24.10.2021

Društvo slovenskih skladateljev v novo realnost z novim koncertnim ciklom

Društvo slovenskih skladatelje je na novinarski konferenci razgrnilo sezono 2021-2022.

Maia Juvanc

Koncerta seznona 2021-2022 Društva slovenskih skladateljev.

Nova koncertna sezona Društva slovenskih skladateljev 21/22 naznanja širitev koncertne dejavnosti z novim ciklom za godalni kvartet ter novimi mednarodnimi izmenjavami in projekti. Dejavnost društva so 14. oktobra na tiskovni konferenci predstavili Nenad Firšt, Nina Šenk, Dušan Bavdek in na daljavo Črt Sojar Voglar.

Najstarejši tradicionalni koncertni cikel Koncertni atelje že nekaj let oblikuje Nina Šenk, ki vanj vpeljuje pomembno novosti: na njeno pobudo cikel bogatijo predkoncertni pogovori, kjer klijejo poglobljeni uvidi v sodobno glasbo. Skladateljica se pogovarja z izvajalci in ustvarjalci, ki nam odstirajo novosti v glasbi, sam program pa skladateljica oblikuje z misijo na tehtno slovensko ustvarjalnost in soočanje s tujo glasbo, zato ob bok postavlja skladbe iz istih časovnic in si prizadeva za aktualnejšo glasbeno programsko ponudbo. V tem duhu se bo pod okriljem Koncertnega ateljeja novembra najprej predstavil pianist Miha Haas, ki bo izvajal prve novitete letošnjega cikla. Poleg Ligetijeve Musice ricercate za klavir in skladb Nane Forte in Bora Turela bo premierno izvedel Malo Rapsodijo za klavir Leona Firšta, Ma za klavir Matije Krečiča in Secans za preparirani klavir Žige Staniča. V nadaljevanju bo na drugem koncertu nastopil mednarodno nagrajeni trio Tempestoso, ki bo v zasedbi harmonike, klarineta in violončela izvajal noviteto Nevilla Halla in uspešno klasiko iz repertoarja za to zasedbo, Stone wind 3 Uroša Rojka. Zanimivost drugega koncerta je skladba na Dunaju živečega turškega skladatelja Emreja Sihana Kalelija, ki piše po naročilu za Klangforum Wien, kvartet Makrokosmos in Ansambel XX. Solistični recital bo marca na tretjem ateljejskem koncertu pripadel harmonikarju Mirku Jevtoviću. Spored sestavlja izbor del skladateljic, ki pripadajo predvsem mlajši generaciji in katerih študijske in ustvarjalne vzporednice velja iskati v povezavi nemško govorečih dežel z Ljubljano. Tako Nina Šenk kot Tadeja Vulc sta namreč študirali in delovali v tujini (Dunaj, Dresden, München) in sedaj ustvarjata v Ljubljani, tako kot Alenja Pivko Kneževič, ki pa je študirala pri Urošu Rojku in je za koncert napisala noviteto Don’t judge za akordeon. Skladba Tadeje Vulc je nastala leta  2004, medtem ko skladba Nine Šenk sega v leto 2011, ko je napisala koncert za harmoniko in godala, katerega glasbeni material je prav za Mirka Jevtovića predelala in na novo koncipirala. Druga noviteta večera izhaja izpod peresa Aleksandre Bajde, slovenske skladateljice in pevke, ki deluje na Dunaju, kjer je tudi doštudirala kompozicijo. Dodatna zanimivost v programu je delo, nastalo leta 2015 po naročilu festivala Witttener Tage za novo glasbo, ...würde man denken. Sterne prodorne skladateljice Milice Đorđević. Nina Šenk je pojasnila, zakaj jo je vključila v program: »Ob bok slovenskih skladateljicam sva z Mirkom postavila Milico, ki je začela študij v Beogradu, sedaj pa živi in deluje v Berlinu. Je ena izmed najbolj prodornih skladateljic iz južnega dela Balkana. Je dobitnica nagrade Claudia Abbada, ki jo podeljuje Berlinska filharmonija, ter nagrajenka Ernsta von Siemensa iz leta 2016.« Aprila bo Koncertni atelje zaokrožil četrti koncert, ki se bo v okviru 36. Slovenskih glasbenih dnevov osredotočil na glasbo za trobento in tolkala. Tolkalec Jože Bogolin in trobentač Franc Kosem bosta izvajala tako v duu kot solistično, in sicer dela Mateja Bonina, Danijela Daneta Škerla, Giacinta Scelsija in Bretta Deana ter praizvedbe novitet Leona Firšta, Tilna Lebarja in Tadeje Vulc.

Tradicionalni maratonski dogodek Noč slovenskih skladateljev se je v zadnjih letih razdelil na tri sklope, prvi se bo odvijal v spomladanskem času, drugi poleti in tretji jeseni. Njegov programski vodja, Črt Sojar Voglar, je žaromete prvih noči, ki se bodo odvile 10. septembra v Kulturnem centru Janeza Trdine v Novem mestu, usmeril v skladbe za angleški rog, tenorski helikon in vibrafon. Kot solisti bodo nastopili rogistka Nina Tafi, helikonist Bratko Krivokapič in Simon Klavžar na marimbi. Drugo letošnjo noč je namenil novitetam za rog, pozavno, evfonij in tubo skladateljev, kot so Tomaž Svete, Urška Orešič Šantavec, Diana Novak, Žiga Stanič in Matija Krečič. Tretji koncert bo osvetljeval nova dela za oboo, klarinet in piccolo, ki so izšla izpod peresa raznolikih skladateljev, zavezanih modernizmu, postmodernizmu, a tudi izraziteje tradicionalnim glasbenim poetikam. Tako bodo junija 2022 med drugim zazvenela dela Uroša Rojka, Dominika Jakšiča in Jakoba Ježa. Črt Sojar Voglar je poudaril, da so zanj mladi virtuozni glasbeniki, ki so na vrhuncu svoje inštrumentalne veščine, eno od vodil pri oblikovanju cikla, predvsem pa si prizadeva povezovati mlade glasbenike s skladatelji vseh generacij in zapolniti repertoarne vrzeli, zato se zasedbe za vsak koncert in vsako sezono menjajo.

Posebej mladim glasbenikom je namenjen cikel Slovenski skladatelji mladim, ki ga Društvo slovenskih skladateljev že desetletje izvaja v sodelovanju s Slovensko filharmonijo in Zvezo Glasbene mladine Slovenije. Njegov umetniški vodja, Marko Mihevc, bo 6. aprila 2022 oder Slovenske filharmonije posvetil novim orkestrskim skladbam skladateljev vseh generacij. Orkester Slovenske filharmonije bo pod taktirko Marka Hribernika izvajal orkestralne skladbe skladateljev različnih svetovnih in estetskih nazorov, med katerimi sta predstavnika starejše generacije, Tomaž Habe in Urška Pompe, med mladimi skladatelji pa so na Dunaju delujoči Timotej Kosovinc, Ernest Miklič, ki je iz kompozicije diplomiral v razredu Janija Goloba, in Dominik Jakšič, čigar glavni glasbeno estetski vzor je Lucijan Marija Škerjanc. Jakšič je o svoji noviteti Ragtime za simfonični orkester povedal: »Ragtime je v bistvu simfonična skica, ki nosi popolnoma glasbeno vsebino. Umetnost je v svoji biti refleksija okolice, v kateri je nastala, vendarle pa skozi dojemanje in čustva avtorja - in to dojemanje je vsakemu umetniku lastno. Nekoga predrami ptičje petje in toplo sonce, spet drugi potrebuje gručo uniformirancev, ki protestirajoče koraka pogubi naproti. Ragtime sledi ideji izvirne zvrsti ragtima in torej vsebuje njegove elemente, vsebinsko pa je postavljen v kontekst današnjega časa, ki je izrazito kaotičen. Seveda pa je matematično dejstvo, da negativno in negativno rezultira v pozitivnem, zato naj Ragtime poslušalca oplemeniti in ne spodbuja negativne nastrojenosti današnjega časa.« Ker je dogodek namenjen širšemu občinstvu, bo teh šest krstnih izvedb v predkoncertnem pogovoru razlagal Peter Šavli.

Mednarodno dejavnost pod okriljem Društva slovenskih skladateljev vodi Dušan Bavdek, ki je na tiskovni konferenci predstavil dva jesenska koncerta in namero, da cikel na slovenskem odru predstavi glasbeno dejavnost držav članic Evropske unije. Zato bomo 10. novembra priča virtuoznosti pianista Richarda Shusterja, ki je slovenskih korenin. Shuster je profesor na univerzi v Teksasu in bo izvajal klavirske skladbe Janeza Matičiča, Vita Žuraja in prvo slovensko izvedbo Eine kleine Mitternacht Muzik Georgea Crumba. Do Crumbove skladbe ima Shuster poseben odnos, saj je bila njegova profesorica Rebecca Penneys prva žena znamenitega pianista Davida Burgea, ki je krstno izvedel večino Crumbovih del in ji zato predal vse posebnosti Crumbovih izvajalskih pianističnih zamisli, ki jih je nato prenesla na svoje učence. Posebnost koncerta je tudi skladba Joeja Kleina, ki je Chain of Circumstances napisal prav za Shusterja. Drugi koncert Mednarodne dejavnosti bo žaromete usmeril v Stockholmski kvartet saksofonov, ki bo z nastopom 1. decembra v Kogojevi dvorani DSS predstavil novi koncertni format. Koncert bo namreč najavil bolj razvejani in izmenjevalni projekt ECCO European Contemporary Composers Orchestra, kot ga bo v bodoče predstavljala ECSA European Composers and Songwriters Alliance. Koncerti mednarodnih ansamblov in orkestrov se bodo v okviru tega projekta selili izven običajnega prizorišča skupščin ECSA. Naslednje leto bo potekala izmenjava in bo na Švedskem nastopil slovenski kvartet saksofonistov Four Saxes.

Na pobudo godalnega kvarteta Accademia pa je nastal popolnoma nov cikel, 1808, na katerem bodo v ospredju novitete z retrospektivo iz železnega repertoarja. Vodja godalnega kvarteta Zoran Bičanin snuje program in išče redko izvajane skladbe za to klasično inštrumentalno zasedbo s pomočjo muzikologa Aleša Nagodeta, zato se v novem ciklu obeta pester program. Cikel 1808 bo med oktobrom in majem ponudil pet koncertov, na katerih bo godalni kvartet Accademia klasične mojstrovine Šostakoviča, Ravela, Janáčka in Beethovna izvajal skupaj s slovenskimi klasikami Marijana Lipovška, Lucijana Marije Škerjanca in skladbami domačih sodobnikov.

Programsko knjižico lahko najdete TUKAJ.