31.08.2019

Brda Contemporary Music Festival 2019

Festival bo med 12. in 14. septembrom v treh dneh ponudil obilo koncertov svobodno improvizirane glasbe in sodobnega jazza, vrhunsko glasbeno delavnico, prostor za ustvarjanje in zvočenje domačih in tujih ustvarjalcev in ustvarjalk.

Luka T. Zagoričnik

Brda Contemporary Music Festival 2019

Festival sodobne glasbe Brda Contemporary Music Festival 2019, prežet z improvizacijo v različnih žanrskih odtenkih in v kombinacijah s pesmijo, podobami, fotografijo, plesom in vizualno ter svetlobno umetnostjo, se bliža svoji prvi dekadi. Letos se bo namreč festival med 12. in 14. septembrom že devetič odvil v Šmartnem v Goriških Brdih ter v treh dneh ponudil obilo koncertov svobodno improvizirane glasbe in sodobnega jazza, vrhunsko glasbeno delavnico, prostor za ustvarjanje in zvočenje domačih in tujih ustvarjalcev in ustvarjalk. Neumorni in v mednarodnih vodah najbolj znani slovenski improvizator Zlatko Kaučič, idejni in programski vodja festivala, ga je ponovno zasnoval na prepišnem obmejnem področju, kjer se meje lomijo v medsebojnih sodelovanjih in srečevanjih predvsem skozi glasbo v njenem spontanem trenutku nastajanja. O osnovnih razlogih za organizacijo festivala Kavčič pove: »V času, ki ga živimo, je pomembno, da se kot glasbenik in kot persona potrudiš, če imaš seveda možnost, pomagati ljudem oziroma vsem dati v vednost, da v času, ki ga živimo, obstaja na meniju neka drugačna ekspresija glasbenikov in glasbe, in to je danes zelo važno. V Evropi živimo v času ‘sovranistov’. Če se bodo na politični plati dogajale te zadeve, nam bodo vzeli svobodo govora, nas bodo potlačili v en sistem, iz katerega ne boš imel več izhoda. Zato je pomembno, da se ta stvar dogaja tu, na periferiji, kot so Brda, tu, in ne samo v Ljubljani. V moji šoli so se v preteklosti formirali mladi glasbeniki, ki želijo kričati o svobodi izražanja. Zato je ta festival!« O ključni ideji, ki stoji za festivalom, Kaučič doda: »Ideja je, da v treh dneh ustvarjamo eno glasbo v eni družini, glasbo, ki jo sicer vsi spravljajo v nek kot in jo ponižujejo, jo izločujejo, in to je v naši in svetovni družbi velika napaka. Tukaj gre za izražanje posameznikov in skupin, ki se želijo izražati različno od mainstreama. V Sloveniji imamo v tem trenutku nekako srečo, da nastajajo mali vulkani tu pa tam, in ko grem včasih naokoli, nam nekateri zavidajo, denimo na Poljskem, kjer so bili prej pred nami. Govorimo o kreativni glasbi, o novih oblikah izražanja. Veseli me, ko vidim mlado generacijo, ki prihaja in se bori. Zakaj si to želim? Za njih! Saj ko sem bil sam mlad in imel sedemnajst let v Švici, denimo z Irene Schweizer, so mi tudi oni dajali korajžo; tudi v Amsterdamu. In zakaj jaz zdaj ne bi podajal informacij in pomagal tej mladi generaciji? Zame je to povsem naraven proces.«

Letošnji osrednji gost festivala je znani ameriški bobnar in tolkalec Gerry Hemingway, ustvarjalec v polju sodobnega jazza in improvizacije, svoje dni član znamenitega kvarteta Anthonyja Braxtona, pedagog, ki prireja delavnice po vsem svetu, učil pa je tudi na njujorški New School in v Luzernu. O njegovi izbiri Kaučič pove: »Gerry Hemingway je en poseben 'tičko'. Spoznal sem ga že v Amsterdamu. Ima svoj pristop k bobnom, svoj način izražanja, zato je že takrat igral z Anthonyjem Braxtonom in odličnim pozavnistom Rayem Andersonom. Fasciniral me je njegov melodični pristop k bobnom, njegov izraz je med avantgardo in melodijo. Ta koncept me zelo zanima in sem si rekel, da ga letos pripeljem za svoje bobnarje, svoje ex študente, da jim poda neko vizijo pristopa k bobnom. On ni naturalen bobnar, je eksplicitno komponist in mislim, da bo pomagalo glasbenikom, da bodo razumeli en drugačen pristop. Meni gre za drugačnost!«

Hemingway bo na festivalu nastopil s solističnim recitalom, obenem pa bo vodil večdnevno delavnico, s katero se bodo udeleženci predstavili na zaključnem koncertu festivala. Poleg Hemingwaya bo letošnji festival gostil še znanega britanskega violinista in improvizatorja Phila Wachsmanna, enega od pionirjev britanske veje svobodne improvizacije, ki je bil med drugim član znamenitega tria Iskra 1903, pa znano francosko pianistko Sophie Agnel, mojstrico igre v notranjosti klavirja, ter znanega brazilskega pihalca Iva Perelmana, s katerim bo Kaučič nastopil v duetu. Obenem je Kaučič v program ponovno uvrstil mednarodne zasedbe, v katerih sodelujejo domači glasbeniki. Predstavila se bosta britansko-slovenski improvizatorski trio tolkalca Vida Drašlerja, kitarista Daniela Thompsona in klarinetista Toma Jacksona v okviru manjše turneje po Sloveniji in Avstriji, kjer predstavljajo svoj prvenec Nauportus, ki je izšel pri znani portugalski založbi Creative Sources, ter avstrijsko-slovenski trio pihalke Tanje Feichtmair, basista Tomaža Groma in bobnarja Urbana Kušarja. Festival že od nekdaj poteka v tesnem sodelovanju z italijanskimi glasbeniki in organizacijami. Letos se bo na tako predstavil kvartet saksofonov 4 Links N 3-Will pod vodstvom italijanskega pihalca Luciana Carusa. V duhu brisanja mej, ne samo skozi zven, temveč tudi skozi jezik in zven besed v poeziji, bo mesto na festivalu našel spoj poezije in glasbe, tokrat v zvočnem recitalu poezije Veronike Dintinjana in Noelle Cantarutti, medtem ko bosta za glasbo poskrbela pianistka Ingrid Mačuš in trobilec Flavio Zanuttini. V spoju giba in plesa Andreje Rauch in zvena kontrabasa Jošta Drašlerja pa bodo zvensko zaživele fotografije znane domače fotografinje Nade Žgank, ki se bo predstavila z razstavo Kdo ostane.

Več o programu festivala najdete TUKAJ.