15.12.2020

Kje ti je kultura? V Metliki vendar!

Zavod Metlika je zagnal strateški kulturni projekt "Kje ti je kultura?"

Press info

Kje ti je kultura?
Foto: Jan Kocjan

V začetku svetovne pandemije Covid 19 je Javni zavod za turizem, kulturo, šport in mladino Metlika (v nadaljevanju Zavod Metlika) želel konstruktivno nasloviti problem marginalizacije kulture in to ne le politične, temveč tudi globalnih trendov, ki so se izrazili tudi v reakciji na težave kulturnikov v času prve karantene. Karantena je izpostavila osrednje, a včasih spregledano mesto, ki ga kultura zaseda v naši družbi. A kljub temu se je včasih zdelo, kot da javnost še vedno potiska kulturo ob rob, ji odreka pomembnost, obsoja kulturnike, češ da njihovo delo ni vredno plačila. Ta trend je rasel že prej, Zavod Metlika pa ga je želel nasloviti po svojih najboljših močeh, in sicer s projektom, ki kot vzor za prihodnost vzpostavlja nove točke za prihodnjo kulturno produkcijo; te bi prispevale tudi h kulturni turistični ponudbi.

Poleti so projekt Kje ti je kultura? začeli udejanjati, in sicer so izvedli serijo snemanj nastopov brez občinstva, z namenom, da jih ob naslednji karanteni predvajajo širši javnosti preko spletnih medijev. K sodelovanju so povabili glasbenike in dramske umetnike iz različnih panog uprizoritvene umetnosti in slogov, da bi s takšnim kombiniranjem privabili kar največ spletnega občinstva, ki jim sicer spletna orodja usmerjajo pogled le na njim najbližji kulturni izraz.

Nastopi so bili posneti na ključnih točkah v Beli krajini, v skladu s smernicami projekta, ki so ga zasnovali:

  • demarginalizacija kulture v javnem diskurzu,
  • geografska decentralizacija kulture,
  • oživljanje neizkoriščenih zgodovinskih kulturnih objektov in praks,
  • povezovanje kulture z gospodarstvom, v Beli krajini zlasti v smislu kombinirane kulturno-turistične ponudbe,
  • odpiranje dialoga o povezanosti kulturnega utripa z osebno kultiviranostjo in nivojem diskurza v državi.

Posnetke so objavili 1. 12. 2020 in so dosegljivi na njihovi Youtube strani.

Predstavili so kulturnike iz Bele krajine in od drugod ter jih posneli na lokacijah, ki bi lahko, in v Zavodu Metlika tudi upajo, da bodo, tovrstne nastope gostile tudi v prihodnje in tako bogatili življenja Belokranjcev in obiskovalcev.

Projekt so otvorili naslednji kulturni dogodki:

Plesalka Mašo Kagao Knez je izvedla ples v Kolpi, najtoplejši in prelestni belokranjski reki.

Dramatičarka Kim Komljanec je posebej za ta projekt pripravila in izvedla monolog z naslovom Slovenka, ki naslavlja problem osebne kultiviranosti in kulturne identitete in ga izvedla ob izviru potoka Obrh v Metliki, kjer so se v starih časih zbirale perice in ob druženju tudi pele.

Tamburaški orkester Dobréč, ki je postavil in pred epidemijo večkrat razprodal prvo tamburaško opero na svetu Ambrož in Katarina, je nastopil pred gradom Gradac, ki je močno potreben obnove, za katero si v Zavodu Metlika, in v Beli krajini na sploh, letos prizadevajo z novim elanom.

Družbeno aktivni hip hop umetnik Miha Blažič N’toko je nastopil pred MC Metlika in s tem opozoril na pomembnost vključevanja mladih v dialog o prihodnosti kulture. N’toko s skladbo Zig Zig opozarja na ksenofobijo in dvojna merila, ki včasih ovirajo kultiviranost in omejujejo raznolikost kulturne identitete.

Vrhunski organist Tomaž Sevšek Šramel je prebudil baročne orgle na starodavni in kultni lokaciji Pri treh farah. To je sprožilo začetek pogovorov o ideji, da se na tej lokaciji otvori mednarodni festival baročne orgelske glasbe; za začetek pa se Zavod Metlika obvezuje, da bo v naslednjem letu dosegel, da se orgle spravijo v najboljše možno stanje.

Pevke Vokalne skupine Lan so nastopile v značilnih Belokranjskih steljnikih in s tem opomnile, da je kultura lahko doma povsod, ne le na posebnih za to določenih mestih. Zavod želi obiskovalce in domačine v steljnike s podobno glasbeno ponudbo privabiti tudi v prihodnje.

Na Sveti Ani, belokranjskem hribčku z razgledom na vinograde, kjer nastajajo nekatera najboljša slovenska vina, je nastopila električna violinistka Maša Golob, ki v svojih nastopih nagovarja vse generacije. 

Pripravili soo tudi serijo plakatov, ki po vsej Sloveniji opozarjajo na mesto kulture v naši zavesti, prav tako v skladu z zgoraj omenjenimi smernicami. Serija je bila razobešena na plakatnih mestih Tam-Tam. Plakate je oblikoval Belokranjec Marko Bradica.

Zavod Metlika namerava v prihodnje projekt nadaljevati, in razširiti in sicer v dialogu s turističnimi in drugimi gospodarskimi panogami v Beli krajini, v sodelovanju z Združenjem zgodovinskih mest Slovenije pa projekt razširiti po vsej Sloveniji. Želja Bolokranjcev je vzpostaviti kulturno turistične točke dogajanja in tako nuditi kulturnikom plačano delo, občinstvu raznoliko kulturo, obiskovalcem od drugod pa stik z raznovrstno pristno slovensko kulturo iz dediščine in sedanjosti.