11.01.2021
ESNS (Eurosonic Noorderslag) 2021 s tremi slovenskimi zasedbami
Na letošnji ediciji najpomembnejšega showcase festivala v Evropi bodo nastopili AKA Neomi, Ana Kravanja & Samo Kutin in Etceteral.

Lani je pandemija močno zarezala v glasbeno industrijo, zlasti na področju živih koncertnih dogodkov. Intenzivno na udaru so bili tudi festivali, ki v marsičem krojijo glasbeno podobo in potek turnej skozi leto, še posebno v poletnih mesecih. Med njimi so tudi t. i. showcase festivali, model, ki se je v zadnjih letih razširil po celotni Evropi in širše. Med pomembnejšimi tovrstnimi festivali je nizozemski ESNS (Eurosonic Noorderslag). Ta bo med 13. in 16. januarjem letos potekal že petintridesetič, zaradi posebnih razmer sicer prvič v povsem digitalni obliki. Koncertni del, ki obsega več kot 189 izvajalcev iz šestintridesetih držav, bo dostopen zastonj (registrirajte se tukaj), medtem ko zahteva konferenčni del prijavo in nadomestilo. Na spletu bomo priče posnetkom in streamom različnih zasedb raznovrstnih žanrov, konferenca pa se bo ukvarjala s številnimi aktualnimi vprašanji, ki jih je izpostavila pandemija. Razmišljalo se bo o »uspešnih« festivalskih modelih v okviru covida-19, o evropskih pobudah in iniciativah na ravni Evropske unije (denimo Music Moves Europe), sistemih pomoči in sofinanciranj, obnovitvenih programih, novih pravnih iniciativah in procesih, novih trendih, ki zadevajo glasbeni sektor, prestrukturiranju modelov založb, vplivih virtualnih sfer (video iger, virtualne resničnosti, »obogatene realnosti«, streamov, platform …) ter temah, ki jih industrija nagovarja v zadnjih letih, spolnih razlikah, raznolikosti, dostopnosti, enakih možnosti in svobodi govora. Izvedenih bo več kot 80 predavanj, pogovorov in delavnic. Med najpomembnejšimi gosti bodo znani agenti, menedžerji, založniki ipd., povezani z imeni, kot so Duo Lipo, Queens Of The Stone Age, Lana Del Rey, Eminem, Coldplay, Warner Music Group, Rammstein, Motown … Več o programu festivala najdete TUKAJ in o konferenčnem programu TUKAJ.
Slovenski ustvarjalci so del ESNS-a že desetletje in več. Letos bodo nastopili avdiovizualni trio Etceteral (15. januar ob 22.55), zasedba AKA Neomi (13. januar ob 20.10) in duo Ana Kravanja & Samo Kutin (15. januar ob 21.40). Pri organizaciji njihovih predstavitev so sodelovali Music Slovenia, MENT Ljubljana in Val 202 kot član evropske radijske mreže EBU, ki že vrsto let tesno sodeluje s festivalom. O letošnji ediciji festivala smo se pogovarjali z Oskarjem Štrajnom, dolgoletnim aktivnim bookerjem pri ESNS-u.
Letošnja edicija festivala se je morala v celoti preseliti v digitalno sfero. Kaj to pomeni za festival tako na organizacijski, produkcijski ravni kot na finančni in kako takšno prestrukturiranje vpliva na pomen in učinek festivala, kot smo ga bili vajeni doslej? Nenazadnje showcase festivali ravno temeljijo na fizičnih stikih, srečevanjih, druženju med ustvarjalci in glasbenimi profesionalci iz različnih vej glasbene industrije.
Festival bi se moral zgoditi pol na spletu in pol v živo. To smo najavili septembra, ko smo želeli gostiti v živo le konferenčne goste z Nizozemske in bližnjih držav. Na tem formatu smo delali vse do konca oktobra, ko se je situacija s koronavirusom na Nizozemskem resno poslabšala. To je prineslo vnovično popolno zaprtje klubov, ki so takrat delovali z maksimalno publiko do 30 oseb. V trenutku odločitve, da bo festival potekal izključno na spletu, nismo bookirali še nobene skupine, ampak smo preizkušali različne scenarije sodelovanja s partnerji. Končna odločitev novembra je bila ključna; sodelovali bomo z EBU in Nizozemsko radio televizijo NPO in skupaj predstavili brezplačno koncertno streaming platformo. NPO nam pomaga tudi posneti vse lokalne skupine za sobotni del programa (Noorderslag), medtem ko smo ostale skupine po Evropi prosili za oddajo materiala iz lastne države v sodelovanju z lokalnimi partnerji – glasbenimi izvoznimi pisarnami in nacionalnimi EBU radijskimi postajami. V Sloveniji sta to Music Slovenija in Val 202.
Organizacija festivala je drugačna, praktično smo se za eno sezono spremenili v produkcijsko hišo. A v svojem bistvu je ideja ostala identična, ESNS – Eurosonic in Noorderslag izpopolnjujeta svojo dolžnost izpostavljanja in izmenjave skupin tako na lokalni kot tudi evropski ravni, tako za publiko kot za profesionalce. Ključni del festivala ostaja konferenca, kjer se je ekipa fokusirala na oblikovanje spletne aplikacije, preko katere se bodo delegati lahko srečali in spremljali program, ki zajema več kot 80 predavanj in delavnic ter postavlja vprašanja ključnega pomena za obnovitev industrije.
Poleg tega smo prilagodili koncertni del festivala in pripravili več digitalnih načinov za učinkovito izmenjavo skupin. Kot primer je eden izmed ključnih elementov European Music Week, iniciativa, ki smo jo začeli letos prvič. To je medijska kampanja, s katero skušamo spodbuditi medije, da namenijo večjo količino svojega prostora vsebinam iz Evrope. Ta zajema vse izvajalce letošnjega ESNS-a, v fokus dodaja lanske izvajalce, vključuje pa tudi ostale bolj uveljavljene skupine.
Vsi nastopajoči se bodo predstavili preko streama, za snemanje in produkcijo je sredstva prispeval tudi festival. Med njimi so tri slovenske zasedbe. Kakšne so po tvojem mnenju morebitne prednosti in slabosti tovrstne prezentacije?
Seveda si vsi želimo, da bi bilo možno organizirati festival, na katerem bi se lahko srečali osebno. Glede na to, da to ni mogoče, smo se odločili, da bomo poskusili festival odpreti tudi za publiko, ki ga prej ni poznala. Tu govorimo o koncertnem delu festivala, ki bo letos popolnoma brezplačen in ga lahko spremljajo gostje s celega sveta. Seveda je spremljanje programa na ekranu popolnoma drugačno doživetje od tistega v živo in tu ne moremo delati primerjav.
Glasbeni sektor je eden izmed tistih, ki je najbolj prizadet v času pandemije. Selitev na splet se zdi zgolj začasna, hkrati pa bo verjetno prinesla določene strukturne spremembe. Veliko bendov, ustvarjalcev in založb, obenem pa tudi festivalov, koncertnih prostorov, agencij itd., skratka infrastrukture, ne bo preživelo. Z aktualnimi problemi se bodo soočali v konferenčnem programu. Kakšne so v tem trenutku ocene stanja in pričakovanja industrije ter kako sam vidiš obstoj in nadaljnjo vlogo t. i. showcase festivalov?
Selitev na splet je ta trenutek edina možnost. Osebno menim, da je sporočilo ESNS-a jasno že z napovedjo fokusa na Evropo v maju. Menim, da bo trajalo še nekaj časa, preden bodo glasbeniki potovali na turneje izven Evropske unije, kolikor so pred epidemijo, še posebno glede na najavo britanske vlade ta vikend, da ne bo podprla brezplačne vize za izmenjavo skupin z Evropsko unijo. Verjamem pa, da je ta kriza spremenila način razmišljanja, kako bodo določeni deli glasbene industrije delovali v prihodnosti.
Na festivalu se bodo predstavile tri slovenske zasedbe: Etceteral, AKA Neomi in duo Ana Kravanja & Samo Kutin. Slovenski ustvarjalci so že dolgo del ESNS-a. Kako s pogledom na zadnjih nekaj let, odkar sodeluješ pri festivalu, gledaš na njihovo vlogo in izkoristek potenciala, ki ga tovrstni nastop lahko prinese?
ESNS ponudi glasbenikom platformo, izkoristiti pa jo mora management in agencija skupine same. Skupina, ki igra na showcasu, potrebuje načrt. Nastop na showcase festivalu je le korak v smeri cilja. V preteklosti sta na primer Ana in Samo že igrala na ESNS-u, takrat v trojcu Širom in ta nastop jim je prinesel vsaj en festivalski nastop – veličastni festival Roskilde na Danskem. Leta nazaj je N'toko prav zaradi nastopa na Eurosonicu dobil priložnost za nastop na Glastonburyju. To sta dva primera z najbolj očitnimi rezultati. Tu igra vlogo seveda tudi medijska izpostavljenost. Letos je na primer zasedbo Etceteral že priporočil Full Moon magazin.
Doma se glasbena srenja velikokrat sprašuje o smotrnosti showcase festivalov, predvsem o njihovi učinkovitosti (primer MENT-a). ESNS je velik mednarodni festival. Kaj pa prinaša na nizozemsko sceno in kako pomemben je zanjo?
Zdi se mi čudno, da se to vprašanje sploh pojavlja. Mogoče je to zato, ker v Sloveniji še manjkajo nekateri mehanizmi in infrastruktura še vedno ni popolnoma postavljena. Se pa zagotovo stvari premikajo v pravo smer, tako da bo tudi slovenska glasbena infrastruktura kompatibilna s tujino. A ni vse v infrastrukturi. Predvsem se morajo slovenski managerji odločiti, da bodo delovali na evropskem nivoju.
Kot primer naj povem, da zadnje tri leta tedensko izdajamo radijsko lestvico ESNS Chart. Ta spremlja glasbenike, ki nastopijo na ESNS-u, celo leto po nastopu, za uvrstitev pa šteje vsako predvajanje izven države izvora. Sistem posluša 61 EBU postaj, v 41 evropskih državah, a doslej na njej še ni bilo niti enega slovenskega benda. Ali je to težava platforme?
Mislim, da so vsi izvajalci iz Slovenije, ki so v preteklosti nastopili na ESNS-u, relevantni na sceni. Seveda showcasi niso edini razlog za uspeh, so pa zagotovo del zgodbe.
Na Nizozemskem je Dutch Music Export zelo povezan s festivalom. Generacija nizozemskih glasbenikov, ki nastopajo na Noorderslagu, se šele ogreva za tujino in naslednje leto mogoče nastopi na Eurosonicu s polno podporo. Lep primer je skupina YĪN YĪN, ki bi morala nastopiti na Noorderslagu leta 2019. Zaradi odpovedi mednarodnega izvajalca je dobila nadgradnjo svojega slota. Bila je povabljena na Eurosonic v manjši, manj prepoznavni klub, na dan nastopa. V skupini so sprejeli povabilo in brez promocije stopili na oder. Tam jih je videl v živo igrati booker francoskega festivala Transmusicales. Bili so mu tako všeč, da jih je kljub mladosti povabil na svoj showcase festival v Francijo, kjer so posneli session za KEXP. To jim je pomagalo pridobiti publiko po celem svetu in takoj so imeli booking za večjo evropsko turnejo. Jaz sem skupino ujel v Švici na festivalu v Bad Bonn Kilbi, kjer je naredila totalen žur pred popolnoma neznano publiko. Vse to dogajanje v tujini je seveda okrepilo tudi zanimanje domače publike in YĪN YĪN zdaj igra povsod po Nizozemski. Vse to je podprla tudi izvozna pisarna in skupina je bila naslednje leto povabljena na poln Eurosonic showcase, tokrat v osrednji dvorani Grand Theatra.
Kdaj se bomo lahko srečali na kakšnem izmed prihodnjih koncertov?
Čim prej!