27.05.2016

Štirje obrazi slovenskega jazza

Album Mladi jazz prinaša avtorske ter izvajalske rokopise štirih predstavnikov mlajše slovenske jazzovske ustvarjalnosti.

Nina Novak

Mladi jazz- Krečič, Pukl, Smolej, Tetičkovič

Različni izvajalci

Mladi jazz- Krečič, Pukl, Smolej, Tetičkovič

ZKP RTV Slovenija
2016

Big Band RTV Slovenija je znan po sodelovanjih z drugimi glasbeniki, tako domačimi kot gosti iz tujine, medtem ko se zdi, da zadnja leta posebno pozornost namenja mlajšim glasbenikom, s katerimi je izvedel več projektov. Rezultat teh je album Mladi jazz, ki je nastajal zadnji dve leti in prinaša avtorske ter izvajalske rokopise štirih predstavnikov mlajše slovenske jazzovske ustvarjalnosti, pri čemer sta dva posneta studijsko, preostala dva pa se predstavljata s koncertnimi posnetki. Kitarist Klemen Smolej, tolkalec Žan Tetičkovič in saksofonist Lenart Krečič so se vsak predstavili s po dvema avtorskima skladbama, Jure Pukl, prav tako saksofonist, pa je ob svojo skladbo postavil kompozicijo Kaje Draksler. Dirigentske palice so prevzeli Jaka Pucihar (Klemen Smolej), Tadej Tomšič (Žan Tetičkovič), Igor Lunder (Jure Pukl) in Lenart Krečič, ki je vodil orkester skozi izvajanje lastnih skladb. Število sodelujočih je torej precejšnje in zato morda zaokroženosti ob taki kompilacijski naravi izdaje niti ne gre pričakovati, vendar album prinaša tri stroge preskoke med avtorskim značajem vsakega izmed njih.

V raziskovanje zvoka predstavnikov mlajše jazzovske generacije nas uvedejo, v primerjavi z ostalimi, relativno lahkotni toni kompozicij A Piece of Peace in Provocations Klemna Smoleja, diplomanta klasične ter jazz kitare na Univerzi v Celovcu. Medtem ko prva premore nežno in lirično, melodično linijo v saksofonu, ki zlahka očara, je druga obarvana s kancem bluesa in rocka, s čimer dobi osrednje mesto v glasbenem izražanju kitara. Sledi najizrazitejši preskok, saj preidemo v veliko kompleksnejši kompoziciji prejemnika dveh nagrad na vseameriškem tekmovanju ASCAP Young Jazz Composers Award. Žan Tetičkovič s pridom uporablja vse barvne odtenke orkestra in kompozicije gradi po načelu gledališke forme – z uvodom, zapletom, vrhom, razpletom ter sklepno mislijo. Rezultat je izjemno premišljena in dodelana glasbena melodika, vendar nikakor mehanska. Zgodbi Dunje in Green, izvedeni polno, a vendar milo, tu pripoveduje z nekaj več obrati. Sledita posnetka s koncertov, na enem od njiju je gostoval Jure Pukl, ki ga je časnik The Guardian označil kot vzhajajočo zvezdo nove generacije, ki pa kljub temu vsaj v tem primeru ostaja dokaj neoseben. Poleg avtorske The Long Run se je namreč odločil izvesti še skladbo Impresija Kaje Draksler; gre za kompozicijo nekoliko drugačne strukture, ki saksofon postavi v ospredje šele v drugem delu, zaradi česar se poslušalcu v primerjavi z drugimi, ki se predstavijo s po dvema lastnima skladbama, izmika tako avtorski kot izvajalski izraz Jureta Pukla. Pukl ob takšni razpršenosti pač ne more izraziti bogatejšega, z osebnostjo obarvanega ozadja. Mladi jazz se sklene s prispevkom Lenarta Krečiča, vsestranskega glasbenika, ki je lani postal umetniški koordinator Big Banda RTV Slovenija. S polnim, nadvse modernim, a hkrati klasičnim zvokom predstavlja še enega od obrazov slovenske jazzovske ustvarjalnosti. Tako Stroighten Up! kot nadvse prepričljiva skladba Movin' Up dajeta vtis izredne odprtosti, medtem ko inovativni pristopi, vpeti v tradicionalne oblike, predstavljajo močan zaključek.

Že vizualna podoba tega izdelka daje slutiti, da imamo opravka s štirimi med seboj nadvse različnimi stranmi neba slovenskega jazza, ki jih povezuje Big Band RTV Slovenija, pri čemer močno izstopa Žan Tetičkovič. Upamo, da je to zanj uvod v prihodnjo samostojno izdajo. Te so v slovenskem prostoru ne le dobrodošle, temveč tudi potrebne, čeprav prav ta, o kateri teče beseda, odpira mnoga vprašanja. Razloge gre iskati predvsem v neobstoječem spremljevalnem besedilu, ki bi glasbo, vpeto nanj, postavilo v širši kontekst in ga umestilo v prostor ter čas (nastanka). Površni poslušalci se bodo najbrž spraševali, zakaj sta na »kompilacijo« Mladi jazz uvrščena dva saksofonista, od katerih je eden celo umetniški koordinator orkestra, in zakaj se za razliko od vseh Jure Pukl ne predstavlja z dvema avtorskima kompozicijami. Če posežemo še malce globlje, se bo seveda pojavilo dodatno vprašanje, po kakšnem ključu so bili sodelujoči sploh izbrani, saj ob Smoleju, Tetičkoviču, Puklu in Krečiču manjkajo mnogi vodilni jazzovski ustvarjalci mlajše generacije. Vendar projekt, ki bi ga lahko vzeli za poskus popularizacije jazzovske glasbe med slovenskim občinstvom, pogosto navajenim na plehkost, obeta, da ne gre le za enkratno izdajo, temveč vabi k misli na serijo sorodnih izdaj.