16.06.2016

Doživite Pariz v Ljubljani!

Selektorja letošnjega Jazz festivala Ljubljana, Bogdan Benigar in Pedro Costa, sta spregovorila o novostih ter predstavila letošnji program festivala, 57. po vrsti, ki se bo med 29. junijem in 2. julijem odvijal v Cankarjevem domu in okolici.

Dušan Mijanović

Jazz festival Ljubljana 2016
Foto: Nada Žgank

Selektorja letošnjega Jazz festivala Ljubljana, Bogdan Benigar in Pedro Costa, sta na tiskovni konferenci spregovorila o novostih ter predstavila letošnji program festivala, 57. po vrsti, ki se bo med 29. junijem in 2. julijem odvijal v Cankarjevem domu in okolici.

Uvodne besede medijske konference, ki je 1. junija potekala v avli Cankarjevega doma, so pripadle generalni direktorici Cankarjevega doma Uršuli Cetinski. V kratkem nagovoru se je zahvalila dolgoletni sopotnici festivala, Novi Ljubljanski banki, in medijskemu pokrovitelju, časopisni hiši Delo, ter vsem ostalim, ki so prispevali k izvedbi letošnjega festivala: Veleposlaništvu ZDA v Ljubljani, Klubu poslovnih žensk SheXO Slovenija, Turizmu Ljubljana, Francoskemu inštitutu v Sloveniji, uradnemu prevozniku festivala Avto Triglavu d.d. ter Ministrstvu za kulturo RS, ki sofinancira tako preostali program Cankarjevega doma kot sam jazz festival.

Lani se je festivalu prvič pridružil Klub poslovnih žensk SheXO Slovenija. Predsednica kluba, Barbara Žibret Kralj, je povedala, da so se ženske poslovnice letos ponovno odločile, da v okviru akcije Zame = prvič! iz lastnih virov prispevajo sredstva, da si bo 150 ljubiteljic in ljubiteljev jazza lahko v Gallusovi dvorani brezplačno ogledalo sobotni dvojni koncert, zastopan s samimi ženskimi ustvarjalkami.

Največja novost letošnjega festivala je odločitev organizatorja, da festival v celoti poteka v Cankarjevem domu in v Parku Sveta Evrope, kjer se bodo odvili štirje brezplačni in vsebinsko atraktivni koncerti, ki bodo pritegnili tudi najmlajše; s temi koncerti želi ekipa promovirati jazz glasbo med širšim občinstvom. »Jazz festival Ljubljana v zadnjih letih ni potekal zgolj v Križankah. Glavnina atmosfere se je dogajala v Klubu Cankarjevega doma. Od leta 2009 naprej, odkar Klub obstaja, je bil središče festivala, res pa je, da smo imeli kakšen večer tudi v Križankah. Ker smo se letos odločili, da bomo ponudili tudi brezplačen program pred Cankarjevim domom, si Križank finančno nismo mogli privoščiti. Zato smo se osredotočili na družabno središče v parku, predvsem zaradi možnosti, da starši s seboj pripeljejo tudi otroke. Križanke so v upravljanju Festivala Ljubljana, mi pa želimo festival čim bolj umestiti v Cankarjev dom oziroma v okolico Cankarjevega doma,« je povedal Bogdan Benigar in dodal, da tokrat ni prvič, da festival ne bo potekal v poletnem gledališču Križank. Medtem ko sta bila lanski in predlanski festival geografsko osredotočena na Belgijo oziroma Norveško, je organizator letos pozornost usmeril v Pariz. Francoska prestolnica velja za svetovno jazzovsko središče že od poznih šestdesetih let prejšnjega stoletja, odkar so tja začeli prihajati ameriški glasbeniki. V okviru fokusa Jazz po pariško se bodo na letošnjem festivalu odvili štirje koncerti. Most med Slovenijo in fokusom na pariški jazz bo vzpostavila mlada slovenska pianistka Kaja Draksler.

Sokurator Jazz festivala Ljubljana Pedro Costa, ki je pred petnajstimi leti soustanovil portugalsko jazz založbo Clean Feed, z ljubljanskim jazz festivalom sodeluje že šesto leto. V okviru Ljubljana Jazz Series z Benigarjem že pet let skrbita za strateško izdajanje slovenskih in drugih glasbenikov, ki so nastopili na festivalu.

Snovalca festivala sta s pomočjo slikovnega in video gradiva po vrstnem redu predstavila letošnje nastopajoče. Na otvoritvenem koncertu v parku pred Cankarjevim domom bo v sredo, 29. junija, ob 19.30 uri po dolgih letih v Ljubljani zopet nastopil nemški bobnar Günter Baby Sommer. Na solo nastopu bo predstavil polifonične melodije, ki jih ustvarja s svojimi bobni, zvonci, rogovi, gongi in različnimi vrstami tolkal. Takoj za tem se bo scena preselila v Linhartovo dvorano, kjer bo predstavljen prav poseben projekt. »Lani smo imeli projekt Kristijana Krajnčana, ki je povezoval jazz glasbo in sodobni ples, letos pa predstavljamo projekt povezovanja jazz glasbe in cirkusa. Osemnajstčlanski orkester Surnatural Orchestra, Cirque Inextremiste, ki povezuje glasbo in akrobatiko, je v veliki meri projekt v Parizu živečega slovenskega umetnika Izidorja Leitengerja. Projekt smo umestili v Linhartovo dvorano, saj je edina, ki nudi tehnične zmožnosti za izvedbo po mojem mnenju najboljšega jazza, ki ga lahko vidiš, in najboljšega cirkusa, ki ga lahko slišiš, saj glasbeniki niso zgolj spremljava akrobatiki, temveč so sami intenzivno vpeti v proces,« je posrečeno povezavo različnih umetnosti komentiral Benigar. Četrtkov večer (30. junij) bo v Linhartovi dvorani ob 18. uri v sodelovanju z novim sekstetom, ki ga sestavljajo vrhunski jazzovski glasbeniki iz različnih evropskih držav, odprl domači kitarist Samo Šalomon. Ob 19.30 bo ravno pravšnji čas, da prisluhnete modernemu hard bop jazzu kubansko-ameriške superskupine Equality, ki jo vodi bobnar Nasheet Waits. Sledi selitev v park, kjer bo pianist Martin Masecki izvedel solo nastop. Ob 22. uri se bo scena preselila v Klub CD, kjer se boste lahko z ekscentričnim francoskim glasbenikom Thomasom De Pourqueryjem, dobitnikom nagrade za glasbeni album leta v Franciji, in njegovo skupino Supersonic sprehodili po glasbeni zapuščini legendarnega Suna Raja. V petek, 1. julija, bo ob 18. uri v Linhartovi dvorani francoski klavirski trio En-Corps predstavil prvenec, ki je kot bomba treščil v prostor improvizirane glasbe. Sledijo trije nastopi, povezani s slovensko jazzovsko sceno. Igor Matković Quintet je svež projekt domačih glasbenikov, ki delujejo v različnih glasbenih kontekstih. Ob 20.30 bo v parku nastopil Žiga Murko, ki bo predstavil premierno delo z naslovom Nautilus. V Klubu CD bosta ob 21.30 stara mačka ameriške glasbene scene, saksofonist Ned Rothenberg in tolkalec Hamid Drake, v trio vključila že izkušeno improvizatorko Kajo Draksler. »Ta trio smo sestavili skupaj iz različnih pobud. Prvotno je bilo mišljeno, da bi Hamid igral v duu z Rothembergom. Toda da zadeva ne bi bila preveč podobna njegovemu solo nastopu, smo hoteli še nekaj dodati. Spomnil sem se, da sta bila Hamid in Kaja lani napovedana na jazz festivalu v Amsterdamu, toda zaradi nekega logističnega razloga nista skupaj zaigrala. Vsi trije so navdušeni, da bodo lahko igrali skupaj,« je Benigar opisal nastanek tria, ki ga je mednarodna javnost že opazila. V petkovem večeru bosta v Klubu CD sledila še dva koncerta. Švedska saksofonistka Ana Högberg, ki je lani na festivalu nastopila skupaj s Fire Ochestra!, se bo letos predstavila s svojim ženskim sekstetom Attack. »Tudi če si zastaviš, da bo festival enakovredno zastopan med spoloma, je to težko uresničiti, kajti svet jazza je zastavljen tako, da imajo moški bistveno več možnosti in so pred ženskami v prednosti. Želimo čim večjo zastopanost žensk v jazzu na način, ki je lahko enakovreden po umetniški plati. Letos imamo zelo širok diapazon ženskih glasbenic. Redko se zgodi, da bi bile v večjih sestavih zastopane samo ženske. Attack je eden od tistih, ki ga lahko mirno postavimo v kontekst festivala,« je Benigar pojasnil dolgoletno prizadevanje Jazz festivala Ljubljana za enakovredno zastopanost ženskih jazzovskih ustvarjalk. Na zaključek petkovega večera želi organizator privabiti obiskovalce, ki niso specifični ljubitelji jazz glasbe. Ob polnoči bo tako v Klubu CD ukrajinski klavirski mag Lubomyr Melnyk, ki slovi po tem, da s svojo glasbo nagovarja tudi mlajše občinstvo, predstavil novi album Ilirion. Tudi če bo koncert trajal dolgo v noč, bo treba poskrbeti za kakovosten spanec, saj se bo naslednji dan (2. julij) ob 11. uri v parku pred Cankarjevim domom Hamid Drake predstavil s solo recitalom. »Njegova glasbena paleta je zelo široka, zato se nam zdi primeren za solo nastop. Nagovarja lahko različno občinstvo na zelo različne načine, s klasičnimi bobni in tolkali. Za tiste, ki bodo prisotni na njegovem koncertu, bo to ritualna izkušnja, za tiste, ki se bodo s Hamidom srečali prvič, pa bo to izjemna izkušnja,« je Benigar poudaril kakovost tega izkušenega bobnarja, ki je v Sloveniji prvič nastopil že v zgodnjih osemdesetih letih ter kasneje gostoval z mnogimi zasedbami, sam pa se pred slovenskim občinstvom še ni predstavil. Po odmoru za kosilu, ob 14.30, se bo v Klubu CD pred svetovno javnostjo prvič predstavil kvartet skandinavske naveze bobnarja Garda Nilssena in Fredrika Ljungkvista. Sledila bo še ena premiera: dinamični slovensko-skandinavsko-portugalski projekt Velkro, v katerem sodeluje saksofonist Boštjan Simon, bo premierno izvedel glasbo z novega albuma. Po že tradicionalni degustaciji portugalskih dobrot, ki jih je s seboj prinesel Pedro, bosta ob 19.30 v Gallusovi dvorani Kaja Draksler in Eve Risser predstavili projekt To Pianos, ki ga je naročil festival. »Kaja ima ključno vlogo na festivalu. S Pedrom sva 'naročila' to umetniško delo, čeprav se mi ta beseda ne zdi primerna, saj se mi je zdelo samoumevno, da bosta ti glasbenici slej ko prej prišli skupaj. Ta sodelovanja lahko postanejo nova, živa tvorba za naprej. Naša naloga je, da to omogočimo, kako se bo stvar razvijala, pa je odvisno od drugih. Upamo, da bo posnetek primeren za izdajo,« je povedal umetniški vodja festivala in dodal, da bodo posneli tudi koncert Sama Šalamona. Oba posnetka bosta izšla v sklopu Ljubljana Jazz Series. Nato sledi še ena glasbena poslastica. Ob 21. uri se bo na velikem odru Gallusove dvorane zgodil osrednji koncert festivala: japonska zvezdnica Hiromi, ki jo je glasbena revija All About Jazz označila za Hendrixa na klavirju, se bo predstavila s svojim triom. Dolgoletna želja organizatorja, da jo pripelje v Ljubljano, se bo s tem končno uresničila. Zaključni koncert na festivalu, ki bi potekal v Klubu CD ob 23. uri, bo pripadel staremu znancu slovenskih koncertnih prizorišč, norveškemu bobnarju Paalu Nilssen-Lovu, ki velja za enega najplodovitejših in najbolj dejavnih glasbenikov zadnjih dvajsetih let. Nastopil bo z ansamblom Large Unit, ki ga sestavljajo mlajši nadarjeni nordijski glasbeniki.

V okviru pestrega spremljevalnega programa je Benigar izpostavil predavanje Zakaj jazzovska vzgoja? Ker je jazz kako in ne kaj Erlinga Aksdala, vodje oddelka za jazz na univerzi v Trondheimu. Aksdal je s svojim delovanjem pomembno vplival na razvoj jazza po celotni Evropi. Nekaj glasbenikov, ki igrajo na letošnjem festivalu, izhaja ravno iz te šole.

Sledila je krajša predstavitev partnerskih festivalov Trieste Loves Jazz 2016, ki bo v Trstu potekal med 11. julijem in 14. avgustom, ter Udin&Jazz 2016, ki se bo odvijal med 15. in 28. junijem.

Za zaključek sta trobentač Igor Matković in kitarist Jani Moder v živo predstavila delček novega glasbenega materiala, ki ga bo na festivalu izvedel Igor Matković Quintet.