08.03.2024
Kantavtorske kvante: Jubileji in vrnitve Mateja Krajnca
Ob obuditvi rubrike Kantavtorske kvante, ki jo je dolga leta urejal Viki Škedelj Renčelj, smo pod drobnogled vzeli letošnje izdaje zastovanoše slovenskega kantavtorstva Mateja Krajnca.
Matej Krajnc, ki velja za najbolj plodovitega slovenskega kantavtorja, letos obeležuje 25 let od izdaje svojega prvega avtorskega albuma Na prvem ovinku, ki je izšel pri Klubu študentov celjske regije ter 20 let od izdaje plošče Likvidamber, ki je bila razglašena za album leta na Valu 202 po mnenju urednika Janeta Webra. Na plošči so bile poleg avtorskih komadov uvrščene tudi prepesnitve Toma Waitsa, Leonarda Cohena, Loudona Wainwrighta III in Lorda Byrona. »Jeseni bom naredil nove izvedbe kombinacije komadov iz obeh plošč kot revisited varianto, da se vidi, kaj lahko naredim sedaj kot interpret, saj drugače interpretiram kot pred dvajsetimi leti,« je povedal Krajnc in nam zaupal, da bo letos izdal tudi več albumov uglasbitev poezije slovenskih pesnikov. Trenutno Matej še vedno promovira tudi svojo LP- ploščo Sturm und Drang po presoji trgovskega potnika, ki je lani izšla pri založbi Helidon.
Album z uglasbitvijo pesmi pesnice Majde Kne bo izšel v petek, 8. marca. »Z Majdo se poznava 30 let, svojo drugo in za zdaj zadnjo pesniško zbirko je izdala leta 1980, se pa še vedno pojavlja kot geslo v križankah. Zelo mi je všeč njena poezija in sem se ob njeni 70 letnici odločil, da bom uglasbil njene pesmi. Pesmi bom premierno izvedel v petek, 8. marca ob 18 uri, v prostorih Društva slovenskih pisateljev. Album bo isti dan izšel pri meni na BandCampu ter v fizični obliki pri založbi Slušaj najglasnije,» je povedal Krajnc ter dodal, da dan prej izšel njegov novi singl Đoen, ki naslavlja tudi pesniško zbirko, v kateri bodo vsa avtorska besedila z letos objavljenih plošč in singlov. Knjiga bo izšla ob dnevu poezije 21. marca 2024 pri njegovem samoizdatu SZ Čeljust.
Pri založbi Kulturnega centra Maribor bo izšel album uglasbljena poezija Ferija Lainščka, ki nosi naslov Stišja. »S Ferijem sodelujeva od leta 1992, leta 2021 je na albumu Popotnice izšla moja izvedba pesmi Mary Ann, ki sta jo z Otom Pestnerjem ustvarila leta 1983, njegove pesmi pa uglasbljujem že dolgo – lani je končno padla ideja, da se vse skupaj tudi materializira v obliki plošče.«
Nato bo Matej konec aprila pri založbi Slušaj najglasnije izdal ploščo, ki bo izšla skupaj s knjigo Od Elvisa do Agencije (ta izide pri Kulturnem centru Maribor), v kateri opisuje obdobje, ko je igral v bendu Agencija Rokenrol, ki so ga soustvarjali člani skup Izvir in Avantura. »Svojo glasbeno pot sem pričel leta 1992. Ko sem leta 1999 kot recording artist začel sodelovati pri založbi Helidon, so mi svetovali, naj si dobim bend, saj sem prej deloval kot kantavtor. V oglasnik sem dal oglas, da iščem skupino in oglasil se je Frenk Opeka, ki je sredi dneva pozvonil na mojih vratih ter mi predlagal, da mi bo dobil bend. Sprva sva sama zvadila dvajset avtorskih komadov ter kot duo nastopala po raznih klubih. Nakar so v njegovo klet, kjer sva vadila, in na najine nastope začeli prihajati glasbeniki kot so Dominik Trobentar, Marko Avanzo, Grega Forjanič, Andrej Konjajev, Tomaž Sršen, Dare Petrič, Janc Galič, Benč, Miloš Kosec, Matjaž Jarc, Peter in Emil Pock, Braco Doblekar, Miro Čekeliš, Tomaž Pengov, Tomaž Domicelj, Igor Ribič, Tomo Jurak, Ana Korenini, Janez Zmazek Žan in drugi veterani slovenske glasbene scene. Na koncu so bend Agencija Rokenrol poleg mene in Frenka sestavljali Konjajev, Avanzo in mladi basist Tomaž Valenčič. Nato smo pri Janezu Hostniku posneli ploščo za založbo Helidon ter igrali po klubih, pa tudi na radiu in TV Slovenija. Leta 2002 sem bend zapustil, ker sem želel dokončati študij in sem spet postal kantavtor. V knjigi opisujem ogromno anekdot in studijskih pripetij.«
Proti koncu leta bo Matej izdal tudi uglasbljeno poezijo pesnika Tomaža Šalamuna, saj letos mineva dvajset let od njegove smrti. » To je projekt, ki smo ga leta 2020 delali z ekipo iz Metelkove na čelu z Mihom Zadnikarjem, Romanom Modicem, Nežko Struc, Mihom Mavričem in Dejanom Kobanom. Kot Vokalno-inštrumentalni ansambel VIA TŠ smo uglasbili 15 komadov, nastopili na Metelkovi, imeli v načrtu še več nastopov, nato je udarila korona in nismo več nadaljevali. Jaz sem te komade pozneje posnel, dobil od Šalamunovih dovoljenje za izdajo in sedaj zbiramo prispevke, da bi plošča izšla, saj imamo že narejen mastering in ovitek,« je dejal Krajnc. Tozadevno sodeluje z Javnim skladom za kulturne dejavnosti, kjer je izšel chapbook teh Šalamunovih pesmi, donacije za tisk plošče pa zbiram tudi sam. Vse, ki lahko kaj prispevate, vas pozivamo, da po svoji zmožnostih pripomorete z nakupom kakšne plošče na matejkrajnc.bandcamp.com. Plošča Šalamunovih pesmi bo v taki ali drugačni obliki izšla decembra ob obletnici smrti Tomaža Šalamuna.
Po vsej verjetnosti bo pri alternativni zagrebški založbi Slušaj najglasnije, ki jo vodi Zdenko Franjić, izšla še kakšna Matejeva avtorska plošča. »Gre za najvplivnejšo zasebno underground založbo, ki je znana po vsej bivši Jugoslaviji. Založba je objavljala bende, kot so Majke, The Bambi Molesters, Francija Blaškovića in mnoge druge. Zdeno sem osebno spoznal leta 2010 preko Aleksandra Cepuša, ki je tudi tam izdajal svoj material. Takrat sva si dala roko za dolgoročno sodelovanje, rekel mi je, da imam zeleno luč in od takrat sodelujeva. Ogromno svojih nekonvencionalnih zadev, ki ne bi izšle pri nobeni založbi, sem izdal ravno pri njem«.
Matej je na svoji glasbeni poti izdal skoraj 420 albumov, kamor so všteti tudi tudi mini albumi EP-ji ter uglasbitve slovenskih in tujih pesnikov. »Ni to čisto klasično kantavtorstvo, saj so znotraj teh albumov vse žive variante eksperimenta. Na neki točki sem se naveličal klasične kombinacije kitara, vokal, orglice. V roke sem vzel električno kitaro, klaviature, sampler in efekte. Nekateri albumi so klasični, nekateri popolnoma odpuljeni, od orto punkovskih, preko utrganega džeza, do orto električnih variant, pa tudi čisti lo-fi. Bolj kot sem star, bolj so mi všeč orto zvoki. Seveda pa na nekatere koncerte še vedno s seboj rad vzamem le akustično kitaro. Je pa res, da ima vsaj polovico toliko albumov še vedno v predalu. Albume izdajam zelo selektivno, čeprav se komu zdi, da izdajam preveč. Se pa zavedam, da mi domača glasbena kritika in historiada v sedanjih kapacitetah najbrž ne zmoreta slediti. Edini, ki mi zares sledi ves čas, je hrvaški kritik Vladimir Horvat Horvi, ki na portalu Terapija.net redno piše o mojih ploščah in jih tudi kulturnozgodovinsko umešča v prostor in čas, a pri nas to ne odmeva. Pripravljava pa knjigo o mojih prvih 300 ploščah. Tu pa tam kakšna plošča sicer tudi pri nas izstopi in ostane. Denimo plošča priredb pesmi Boba Dylana Pot skozi kamnolom, ki je leta 2017 izšla pri založbi Nika,« je bil iskren Matej Krajnc.