15.12.2018

Harmonični red reinkarnacije

Svobodi vdan ni ne začetek konca ne konec začetka. Je moderna rock reinkarnacija svoje vrste. V materinščini.

Jaša Lorenčič

Svobodi vdan

Cosmo Daivat

Svobodi vdan

Dallas Records
2018

Bili so Co.Da. Bili. Nato so se, kot so rekli sami, iz praktičnih razlogov preimenovali v Cosmo Daivat, da tako že na otip in videz svetlejši na albumu Svobodi vdan plemenitijo in oživljajo svoje ustvarjanje in junaka, ki išče moč v harmoniji in redu. In fantje so se več kot le preimenovali. Posneli so album, ki pušča sled. Svobodi vdan ni ne začetek konca ne konec začetka. Je moderna rock reinkarnacija svoje vrste. V materinščini. Cosmo Daivat je domačijski moderni rock brez klišejske nostalgije.

Svobodi vdan je konceptualno obsežna, obenem pa tes(t)no premišljena in potentna rock plošča, s katero želi Cosmo Daivat poudariti dodelano idejo modernega rocka. Še zdaleč ne samo slovenskega. V tem so fantje suvereno prepričljivi. Morda se edino nekoliko pozna, da so album producirali sami, saj bi mestoma skladbe lahko dobile še zunanji, usmeritveni pogled. Cosmo Daivat ima na Svobodi vdan vsekakor raznolike potenciale.  

Kot Co.Da so bili relativno prodoren in predvsem produktiven bend s prvencem I Am Co.Da ter dvema malima ploščama, The Dawn of the Black in Force That Threads the Water. Resno so vzeli ustvarjanje v tujem jeziku in se še marljivo preizkušali na tujem. Fantje so poslali signal, ne pa tudi sporočila. Po testnem prvem slovenskem singlu so ugotovili, kje, kdaj in za koga ustvarjajo, ter postali Cosmo Daivat. Z albumom Svobodi vdan, ki hkrati ni in je prvenec. Gledano formalno, je to drugi studijski album, ampak prvi te sorte za bend, ki je zamenjal jezik, ne pa svojega bistva. 

Neusodno se pozna, da peterec drgne že od leta 2011. Začetno naivnost je lahko navzlic veliki spremembi učinkovito zamenjal za nabrane izkušnje, pri čemer se skozi deset skladb na tesni plošči nenehno želi dokazati. In to dovolj uspešno, da je bil letos kar trikrat kandidat za popevko tedna na Valu 202. Ko skupina, kakršna je Cosmo Daivat, zamenja jezik, se izhodiščni vzori še prepoznajo (od Biffy Clyra do Bijelog dugma), toda to je na tovrstnem albumu že v izhodišču takoj slovenski bend s slovenskimi rock principi. In tako se ga tudi presoja, vrednoti in razume. 

Da je skupina svojevrstno zrela in predvsem kljub že obdelanemu žanru (vse)splošno ambiciozna, (na)pove uvodni verz v izdelani, izpiljeni in produkcijsko siloviti skladbi Soncu kradem zvezde. »Da bi bil spet mlad / Pokončen ... od sveta bi bil pijan,« je prvoosebni pogojnik, v katerem versatilni pevec Damjan Šaršanski razkriva ideje, tipa meje in snuje način, ki ga sicer po(d)pisuje primarni avtor Edin Biščić. Po Soncu kradem zvezde »phaser« kitarski efekt v pesmi Dom ponudi še nazornejšo dinamiko. Tropični refren »Prej ... sem bil tam doma! / Skrit v njeno dlan ...« deluje. Samota, odmaknjenost, mrak na eni ter žarek, mir, sonce, zlato na drugi strani – to je v slovenskem rocku že večkrat uporabljena simbolika, toda motiv daljave, vetra in morja (Signal) ter že naslov Ledene rože kažejo na uspešno, posodobljeno transformacijo in reinkarnacijo skupine, ki je na prejšnjem albumu iskala drugačne, četudi sorodne teme, vsaj če sodimo po preletu angleških naslovov tekstno sicer že tedaj dodelanih skladb. Cosmo Daivat se tako, kar se tiče besedil, kvečjemu poklanja predhodnikom. 

Povrhu je Signal zaradi Uroša Dobčnika na izstopajoče prodorni bas kitari brezkompromisen, motiviran, kričeči spev skupine, ki deluje samoprepričljivo. Kajti izstopajoče Jutro ponudi dovolj velik odmik, da se plošča za širšo rock populacijo ne zlije v dolg, prepredeno ustvarjalen komad. To daje Cosmo Daivatu novodobno, ostro in tršo balado. Jutro (bo utišalo nemire) je zatorej osrednja skladba, v kateri peterec deluje najbolj povezano, celovito, prepričljivo, dodelani večglasni vokali in spremljevalno petje pa za spremembo ne tekmuje s kitarami, temveč jih nadgrajujejo v tradicionalni domači maniri. Refren »Kot da nekdo skozi mrak / poje moje rime, poje moje rime« ima vse, kar takšen refren mora imeti, s čimer Cosmo Daivat lahko nagovori tudi novo in najširšo populacijo.

Na tej točki se album Svobodi vdan (še) bolj preda kreativno sproščenemu ustvarjanju, zato tudi Surova zver naposled zveni surovejše, pristnejše, kitarsko ostro, domiselno in melodično. Surova zver se namreč pretopi v pesem Gora tvoji vodi, kjer Cosmo Daivat že začne zapuščati začeti uvoženo moderni rock, morda zaradi kolektivnega avtorstva, kajti ekipi se pridružita kitarist Matej Krč in M. Hrast, tako da je Gora tvoji vodi učinkovit v kiticah in ne le sredstvo za dosego refrena, ki ponuja več (ne)odgovorjenih vprašanj: »Kje je ta, da bil bi gora tvoji vodi, / kje je ta?« 

Prav v sklepnem delu ponudi Svobodi vdan razsežnost, s katero poveča razliko in pusti tisto nekaj več, kar ponazarja zlasti izpovedna, pripovedna, skoraj deklamirana skladba Človek je sam. Na tej točki si skupina upa (pre)več. Izstopa. V Snovi mojih sanj se nato znova dokaže ritemski del zasedbe, ki ga varno vodi Aleš Hrastnik (bobni), Šaršanski pa znova zamenja barvo glasu do točke, ki postavi Cosmo Daivat kot dokončno izdelani lik, čeprav še brez izdelanega sveta (»Vzamem nazaj in gledam naprej ...«). Ima pa zato spet prepričljiv refren, s čimer se izogne vsem rock klišejem, a se hkrati približa podobi, s kakršno je v za spevno izdelani rock (pre)pozno prosperirala skupina Bohem. Do končne skladbe Nino je Svobodi vdan celo progresivno konceptualna plošča in nekaj povsem drugega kot njen začetek, s čimer po večkratnem poslušanju tudi od recenzenta terja tradicionalni, klasični, večstranski pogled na celoto kot vsoto posameznih delov. Cosmo Daivat namreč silovito preseže prvi vtis, če si le poslušalec vzame čas. Ter s tem hkrati zamuja in prehiteva.

Svobodi vdan je konceptualno obsežna, obenem pa tes(t)no premišljena in potentna rock plošča, s katero želi Cosmo Daivat poudariti dodelano idejo modernega rocka. Še zdaleč ne samo slovenskega. V tem so fantje suvereno prepričljivi. Morda se edino nekoliko pozna, da so album producirali sami, saj bi mestoma skladbe lahko dobile še zunanji, usmeritveni pogled. Cosmo Daivat ima na Svobodi vdan vsekakor raznolike potenciale.