06.11.2022

PAF-tastično

V Cekinovem gradu v Ljubljani je potekal prvi PerArtem Festival (PAF), festival vse bolj priljubnega samospeva.

Tjaša Primc

Improspev na PerArtem festivalu v Cekinovem gradu.
Foto: P. M.

Med 14. in 16. oktobrom je v Cekinovem gradu v Ljubljani potekal prvi PerArtem Festival (PAF), ki se je zaključil s koncertom z naslovom Pesnice v glasbi. Vsak dan festivala je potekal tudi mojstrski tečaj interpretacije samospeva pod vodstvom Nejca Lavrenčiča, v nedeljo pa bi morali prisluhniti še udeležencem tečaja, a je bil dogodek zaradi bolezni odpovedan. Prvi PAF se je torej pričel in končal z izpostavitvijo še živečih in izjemno plodovitih slovenskih skladateljev. Upam, da bomo deležni še številnih PAF festivalov, saj je bilo zanimanja za samospev iz dneva v dan več.

Festival je prinesel dve novosti, prva teh je bil izobraževalni program za otroke Samospevčkamo. Čeprav krajši glasbeni dogodek, namenjen otrokom in družinam, smo veliko koristnega odnesli odrasli, ki smo prisluhnili programu. Njegov namen je približati glasbo in njene prvine najmlajšim poslušalcem in jih opogumiti, da se začnejo izražati skozi zvok oziroma glasbo in se morda odločijo za obiskovanje glasbene šole. Občinstvo je interaktivno sodelovalo tako, da smo skupaj z nastopajočimi zapeli znane pesmi ter uporabili svoje telo kot inštrument. Ugotovili smo, kaj so glasbeni motivi in kako nas s svojim univerzalnim jezikom kot poslušalce nagovarjajo. Namen je zgodnje obveščanje posameznikov, da se ti kasneje lahko izoblikujejo v amaterske ali profesionalne glasbenike oziroma v ozaveščeno, glasbeno dovzetno, odgovorno in kritično občinstvo. Program Samospevčkamo med drugim spodbuja zanimanje za umetniške vsebine samospeva, ponuja čas in prostor za prenos znanja na specifičnem področju samospeva, ki v slovenskem prostoru (še) ni ustrezno zastopano in razvito. Mladi glasbeniki – sopranistka Nataša Trček, baritonist Marko Erzar in pianistka Ana Maria Beguš – so poleg lepo odpetih pesmi otroke učili, kako prepevati hitro – počasi, glasno – tiho, visoko – nizko, in to z različnim karakterjem, pa kaj je samospev kot žanr, kaj vse mora glasbenik narediti pred koncertom, poučili so jih o poklicu glasbenika ter tem, kako se je treba obnašati na koncertu, predstavili pa so tudi govor in petje v različnih jezikih.

Vsak dan je prinesel koncert mladih, še neuveljavljenih izvajalcev ter umetnikov najvišje kakovosti. Sklop Mlad PerArtem so tokrat predstavljale pevke, ki jih je PerArtem nagradil s posebnimi nagradami na letošnjem 51. Tekmovanju mladih slovenskih glasbenikov (TEMSIG). V petek sta nastopila mezzosopranistka Antea Poljak in pianist David Vuković, ki sta pripravila Italijansko pesmarico (Mein Liebster singt am Haus, Nein, junger Herr; Wenn du, mein Liebster steigst zum Himmel auf) Huga Wolfa, pesmi Verborgenheit in Gebet Eduarda Mörickeja, pesmi Dore Pejačević (Zašto, op. 13; Vjerujem dragi, op. 30; Pouzdan znak, op. 23) ter štiri skladbe (I am in need of music, This heart that flutters, To the Virgin, to make much of time, On Music) Bena Moora

Drugi del je pripadel Iztoku Kocnu in njegovim samospevom. Njegove stvaritve sta poustvarila sopranistka Mojca Bitenc in pianist Simon Dvoršak. Zazvenele so pesmi iz cikla Prijava na let (Prijava na let, Vidim ga vsak dan, Vaše obrazne poteze, Od kod prihajaš me vprašaš, Zdelanih oči in zgubanega srca si sedel, In počutim se neumno, V tistem trenutku) ter tri pesmi na besedila Srečka Kosovela (Umetnost, Sredi noči in Sonce). Zadnji dve sta bili tudi prvič izvedeni, delo Umetnost pa je bilo leta 2021 predstavljeno in nagrajeno na 2. slovenskem spevSLAM-u.

V soboto dopoldan sta nam baritonist Lucas Somoza Osterc in kitarist Žarko Ignjatović predstavila Lepo mlinarico, pred tem pa smo prisluhnili Nejcu Lavrenčiču, ki nam je delo lepo predstavil, tako da smo še pred koncertom dobili vpogled v to, kaj nas čaka v nadaljevanju. Delo je bilo prvotno napisano za klavir in tenor, mi pa smo prisluhnili priredbi Davida Leisnerja za bariton in kitaro. Izvajalca sta pripravila čudovite samospeve, intenziteta nikakor ni padala, prej bi lahko rekli, da je naraščala skozi vseh dvajset samospevov. Lucas Somoza Osterc je s svojo dikcijo, fraziranjem in igralskim zanosom dosegal visoko raven, užitek ga je bilo tako poslušati kot gledati. Celotni cikel je odpel na pamet, kar je pripomoglo k temu, da smo se še bolj poglobili v njegovo podajanje. S pretanjenim igranjem mu je oporo in dialog nudil odlični kitarist Žarko Ignajtović. Čeprav je bila predstavljena celotna Lepa mlinarica, se poslušalci v dvorani nismo niti za sekundo dolgočasili, temveč smo uživali v njunem muziciranju. Po koncertu je sledil krajši pogovor z izvajalcema, ki sta nam zaupala svoje poglede na delo. 

Sobotni dan je bil med drugim poseben zato, ker smo imeli prvič priložnost prisostvovati ImproSpevu – spev improvizaciji. V improvizaciji so se prvič javno preizkusile pevke Antea Poljak, Nada Tavčar, Teja Saksida, Theresa Plut, Katja Konvalinka, Sabina Cvilak, Rebeka Pregelj, Nataša Trček in Talita Sofija Komelj ter oboistka Eva Jurgec, akordeonist Uroš Jezdić, klarinetist Andrej Zupan ter pianisti in pianistke Manca Udovič, Matjaž Jager, Zoran Škrinjar, Ana Maria Beguš, Lovorka Nemeš Dular in Nejc Lavrenčič. Pevke (opogumil se ni noben pevec) in inštrumentalisti so nastopili v štirih etapah in v vsaki s pomočjo žreba sestavili nov sestav. Vsaka etapa je predstavljala svojo disciplino: sklop resne glasbe in visoke poezije je temeljil na improvizaciji na bolj znana besedila iz svetove zakladnice samospevov (Prešeren, Heine, Goethe, Župančič), za popestritev pa smo vmes slišali znane verze Tomija Megliča, ki jih poznamo iz izvedb skupne Siddharta. V drugi etapi so se izvajalci pomerili v uglasbitvah vsakodnevnih reči, kot so ženitveni oglas, oglas za prodajo rabljenega pesjaka, navodila za uporabo klimatske naprave, ustanovni akt kulturnega zavoda, navodila za nego sobnega fikusa ipd. V predzadnji etapi so morali kombinirati verze ponarodelih in ljudskih pesmih z dodatno preglavico – izžrebanim pridevnikom. Tako smo slišali nove zvočne podobe pesmi Naša četica koraka na osamljen način, razmišljujočega Kuža pazi in srbečo Majhna sem bila. V četrti etapi smo izvajalcem dajali izzive poslušalci. Z ImproSpevom se je zgodil poseben koncertni trenutek, saj smo pevce in inštrumentaliste slišali v vsej njihovi kreativnosti, odprtosti duha, interpretativnih in tehničnih kapacitetah. Dveurni koncert je minil kot trenutek, ki je bil od začetka do konca prežet z adrenalinom, smehom in dobro voljo. Namesto tekmovalnosti je z odra žarel duh skupnosti izvajalcev, pri čemer smo bili aktivni del dogodka tudi poslušalci. Da je večer dobil piko na i, je poskrbel igralec Klemen Kovačič, ki je s svojim odličnim moderiranjem prispeval svoj košček v mozaik prvega ImproSpeva.

Prvi PerArtem Festival se je zaključil z recitalom samospevov Aleksandre Naumovski Potisk in Bojana Glavine. V sklopu Mlad PerArtem sta se predstavili mezzosopranistka Nada Tavčar in večstranska glasbenica, med drugim pianistka Karin Luin. S svojo odrsko prezenco in interpretacijami z vojno tematiko obarvanih samospevov Alberta Ginastere, Xavierja Montsalvatgeja in mladih slovenskih skladateljev Mateja Kastelca in Martina Vasleta sta naredili uvod v nadaljnje koncertno dogajanje. Tega sta izvedla sopranistka Nataša Zupan in pianist Nejc Lavrenčič, ki sta predstavila samospevski opus na SpevSlamu 2019 nagrajene Aleksandre Naumovski Potisk in Bojana Glavine. Večeru je poleg interpretacij umetnikov posebno noto dala prisotnost obeh skladateljev, ki sta na kratko predstavila svoj osebni in skladateljski odnos do uglasbenih verzov. 

Prvi PAF se je torej pričel in končal z izpostavitvijo še živečih in izjemno plodovitih slovenskih skladateljev. Upam, da bomo deležni še številnih PAF festivalov, saj je bilo zanimanja za samospev iz dneva v dan več.