21.06.2022
Štafelaj za iskrivi sodobni jazz
Prvenec tria TiTiTi je posvetilo slikarju Jožetu Tisnikarju, čigar ljubitelji so vsi trije člani benda. Kontrapunkt in harmonija sta glavna čopiča kompozicij, ki subtilno slikajo Tisnikarjevo življenje.
TiTiTi
Štafelaj
Sploh
2022
Jure Boršič, Vid in Jošt Drašler so muzikantje z dušo in telesom. Brezkompromisno se podajajo v raziskovanja improviziranih in jazz muzik, zato so se uveljavili kot eni temeljnih tvorcev tovrstne domače glasbe. Vse tri je močno zaznamovala šola Zlatka Kaučiča, ki nas je vedno razvajala z odličnimi glasbeniki. In kot Zlatko med svoje učence širi polje zavedanja čez robove glasbe, tako tudi fantje nadaljujejo poslanstvo umetnika brez meja. Štafelaj je album o slikarju in je album, ki slika z glasbo. Ponese nas s svojo igrivostjo, domišljijo, napetostjo, veseljem in žalostjo muzik, ki nam jih igrajo trije prekaljeni muzikantje. Je album, ki odpira prostor in se ne ozira na meje.
Štafelaj je prvenec tria, ki je svoje prve vaje udejanjil poleti 2018 v Bistrici ob Sotli. Leto za tem je trio odigral turnejo po slovenskih klubih v okviru Klubskega maratona Radia Študent in že takrat smo lahko slišali kompozicije, kot sta Tisnikar in Spone. Kompozicije kombinirajo vnaprej začrtane dele z improvizacijami. Preigravanje na vajah in koncertih jih je obrusilo, izvedbe pa so postajale vedno bolj suverene. Tako je bend posnel zrel material, ki je imel čas preiti svoje razvojne faze. Rezultat je album, ki se žanrsko ne omejuje in uspešno prehaja med sodobnim jazzom in improviziranimi muzikami.
Album je posvetilo slikarju Jožetu Tisnikarju, čigar ljubitelji so vsi trije člani benda. O tem priča že njihovo ime, ki izhaja iz pesmi Tisnikar Tomislava Vrečarja, izvedene v KUD-u France Prešeren leta 2012, bend pa jo je našel na YouTubu. Navdih za idejo imena albuma, Štafelaj (stojalo za slikanje), je bil obisk Tisnikarjeve razstave, kjer je bila razstavljena tudi nedokončana slika Muzikanti. Sliko seveda najdemo tudi na ovitku albuma, ki ga je oblikoval Matej Stupica.
Šest kompozicij je igrivih in raziskujejo različne pristope k igranju. Kontrapunkt in harmonija sta glavna čopiča kompozicij, ki subtilno slikajo Tisnikarjevo življenje. Album uvede Slikar, kjer brata Drašler ustvarita homogeno in dinamično ritmično podlago, ki jo Boršič reže s svojimi potezami. Na prvi posluh razpadajoča celota, a prav natančno in z občutkom povezana. Uspešno nas prestavi v slikarjev atelje in ustvari zvočno sliko slikarja in njegovega kreativnega procesa slikanja. Tako kot prva tudi ostale kompozicije ustvarijo svoj zvočni prostor in pripovedujejo zgodbe. Album lepo preseka četrta kompozicija, Tisnikar. Skladba je v osnovi priredba Vrečarjevega komada, tako da je bilo v duhu neobremenjenosti benda z mejami glasbenih žanrov in z željo po odpiranju prostora logično sodelovanje s pesnikom samim. K sodelovanju so povabili tudi srbsko pianistko Marino Džukljev. Nastala kompozicija na videz popelje album v popolnoma nov film, a bolj komadovski formi glasbeniki ubežijo s prostim delom, v katerem pride do izraza vsa njihova igrivost in virtuoznost. Gostoma odprejo prostor, da lahko zasijeta v najboljši luči, pri tem pa se izognejo pasti klasičnega spremljanja poezije. Zadnje dejanje albuma je kompozicija Peš, po zadnjem dejanju Tisnikarjevega življenja, saj je ta izgubil življenje v prometni nesreči, v vlogi pešca. Tako TiTiTi na simbolen način dokonča Tisnikarjeve Muzikante, ki so na štafelaju ostali nedokončani.
Album je bil posnet maja 2021 v Cankarjevem domu na Vrhniki, kar daje albumu zvočni prostor. Producent in snemalec Hrvoje Nikšić je odlično postavil zvočno sliko plošče. Bobni s svojo stereo postavitvijo objamejo kontrabas in saksofon ter klarinet v zadnji kompoziciji. Tako ima vsak inštrument svoj prostor, hkrati pa s postavitvijo bobnov doseže dodatno dinamiko izvedb. Album je izšel pri založbi Sploh, in sicer v digitalni obliki, kot CD in tudi v vinilni izvedbi. Vsekakor torej odlična priložnost za nakup glasbene materije, ki bo s časom le še pridobivala na svoji vrednosti.