22.10.2016

Festivalski odmevi: MultiSlow!!

MultiSlow!!, edicija samosvoje festivalske forme, ki izvira iz koncepta Multiversal, je pri nas potekala že drugič. Gre za slovenski del večje platforme MultiDOM, ki se odvija v sedmih državah.

Luka Zagoričnik

Multislow!!
Foto: Utku Tavil

MultiSlow!!, edicija samosvoje festivalske forme, ki izvira iz koncepta Multiversal, je pri nas potekala že drugič. Gre za slovenski del večje platforme MultiDOM, ki se odvija v sedmih državah. Več kot petdeset glasbenikov, tako domačih (med njimi Marko Karlovčec, Jaka Berger, Nina Farič alias Kikiriki, Umdhlebi, Jošt in Vid Drašler, Cene Resnik, Tovariš Strmoglavljen, Žiga Murko, Samo Pavlica – Linch, Vitja Balžalorsky, Klemen Šali, Luka Bevk, ssmKOSK in Monoscarves) kot tujih, nabranih iz različnih glasbenih vetrov, žanrov, smernic in estetik, je med 26. septembrom in 2. oktobrom nastopilo v sedmih različnih prostorih (Pritličje, Klub Zakon, Vašhava, Klub GromkaUP Inde, Tovarna Rog, Klub Metulj Ilirska Bistrica, Radio Študent) ter okupiralo prostore z zveni, šumi in hrupi v samostojnih nastopih in spontanih kombinacijah, ki so značilne predvsem za sceni svobodne improvizacije in nojza, ki morda najbolje orišeta podobo MultiSlowa, čeprav je ne ujameta docela v vsej njegovi zvočni heterogenosti. In prav to je ena od glavnih odlik tega formata, ki se je razvil v Berlinu in vase posrkal različne organizacijske principe, od DIY kulture in komunitarizma do t. i. samoniklih prizorišč na neodvisni sceni, in s tem vzpostavil širši poligon oziroma platformo, ki lahko (so)obstaja ob že izoblikovanih in ustaljenih festivalskih, distribucijskih, organizacijskih modelih in modelih mreženja. Celo več! Vidimo ga lahko kot ustrezno alternativo, svojstveno kritiko ali pa kot nov model, ki ga ne bi smele prezreti niti uradne kulturne politike niti v zadnjem desetletju tako čislani modeli mreženja, ki se sofinancirajo s pomočjo številnih programov Evropske unije. Hkrati gre za model, ki korenini v genezi obeh omenjenih scen, je torej polje, ki tema scenama omogoča ohranitev in rast hkrati. Ali kot je zapisal eden izmed akterjev platforme pri nas, Mitja Hlupič, v svojih Mnenjih Delegacije v Odzvenu: »Z delegacijo želimo obiskovati različne prostore po državi in se soočati z gostitelji, tamkajšnjo produkcijo, prizadevanji, njihovimi podporniki in delavci. Seveda bomo potovali z bendom, darovali bomo svoj čas, mnenja, izkušnje, pri čemer za nastop glasbenikov pričakujemo pošteno nadomestilo po zmožnostih posameznega prostora. Naj pričujoče mnenje v tem trenutku kar se da direktno postane ponudba, ki jo naslavljamo na različne prostore po državi, tudi tiste na Ministrstvu za kulturo, ki so več kot primerni za sprejem delegacije.« Ob tem je dodal še: »Seveda se bo pot delegacije nadaljevala tudi po prostorih izven države, da se mobiliziramo še v mednarodnem merilu. In tako smo spet pri platformi Multiversal kot inspiraciji za tovrstna delovanja. To je motivacija za ustanavljanje novih naprednih platform, ki so namenjene muzikam, mišljenju, delovanju.« V primeru MultiSlowa!! in Multiversala gre seveda za skrajno agilno posodobitev koncepta, saj v sožitju s sodobnimi digitalnimi tehnologijami omogoča nove načine tako promocije kot arhiviranja in beleženja. Tako smo že pred festivalom lahko nekatere domače akterje in njihova dela poslušali preko digitalnih izdaj založbe Zvočni učinki, številni nastopi pa so bili zabeleženi in si jih lahko ogledate in poslušate na spletu. O preteklem festivalu smo se pogovarjali z Jako Bergerjem, enim izmed iniciatorjev in organizatorjev MultiSlowa!!.

Festival je za vami in se je že preselil v Italijo. Kakšni odmevi so v tebi po drugi izvedbi MultiSlowa!!?

MultiSlow!! 2016 je za nami, bili smo priče sedmim dogodkom, in vsak do njih je prinesel novo izkušnjo. Radijski program Radia Študent od polnoči do jutra je za vse udeležence vedno preizkušnja, hkrati pa tudi odličen uvod v festival. V tednu dni je pri nas gostovalo 25 tujih in okoli 30 domačih glasbenikov. Naj povem, da se na tovrstnih srečanjih v enem večeru zgodi veliko, a če hočeš res doživeti dogajanje tako, da ti zleze pod kožo, je treba vztrajati več dni. Letošnji MultiSlow!! je bil v primerjavi s prvo edicijo veliko bolj raznolik in kombinacije glasbenikov so ponujale veliko potencialov, ki so bili v večini primerov potešeni. Vsak večer smo bili priče kar nekaj zelo unikatnim improvizacijam. Ponovno je tu igral veliko vlogo faktor spoznavanja med glasbeniki, tako da so se zadnje dni festivala že kazale prve konkretne povezave med nastopajočimi in novi zvočni potenciali. MultiSlow!! je s svojo letošnjo edicijo poskrbel za konkreten vstop v karavano MultiDOM!!, ki je že doživela dve italijanski ediciji in se trenutno mudi na tretji v Torinu, kjer poteka tridnevni MultiTOX!!. Vabljeni k udeležbi kjerkoli po Evropi; več o tem najdete na www.multiversal.eu. Zahvaljujem se vsem klubom in glasbenikom, medijem, ki so nas podprli, ter A-Infoshopu in Živku Skvotcu za gostoljubje.

Nam lahko na kratko orišeš Multiversal, njegovo zasnovo in koncept in to, kako se vanjo vpenja naš del MultiSlow?

Multiversal je ideja, ki je vzniknila v berlinskem podtalju, kjer se srečujejo improvizatorji, elektro-akustični umetniki, nojzerji ter vsi, ki jih zanimajo robne glasbe, tako glasbeniki in performerji kot poslušalci. Ker je Berlin kotel, kjer se kuhajo predvsem mednarodne juhe, je tudi v teh vodah prisotnih veliko umetnikov, ki živijo in delujejo v Berlinu, a prihajajo iz drugih držav, s celega sveta. Začetki gibanja so torej postavljeni v berlinski untergrund. Prvi dogodki so že bili večje narave, kjer se je na primer v desetih dneh okupiralo in naredilo program z več kot petdesetimi glasbeniki po različnih prostorih po mestu. Ključnega pomena in rdeča nit festivala oziroma gibanja pa so vse do danes etika »naredi sam«, prepletanje nastopajočih v različnih zasedbah in »rizične« situacije ter »aktivistična nepolitičnost« oziroma neodvisnost. Na festivalu sicer lahko umetnik ali skupina predstavi svoje delo, a se bo v vsakem primeru v teku festivala znašel v vsaj nekaj novih situacijah z ostalimi udeleženimi. V platformo se je skozi teh nekaj let vpletlo zelo veliko število akterjev z vseh koncev in tako se je ideja začela širiti po malih prizoriščih po Evropi, kjer se je v letu 2015 zvrstilo okoli deset festivalov v razponu najmanj šestih dni, s karavano pa je romalo nepregledno število glasbenikov in umetnikov različnih zvrsti. Slovenska ekipa se je prvič udeležila Multiversala leta 2014 in od takrat naprej smo aktivno vpeti v platformo tako po udejstvovanju kot organizacijsko letos že z drugo edicijo festivala MultiSlow!!.

Kakšna je v shemi Multiversala in MultiSlowa vloga klubov in različnih prostorov, ki vstopajo vanj, in kako se lahko vanjo vključijo ostali klubi oziroma prostori?

Vsi prostori so v vsakem primeru v prvi vrsti povezani z glasbeniki ali performerji, bodisi ker so tam nastopali, bodisi ker tam tudi organizirajo svoje cikle dogodkov in so odprti za improvizirano glasbo, elektronsko in elektro-akustično glasbo, nojz ter ostale oblike robnih zvrsti izražanja. V teh prostorih navadno že delujejo ljudje, ki so odprti za take oblike, se pa vsakič znova v platformo vključujejo novi prostori in poligoni, ki jim je v interesu ne le koncert ali dogodek klasične narave, ampak interakcija med vsemi, ki počnemo te stvari in ustvarjamo svoje lokalne poligone za tovrstna dogajanja, ker vsi predvsem v tem vidimo potencial, kjer se izmenjujejo ideje, mnenja, izkušnje in know how; in seveda v prvem planu muzike in perfomansi, ki odpirajo. Kaj odpirajo? Stvari, ki jih je težko opisati in jih mora človek doživeti. V nekaj besedah: izmenjava kontaktov, organizacij, glasbenikov, nove kemije, ki se zgodijo, ko prvič nastopiš z nekom, ki ga ne poznaš, in se v desetih minutah improvizacije zgodi novo sodelovanje; itd. Vsak zainteresiran klub, prostor, poligon, iniciativa, glasbenik, performer, poet, plesalec, ki je pripravljen riskirati in sodelovati, je dobrodošel, da se javi na e-poštni naslov multimultiversal@gmail.com ali obišče stran www.multiversal.eu in se tam seznani s preteklim dogajanjem ter se dogovarja za sodelovanje v bodoče. V večini primerov prostori poskrbijo za osnovno infrastrukturo in potrebe, torej prostor za muziciranje, primerno ozvočenje in tehnično opremo, spanje in hrano za nastopajoče. Ekipa Multiversala, ki jo v ožji ustanovni ekipi tvorijo svetovljan in bobnar Utku Tavil, tehnična sila celotne ideje, italijanski saksofonist Dario Fariello ter aktivistka za človekove pravice, organizatorka in ljubiteljica ekstremnih godb slovenskega rodu Anja Tedeško (gonilni ekipi se je pridružil še Paolo Gaiba Riva, op. ured.). Širša ekipa zajema predstavnike iz sodelujočih držav in klubov iz vse Evrope, ki skrbijo za dogodke v svojih lokalnih okoljih, med katere spada tudi slovenska ekipa. 

Kako se vanjo vključujejo glasbeniki oziroma kaj tebi prinaša izkušnja Multiversala in po čem se razlikuje od ostalih podobnih organizacijskih oblik? Zanima me tudi, v čem so prednosti tega, namreč v smislu ustvarjalnosti, in to tako v tvojem primeru kot na splošno.

Vsi glasbeniki, ki se udejstvujejo na platformi Multiversal, sprejmejo pravila igre, ki sovpadajo s pravili etike »naredi sam« in neodvisnih prizorišč povsod, in to je, da se na dogodkih pobirajo prostovoljni prispevki za nastopajoče, ki se na koncu razdelijo enakovredno med vse, organizatorji in prostori pa ne pobirajo zaslužka od dogodkov, temveč skrbijo za dostopnost in realizacijo s prostovoljnim vložkom. Izkušnja vsakega udeleženca je zelo osebna, vsak ima drugačen okus in sliši stvari po svoje, in temu primerno se povezuje. Med glasbeniki je po mojih izkušnjah ogromno razumevanja in sprejemanja razlik, vsak prisluhne vsakomur in vsak nastop ima svojo vrednost. Včasih se kdo ne ujame, a tudi to je izkušnja, ki odpira nove debate in spoznanja. In to tudi ne pomeni, da vpleteni kasneje nikoli več ne sodelujejo; včasih je ravno tak trenutek pobuda za nadaljnje delu. Jaz osebno sem na tej platformi in platformi Improcon spoznal in začel nove zgodbe z The B.Bees in duom s pianistko Marino Džukljev, triom s pianistko in violinistko Rieko Okuda in kontrabasistom Anttijem Virtaranto ter triom Brgs Baker Linch. Razen tega sem sodeloval še z lepim številom drugih glasbenikov. Vsem tem se je godilo podobno kot meni. In to se je lahko zgodilo zato, ker nismo bili na navadnem koncertu s tonsko vajo, kjer je malo debate, potem špil in nato vsi domov; ne, tu smo lahko preživeli več dni skupaj, se poslušali v različnih situacijah in zasedbah ter se dobro spoznali predvsem glasbeno. Malokdo gre s takega dogodka brez novega zagona ali kontakta, in to je največja vrednost platform, kot so Multiversal, Improcon in podobne. Na slovenski ediciji MultiSlow!! smo letos gostili okoli trideset domačih in preko dvajset tujih nastopajočih iz polj improvizacije, elektronike, free jazza, beatmakerjev, rocka in nojza. Stvari so se odvijale na sedmih prizoriščih, ki so po mojem mnenju gradniki domačega klubskega poligona, kar se na letošnjem festivalu kaže predvsem v raznolikosti, ki jo ponuja domači untergrunt in kjer, nočem preveč poleteti, a vendar, mislim, da se je zgodil preplet scen in glasb, kot ga v našem prostoru še nismo doživeli ali pa le fragmentarno.