04.11.2016

Kantavtorske kvante: Kantfest 2016

Jutri, v petek 4. novembra, se bo v Rušah odvil že 14. mednarodni festival kantavtorstva.

Viktor Škedelj Renčelj

Peter Andrej
Foto: Slavko Rajh

O novostih letošnje edicije, smo se pogovorili s kantavtorjem Petrom Andrejem, (so)ustanoviteljem in neutrudnim kant-aktivistom, zaslužnim, da se je menifestacija obdržala že poldrugo desetletje in prestopila nacionalne okvire in pomen.

Na letošnjo edicijo vašega festivala se je prijavilo rekordno število glasbenikov. Kako oziramo po kakšnem ključu je žirija naredila selekcijo?
Visoki predstavniki in predstavnice ženskih kvot Žirije 14. KANTFESTA so glasovali v strogi izolaciji in pod prisego molka o samem dogajanju med njimi. Na koncu, ko so zažgali glasovalne lističe in smo že mislili, da ne bo nič, so nam s svojo odločitvijo pokadili pod nosom in oznanili: Habemus 14. KANTFEST. In glej čudo, baje, da so se že vnaprej odločili, da število ne bo manjše od 1 in večje od 8, da ne bi užalili prijavljenih avtorjev in razdražili potrpežljivosti občinstva.
Ni nam preostalo drugega, kot da jim verjamemo na besedo glede na rešpektabilnost njihovih imen (Urška Čop Šmajgert, Teja Klobčar, Jani Kovačič, Adi Smolar, Jure Potokar, Gregor Bauman).

Festival postaja očitno vedno bolj mednaroden – od letošnjih osmih izbrancev, so trije tujci. Lahko komentiraš?
Še eden je, Little John Nee, irski kantavtor iz Galwaya, ki bo kot gost festivala nastopil v soboto 12. 11. v Klubu KGB, Maribor.
Kot sem nekje že rekel: »Če bi bil slovenski jezik tako razširjen kot angleški, bi bili slovenski kantavtorji svetovne zvezde.« To so nam v Dublinu, Aarhusu, Regensburgu, Bukarešti, Wroclawu, Innsbrucku, Sarajevu, Mostarju, Beogradu ... jasno pokazali. Naša strategija je, da smo odprti v beli svet in da skozi nas prihajajo drugi k nam in mi k njim. Da skrbimo za pretok. Z lastnim jezikom. Dajmo, poskrbimo za prevode in drugo podporo. Navsezadnje, kdo razume, kaj pojeta Youssou N’Dour ali Salif Keita? Bosta zato pela v nemškem ali angleškem jeziku, da se tam bolje prodata? Svojih jajc ne prodaš ...
Zaradi pravil Ministrstva za kulturo, ki v »sklopu«, kamor spadamo, dopušča zgolj prijavo enega projekta, k nam ne bo Kitajca na kitajskih citrah in Gruzinca na brenkalu panduri. V ta »sklop« tudi nismo mogli prijaviti CD kompilacije, da bi hkrati arhivirali 14. KANTFEST in produkcijo naredili dostopno širši javnosti še na mnoga leta, kar bi omogočalo kritično presojo in vrednotenje kantavtorske scene.
Kdo bi moral to strateško podpirati? Lokalna skupnost? Kot da Ministrstvo ne razume te povezanosti.

Letos ste sistem nagrajevanja izbrancev spremenili in namesto Zlate, bronaste in srebrne kante boste podelili zgolj Zlato in Vox populi. Nam poveš za kaj točno gre in zakaj sprememba?
Naš konzilij Žirije izbira nastopajoče in nato na festivalu Zlato Kanto, prav je, da glas Ljudstva odloči, kdo dobi Vox populi. Kot je verjetno znano, Zlata Kanta prinese nagrajencu snemanje singla v studiu Radia Maribor. Vox populi nagrade pa še ne bomo izdali. Obe sta za to, da podpirata ustvarjanje. Kanta pa dovolj zgovoren simbol današnjega norega časa.

Kakšni so plani KANTfesta za naprej?
Da bo za Dedka Mraza CD kompilacija 14. KANTFEST International med nami.
Da še v 2016 izide razpis, s katerim Kantfest uvaja novost in razpisuje nagrado za  najobstojnejši tj. »waterproof & rostfrei« izdelek v žanru kantavtorstva za obdobje 2003 – 2016, s katero žirija izpostavlja najtehtnejše kantavtorske izdelke (bodisi album, single …) in enega od njih, po izbiri žirije, denarno nagradi s solidnim zneskom. Na ta način bi poleg »nagrajenca« dobili v fokus tudi 10 top izdelkov (kot nominiranci bi nastopili isti večer), ki bi ponovno vzdražili percepcijo anastetizirane javnosti. Torej, zadnjo Kanto šparamo za to akcijo v marcu ali aprilu 2017.