07.09.2016
Kreativno glasbeno povezovanje brez meja
15., 16. in 17. septembra bo v vasici Šmartno v Goriških Brdih potekal 6. festival kreativne in improvizirane glasbe Brda Contemporary Music Festival. Namen festivala je spodbujanje sodelovanja med umetniki z obeh strani naše zahodne meje.
15., 16. in 17. septembra bo v slikoviti vasici Šmartno v Goriških Brdih potekal 6. festival kreativne in improvizirane glasbe Brda Contemporary Music Festival. Namen festivala je spodbujanje sodelovanja med umetniki z obeh strani naše zahodne meje. Festival mladim glasbenikom nudi priložnost, da se učijo in izobražujejo na kreativnih delavnicah pod vodstvom priznanih glasbenikov.
Brda Contemporary Music Festival se šestič vrača v vasico Šmartno iz osrčja Goriških Brd, kjer se mešajo vplivi slovenske, furlanske in italijanske kulture. »Po prejemu nagrade Prešernovega sklada leta 2011 mi je župan Brd, Franc Mužič (verjetno eden z najdaljšim stažem županovanja pri nas), ne glede na to, da sem bil z njim v konfliktu zaradi pomanjkanja kulture v Brdih in uničevanja narave s škropljenjem, sekanjem akacije itd., dodelil 5000 EUR nagrade. Še isto leto sva se s prijateljem Franjem Polancem odločila, da poizkusiva s pridobljenimi sredstvi izvesti prvi festival kreativne glasbe, saj je Šmartno kot vasica unikaten prostor in zelo primeren za izvajanje tako imenovane kreativne glasbe,« tako se je začetkov festivala spominjal njegov kurator, Zlatko Kaučič, in pripomnil, da v glasbeni impro sceni ni nič nenavadnega, če glasbeniki organizirajo koncertne cikle in festivale.
Poglavitni cilj festivala je ustvarjati in predstaviti glasbeno sceno skupne kreativnosti glasbenikov z obeh strani meje. S tem namenom se je že prvo leto izoblikoval Orkester brez meja/Orchestra Senza Confini, ki ga sestavljajo italijanski in slovenski glasbeniki. »Z Giovannijem Maierjem sva v orkestru povezala mlade glasbenike iz Slovenije in Furlanije. Pri založbi Dobialabel je leto kasneje izšla naša prva zgoščenka z naslovom Orkester Brez Meja/Senza Confini – Dobilab. Z orkestrom smo nato nastopili na tržaškem Nuove Rote del Jazz festivalu ter v okviru cikla Defonija v Klubu Gromka, nekaj koncertov smo izvedli tudi v sosednji Furlaniji. Septembra izide naša druga zgoščenka, ki bo okrepljena s sodelovanjem s hrvaškimi improvizatorji,« je Kaučič opisal delovanje Orkestra brez meja, ki je leta 2011 v okviru Brda Contemporary Music Festivala sodeloval s saksofonistom Evanom Parkerjem, leto kasneje z letos preminulim pozavnistom Johannesom Bauerjem, leta 2013 pa s saksofonistom Abom Baarsom, legendarnim članom orkestra ICP iz Amsterdama. Leta 2014 sta orkester usmerjala Zlatko Kaučič in Giovanni Maier, gost festivala je bil britanski vokalist Phil Minton. Lani je festival gostil francosko kontrabasistko Joëlle Léandre, ki je tudi vodila delavnico z orkestrom. »Seveda, poznanstva so ključna! Imel sem srečo, da sem te velikane spoznal ali osebno ali na odru. Izbor za vodenje delavnic je zelo natančen, ker hočem, da na festivalu sodelujejo najboljši improvizatorji z izkušnjami, karizmo in vizijo!« je Zlatko pojasnil začrtane didaktične smernice festivala.
Letos bo delavnico v popoldanskem času (v petek, 16., in v soboto, 17. septembra) vodil ameriški čelist Tristan Honsinger, legendarni glasbenik kreativne scene, ki je sodeloval s priznanimi glasbeniki, kot so Han Bennink, Misha Mengelberg, Toshinori Kondo in Cecil Taylor. Honsinger trenutno deluje v skupini Tobias Delius 4 Tet, sodeluje z godalno skupino Iga Hennemana in z orkestrom Instant Composers Pool. Na delavnico s Tristanom Honsingerjem se zainteresirani lahko prijavijo do 10. septembra.
Naslednja mednarodna gostja na festivalu bo danska saksofonistka in improvizatorka ter skladateljica Lotte Anker, ki bo v četrtek, 15. septembra, v cerkvi svetega Martina s solo nastopom odprla festival. Njena glasba vključuje širok nabor tako melodičnih kot tudi abstraktnih elementov, giblje se v spektru minimalizma, ekspresionizma in transparentnosti. Ankerjeva je bila pobudnica in vodja številnih skupin, kot so Anker, Taborn, Cleaver, trio s Sylvie Courvoisier in Ikue Mori. Bila je članica skupine What River Ensemble in je igrala tudi s Fredom Frithom. Kot skladateljica deluje v polju sodobne glasbe in eksperimentalnega jazza ter spoju omenjenih zvrsti.
Na festivalu vsako leto na piedestal povzdignejo enega od obetavnih glasbenikov; letos bo Jazz Podium z dvema projektoma (v četrtek, 15., in v petek, 16. septembra) zasedel Marko Lasič. »Jazz Podium deluje tako, da vsako leto izberem mlade nadarjene glasbenike, eno leto domačega, naslednje italijanskega. Letos bo Jazz Podij vodil nadarjeni glasbenik Marko Lasič. Marko, ki izhaja iz Komba Zlatka Kaučiča, veliko sodeluje z italijanskimi glasbeniki, s katerimi je v okviru projekta Alchemical Playgrounds posnel ogromno materiala. Moje vodilo je, da se slovenski kreativni improvizatorji povežejo z italijanskimi in obratno, saj jim to omogoča več raznolikosti, razširi jim obzorja, posledično pa si lahko pridobijo več nastopov. Če se ozrem nazaj, sem z rezultatom zelo zadovoljen,« je Zlatko ocenil delovanje preteklih podijev, namenjenih glasbenim talentom.
V soboto, 17. septembra, bo na Severnem trgu nastopila Brencl banda, v Hiši kulture se bo odvil zaključni koncert udeležencev delavnice pod vodstvom Tristana Honsingerja, ki se bo na naslednjem koncertu pridružil glasbenikom Dobialaba in Orkestra brez meja. Sobotni dan, ki je posvečen pokojnemu Boštjanu Cveku, bosta s posebnima gostoma Rafalomom Mazurom in Arturjem Majewskim zaključila Zlatko Kaučič in Lotte Anker. »Boštjana sem spoznal leta 1994, ko sta s Sergejem (Koncutom) obiskovala koncertne cikle, poimenovane Real Jazz, ki smo jih prirejali v dobrovskem klubu Strelišče, kjer so nastopali glasbeniki, kot so Gianni Basso, Enrico Rava, Tone Janša ... Tako sva navezala stike. Naslednje leto je tudi sam pričel z organizacijo koncertov v baru Pr' Gabrijelu, kjer sem tudi jaz nastopil. V začetku je bil nekoliko negotov glede jazza, saj je prirejal funk festival, kasneje pa se je 'okužil' z impro glasbo in po vzoru Saalfelden Jazz festivala začel delati festival Jazz Cerkno. Velike zasluge pri tem ima tudi 'ljubljanski koncilij', zbran okrog Mihe Zadnikarja in Iča Vidmarja. Boštjanu je uspelo festival pripeljati do zavidljive točke. Boštjanov dan je poklon vztrajnosti, trmi, pogumu in okusu! Škoda, da v naši državi takih ljudi primanjkuje!« se je Zlatko spomnil plodnega sodelovanja z velikim glasbenim organizatorjem iz Cerknega.
Na festivalu ne bo manjkalo niti drugih dogodkov in koncertov. V četrtek, 15. septembra, bo v galeriji Hiše kulture ob odprtju razstave jazz fotografij Petre Cvelbar nastopil kontrabasist Žiga Golob. V petek, 16. septembra, se bo predstavila mednarodna zasedba Virtaranta – Okuda – Berger trio. Petkov večer bo zaključil Artur Majewski, poljski trobentač s tolminskimi koreninami, ki bo nastopil skupaj s kitaristom Rafalom Mazurjem.
Festival, v okviru katerega bodo potekale tudi projekcije Hybridia Light Show, bo tako zopet postal točka srečevanja in odpiranja novih priložnosti, ki za tri dni obarvajo slikovito okolje srednjeveške vasice Šmartno. »Na koncerte hodi presenetljivo dosti domačinov, kar je prijetno presenečenje. Zadnja leta imamo vse več obiskovalcev iz Italije in Avstrije, saj imajo možnost obiska celotnih Brd, in to v času, ko vinogradniki prenehajo škropiti trte, kar je tudi eden od razlogov, da smo leta 2012 festival iz junijskega termina prenesli v septembrski čas,« je pogovor sklenil Zlatko Kaučič.