18.03.2021

Ponotranjeni vtisi velikih mojstrovin

Simona Perme in Vladimir Hrovat, člana zasedbe Sorarmonica Duo, sta ploščo izkoristila kot oporno točko za praznovanje dvestoletnice svojega glasbila.

Tomaž Gržeta

Ponotranjeni vtisi velikih mojstrovin

Sorarmonica Duo- Simona & Vladimir

Ponotranjeni vtisi velikih mojstrovin

Kulturno društvo Sorarmonica
2021

Prva desetletja 19. stoletja so bila čas, ko so številni evropski izdelovalci glasbil raziskovali tehnologijo ustvarjanja zvoka s pomočjo prosto vibrirajočih kovinskih jezičkov. Okrog leta 1820 je tako nastalo kar nekaj glasbil, ki so se obdržala do danes: harmonika, fisharmonika in harmonij, poleg teh pa tudi ustna harmonika. To glasbilo naj bi leta 1821 prvi razvil Christian Friedrich Ludwig Buschmann, kar sta Simona Perme in Vladimir Hrovat, člana zasedbe Sorarmonica Duo, izkoristila kot oporno točko za praznovanje dvestoletnice svojega glasbila. In kaj je boljši način za tovrstno praznovanje kot izid albuma, posvečenega zvenu ustne harmonike? Pričujoči album Sorarmonica Dua je po eni strani dokument v slovenskem kulturnem prostoru edinstvenega glasbenega pojava – izjemno redke, a hkrati na visoki ravni delujoče zasedbe. Po drugi strani pa poslušalcu ponuja prijetno, estetsko bogato izkušnjo, v kateri lahko uživa povsem neobremenjen s podatki, kot so obletnice, tehnične značilnosti glasbila ali zgodovinske danosti repertoarja.

Ustno harmoniko, glasbilo razmeroma majhnih dimenzij, a prepoznavnega zvena, danes najpogosteje povezujemo z ljudskimi tradicijami Evrope in Severne Amerike, vendar gre za glasbilo, ki je sprva bilo namenjeno izvajanju predvsem klasične glasbe. Obstaja v več različicah, od basovskega do sopranskega glasbila, in s tem odpira možnosti različnih zasedb, od dua do, na primer, okteta. Da ustna harmonika dejansko poseduje vse lastnosti glasbila, potrebnega za izvajanje umetne glasbe, dokazujejo posnetki na zgoščenki Ponotranjeni vtisi velikih mojstrovin, ki je letos izšla v samozaložbi Kulturnega društva Sorarmonica.

Ljubiteljska glasbenica Simona Perme, sicer magistra znanosti s področja nizkih gradenj, ter violinist in skladatelj Vladimir Hrovat sta posnela slogovno pester spored, ki seže od baroka, klasicizma in romantike evropskih, tudi slovenskih skladateljev vse do ameriške tradicije gospela in jazza. Vse skladbe na sporedu so priredbe, ki jih je pripravil Vladimir Hrovat. Dokazujejo njegovo aranžersko spretnost ter globoko razumevanje zmožnosti ustne harmonike, zato vse priredbe nikakor ne kažejo skladb v okrnjeni podobi, temveč zvenijo izjemno prepričljivo in učinkovito. Očarljivo rezek, a hkrati nežen zven ustne harmonike je možno izvabiti v širokem razponu dinamičnih odtenkov. Izjemno prikupno zvenijo dolge, spevne melodije, podane z vibratom, kot na primer v Franckovi Panis angelicus ali Saint-Saënsovem Labodu, prav očarljiva je tudi tehnična virtuoznost, s katero je zaigran solistični part Čmrljevega leta Rimskega Korsakovega.

Pričujoči album Sorarmonica Dua je po eni strani dokument v slovenskem kulturnem prostoru edinstvenega glasbenega pojava – izjemno redke, a hkrati na visoki ravni delujoče zasedbe. Po drugi strani pa poslušalcu ponuja prijetno, estetsko bogato izkušnjo, v kateri lahko uživa povsem neobremenjen s podatki, kot so obletnice, tehnične značilnosti glasbila ali zgodovinske danosti repertoarja.