15.03.2018

Nova frekvenca marca z Markom Črnčcem

Nova sezona cikla glasbenih pogovorov Nova frekvenca prinaša pregled najvidnejših jazzovskih izdaj preteklega leta, njihove avtorje pa spodbuja k premislekom ne le o glasbi, temveč tudi umetnosti sami, kulturi, družbi, življenju ter svetu.

Dušan Mijanović

Cikel pogovorov Nova frekvenca

Nova frekvenca je cikel pogovorov v živo s slovenskimi jazzovskimi ustvarjalci, ki potekajo vsak tretji ponedeljek v mesecu v mediateki Knjižnice Otona Župančiča. Njihov namen je popularizirati jazzovsko glasbo tako med zainteresirano kot splošno javnostjo, saj med povprečnimi poslušalci še vedno velja prepričanje, da je jazz glasba izredno kompleksna in posledično nerazumljiva. "Te mite skušamo na naših srečanjih spodbiti in s pomočjo širše zastavljenih pogovorov, ki se ne dotikajo le (izobraževalne) poti posameznih izvajalcev ali vzrokov po ustvarjanju, temveč tudi družbeno-kulturnega prostora, pokukati v zgodbe izza not. Ker gre za nekoliko drugačen pogled na glasbo, smo se odločili v ime vključiti besedo nova, medtem ko frekvenca sporoča, da govorimo o glasu, glasbi, tonu. Menim, da gre za redko priložnost, kjer imajo poslušalci možnost spoznati glasbenike, ki so jih sicer vajeni srečevati le na od njih oddaljenih koncertnih odrih, in to s povsem drugega zornega kota," je povedala vodja pogovorov Nina Novak.

Cikel pogovorov poteka v dveh sklopih, zimsko-pomladni in jesensko-zimski sezoni. Prva traja od januarja do maja in druga od septembra do decembra. Poletje je tako nasičeno z dogodki, ki se odvijajo na prostem in tudi sicer verjamem, da ljudje svoj čas raje preživijo v drugih aktivnostih, v naravi, da v poletnih mesecih vlada zatišje, kot sicer v knjižničnih prostorih. "Ker je slovenska jazz scena zares bogata in razgibana, sem se pri izbiri gostov nekoliko omejila, zato je eden od pogojev ta, da je glasbenik v preteklem letu izdal avtorski projekt v obliki plošče. Tekom lanskega leta smo gostili avtorje najvidnejših izdaj predpreteklega leta in letos gostimo avtorje lanskoletnih izdaj. Težava pri tem je le ta, da kdaj izide zares lepo število albumov, medtem ko je drugič teh precej manj in je zato izbor nekoliko omejen. A odzivi glasbenikov so nadvse spodbudni. Doslej so se vsi prav rado odzvali in bili za povabilo tudi hvaležni. Ne nazadnje imam že od samega začetka po preteku določenega časa namen na podlagi teh pogovorov, ki jih redno snemam, narediti izbor in napisati delo sorodno monografiji, ki bi izbrane glasbenike celovito predstavila in prinesla nekakšen pregled določenega obdobja". Doslej je Novakova gostila med seboj zelo raznolike osebnosti, kot so tubist Goran Krmac, bobnar, tolkalec in skladatelj Žan Tetičkovič, vokalistka Jadranka Juras, pianist Rok Zalokar, kitarist Marko Čepak Maki, saksofonist Jaka Kopač, kitarist Iztok Rodež, trobentač Igor Matković, saksofonist Boštjan Simon in kitarist Andrej Ofak, medtem ko je septembrski dogodek obogatila z okroglo mizo na temo evolucije jazza z gostoma Iljem Pušnikom ter Andrejem Korenom. Mnoge pogovore so zaokrožili tudi koncerti, kar je z letošnjim letom postala stalnica. "Pri izbiri gostov se skušam ne pretirano ponavljati pri instrumentih, vsaj v posamezni sezoni ne. Glede na to, da je odličnih glasbenikov več kot priložnosti za gostovanje, to ni pretirano težko. Z občinstvom smo, kot vsi v današnjih kulturi nenaklonjenih časih, sprva imeli težave, vendar se nam je vztrajanje obrestovalo. Zadnje mesece obisk strmo narašča, še posebno pa me veseli, da se posamezni obiskovalci vračajo, in to ne le tisti, ki so kakorkoli vpeti v svet jazza, temveč predvsem povsem običajni ljudje, ki domov odidejo drugačni ter obogateni, odprtih obzorij," je Novakova spregovorila o smiselnosti delovanja cikla.

Cikla večerov Nova frekvenca nikakor ne bi bilo brez Mestne knjižnice Ljubljana in njene matične enote Oton Župančič, kjer vse skupaj poteka. "Vesela sem, da so moj predlog pred skoraj dvema letoma odprto sprejeli in v času trajanja vanj vložili nemalo truda. Gre za nekakšno partnerstvo med mano in portalom Jazzetna, ki ga vodim, ter knjižnico kot institucijo, ki ponuja med seboj izredno raznolike vsebine. Vsi vemo, da pri nas pač nekoliko traja, da se ljudje odprejo in sprejmejo projekt, sploh če gre za koncept, ki morda v določeni meri odstopa od ustaljenih smernic … Na tem mestu moram omeniti Joška Senčarja in Matjaža Mišiča, oba zaposlena v knjižnici in delujoča v tamkajšnji mediateki, ki sta zares dala od sebe vse, da dosežeta ciljno publiko in jima nikoli ni bilo težko vztrajati, čeprav marsikdaj odzivov, vsaj sprva, ni bilo. Nato pa se je začelo premikati v pravo smer. Odkar imamo še knjižne kazalnike, je odziv toliko boljši. Od vsega začetka na dogodke prav tako samoiniciativno prihaja Jan Prpič, ki dogajanja vestno fotografsko dokumentira, kar je prav tako izredno dragoceno."

V letošnjem letu muzikologinja in urednica portala Jazzetna, Nina Novak, gosti avtorje najvidnejših izdaj preteklega leta. V ponedeljek, 19. marca ob 19.30 se bo pogovarjala s pianistom Markom Črnčcem, ki so ga že v zgodnjih letih označili za čudežnega otroka, zato ne preseneča, da živi razpet med Mariborom in New Yorkom. Tudi album Ruthenia, katerega naslov označuje latinsko ime za ruske mejne province in njene prebivalce, je nastal v sodelovanju z ameriškimi glasbeniki, portal Jazzetna pa ga je proglasil za enega od treh albumov leta. Gre za suito, nastalo kot retrospektiva ruskih skladateljev dvajsetega stoletja, prežeto z vplivi tako klasične kot jazzovske glasbe. "Marka sem prvič srečala tisto leto, ko je nastopil na Jazz festivalu Ljubljana s projektom Devotion. Mojo pozornost je sprva pritegnil na samem koncertu, in sicer zaradi izredno čistega, jasnega tona, ki se je zlival v melodijo, kakor vodni slap, pa tudi zaradi spoja tehničnega znanja s tistim osnovnim vodilom srca, za kar menim, da bi moralo biti in ostati v središču vsakega umetnika. Kmalu zatem sem ga povabila k intervjuju in tam spoznala, da imava podobna stališča ter poglede na glasbo in da je ne le odličen glasbenik, temveč tudi sogovornik. Hvaležna sem za tiste, ki znajo svojo misel jasno ubesediti. Na Novo frekvenco sem ga povabila zaradi izjemnega dela Ruthenia in ker je eden najpomembnejših slovenskih pianistov mlajše generacije, globoko vpet tudi v mednarodno sceno," je zaključila Novakova in dodala, da bo aprila gostila Jureta Torija, maja pa Kristijana Krajnčana.

Nova frekvenca: gost Boštjan Simon
Nova frekvenca: gost Igor Matković
Nova frekvenca: gost Andrej Ofak
Nova frekvenca: gostja Jadranka Juras
Nova frekvenca: gost Marko Čepak