15.05.2012

17. Jazz Cerkno

Letošnji Jazz Cerkno, ki bo potekal med 17. in 19. majem, ponuja 10 koncertov in 5 spremljevalnih dogodkov. Med nastopajočimi sta dve slovensko-mednarodni zasedbi, trio Vanilla Riot in kvartet Doneda / Kocher / Vrhovec-Sambolec / Grom.

uredništvo

Kvartet Doneda / Kocher / Vrhovec-Sambolec / Grom (foto: Boštjan Lah)
Foto: Boštjan Lah

Jazz Cerkno, ki bo letos potekal od 17. do 19. maja, prinaša program, ki se lahko primerja z večjimi jazzovskimi festivali. V enakem obsegu kot lani, kar je glede na trenutno situacijo posebej hvalevredno, prinaša deset koncertov in pet dogodkov v spremljevalnem programu. Če se programa lotimo kronološko, dogajanje uvaja glasbena delavnica, ki se bo začela 14. in bo trajala do 18. maja, zaključil pa jo bo sklepni koncert 19. maja pred hotelom Cerkno. Mentorja Blaž Celarec in Boštjan Gombač obljubljata nekonvencionalno glasbeno delavnico »Iz smeti v vaša ušesa« za osnovnošolske otroke 8. in 9. razredov (večinoma iz OŠ Cerkno).

17. maja popoldne se začne tradicionalna delavnica glasbene fotografije »Jazzy-ga!«, ki jo bo vodil Žiga Koritnik. Udeleženci bodo spoznavali pravila obnašanja, odnos do glasbenikov, organizatorjev in publike, manjkale ne bodo niti podrobnosti o tehnični obdelavi in izbiri pravih posnetkov, o razstavljanju in objavljanju fotografij. Prav tako 17. maja se začne »divjanje po Cerknem in okolici«, kakor delavnico, ki jo bo vodil Dario Cortese, imenujejo organizatorji. Gre seveda za že tradicionalno spoznavanje užitnih divjih rastlin z udeležbo na večernih koncertih.

Med nastopajočimi sta dve slovensko-mednarodni zasedbi, trio Vanilla Riot in kvartet Doneda / Kocher / Vrhovec-Sambolec / Grom.

Ta dan se začne tudi koncertno dogajanje. Prvi se bo občinstvu predstavil mednarodni trio Vanilla Riot, ki ga je ustanovil slovenski saksofonist in elektrofonik Boštjan Simon. Ob njem sta v zasedbi še nizozemski bobnar Onno Govaert in norveški kitarist Stephan Meidell. Za njimi bo oder zasedel Royal Improvisers Orchestra, ki ga sestavlja štirinajst glasbenikov iz kar enajstih držav. Gre za na Nizozemskem domujoč kolektiv, ki pod vodstvom pihalca Yeda Gibsona (poznamo ga iz kvarteta Caetitu) številne zvrsti (punk, barok, klasika, free jazz ...) združuje v novo, meje premikajočo zvočno gmoto. Zadnji bo ta večer nastopil Uwe Kropinski, nemški kitarski virtuoz, ki ga zaradi »pirotehničnega«, a občutenega in pretanjenega igranja (kitaro uporablja tudi kot tolkalo) primerjajo z legendarnimi imeni (»Keith Jarrett na šestih strunah«, »kitarski Glenn Gould«). Samosvoj strunar je na posebej izdelanih akustičnih kitarah na koncertih v ZDA očaral samega Pata Methenyja, ki je izjavil, da dotlej še noben solo kitarski nastop ni naredil nanj takšnega vtisa.

Začetek dogajanja 18. maja bo zaznamoval QUAT, nemško-belgijski Vandeweyer / Van Hove / Blume / Lovens Quartet, ki legendarna imena (belgijski pianist Fred Van Hove in nemški bobnar Paul Lovens) združuje z vse bolj uveljavljajočimi se mlajšimi imeni svobodnega jazza (bobnar Martin Blume in vibrafonistka Els Vandeweyer). Bobnarja Paula Lovensa smo v Cerknem že slišali, Van Hove pa bo v Sloveniji nastopil premierno. Za 18. in 19. maj so organizatorji pripravili projekcijo dokumentarnega filma Jazz Cerkno, za katerega je scenarij in režijo prispeval Dušan Moravec in je nastal lani v produkciji TV Slovenija.

Isti večer, 18. 5., bodo obiskovalci lahko slišali še dve zasedbi. Najprej trio, ki ga sestavljajo Agustí Fernández (klavir), Barry Guy (kontrabas) in Ramón López (tolkala). Trojica si je nadela ime po prvencu Aurora, ki je zaradi pretanjene liričnosti na meji nove klasike in jazza ter občutene in čustvene igre požel navdušenje kritikov in publike. Trio, ki se pri nas predstavlja prvič, bo predstavil novi, dvojni album Morning Glory, ki je tako kot prvenec izšel pri založbi Maya Recordings. Zadnji bo ta večer nastopil septet Christian Lillingers Grund. Vodi ga Christian Lillinger, skladatelj in bobnar, ki je po vrsti sodelovanj v drugih zasedbah (npr. pri Hyperactive Kid) zbral lastno, zato da bi se lahko dokazal še kot skladatelj. Kljub temu da je bobnar, je v svojih skladbah poudaril melodičnost, čeprav je v njej seveda dovolj prostora tudi za vihrave ritmične prehode. Lillingerjeva vizija jazza se naslanja na »stare«, a z močno noto modernosti, kar je opazno zlasti v svobodnjaških solih in zapletenih strukturah. Pri nas bo zasedba igrala skladbe z drugega albuma, ki izide septembra pri Clean Feed, kjer je leta 2009 izšel prvenec zasedbe, First Reason.

Zadnji dan festivala Jazz Cerkno se začenja že popoldne v glasbeni šoli, in sicer s solističnim pianističnim recitalom Håvarda Wiika, ki je tudi pianist pri Atomic. Predstavil bo solo prvenec Palinode (založba Moserobie). Zvečer bomo najprej prisluhnili kvartetu v sestavi Michel Doneda (sopranski saksofon), Jonas Kocher (harmonika, predmeti), Tao G. Vrhovec Sambolec (računalnik) in Tomaž Grom (kontrabas). Slednji je spiritus movens domače impro scene. Zagnal je številne koncertne cikle in delavnice (npr. Confine aperto), na katerih se srečujejo domači in tuji improvizatorji, plesalci in drugi umetniki. Kvartet bo predstavil odlično ocenjen prvenec Udarnik (sozaložništvo Sploh / L'innomable, 2012), navdihnjeno »telepatsko« izmenjavo fragmentov, ki preizprašuje naravo in pojavne oblike zvočnosti.

Letošnji Jazz Cerkno bo sklenila zasedba Atomic, ki velja za najžlahtnejšega predstavnika novega skandinavskega jazza. (foto: Peter Mydske)Sledil bo duo Joseph Tawadros (lutnja) in Jean-Louis Matinier (harmonika). Tawadros, čigar mati je Egipčanka in prihaja iz Avstralije, neguje tradicijo arabskega »taksima«, svobodne improvizacije na zadano temo. Njegove avtorske skladbe kažejo na globoko poznavanje korenin, strastno odigrano glasbo pa odlikujeta virtuoznost in hkrati preprostost. Francoski harmonikar Jean-Louis Matinier je eden najbolj cenjenih evropskih jazzovskih »meharjev«; sodeloval je s priznanimi glasbeniki, kot so Louis Sclavis, Gianluigi Trovesi in Renaud Garcia-Fons. Po krajšem premoru (namenjenemu ogledu drugega polčasa finala Lige prvakov) se bo festival zaključil nadvse primerno in eksplozivno – s kvintetom Atomic, ki že od ustanovitve leta 2000 velja za najžlahtnejšega predstavnika novega skandinavskega jazza. Povod za ustanovitev je bil upor proti stereotipnemu dojemanju »skandinavskega zvoka«, kakršnega je gojila založba ECM. Zasedba Atomic je sčasoma postavila nove mejnike tega zvoka, ki ni bil več eteričen in oddaljeno hladen, pač pa živahen, organski in razburkan, obenem energičen in pretanjen, v katerem se poteze starih jazzovskih mojstrov spretno povezujejo s sodobno nabrušenostjo. V Cerknem bo nastopila s skladbami s hvaljenega novega albuma Here Comes Everybody (Jazzland Recordings, 2011). Slog kvinteta opisujejo kot »eksplozivno mešanico ameriškega free jazza z evropskimi značilnostmi«, medtem ko člani sami pravijo, da je »delno akademsko predavanje, delno pa večerna zabava«.