30.01.2021

Ob izidu albuma Echoes

Signum saxophone quartet je zveneče ime, ki odmeva med slovenskimi in mednarodnimi poznavalci klasične in tudi na druge žanre razširjene glasbe. Zdaj so izdali ploščo na znameniti založbi Deutsche Grammophon.

Tomaž Gržeta

Saksofonski kvartet Signum
Foto: Andrej Grilc

Signum saxophone quartet je zveneče ime, ki ne odmeva samo med slovenskimi poznavalci klasične in tudi na druge žanre razširjene glasbe, temveč ga s kreativnimi sporedi in atraktivnimi nastopi povezujejo občinstva od Dunaja do New Yorka. Zasedbo trenutno tvorita ustanovna člana, Slovenca Blaž Kemperle in Alan Lužar, ter Hayrapet Arakelyan in Guerino Bellarosa, deluje pa že od leta 2006, s sedežem v Kölnu. Fantje se lahko pohvalijo z vrsto uspešnih nastopov na festivalih in mednarodnih tekmovanjih po vsej Evropi in na drugi strani Atlantika; leta 2013 so debitirali v newyorški Carnegie Hall. Nagrada »vzhajajoče zvezde« (Rising Stars) 2014/2015 jim je odprla vrata prizorišč, kot so Barbican Centre v Londonu, dunajska Konzerthaus, Concertgebouw v Amsterdamu, bruseljska Palača lepih umetnosti, luksemburška, kölnska in hamburška filharmonija itd.

Del svojega repertoarja so že zabeležili na albumih Debut (2011) in Balkanication (2014), 15. januarja pa so s ponosom objavili izid najnovejšega albuma, Echoes, ki je izšel pri založbi Deutsche Grammophon. Gre za prvo stvaritev Signum kvarteta, ki je izšla pri tej prestižni založbi, kar že samo po sebi zagotavlja kvaliteto. Izid albuma je bil obeležen s koncertom v berlinski Meistersaal, ki smo ga lahko spremljali preko prenosa v živo na spletni platformi Deutsche Grammophon Stage.

Člani Signum kvarteta želijo s posnetki, združenimi v album Echoes, razkazati potencial saksofona kot izjemno vsestranskega glasbila. Gre za relativno sodobno glasbilo, ki je sposobno z izjemno kredibilnostjo vdihniti življenje tako glasbi našega časa kot tudi glasbi renesanse, baroka ... Na sporedu najdemo dela Johna Dowlanda, Gabriela Fauréja in Paula Hindemitha pa Pēterisa Vasksa in Philipa Glassa, vendar si skladatelji ne sledijo kronološko, temveč skladbe s svojim zaporedjem prinašajo osvežujoče slogovne kontraste in hkrati skladno vodijo misli skozi enotni koncept albuma.

Več o svojem najnovejšem projektu sta nam v pogovoru razkrila Blaž Kemperle in Alan Lužar.

Vaš tokrat posneti repertoar sega od renesanse do praktično včeraj. Mnoge skladbe bi lahko označili kot »best of classical music«. Čemu nove izvedbe, a v priredbi za kvartet saksofonov? Ali z drugimi besedami: kaj saksofon kot glasbilo in konkretno vaš kvartet prinašata novega, svežega že dobro znanim skladbam?

Alan: Pri izbiri repertoarja se nismo ozirali na staro ali novo, ampak na to, kar je v skladu s časom, v katerem živimo. Saksofon je relativno mlad inštrument, ki ga radi poimenujemo kameleon. Je naše sredstvo za izražanje, naš glas, naša vizija. Ima izjemno zmožnost prilagajanja zvoka in nam ponuja veliko paleto barv. Posnete skladbe so na nas naredile globok vtis in se z njimi lahko poistovetimo. Upam, da nam je na novi zgoščenki uspelo ujeti duha časa in da bo ta glasba v ljudeh vzbudila upanje in ljubezen.

Blaž: Mogoče predvsem dejstvo, da z zvokom saksofona oziroma saksofonskega kvarteta skladbe dobijo novo preobleko – novo barvo, žamet, toplino ...

Signum kvartet poleg priredb naroča tudi nova dela ter s tem bogati repertoar saksofona. Kje vidite saksofon in saksofonske zasedbe v današnjem času in v prihodnosti tako v kontekstu klasične glasbe kot tudi drugih zvrsti?

Alan: Po naših koncertih imamo dobre odzive, katerim v veliki večini primerov sledi vnovično povabilo. Na začetku poti smo občasno naleteli na začudenje, ko so ljudje spoznali, da saksofon ni samo glasen in nerafiniran inštrument. Sam osebno si želim, da igramo dobro glasbo, ki v ljudeh budi občutenja in nas povezuje. Igramo v komornih ciklih, v velikih dvoranah in tudi na festivalih (open air). To je cilj tudi v prihodnje.

Blaž: Kot pravi kliše, naša pot je naš cilj … Na neki način čutimo obvezo, da inštrument in seveda naš sestav popeljemo do poslušalcev. En tak način je naročanje novih del, napisanih za nas, bodisi za kvartet saksofonov oziroma širše, za nas v kombinaciji z drugimi glasbili. Upamo, da vam nekaj takega zelo kmalu pokažemo tudi v Ljubljani. Nekako verjamemo v moč glasbe – zelo stare, malo manj stare ter seveda nove glasbe. Predvsem pa temu, da se ta glasba dotakne najprej nas.

Kaj je tisto, kar je pri Signum kvartetu najbolj prepoznavno, na čem delate, ko delate na prepoznavnosti? Ali pa morda vprašanje raje zastavim drugače: na katere svoje dosežke ste najbolj ponosni?

Alan: Zagotovo smo ponosni, da smo s predanostjo in svojim delom karierno uresničili del najdrznejših otroških sanj. Snemanje zgoščenke za Deutsche Grammophon je poseben mejnik. Kar se mi zdi pomembnejše, pa je, kadar si po koncertu sežemo v roke in drug drugemu čestitamo. Tako mi bo na primer po snemanju nove zgoščenke najbolj ostal v spominu iskreni objem med nami štirimi. Ta objem je simbol za leta garanja, pripadnosti in odpuščanja. Tega ne bom pozabil nikoli.

Blaž: Se pridružujem Alanovemu odgovoru. Po drugi strani pa si lahko predstavljate naše delo kot mozaik našega Marka Rupnika v Vatikanu. Vsak koncert, intervju, vsaka vaja, zgoščenka, vse to je del našega SIGNUM mozaika – gradimo ga že skoraj 15 let. V Sloveniji nam je bilo že očitano, da se »ponujamo«; tisti, ki se ne ponujajo, ne igrajo, na primer, v Slovenski filharmoniji. To je seveda očitek, ki boli. Naša pot ter naš uspeh sta odraz naših sanj, trdega dela ter predanosti. Nič nam ni bilo podarjeno.

Vaš novi album Echoes smo 15. januarja dobili v elektronski obliki, kot digitalni album (http://dgt.link/signum-echoes). Klasična zgoščenka bo sledila enkrat letos. Mnogi ljubitelji glasbe, sploh klasične, so veliko bolj vajeni fizičnega nosilca zvoka, tudi kot zbirateljskega predmeta. Kako sami gledate na digitalni format, v katerem izide vaš novi album?

Alan: Zgoščenko smo posneli zato, da s svojo glasbo dosežemo ljubitelje klasične glasbe in tiste, ki bodo to šele postali. Po drugi strani založba išče produkt, ki po kvaliteti ustreza njenemu profilu in prinaša zaslužek. V teh nepredvidljivih časih, ko so trgovine zaprte in koncerti odpovedani, smo se skupaj z založbo odločili za izid albuma v digitalni obliki. Če bi mi kdo ponudil možnost izbire med digitalno in fizično različico, bi takoj izbral digitalno, saj lahko tako dosežemo večje število poslušalcev. Se pa zelo veselimo tudi fizičnega, tradicionalnega izida albuma. O datumu vas bomo kmalu obvestili prek svoje spletne strani.

Echoes so torej izšli, zdaj zagotovo že pridno in navdihnjeno delate na naslednjem projektu. Ali nam lahko izdate, v katero smer vas vlače naprej ljubezen do glasbe in skupnega muziciranja?

Alan: Delamo na več projektih in ustvarjamo z različnimi glasbeniki hkrati. Zaradi trenutne situacije ne moremo koncertirati, zato komaj čakamo, da bo tega konec. Za naprej so zaenkrat planirane turneje po Avstraliji, Aziji in Evropi.

Blaž: Novi projekti z novo glasbo, nova potovanja, naslednji CD itd. Vse to v upanju, da se agonija, ki nas trenutno navdaja, konča ter da spet zadihamo s polnimi pljuči.