15.03.2018

Spoznavanje domače družbe in bendov

Slovenski punk rock portal je tudi letos objavil kompilacijo Punk rock val in nanjo po uredniški presoji uvrstil sedemnajst domačih bendov ter tako simbolično zaokrožil inventuro lanskega punk rocka pod Slovenci.

Igor Bašin

Punk rock val 17

Različni izvajalci

Punk rock val 17

Založba Punk Portala
2018

Slovenski punk rock portal je tudi letos objavil kompilacijo Punk rock val in nanjo po uredniški presoji uvrstil sedemnajst domačih bendov ter tako simbolično zaokrožil inventuro lanskega punk rocka pod Slovenci. Izbor temelji na lanski beri izdaj in nam z informativnim nabojem razkrije plodovit živžav, med ostalim pa namigne na nekaj potencialov, ki so v širšem domačijskem glasbeno medijskem kontekstu prepuščeni prej ignoranci kot pozornosti. Plošča nas vodi in premetava po celi deželi in nudi uvid v brbotanje in ropotanje v naši/h podtalni/h sceni/ah, od Obale in Primorske prek Notranjske in ljubljanske kotline h kočevskim medvedom ter na Štajersko in v Prekmurje. 

Snovalcem kompilacije se je uvod v ploščo ponudil sam od sebe. Piranski tandem AxSx z uvodnim elektro estradnim šundom za hip zmede, če sploh gre za pravo ploščo – saj to vendar ni punk!? Ko se Intro pretvori v trušč brutalnega in najbučnejšega benda na plošči, se stvari postavijo na mesto, in ko pridejo na vrsto staroborci Delaware s komadom Oi! s plošče Klinično mrtvi, ki je bila posneta davnega 1998 in izdana šele lani, je vrvica prižgana. Zgoščena in obilno založena kompilacija steče v posrečenem zaporedju komadov, na nekaj mestih se sicer zgodi kakšen nagel in odrezav preskok iz enega zvena v drug podžanr, kar pa je nujen kompromis pri sestavljanju vsake take kompilacije. Za odsotnost skupinskega masterja, ki bi medsebojno uskladil glasnost cele plošče, ne gre zameriti DIY ekipi, ki je 34 komadov zaokrožila v domišljen dramaturški lok in z debelo diagonalo med Piranom in Mursko Soboto potegnila še eno simbolično potezo. 

Nasploh se čez celo kompilacijo razlije veliko jeze in besa, a je ob kritičnosti in angažiranosti tudi kar nekaj šaljivosti, ciničnosti in prostodušnosti. Rdeča nit kompilacije je pregled lani izdanih punk rock plošč v fizični ali/in digitalni obliki. Če smo jih preslišali ali spregledali ob njihovem izidu, je Punk rock val 17 dober opomnik, ki nas napoti k spoznavanju družbe in bendov. Na nas se zlije poln zaboj domačega aktualnega punk rocka...

Punk rock val 17 zaključijo Prekmurci Unicum. Ti nasledniki zamrlih Steklih psov z jeznimi rimami žgejo hard core, funk, rap in metal ter sodijo v tisto kategorijo bendov na plošči, ki odstopajo od prevladujočih klenih postulatov punk rocka. Tudi Pomurci The Margins in Kid Control iz Žalca sodijo v ta krog »odpadnikov«, saj bolj kot iz punka izhajajo iz miljeja indie rocka. Zasedba The Margins, ki deluje med Mursko Soboto in Čakovcem, je najglamuroznejši rockovski bend na kompilaciji. S preračunljivim rockovskim nabojem daje slutiti, da ve, kaj hoče, medtem ko žalski Kid Control sezuje s svojo navidezno razpuščenostjo. Zadeta vokalizacija nemarno smrdi po boemu Petu Dohertyju iz Libertines, triov punk pa je v pravšnji meri ošaben, prvinsko navihan in huskerdujevsko nasršen. Res škoda, da je bend naznanil razpad, saj je kalil subverziven detonator. To velja reči za še en odpisani potencial s kompilacije, mračne, kruleče in progresivne težake iz Maribora pod imenom Mt. Blanc, ki ob objavi kompilacije žal niso več aktivni. 

Levji delež ostale zbrane ekipe na kompilaciji se zvesto drži smernic punka in hard cora. Na grobo jih lahko razdelimo v dve skupini. Ob kočevskih nažigačih metal cora NčOdNč in ostro navihanih Bricih Pigs Parlament, ki vešče prepletajo ostrino in poskočnost, je še skupek bendov, ki nagovarjajo z melodičnim hard corom. Primorska benda Kennybal Smith in Real Life Version sta več kot prepričljiva, vendar se hote ali nehote pozna, da jima je blizu Elvis Jackson. V predal globalnega HC pridiha sodijo še štajerski skaterji Mental Strike in popoidni Zopilote iz Ljubljane. Drugi razred, v katerem z eno nogo stojijo tudi Pigs Parlament, odlikuje petje v slovenščini, s čimer na plano pronica samonikla tradicija našega punka in hard cora. Ostre in napadalne Svinjske tačke iz Ankarana neusmiljeno streljajo napadalne hard core punk projektile, Sintetika zveni kot kočevski odgovor na prleške Dežurne krivce, stare dobre punk šole se drži angažirani in zabavni Diareja eksploziv, medtem ko mariborski Onslow s punk partizanskim komadom Bratje izpade še najbolj naivno na plošči, vendar s Kapitalisti popravi vtis. V robati rudimentarnosti tega benda zavohamo CZD, kar ni nič čudnega, saj gre za bend z Bojanom Tomažičem iz omenjenih, poje pa njegova hčerka Eva, ki jo poznamo iz dekliškega punk benda Rukola. Kot zadnjo velja omeniti Rutinsko kontrolo, ki ne samo zaradi petja v srbohrvaščini, ampak same poetike in izraznosti preudarno stopa po liniji vrlega jugo punk rocka. 

Nasploh se čez celo kompilacijo razlije veliko jeze in besa, a je ob kritičnosti in angažiranosti tudi kar nekaj šaljivosti, ciničnosti in prostodušnosti. Rdeča nit kompilacije je pregled lani izdanih punk rock plošč v fizični ali/in digitalni obliki. Če smo jih preslišali ali spregledali ob njihovem izidu, je Punk rock val 17 dober opomnik, ki nas napoti k spoznavanju družbe in bendov. Na nas se zlije poln zaboj domačega aktualnega punk rocka, da se še enkrat streznimo, v kaj vse se je punk rock pretvoril v štirih dekadah, koliko odvodov in različic pozna danes, ko ga vsak (lahko) razume in interpretira po svoje. Ostrejše uho bo kljub naklonjenosti vendarle zaznalo, da med izbranimi bendi težko izluščimo takšnega, ki bi segel čez konvencionalnejše forme in nam ponudil progresivnejši presežek. Sam na kompilaciji vsekakor pogrešam vsaj Britof, ampak, kot rečeno, opravka imamo z uredniško sestavljenim izborom.

Punk rock še zdaleč ni uniformirana in toga celota. V svoji srži goji svobodo izraza, najbolj pa ceni in zagovarja držo, da stojiš za tem, kar počneš, širiš in deliš z drugimi. Se pa za tako raznolikostjo razpira vrzel razpršenosti in manko skupnega imenovalca, veznega člena, ki bi trdneje povezal lokalne in (pod)žanrske scene v homogenejše gibanje. Če je/bo kompilacija korak v smeri spodbujanja participacije, krepitve pripadnosti in homogeniziranja scene, je/bo njena vloga toliko bolj dobrodošla in tudi poplačana.