08.12.2018

Kontemplacija

Srečna mladina je druščina posebnih tičev. Takšnih nepredvidljivih. Nikoli se ne ve, kam jih bo povlekel naslednji korak, kam jih bo odpeljalo, kam bodo zavili, s čim bodo presenetili. Že naslov plošče namigne, da gre za dokument tega, kaj so snovali in kaj so prebrodili v zadnjih letih koncertne hibernacije, med l. 2015 in 2018.

Igor Bašin

15~18

Srečna mladina

15~18

COMRADfilm
2018

Srečna mladina je druščina posebnih tičev. Takšnih nepredvidljivih. Nikoli se ne ve, kam jih bo povlekel naslednji korak, kam jih bo odpeljalo, kam bodo zavili, s čim bodo presenetili. V četrt stoletja, kolikor skupina deluje, so si priborili tako rekoč kultni status na domači sceni, v prvi vrsti pa so ostali zvesti samim sebi. Nekaj pobalinskega, navihanega in nepoboljšljivega jih žene naprej, in v tem je neusahljiva draž njihovega ustvarjanja. Tudi na najnovejšem, sedmem albumu spontano sledijo vzgibom svobode izraza, saj brez svobode mladina pač ni srečna. 

Dolge, zvočno bogate in skladne aktualne inštrumentalne kompozicije odnesejo na raven zvočnega eksperimenta, kot si ga predstavlja Srečna mladina. 15~18 je izrazito studijsko delo. Na njem se je skupina poglobila v raziskovanje zvočnih prostranstev in na novo osmislila svojo glasbeno govorico, ki se giblje med analognim in abstraktnim. Namesto direktnih, napadalnih ali vihravih komadov nastopa s poglobljenimi kompozicijami, s katerim sega čez zono somraka.

Že naslov plošče namigne, da gre za dokument tega, kaj so snovali in kaj so prebrodili v zadnjih letih koncertne hibernacije, med l. 2015 in 2018. V tem času je skupina doživela kadrovsko prevetritev, ki je poskrbela za slogovni prepih v izraznosti benda, ki se še naprej tvorno in samoniklo izmika pastem šablon in poglobljeno nadgrajuje dosedanji ustvarjalni opus. Po obeleževanju 20. obletnice delovanja pred petimi leti je bend zapustil dolgoletni kitarist Peter Dekleva, ki je s svojo igrivostjo močno zaznamoval izraznost Srečne mladine v obdobju 1998–2014. Istočasno sta se v aktualno zasedbo vrnila saksofonist in klaviaturist Tim Kostrevc in ustanovni član Jure Pohleven, ki sta prinesla svoj zanos in drugačen veter. Skupaj s kitaristom Vladom Mihajlovićem, bobnarjem Andrejem Zavašnikom in basistom Gašperjem Gantarjem so obrnili novo stran, se zaprli v vadbeni prostor in s pridruženim tolkalcem Marekom Fakučem spočeli najbolj introspektivno ploščo doslej. Zmiksal jo je Julij Zornik.

Dvojna vinilna plošča 15~18 je novi izzivalni zasuk v ustvarjalnosti Srečne mladine, ki ohranja svoje prepoznavne postulate muziciranja. Od zgodnjih dni koketira z improvizacijo in eksperimentiranjem, ne eno ne drugo ji ni tuje, iz česar pa ravno izvira njen izmuzljivi miš-maš. Tudi tokrat ni drugače, le da se je še bolj prepustila odprti, svobodni formi. Dolge, zvočno bogate in skladne aktualne inštrumentalne kompozicije odnesejo na raven zvočnega eksperimenta, kot si ga predstavlja Srečna mladina. 15~18 je izrazito studijsko delo. Na njem se je skupina poglobila v raziskovanje zvočnih prostranstev in na novo osmislila svojo glasbeno govorico, ki se giblje med analognim in abstraktnim. Namesto direktnih, napadalnih ali vihravih komadov nastopa s poglobljenimi kompozicijami, s katerim sega čez zono somraka. Namesto kitarskih akordov in melodij stopajo v ospredje šumi, hrup, škripi, brumi, piski. Skozi umirjeni tok kompozicij se razlijejo elektro-akustični pejsaži, efekti in odmevi skrbijo za dramo. Ritem nikoli ne napelje zasedbe k vrelišču, pač pa z vztrajnim srednjepočasnim tempom betonira varno podlago za izlete v neznano. Bend nikoli ne izpusti uzde, nastopa homogeno, pri čemer ga nosi raziskovalna zamaknjenost v smeri breztežnega in lebdečega zvočnega poleta.

Duh plošče 15~18 je dodatno zaznamovala izguba dobrega prijatelja in dolgoletnega tonskega mojstra skupine, Boška Bursaća – Bobana (1960–2016), kateremu je plošča tudi posvečena. Že tako prevladujoči kontemplativnosti na plošči skupina zato doda še ščepec komemorativne zatopljenosti. 

Aktualna muzika Srečne mladine je poslušalstvu do nadaljnjega prepuščena zgolj in samo v posluh z nosilca zvoka, žive izvedbe ni na obzorju. Po snemanju aktualnih kompozicij je bend zapustil basist Gantar, preostala večina pa naj bi že snovala naslednje dolgometražno delo, kar pojasni simboliko odrezavega zaključka plošče, ki obnemi kot napis na koncu filma – »se nadaljuje«.