31.03.2012

Smo se za to borili?!

Punk bend Gnile duše, ki je bil dejaven med leti 1979–1983, je v novi zasedbi na novo posnel in na vinilki objavil stare pesmi s kasete Vse je v skladu s predpisi ...

Igor Bašin

Vse je v skladu s predpisi ...

Gnile duše

Vse je v skladu s predpisi ...

Subkulturni azil
2011

Davorin Bešvir – Dabe, gonilna sila ormoških ska-punkerjev Pridigarji, je lani izdal zbirko pesmi pod naslovom 100 gaziranih opic. V njej so ob besedilih za Pridigarje, ki so lani izdali ploščo Nizki udarci na visokem nivoju, tudi besedila njegovega prvega punk benda Gnile duše, ki so gnojile prleško in slovensko grudo med leti 1979–1983. Skupaj z idrijskima zasedbama Kuzle in Šund ter metliško Indust-bag so predstavljali protiudarec province ljubljanskemu punku.

Konec leta 1981 je izšla dvojna številka Problemov, ki je bila v celoti zasnovana kot predstavitev punka v prvi osebi. Prve Punk Probleme so uredili Peter Mlakar, Gregor Tomc in Igor Vidmar ter Srečo Papič v vlogi likovnega in tehničnega urednika. Ob prevodih tekstov o angleškem punku, subkulturi in Sex Pistols ter izrezanih citatov je dobršni kos izdaje zasedala domača scena. Foto-strip Odvečna generacija v scenariju in režiji Gregorja Tomca, grafike Laibach, poezija dolenjskega posebneža Jožeta Kreseta, Petra Mlakarja in Danila Čelana, paleta izbranih besedil ljubljanskega punka (Pankrti, Lublana 78, Berlinski zid, Buldogi, Grupa 92, Ljubljanski psi, Laibach), idrijskih Kuzel, zagrebške skupine Prljavo kazalište ter kvarnersko-istrske naveze Kaos, Problemi, Paraf, Termiti in Mrtvi kanal. V kolažnem izboru so se znašle tudi Gnile duše s pesmimi Gospoda zabita, Mušnice so med nami, Vedno znova, Propad in NNNP (Nič nas ne sme presenetiti; op. p.). Tudi v drugi številki Punk Problemov so bile zastopane Gnile duše. Že na prvi notranji strani stojijo Brez skrbi, Narek in Izredno stanje ob cenzuriranih Sedemsto usnjenih torbicah oziroma s črnino prebarvanem besedilu Otrok socializma (Braneta Bitenca), kar je na naslednji strani doletelo tudi besedila O! Kult (za črnim premazom se ne da prebrati Tovariši (Čigavi?) in Zahvala zahvalam). V nadaljevanju teh s punkom zabeljenih Problemov so Gnile duše dobile še eno stran za V imenu zakona, Ti si sranje in Strogo zaupno. V tretjih Punk Problemih iz leta 1983 nastopa Dabe Bešvir solo s kratko zgodbo Ne verjami besedam. Tistega leta so razpadle Gnile duše, ki sta jih ob pevcu in basistu Bešvirju tvorila še kitarist Srečko Ritonja in bobnar Tomaž Bolcar.

Zadnjo platnico prvih Punk Problemov krasi reklama za kompilacijo Novi punk val, ki je nastala v sodelovanju ŠKUC-a in ZKP RTV Ljubljana. Kot vemo, so na njej Pankrti, Prljavo kazalište, Grupa 92, Berlinski zid, Paraf, Buldogi in Termiti. Gnilih duš ni doletela sreča niti s kompilacijo Lepo je ..., na kateri punkovsko provinco zastopajo Kuzle, Šund in Indust-bag. Z več kot tridesetletne zgodovinske distance bi lahko sklepali, da so na izpust Gnile duše punkovsko odgovorile z demo-kaseto Vse je v skladu s predpisi ..., ki so jo fantje že leta 1981 posneli in izdali v lastni režiji.

Brezkompromisni punk meji na prvinski hardkorovski direndaj. Brez olepševanja, maske in odvečnega bremena let udarijo Gnile duše direktno, angažirano, kritično, surovo, nepretenciozno in brez dlake na jeziku.

Tako kot so Buldogi sredi svojih štiridesetih let s pomočjo oranžnega zvezka in kasete s Pesmimi o Titu, ki so jo koristili za snemanje vaj, forenzično renovirali godbo iz najstniškega obdobja, je s pomočjo omenjene demo-kasete, ki velja danes za muzejski primerek, nastala retrospektivna vinilna plošča Gnilih duš Vse je v skladu s predpisi ..., ki je v drugi polovici lanskega leta izšla pri Subkulturnem azilu. Namesto obdelave starih trakov je Bešvir raje zbral novo ekipo in z njo – kot Kuzle ali Buldogi – oživel in na novo posnel stare pesmi. Vendar je med »novimi« Buldogi in Kuzlami ter »novimi« Gnilimi dušami precejšnja razlika. Če je Dare Kaurič zanimivo izrabil stare demo-posnetke in jih pedantno vgraviral v na novo odigrane in sproducirane pesmi Kuzel, če so Buldogi reaktivirali pozabljene pesmi na Rektospektivi, se Bešvir s kitaristoma Domnom Obiličnikom in Dušanom Hedlom, bobnarjem Krunom Karlovčecom in basistom Markom Čuturilo ni dvignil na višjo raven, ampak je izpljunil masten punkovski surogat, na katerem sta od šestindvajsetih pesmi le (zadnji) dve daljši od dveh minut, kar pet šusov pa je pod minuto. Brezkompromisni punk meji na prvinski hardkorovski direndaj. Brez olepševanja, maske in odvečnega bremena let udarijo Gnile duše direktno, angažirano, kritično, surovo, nepretenciozno in brez dlake na jeziku. Prestrelijo nas z rafali, ki se bodo nevajenemu ušesu zazdeli ravni in enolični, vendar Bešvirjevo dobro podmazano grlo pritegne osrednjo pozornost ter s stasom in glasom diktira in potencira do maksimuma bojeviti ritem blitzkriega. Poln sarkazma, angažmaja in provokacije neomajno secira družbeno realnost in razbija tabuje.

Da so besedila Gnilih duš izpred tridesetih let spet aktualna in nimajo muzejske oziroma zgodovinske vrednosti ter da se v prvi vrsti z lahkoto prepoznamo
v njih, je zaskrbljujoče.

Čeprav pesmi izvirajo iz nekega drugega časa, jih je večina še kako aktualnih danes. Sicer so prepojene s socializmom in njegovo državno represijo, apatijo potlačene in tihe večine, kmetavzarstvom, dvoličnostjo voždov in pritlehnostjo njihovih vojakov, vendar je že dovolj zamenjati arhaične »komunistične« besede z novodobnim »neoliberalnim in neokonservativnim« vokabularjem, da bo vse v skladu s predpisi. Prste kar srbi, da bi pretipkali katero izmed vrstic iz polpreteklosti, vendar boste za to tokrat prikrajšani. Da so besedila Gnilih duš izpred tridesetih let spet aktualna in nimajo muzejske oziroma zgodovinske vrednosti ter da se v prvi vrsti z lahkoto prepoznamo v njih, je zaskrbljujoče. Sarkazem Bešvirjeve poezije je dobil novo dimenzijo, nekje med preroškostjo ljudskega modreca in nadčasnostjo družbenega kronista. To, da je večina besedil izvajalcev, ki so se na prelomu sedemdesetih v osemdeseta leta tako ali drugače vrteli okoli punka, spet aktualnih, je resna stvar. Če se marsikateri povratek punkovskih (prvo)borcev razlaga s popravo zgodovinskih krivic, gre pri vinilki Vse je v skladu s predpisi ... za rdeči alarm, da se ponavljajo obrazci vedenja in razmer, da se ponavlja zgodovina, le da so v igri ob nekaterih preverjenih kadrih še novi obrazi ljudskih izbrancev in povzpetnežev.

Državna total(itar)nost družbene stvarnosti in vsakdanjik navadnega državljana v njej sta Dabeta spodbudila k pisanju novih komadov. Vzporedno s Pridigarji z mlajšo ekipo muzičarjev že kuje nove projektile Gnilih duš. Besedila so že nared, naslovi se glasijo: Šparaj ali varčuj, Francosko-nemški vlak, Težka kriza prazna miza, Lobisti do obisti, Hudič ima mlade, bog nam pa krade, Reši se, kdor se more, Gastrbajter, Socialna kapica. »Še bo ostro in vroče!«