju; sredi oceana.« 

Zato si v SNG toliko bolj želijo, da bi uspel silvestrski in novoletni gala koncert simfoničnega orkestra (31. decembra in 2. januarja) ter božični koncert zbora Opere SNG Maribor (22. in 23 december v Stolni cerkvi). Za 22. maj znova načrtujejo tudi doslej vedno spektakularno obiskano Operno noč v mestnem parku