02.06.2024

Neznani, a domače zveneči kraji

Z albumom Ventana abierta se nam Izidor Erazem Grafenauer ob zasedbi Grafenauer Flamenco Project predstavi tako kot poustvarjalec kot ustvarjalec.

Tomaž Gržeta

Ventana abierta

Grafenauer Flamenco Project

Ventana abierta

Celinka
2024

Izidor Erazem Grafenauer je mlad slovenski kitarist, virtuoz na zgodovinskih brenkalih ter nasploh razgledan in vsestranski glasbenik. V preteklem letu je izpeljal poseben projekt: s slovensko-špansko zasedbo je posnel album (zgoščenko in gramofonsko ploščo ter digitalno izdajo) z naslovom Ventana abierta/Odprto okno. Tonski zapis je nastal oktobra v studiu Musigrama v Madridu s pomočjo producenta Paca Ortege in tonskega mojstra Pabla Martineza, izšel pa letos spomladi pri slovenski založbi Celinka. Pri projektu so kot izvajalci ob Grafenauerju na kitari sodelovali violinistka Ana Mezgec, violončelist Bernardo Brizani, kontrabasist Jošt Lampret, trobentač Enrique (Enriquito) Rodriguez, Jose Manuel Ruíz Motos (Bandolero) na tolkalih in vokalista Noemi Humanez García in Imer Traja BrizaniIzjemno prefinjen, gladek, mehek, po potrebi pa mestoma robustnejši in bolj temperamenten zven celote je rezultat izjemne uigranosti članov ansambla Grafenauer Flamenco Project ter predanega in ponotranjenega odnosa vsakega posameznega člana do skupnega projekta in izvirnega repertoarja.

Z albumom se nam Grafenauer predstavi tako kot poustvarjalec kot ustvarjalec. Že z njegovim naslovom je želel nakazati svežino svojega ustvarjalnega pristopa in odprtost najrazličnejšim vplivom – od klasičnega evropskega, predvsem španskega kitarskega repertoarja do žlahtnega tradicionalnega flamenca in latino jazza. Tem vplivom je Grafenauer dovolil, da skozi široko Odprto okno vstopijo v njegov domišljijski svet, kjer so se združili z njegovimi skladateljskimi prijemi ter obrodili enajst avtorskih skladb, zabeleženih na pričujoči zgoščenki. Opremil jih je s sugestivnimi naslovi, ki se več kot očitno in s povednim koloritom odražajo v glasbi sami: Yerbabuena (Poprova meta), Alma del Sur (Duh Juga), Olas turquesas (Turkizni valovi), Todos los dias (Vsak dan), Plaza vacía (Prazni trg), Cuenca antigua (Stari ribnik) in Noche de Verano (Poletna noč). Naslovi v španščini delujejo kot poklon španski kulturi, ki je z nepogrešljivo prisotnostjo segla v svetovni repertoar klasične kitare in tudi zabavne glasbe najrazličnejših zvrsti. Naslova skladb, kot sta Rio pintado (Obarvana reka) in Tres puentes (Trije mostovi), namigujeta na dejstvo, da skrivata glasbeni podobi reke Ljubljanice in Tromostovja, ki sta motiva iz Grafenauerjevega rojstnega mesta. Skladba Anillo gitano/Ciganski prstan je v osnovi delo Imerja Traja Brizanija ter deluje kot poklon vplivu romske ljudske glasbe na špansko tradicijo flamenca. Edina druga skladba na albumu, ki ni Grafenauerjeva, je Cancíon para Carles/Pesem za Carlesa - njen avtor je Jošt Lampret. Žal album ni opremljen s knjižico, ki bi poslušalcu postregla z omenjenimi informacijami. Zato naj bo ta ocena hkrati kratko pojasnilo, ki prihaja iz preverjenega vira, namreč od samega idejnega vodje projekta.

Izjemno prefinjen, gladek, mehek, po potrebi pa mestoma robustnejši in bolj temperamenten zven celote je rezultat izjemne uigranosti članov ansambla Grafenauer Flamenco Project ter predanega in ponotranjenega odnosa vsakega posameznega člana do skupnega projekta in izvirnega repertoarja. Interpretacije so tehnično dovršene in razkrivajo sodelovanje vrhunskih glasbenikov, ki so se za pričujoči projekt zbrali v izjemno posrečeno zasedbo. V njej nihče ne prevladuje, pač pa vsak daje svoj prispevek, ki je organsko vpleten v tkivo skladb in njeno povednost. Ob idejnem vodstvu avtorja večine skladb in celotnega projekta, Izidorja Erazma Grafenauerja, so glasbeniki posneli intimen, s toplino in živimi barvami prežet spored, ki zveni prijetno domače, lahkotno in je kljub mešanici glasbenih jezikov razumljiv. Obenem je svež in odprt za vplive različnih glasbenih tradicij in za osebne prijeme posameznega interpreta, kot nakazuje naslov albuma. Poslušalec lahko po Odprtem oknu poseže kot po všečnem, lahkotnem, a izjemno kvalitetnem glasbenem ozadju, še bolje pa je, če se tej glasbi povsem preda in zaplava v meditacijo in domišljijsko potovanje skozi neznane, a domače zveneče kraje.