29.11.2013
Kaji Draksler nagrada EPTA
Pianistka Kaja Draksler je prejela nagrado Evropskega združenja učiteljev klavirja za najboljši magisterij, in sicer za analizo igranja Cecila Taylorja.

Letos je uspešno leto za pianistko Kajo Draksler. Pri založbi Clean Feed je nedavno objavila svoj solistični prvenec The Life of Many Others (ki ga bomo v Odzvenu kmalu recenzirali), te dni pa je do nas prišla novica, da je letošnja prejemnica nagrade za najboljše magistrsko delo, ki jo podeljuje mednarodna organizacija EPTA (European Piano Teachers Association). Nagrado (s polnim imenom EPTA Frans Schreuderprijs) si je zaslužila z magistrsko nalogo, v kateri je raziskovala glasbo velikana avantgardnega klavirja Cecila Taylorja. Nalogo, ki jo je v kratkem orisu predstavila na letošnjem ljubljanskem jazz festivalu, je opravila na amsterdamskem konservatoriju, mentorja pa sta bila Vijay Iyer in Michiel Schuijer. To ni prvo mednarodno priznanje vse bolj uveljavljajoče se pianistke; leta 2009 je namreč prejela prestižno jazzovsko nagrado deloitte za najboljšo mlado jazzistko.
Naslov njene magistrske naloge je Cecil Taylor: Life as … Structure within free improvisation, v njej pa je Drakslerjeva analizirala Taylorjevo skladbo Life as … Kot so zapisali v obrazložitvi nagrade: »Žirijo sta impresionirali briljanca in natančnost, s katero se je lotila dela. Še posebej gre pohvaliti nevsakdanji trud, ki ga je vložila v transkripcijo tega zelo kompleksnega dela in ga je izvedla izključno po zvočnem zapisu ter tako s pomočjo notacije omogočila klasično izobraženim vpogled v strukturo te skladbe.« Sama avtorica je na naše vprašanje takole povzela izsledke svoje raziskave: »Iskala sem sisteme, ki jih Taylor uporablja pri strukturi improvizacij, ter raziskovala njegov jezik, izvor materiala, ki ga uporablja, tudi njegov fizični pristop k instrumentu. Vse skupaj je rezultiralo v analizi kompozicije Life as ... Ugotovila sem, da v svojih improvizacijah uporablja precej pripravljenega materiala, ki ga potem skozi svoje sisteme zelo inovativno interpretira ter strukturira.« Sicer je Drakslerjeva, kot nam je povedala, sprva razmišljala, da bi v magisteriju obdelala »temo improvizacija versus kompozicija«, razmišljanje oziroma raziskava na to temo pa jo je nazadnje pripeljala »do Taylorjeve muzike, ki tako čudovito uspe svoje proste improvizacije strukturirati kompozicijsko«.
V obrazložitvi naloge še piše, da bo raziskava ponudila zanimive inovacije pri pouku klavirja in da bo obenem zanimivo slišati, kako bo vplivala na slog igranja same avtorice. Ob tem smo jo pobarali, če si sama želi, da bi se to v njenem igranju slišalo, ali pa nasprotno spada med tiste, ki svoje vplive raje »skrivajo«. »Sama nisem mnenja, da njegova glasba direktno vpliva na moje igranje, vsaj zaenkrat ne – ne sodim med tiste, ki bi radi vplive skrivali; vendar se mi zdi ta povezava preveč na prvo žogo. Sem pa zelo vesela in odprtih rok sprejemam Taylorjev vpliv name – v kateremkoli pomenu – saj je on eden mojih največjih idolov.« Svojega vzornika žal med samo pripravo naloge ni srečala, ima pa namen »to storiti v letu 2014, ko bom imela v New Yorku rezidenco Ministrstva za kulturo«.
Trenutno ima Drakslerjeva intenzivno koncertno življenje. Če naštejemo samo nekatere pretekle in prihajajoče koncerte: 21. in 23. novembra je na Portugalskem nastopila v duu s tamkajšnjo trobentačico Susano Santos Silva (znano z Jazz festivala Ljubljana), 27. 11. je imela solo nastop v prestižni amsterdamski dvorani Bimhuis, 28. istega meseca je v ljubljanskem Sax Pubu igrala z Igor Matković Bandom, dan zatem pa je začela krajšo slovensko turnejo z latvijskim kitaristom Matīssom Čudarsom. Ta se je začela v Velenju in se bo nadaljevala decembra s štirimi nastopi (4. 12., KGB, Maribor; 5. 12., Repete, Ljubljana; 7. 12., Jazz pr Frančišku, Kamnik; 10. 12., Celica, Ljubljana), med katerimi gre izpostaviti zlasti kamniškega, saj se bo v frančiškanski cerkvi sv. Jakoba predstavila kot organistka. »Projekt je precej eksperimentalen. Igrala bova v večji meri improvizirano glasbo. Sama sem igrala orgle, ko sem bila mlajša, pri mašah v vaški cerkvi, tokrat jih bom prvič igrala v kontekstu koncerta. Zaenkrat še nimava konkretnih planov glede snemanja ali nadaljnjih cerkvenih koncertov, vse je še odprto.«