25.06.2024

Festival Radovljica že dvainštiridesetič

Na letošnji 42. Festival Radovljica so obiskovalci vabljeni med 10. in 27. avgustom, ko se bo predstavilo 50 glasbenikov iz 14 držav.

Tomaž Gržeta

Festival Radovljica 2024

Poletje je in bliža se 42. edicija Festivala Radovljica – tradicionalna destinacija številnih domačih in tujih ljubiteljev stare (in ne samo stare) glasbe. Ugledni festival je skozi desetletja večkrat spremenil podobo, vendar sta se v zadnjem poldrugem desetletju pod umetniškim vodstvom gambista in čembalista Domna Marinčiča njegov format in koncept precej ustalila, zato obiskovalci festivala dobro vedo, kaj lahko pričakujejo. Vrhunski in domači glasbeniki pripravljajo izvirne sporede in tako kot v preteklih sezonah jih nekaj nastaja ravno za Festival Radovljica. Deset koncertnih sporedov se bo odvilo na že preizkušenih prizoriščih: v baročni dvorani radovljiške graščine, v poznogotski radovljiški župnijski cerkvi in v nekdanji baročni samostanski cerkvi v Velesovem. 

Posebnosti letošnje edicije je povzel umetniški vodja festivala, Domen Marinčič: »Po lanski izvedbi Scarlattijevega oratorija o junaški Juditi letos pripravljamo še nekoliko zahtevnejši festivalski projekt, oratorij Alessandra Stradelle o mučeniški smrti sv. Janeza Krstnika. V njem nastopa pet pevskih solistov, petnajstčlanski orkester na zgodovinskih glasbilih pretežno sestavljajo godala s concertinom in dvema skupinama viol. Za festival nastajata tudi sporeda glasbe iz Kopra 17. in 18. stoletja. Na prvem bodo zazveneli solistični moteti italijanskih skladateljev, ki so se ohranili v arhivu koprske stolnice, na drugem pa bomo prvič v novejšem času slišali koralne speve iz samostanov v Kopru in Piranu. Petje se bo izmenjevalo z zgodovinsko improvizacijo Edoarda Bellottija na orglah v Velesovem. Sicer bo letos v radovljiški graščini zazvenela glasba od renesančnih šansonov do samospevov Ravela in Fauréja. Med koncerti so trije solistični recitali. Menno van Delft, ki velja za enega najvidnejših solistov na klavikordu, bo izvajal glasbo Bachovih sinov in učencev, pa tudi Wolfganga Amadeusa Mozarta. Cikel Bachove glasbe bo nadaljeval slavni francoski violončelist Christophe Coin s šestimi suitami za violončelo brez spremljave, festival pa bo sklenila Giovanna Baviera, ki se sama spremlja na violi da gamba. Mladi nizozemski ansambel Castello Consort izvaja instrumentalno glasbo 17. stoletja z godali in pozavno, Ensemble Ad Fontes z violinistko Mojco Gal in gostoma iz Slovaške pa slovaško baročno in ljudsko glasbo. V minulih letih smo v Radovljici slišali že tradicionalno glasbo iz Švedske, južne Italije, Hercegovine in Slovenije pa bizantinski koral romunske pravoslavne cerkve. Ne sme torej povsem presenetiti, da letos na festivalu gostuje Uday Bhawalkar, eden vodilnih pevcev dhrupada, ki velja za najstarejšo obliko severnoindijske klasične glasbe.«

Tudi letos se torej nadaljuje lani vzpostavljena tradicija enega večjega koncerta, katerega izvedbo omogoča novi festivalski orkester. V preteklih sezonah je festival namreč ponujal le komorne koncerte in solistične recitale. Nadaljuje se tudi odkrivanje glasbe, ohranjene v arhivih slovenskih cerkva in gradov, kar je posebno dragoceno poslanstvo Festivala Radovljica pri oživljanju slovenske glasbene zgodovine. Virtuozi na glasbilih s tipkami so prav tako stalnica radovljiških sporedov; letos bo moč slišati enkratnega Menna van Delft na klavikordu in tudi orgelski recital na mogočnih Močnikovih orglah v Velesovem ne bo izostal – pripravlja ga Edoardo Bellotti, ki je tam že nastopil. Bachov cikel, ki nam je v preteklih edicijah festivala ponudil Umetnost fuge, Glasbeno daritev in Goldbergove variacije, se letos nadaljuje s suitami za violončelo solo. Pevci, ki se sami spremljajo na različnih glasbilih in s tem obujajo izpričano historično prakso, so prav tako že našli svoje mesto na radovljiškem festivalu: na lanski nastop Aleksandra Aca Bišćevića se bo letos navezala Giovanna Baviera, ki se je slovenskemu občinstvu predstavila lani v sklopu sorodnega festivala, Flores Musicae, ki ljubitelje stare glasbe septembra privabi na Goriško. Pod Marinčičevim umetniškim vodstvom je festival, nekoč posvečen predvsem evropski klasični glasbi srednjega veka, renesanse in baroka, prerasel v festival, posvečen historičnim izvajalskim praksam veliko širšega glasbenega sveta. Poslušalcem ponuja odkrivanje ljudske in klasične glasbe različnih (ne)evropskih dežel, in od neevropskih bo letos na vrsti Indija.

Na letošnji 42. Festival Radovljica so obiskovalci vabljeni med 10. in 27. avgustom, ko se bo predstavilo 50 glasbenikov iz 14 držav. Iz organizacijskega vidika izvrstno izpeljani festival obiskovalcem iz Ljubljane ponovno ponuja brezplačen avtobusni prevoz, vsem generacijam ljubiteljev glasbe pa tudi cenovno dostopne vstopnice. Zahvaljujoč enkratno privlačnim in izvirnim sporedom ter že pregovorno visoki kakovosti dogodkov, tudi to poletje nedvomno lahko računamo na to, da bo Festival Radovljica eden od viškov glasbenih doživetij leta.

Celotni program si lahko ogledate TUKAJ.