05.04.2017

Trio VOB na japonski turneji

Jaka Berger se kot član Virtaranta Okuda Berger Tria, med 13. marcem in 11. aprilom, mudi v deželi vzhajajočega sonca.

Dušan Mijanović

Virtaranta Okuda Berger Trio
Foto: Špela Škulj

Finski basist Antti Virtaranta, japonska violinistka Rieko Okuda in domači tolkalec Jaka Berger so se prvič srečali v Berlinu na platformi Multiversal, kjer so odigrali kratek košček improvizacije, sledili so nastopi v Sloveniji in Nemčiji ter snemanje plošč. Konceptualno se je trio VOB ujel v minimalistični in repetativni improvizaciji, na kateri gradi jezik, ter ga razvija z vsakim srečanjem. Aktualni zvok tria je zabeležen na zadnji drugi plošči Nature of spinning, ki je izšla pod okriljem domače založbe Zvočni Prepihi v sodelovanju z japonsko založbo OOOSound.

Do sedaj je trio ob izidu prve plošče Live @ Rojišče odigral dve turneji (slovensko in evropsko). Ob izzidu druge plošče Nature of spinning je Rieko Okuda poskrbela za logistiko ter organizirala enajst koncertov od Osake do Hokkaida. "Nastopamo pretežno v prostorih in klubih, ki se zanimajo za improvizirano in free jazz glasbo ter v nekaj galerijah. V večini primerov gre za organizatorje, ki so ljubitelji tovrstnih godb, ter v svojo dejavnost, bodisi galerijsko, gostinsko ali klubsko, vključujejo tudi priložnost za podajanje tovrstne glasbe. Kljub temu da nastopamo v več miljonskih mestih je obisk na koncertih primerljiv z obiskom na domačih tleh. Gre predvsem za ljubitelje in entuziaste improviziranih glasb ter galerijske umetnosti in butoh plesa. Obiskovalci se radi po nastopu pogovarjajo o konceptu in občutjih ter so zelo radovedna publika. V veliko primerih si oder delimo z japonskimi glasbeniki, ki predstavljajo svoje nove plošče in zasedbe, kjer se tudi zgodi, da na koncu odigramo skupni set. Glasbeniki so zelo odprti za sodelovanja ter jim veliko pomeni skupno muziciranje, ki pa seveda tudi nam daje dodano vrednost in iskušnjo na samih nastopih. Morda bi v tem primeru izpostavil trobentarja iz Sappora, Yuto Yokoyamo, s kakerim smo se res dobro ujeli in je s svojim igranjem odlično nadgradil zvok tria," je Berger strnil vtise in izkušnje z japonske glasbene impro scene.

Poseben nastop je trio izvedel v Osaki, kjer so člani zasedbe igrali v opuščemi tovarni riževih krekerjev, kjer sedaj domuje galerija pod imenom Yamamoto Seika. "Nastop je zaznamoval poseg v prostor ter tudi igranje na obstoječe propadajoče objekte in predmete iz opuščenega obrata. Morda bi omenil še nastop v Sapporu na otoku Hokkaido, kjer smo poleg nastopa v odličnem klubu Coo, nastopili še v centru Butoh plesa - Conte Sapporo, z butoh plesalcem Halom Tanako," je Jaka opisal povezavo arhitekture, glasbe in temnega plesa.

Trenutno se je trio vrnili iz otoka Hokkaido, čakata ga še dva nastopa v Tokiju, med drugim tudi nastop ob uradnem izidu plošče Nature of spinning v organizaciji založbe OOOSound. Triu se je na turneji pridružila tudi avdio-vizualna umetnica Špela Škulj, ki je poskrbela za vizualno podobo albuma Nature of spinning, v zadnjem obdobju pa je zelo povezana z založbo Zvočni prepihi. "Ob tej priložnosti si je Špela s pomočjo Rieko Okuda organizirala dve razstavi v Osaki. Prva se je zgodila takoj ob prihodu na Japonsko, potekala je v opuščeni tovarni riževih krekerjev Yamamoto-Seika. Skupinska razstava je nastala v sodelovanju s kuratorjem Shotarom Ikedo in lokalno umetnico Hiroyo Kotani ter nosi naslov "Where is the space". Razstava se ukvarja s temo prostora in principom 'spreminjanje brez spreminjanja', po katerem deluje celoten prostor Yamamoto-Seika, saj vanj ne posegajo, niti z obnovitvenimi deli. Druga razstava se bo zgodila prav tako v Osaki v galeriji Chef D'oeuvre sedmega aprila, kjer bo razstavila svojo serijo 'Petnajst pozicij rok na skodelici, ko se počutimo utrujeni in nejevoljni', ki je tudi del knjige Movements, ki jo je izdala v ko-produkciji galerije Photon na natečaju Foto knjiga 2016".

Berger je na Japonskem spoznal, da v deželi vzhajajočega sonca poklic umetnika sploh ne obstaja oz. ga vsaj nihče ne jemlje kot nekaj resnega. Kljub temu da imajo umetnike, ki se preživljajo le s tem, se umetnost ne smatra kot realna služba. Za veliko večino je to le hobi, zato je za tiste, ki se s tem ukvarjajo delovanje zelo težko. "Kljub milijonskim mestom in poplavi ljudi, se umetniki in odjemalci srečujejo v majhnih prostorih ter skupnostih. Vedno obstaja borba s kapitalom, v smislu da organizatorji plačujejo prostore za nastope, da v večini primerov nastopaš za to kar se nabere na vstopnini in še to deliš z organizatorjem, da je večina stroškov, hrane, prevozov in prenočišč na nastopajočemu samem, itd.. Morda v primeru velikih akterjev in bandov svetovnega ranga ter mainstream pop kulture to ne drži, a na majhnih scenah kot je free jazz, impovizacija, noise itd... To je stvar realnosti, tako kot pri nas...," je Berger opisal težave s katerimi se spopadajo japonski umetniki.

Bergerja ob vrnitvi domov čakajo novi projekti. "Ko se vrnem v Slovenijo, se bo v prvem planu zgodil izid nove solo plošče Auditory Contemplation, kjer se prvič spopadam z laserjem ter svetlobnimi senzorji, Arduinom ter Pure data programom, ki upravlja z midi signali. Sledila bo priprava na premierno predstavitev novega dub benda Darla Smoking, katerega prvenec izide v maju 2017 pri založbi Kapa Records. Z vizualnim umetnikom Matejem Stupico pa se v letošnjem letu ukvarjava z nadgradnjo in robotizacijo projekta Partíja / The Game, ki ga bova jeseni predstavila v okviru produkcije zavoda Ljudmila," je s pogledom v prihodnost zaključil Berger.