29.05.2022
Mariborsko koncertno Brezčasje
»Po odličnem obisku, kljub vsem izzivom, smo zasnovali morda celo najbolj ambiciozni program doslej,« so nas obvestili iz Koncertne poslovalnice Narodnega doma Maribor.

»Novo koncertno sezono napovedujemo z velikim optimizmom in odličnim obiskom koncertov! Živahno in trdoživo glasbeno življenje je eno od atributov tega mesta in sestavni del njegovih prebivalcev.« Tako je ob predstavitvi prihajajoče sezone Koncertne poslovalnice Narodnega doma Maribor napovedala njena voditeljica, Barbara Švrljuga Hergovich. Razlog za entuziazem? Kljub dvema letoma koronskih preizkušenj se je občinstvo zavzeto vračalo in v minuli sezoni je odpadel en sam dogodek. »Vse smo prebrodili z uspehom, kot bi si ga ob začetku pandemije težko predstavljali,« je ponosno dejala Barbara Švrljuga Hergovich. Nova sezona najbrž tudi zato nosi naslov Brezčasje.
Barbara Švrljuga Hergovich je izpostavila, da se kljub izzivom tudi tokrat obeta že skoraj samoumevni mednarodni in domači nabor uveljavljenih glasbenikov, zasedb in dirigentov v okviru Koncertne poslovalnice, katere izročilo sega v leto 1946. »Pričakovanja občinstva od nas so zelo visoka, mi pa odgovarjamo z zelo ambicioznim programom. Zasnovali smo morda celo najbolj ambiciozno koncertno sezono doslej.« Dokaz so velika imena, ki se z veseljem odzovejo povabilu. Kot vselej so se seveda odzvala tudi uveljavljena in prebojna domača imena, in sicer so to letos Lana Trotovšek in Ansambel Dissonance, Trio Eusebius in Kvartet Tartini.
Poklon Urošu Kreku
Vodja Koncertne poslovalnice prihajajoči Orkestrski cikel označuje za verjetno najbogatejšega doslej. Tako bo sezono (20. novembra) odprl legendarni violinist in nekonvencionalni mojster Gidon Kremer, ki obhaja osebno 75-letnico in obenem 25-letnico ansambla Kremerata Baltica. »Sam jo je imenoval pustolovščina,« je povzela Švrljuga Hergovich. Kremer bo predstavil dela Milosza Magina (Stabat Mater) in Gije Kančelija (Middelheim za klavirski trio in godala) ter Štiri letne čase v Buenos Airesu vselej svežega Astorja Piazzolle.
Orkester Slovenske filharmonije bo v Mariboru gostoval (15. decembra) ob stoletnici enega najzanimivejših slovenskih skladateljev, Uroša Kreka (1922–2008). »Glasba mora prihajati iz srca,« je bila njegova ustvarjalna maksima, ki je temeljila zlasti na ljudskem izročilu. Ob dirigentu Douglasu Boydu in mladem baritonistu Jaki Mihelaču, ki je novi up opernih odrov, bodo glasbeniki izvedli Krekovih Pet ljudskih pesmi za glas in orkester, obenem pa še deli Jeana Sibeliusa in Ralpha Vaughana Williamsa.
Onstran violinističnih vratolomnosti
Čustvena nabitost je tista, ki zaznamuje Münchenski komorni orkester, kar po besedah Švrljuge Hergovich ustvarja s premišljeno zasnovanimi sporedi, ki gradijo na nenavadnih asociativnih povezavah med skladatelji, slogi ali obdobji. Na koncertu (11. februarja) bodo dela Wolfganga Amadeusa Mozarta (Adagio in fuga v c-molu, KV 446), Franka Martina (Poliptih za violino in dva majhna godalna orkestra) in Richarda Straussa (Metamorfoze za 23 solističnih godal) izvajali s prepoznavnim solistom na violini in vodjo, Christanom Tetzlaffom. »Ki se uspešno upira tradiciji, saj gre onstran perfektnih bleščečih violinističnih vratolomij in podaja poglobljene izvedbe, da se znana dela razgalijo v povsem novi luči.«
Med solisti si v Mariboru veliko obetajo od violončelistke Natalie Clein, ki jo mnogi primerjajo z legendarno Jacqueline Du Pré. »Cleinova je zelo dejavna violončelistka, ki ima mnogo povedati, zato jo v letošnji sezoni gostimo kar dvakrat!.« In sicer prvič (10. marca) s Komornim orkestrom iz Mantove v delu Camilla Saint-Saënsa (Koncert za violončelo in orkester št. 1 v a-molu, op. 33), za katerega je Cleinova dejala: »Ključni sestavini za razumevanje tega koncerta (bo)sta klasični um in romantična duša.« Orkestrski cikel bo sklenil Komorni orkester iz Basla, s katerim je mariborsko občinstvo že dobro seznanjeno. Solist na klavirju bo ruski pianist Aleksander Melnikov, dirigent pa ugledni skladatelj in oboist Heinz Holliger, eden največjih poznavalcev glasbe Roberta Schumanna, čigar tri dela bodo prav tako izvedli, med drugim Uverturo h Goethejevi pesnitvi Hermann in Dorothea.
Zahtevne, ampak dragocene koncertne izkušnje
Komorni cikel bo znova zaznamovala vzpostavitev ravnovesja med najboljšim v svetovnem merilu z najboljšimi slovenskimi, mednarodno dejavnimi glasbeniki. Sezono bo odprl Ansambel Dissonance (18. oktober), v katerem so združeni imenitni slovenski godalci z ambiciozno nalogo promocije poglobljene komorske glasbe, »na pogled morda zahtevnejše glasbe, ampak toliko bolj dragocene koncertne izkušnje«. Izvedli bodo kar tri dela Huga Wolfa in eno Ludwiga van Beethovna, kar bo reminiscenca na leto 2020. Sodelovala bo violinistka Lana Trotovšek, ki je že uspela na mednarodni glasbeni sceni. »Njena odskočna deska je bil nič manj kot debi z orkestrom Marijinega gledališča iz Sankt Peterburga pod vodstvom Valerija Gergieva.«
Godalni kvartet Tartini bo prihodnje leto praznoval 40. obletnico obstoja in renomeja najuglednejšega slovenskega godalnega kvarteta, ki se je sprva imenoval Godalni kvartet Slovenske filharmonije. Miran Kolbl, Romeo Drucker (oba violina), Aleksander Milošev (viola) in Miloš Mlejnik (violončelo) ugotavljajo, da jih še ni zapustila radost komornega muziciranja. V Mariboru bodo (6. decembra) predstavili dela Guiseppeja Tartinija, Ludwiga van Beethovna in Bedřicha Smetane. Vrhunec Komornega cikla bo nastop »v nemško govorečem prostoru ene najbolj razvpitih sopranistk«, Mojce Erdmann, ki jo bo (25. januarja) spremljal pianist Malcolm Martineau. Kot zanimivost omenimo, da njena mati izhaja iz Ljubljane. Sopranistka je v Sloveniji prvikrat pela minulega januarja, ko je v Mariboru nastopila s švedskim komornim orkestrom in »osupnila z bleščečo in čisto Mozartovo arijo, zato smo jo zdaj kot mojstrico samospeva povabili še enkrat«.
Preplet nevidnih niti
Koncertna poslovalnica želi v sklopu Komornega cikla vedno ponuditi prostor ambicioznim umetnikom mlajše generacije. Tokrat bo to Trio Eusebius, ki ga tvorijo Eva Šulić (violina), Tonka Javorović (violončelo) in David Vukoć (klavir) in nasprotujejo »mimobežnemu instantnemu času«. Igrali bodo (24. marca) dela Dmitrija Šostakoviča, Silva Foretića, Kaije Saariaha in Johannesa Brahmsa.
Komorni cikel bodo (19. aprila) sklenila tri kanonična dela Šostakoviča, ki jih bodo izvedli Natalie Clein, Nurit Stark (violina, viola) in Cedric Pescia (klavir). »Slišali bomo duo in trio od samih začetkov prek zrelega do praktično poslednjega obdobja Šostakoviča. Na koncertu, ki se z zajetno sapo loteva dela velikega skladatelja, bomo lahko občudovali, kako se med glasbeniki, ki se poglobljeno ukvarjajo z interpretacijami komornih del, prepletajo nevidne niti.«
S saksofonom od Bacha do Piazzolle
Koncertna poslovalnica vselej skrbi tudi za vzgojo, izobraževanje in uvajanje podmladka. Temu je posvečen Mladinski cikel. »Zelo pomembno je, da mlade pritegnemo s tistim, kar že poznajo, in to nadgradimo s tistim, kar dviguje in nadaljuje njihovo izobraževanje,« je povedala producentka Valentina Vihar.
Program je zastavljen za tri starostne stopnje: prvo stopnjo osnovne šole (red Pizzicato), drugo triado (red Crescendo) ter tretjo triado in srednješolce (red Furiosa). V prihajajočo sezono bodo vstopili z violinistko Oksano Pečeny Dolenc, ki bo z La Bando predstavila doživetje latinske glasbe. Glasbena matica Ljubljana obljublja didaktični koncert Kraljestvo glasbe, SOSgroup bo opravil nenavadni sprehod S saksofonom od Bacha do Piazzolle, Janez Dovč bo predstavil multimedijsko uspešnico Tesla, zaključila pa bosta violončelist Ariel Vei Atanasovski in pianistka Klara Lužnik, ki bosta podrobneje predstavila violončelo.
Vsi dogodki Koncertne poslovalnice bodo v dvorani Union. Letos bodo tudi abonmaji, obenem pa vabijo na Salon glasbenih umetnikov v sklopu Festivala Lent 2022 (24. junij–2. julij) in že napovedujejo jesenski Festival Maribor 2022.