18.06.2011

Tribuna za novo glasbo

Prejšnji teden je avstrijski radio ORF gostil mednarodno skladateljsko tribuno Rostrum, vsakoletno izmenjavo in promocijo novih posnetkov sodobne glasbe, ki poteka v organizaciji Mednarodnega glasbenega sveta.

Primož Trdan

Mednarodni glasbeni sklad je leta 1949 ustanovil UNESCO

Prejšnji teden je avstrijski radio ORF gostil mednarodno skladateljsko tribuno Rostrum, vsakoletno izmenjavo in promocijo novih posnetkov sodobne glasbe, ki poteka v organizaciji Mednarodnega glasbenega sveta. Sodelujoče radijske postaje že od leta 1955 prispevajo posnetke novih del in med njimi skupaj odkrivajo tiste najzanimivejše, najbolj inovativne in umetniško dognane skladbe. Delegati, predstavniki radijskih postaj, vsako leto izpostavijo eno »izbrano« delo ter več »priporočenih«, razen uradnega priznanja pa so te skladbe deležne tudi pogostejšega predvajanja na radijskih valovih po vsem svetu. Letošnjo izbrano delo je prispeval italijanski radio RAI, in sicer je to simfonična skladba Francesca Filideia z naslovom Macchina per scoppiare Pagliacci. Tribuna posebno pozornost namenja tudi mladim skladateljem. Dela skladateljev, mlajših od trideset let, so uvrščena v samostojno kategorijo, v kateri se delegati prav tako odločijo za eno izbrano skladbo in več priporočenih. V tej kategoriji je tokrat izstopala in bila izbrana elektroakustična skladba Abismo al Abismo mladega argentinskega skladatelja Juana Pabla Nicolettija.

Odkar obstaja, se skladateljska tribuna Rostrum dokazuje kot močan mehanizem za odkrivanje najnovejšega v novi glasbi. Tribuna je hitro prepoznala kakovost skladateljev, ki jih danes štejemo za glasbene klasike dvajsetega stoletja, ustvarjalce, kot so Luciano Berio, Witold Lutosławski, Elliott Carter, Luigi Nono in Henri Dutilleux. Med izbranimi skladbami najdemo številne, ki so se izkazale za mejnike v glasbeni umetnosti zadnje polovice stoletja, denimo Lontano Györgya Ligetija, Žalna glasba Lutosławskega, Ancient Voices of Children Georgea Crumba in De Staat Louisa Andriessna.
 

V petinpetdesetletni zgodovini tribune so vidnejši uspeh – uvrstitev med priporočena dela – dosegle štiri skladbe slovenskih skladateljev, in sicer Lojzeta Lebiča, Primoža Ramovša, Uroša Rojka in v Sloveniji delujočega Nevilla Halla. Letos je program Ars Radia Slovenija na Rostrumu sodeloval z Meditacijo o bližini Bojane Šaljić Podešva, ki jo je posnel vrhunski akordeonist Luka Juhart, in skladbo Med prsti zven podobe II Larise Vrhunc, ki smo jo lahko slišali na letošnjih Slovenskih glasbenih dnevih. Predstavitvi tribune in dogajanju na letošnjem Rostrumu bo namenjenih več oddaj Arsov art atelje. Prvi izmed njih, ki bo na sporedu 22. junija ob 20. uri, bo septembra v štirih oddajah Rostrum 2011 – ostro uho v okviru Arsovega art ateljeja sledilo obširnejše poslušanje predstavljenih skladb s temeljitim kritičnim pretresom rezultatov tribune, za kar bodo poskrbeli gostujoči poznavalci sodobne glasbe.