30.01.2018
MENT Ljubljana 2018 in ostale mednarodne iniciative domače scene
Pred začetkom letošnje edicije showcase festivala MENT Ljubljana bomo prečesali mednarodne aktivnosti domače scene v okrilju showcase festivalov in mednarodnih glasbenih sejmov.
Pred začetkom letošnje edicije showcase festivala MENT Ljubljana bomo prečesali mednarodne aktivnosti domače scene na showcase festivalih in mednarodnih glasbenih sejmih, ki so spoj glasbenih tržnic in konferenc, poleg tega da odpirajo dostop do mednarodnih glasbenih profesionalcev (promotorjev, agentov, menedžerjev, medijev, založnikov, programskih vodij itd.) in infrastrukture (založb, festivalov, mednarodnih klubskih mrež, agencij itd.) v znamenju modelov, kot so Music Export Offices ipd., trendov in znanj, za katere upamo, da bodo prek tovrstnih sodelovanj intenzivneje vstopili k nam ter hkrati domačo sceno odprli navzven in s tem na novo osmisliti hirajočo domačo glasbeno »industrijo«.
Evropska jazz konferenca, Womex in NIMPE
Pregled bomo peljali dalje od septembrske ljubljanske Evropske jazzovske konference v Cankarjevem domu, ki želi kot razširitev prizadevanj Jazz festivala Ljubljana s sestanki in konferenco European Jazz Network ter showcase festivalom domačih ustvarjalcev in ustvarjalk še bolje vpeti našo jazzovsko ustvarjalnost v mednarodni kontekst, kjer je v zadnjih dveh desetletjih vse bolj prisotna. O konferenci smo obširno poročali TUKAJ, po njej pa so se v domačih jazzovskih logih začele širiti burne razprave na temo slovenskega jazza, vključenosti v oz. izključenosti iz določenih scen, festivalov in mednarodnih povezav, kar je z malo več konstruktivnega dialoga seveda dobrodošlo. Programska ekipa Cankarjevega doma zdaj že deluje naprej v smeri iniciative, ki bi k nam pripeljala osrednjega akterja na področju world music, Womex, ki je največje tovrstno mednarodno sejmišče v Evropi, na katerem sta Bogdan Benigar in Druga godba prisotna že vrsto let in tam aktivno promovirata naše ustvarjalce. Lanska edicija Womexa je potekala oktobra na Poljskem, v Katowicah, kamor je romala številna slovenska delegacija, da bi se predstavila na stojnici pod imenom Music Slovenia. Poleg SIGIC-a so bili na stojnici aktivni predstavniki Cankarjevega doma, Druge godbe, Okarina Bled festivala, glasbenica Katja Šulc, ki promovira svoj zadnji mednarodni projekt in ploščo uglasbene romske poezije, ter menedžerka Mojca Zupanič. Skupna stojnica je imela hkrati mednarodno razsežnost, saj se ji je pridružila slovensko-nemška založba Glitterbeat Records, ki sta jo zastopala Chris Eckman in Silvij Skok in ki zadnjih nekaj let pobira nagrado za naj založbo v polju svetovnih godb; in letos ni bilo nič drugače. V nedrju založbe deluje podzaložba Tak:til, kjer je svojo drugo ploščo povila zasedba Širom, kar ji je odprlo vrata na tuje odre in v distribucijske kanale. Letos Širom čaka daljša evropska turneja in nastopi na prestižnih festivalih, in to tako znotraj kot zunaj krogov world music, denimo na znanem festivalu Roskilde na Danskem. Povezava med Širom in ugledno tujo založbo je vsekakor model, ki bi ga veljalo zasledovati v prihodnje; ali pa seveda doma ustvariti podobno močno platformo, ki bi zmogla in znala na enak način nuditi oporo domačim ustvarjalcem. Peter Baroš s SIGIC-a je o svoji letošnji izkušnji na Womexu povedal tole: »Splošen občutek je, da je Womex veliko bolj dostopen in odprt, kot to velja za sorodne glasbene sejme drugih žanrov (klasika, jazz). Kar je logično: gre za polje glasb sveta, za folk, etno in tradicionalno glasbo. To polje je izjemno radovedno, zanimajo ga lokalne specifike, manjše in mlajše kulture. Zato je bilo za kompilacijo veliko zanimanja. Razdeljevali smo jo predvsem med organizatorje tujih festivalov, med glasbene novinarje in radijske urednike. Kompilacija je požela veliko zanimanja tudi že po svoji oblikovni plati. Nedvomno je izstopala iz ponudbe drugih držav, prejemniki so bili veseli tudi zajetne dvojezične knjižice, v kateri so vsi vključeni v kompilacijo posebej predstavljeni, ob tem pa so navedeni še številni podatki in kontakti, ki zadevajo naša festivalska in druga koncertna prizorišča.« O nadaljnjih iniciativah je dodal: »Ob predstavljanju in promociji slovenske glasbe in koncertnih prizorišč pa je bil fokus namenjen tudi ustvarjanju kontaktov in povezav, ki bodo ključnega pomena za vzpostavitev glasbene pisarne. To je eden ključnih izzivov za SIGIC. Da se vključimo v mrežo, ki nam bo omogočila vzajemno sodelovanje s tujimi sorodnimi organizacijami, na podlagi katerih bo lahko prišlo do medsebojne podpore pri izmenjevanju glasbenih vsebin na dolgi rok. Naša misija je, da glasbenikom ne zagotovimo le posamičnih koncertov v tujini, pač pa da vzpostavimo infrastrukturo, ki bo omogočala kontinuirano predstavljanje oz. izmenjevanje glasbenih vsebin na dolgi rok. Seveda bodo za to potrebne tudi finance. Za zdaj smo finančno zmožni izdati kompilacijo ter obiskati dva do tri tovrstne glasbene sejme, nimamo pa sredstev, s katerimi bi lahko sistemsko podpirali slovenski glasbeni izvoz. Ob vzpostavljanju mrežnih povezav bodo vzporedno vloženi tudi napori, da pridobimo potrebna sredstva.« T. i. export music officies so danes že uveljavljen, pretežno evropski model, nekakšna efektivna sprega kulturne politike in sistema državnega sofinanciranja ter različnih akterjev glasbene industrije, za katero iniciativa poteka tudi pri nas v dogovoru s skrbniki za kulturno politiko.
V Ljubljani je v prostorih SIGIC-a in na pobudo ŠKUC-a, ki je dejaven član v mreži, prav tako oktobra potekala predstavitev in delovni sestanek nove evropske iniciative z imenom The Network for the Internationalization of Music Producers in Europe (NIMPE), ki mreži evropske producente na področju glasbe iz Evrope. Članstvo v mreži, ki jo podpira evropski projekt sofinanciranja Creative Europe, je brezplačno, njeno jedro pa tvorijo organizacije in producenti iz Italije, Danske, Velike Britanije, Slovaške, Grčije in Francije. Predstavniki teh držav so se udeležili sestanka mreže, ki vpete v mrežo seznanja z raznovrstnimi koncepti sodelovanja in koprodukcij, izmenjevanj informacij, izobraževanja za glasbene producente, promotorje, tonske tehnike, v pripravi pa je tudi 15 showcase festivalov, namenjenih mladim, še neuveljavljenim ustvarjalcem. Mreža spada pod pokrov projektov, ki jih na področju glasbe preko programa Creative Europe sofinancira Evropska unija. Slovenci sodelujemo vsaj v dveh: MoTA – Muzej tranzitorne umetnosti s svojim festivalom Sonica je član mreže festivalov in platforme za sodobno elektronsko glasbo in avdiovizualno umetnost SHAPE, CUK Kino Šiška pa mreže koncertnih prizorišč Live Europe. Vse te povezave omogočajo nastope, promocijo in možnost preboja na mednarodna prizorišča, saj so v mreže vpleteni eminentni festivali in koncertna prizorišča. Članstvo in participacija v tovrstnih mrežah in pri evropskih projektih nista samoumevna, so pa domača kulturna srenja in zlasti neodvisni producenti iz polja kulture v njih zelo dejavni in uspešni tudi pri pridobivanju dodatnih evropskih sredstev. Zato delno skrb zbujajo odločitve Ministrstva za kulturo, ki v okviru letošnjega večletnega programskega razpisa ne podpre prenekaterega od producentov, ki so učinkoviti na teh področjih.
Delovanja MENT-a in drugih na mednarodnih prizoriščih
MENT Ljubljana se je kot festival in predvsem z nenehnim mednarodnim udejstvovanjem odlično uveljavil v mednarodnem okolju sorodnih festivalov. Novembra je bil sprejet v novo mrežo inovativnih evropskih showcase festivalov INES, ki je nastala v Berlinu. Gre za še en primer manjših modelov mreženja (vključenih je osem evropskih festivalov), ki ga sofinancira EU in je namenjen mladim talentov. Konec septembra in na začetku oktobra je MENT znova participiral na dunajskem showcase festivalu Waves Vienna. Tudi tokrat je v sodelovanju s SKICA pripravil sprejem za delegate, od glasbenikov pa so priložnost dobili eklektična elektropopoidna gejša КУКЛА, kantavtor Daniel Vezoja in indie psihedeliki persons from porlock, ki so to priložnost izkoristili še za krajšo evropsko turnejo z nastopi na Madžarskem, Slovaškem, Češkem in Poljskem. Vsi od omenjenih so se pred dunajskim Wavesom predstavili že v Bratislavi na koncertu Slovinský moMENT v klubu Fuga, na sprejemu na Dunaju pa so v akustični izvedbi nastopili persons from porlock in Kukla, prvi s konfrontacijskim pristopom do publike in druga s simpatično okornim prenosom ene svojih pesmi v skorajda minimalističen in bolj akustičen milje. Obisk delegatov je bil spet izreden. Letošnji Waves Vienna je ohranil format lanskega leta, s katerim je dvignil svojo raven v primerjavi s prejšnjimi edicijami, kjer se je pretirana razpršenost prizorišč izkazala za šibko točko festivala. Konferenčni del je zdaj resda okrnjen, a je kljub temu ponudil nekaj zanimivih debat in izhodišč, predvsem o vprašanju novih medijev in modelov, ki jih snuje glasbena industrija, denimo bližajoče poenotenje zastopništev, agencij in publishinga v enotna telesa ter vse večji vpliv t. i. influencerjev na družabnih omrežjih, kot je na primer Instagram, kamor danes gravitira ne le modna industrija ipd., temveč tudi glasbena. Letošnja edicija festivala tudi tokrat ni izrazito temeljila na velikih imenih, na žalost pa so se nastopi nekaterih bolj znanih in atraktivnih nastopajočih križali z našimi izvajalci. persons from prolock, denimo, so nastopili v manjšem prizorišču ob cerkvi, kjer so se odvijali nekateri večji nastopi, samo prizorišče pa je spominjalo na manjšo dvorano z nizkim stropom in slabo akustiko, namenjeno šolskim plesom. Vendar kljub temu ni bila ta kriva za zvočno šibek in tudi izvedbeno nekoliko šepav nastop, s katerim se ena naših zanimivejših zasedb zadnjih dveh let ni prikazala v optimalni luči. Daniel Vezoja je nastopil v dvorani lutkovnega gledališča, ki ponuja intimnemu in liričnemu izrazu njegove kantavtorske glasbe ustrezen sedeči ambient. Vezoja je nastopil ob spremljevalni zasedbi, ki jo tvorijo Dejan Slak na klaviaturah, Borut Perše na električni kitari (oba člana skupine Jardier, ki je v isti dvorani na festivalu nastopila lani) ter violinistka Tjaša Bizjak. Spremljevalna zasedba daje Vezoji izrazito mehko in zvočno prostorno atmosfero z melanholičnimi melodijami, v katerih prednjači violina, ki bi vsaj na trenutke lahko bila malce bolj folkovsko raskava. Vezoja je nastopil precej prehlajen, kar je njegovi interpretaciji in glasbi dalo svojstveno krhkost ter obenem nosljavost, ki je spominjala na njegovega idola Boba Dylana. Kukla je tokrat nastopila sama, brez pretirane koreografije, in to v ambientu bara, v katerem se na malem odru odvijajo predvsem kantavtorski nastopi. Zdelo se je, da je ambient vplival na Kuklino izkušnjo svoje glasbe, saj je razkrila njeno intimno in čustveno podstat, ki je prej nisem zaznal. Waves Vienna je letos skupaj s partnerji osnoval glasbeno nagrado, ki pa je ciljala zgolj na domače, avstrijske zasedbe. O njej je odločala mednarodna žirija, sestavljena iz prisotnih delegatov, ki so po obisku koncertov nominiranih zasedb nagrado podelili zasedbi Cari Cari.
Novembra je šel MENT v Zagreb v Vintage Industrial Bar, kjer so persons from porlock nastopili ob srbski zasedbi TI in hrvaški Cojones. Prav tako novembra je MENT gostoval na showcase festivalu BUSH, še enem izmed showcase festivalov iz prostora vzhodne in srednje Evrope z bazo v Budimpešti na Madžarskem. Skupaj z drugimi manjšimi showcase festivali, ki so vzniknili na Hrvaškem, v Srbiji in Makedoniji, BUSH na neki način konkurira MENT-u. Andraž Kajzer, eden izmed organizatorjev MENT-a, pove, da je »BuSH štartal lani in je dobrodošel manjši showcase festival v naši regiji. Njegov fokus je striktno vzhodno(srednje)evropski, kar pomeni, da tam slovenske bende še lahko vidite, italijanskih ali avstrijskih pa ne. Poleg tega fokusa ima tudi zanimiv način izbora nastopajočih. Gre za spletna glasovanja v krogih, ki jih skupaj tvori zdaj že skoraj 400 glasbenih profesionalcev iz cele Evrope. Rezultati so zato lahko precej sredinski, so pa obenem zelo 'demokratični'. Lani je bil morda celo večji fokus na konferenci, ki je bila lepo obiskana, obenem pa je močna na polju teme 'sync', saj iz tega polja avtorji izhajajo. Madžarsko občinstvo ni pokazalo pretiranega zanimanja za koncertni del, vendar vse kaže, da organizatorji na tem gradijo že celo leto. Glede na to, da ima festival srčno in zagnano ekipo, ki opozarja striktno na vzhodnoevropsko sceno, upamo, da bo zaživel. Trenutno bi lahko rekli, da gre za butičen showcase, za katerega je veliko zanimanja s strani delegatov. Madžarska in Budimpešta sta gotovo dober koncertni postanek, tam je tudi precej mednarodnih festivalov – na čelu s Szigetom.« Razen tega je BUSH lansiral uspešno video platformo New Kids On The Bloc, o kateri Kajzer pove: »New Kids From the Bloc je zelo dobrodošla video platforma – medijski podaljšek BuSH-a. Glede na to, da gre za projekt, ki je javno štartal pred nekaj meseci, je rezultate težko meriti, sicer pa so tovrstne iniciative na področju vzhodne in srednje Evrope gotovo spodbudile in odkrile brbotanje vseh teh pisanih scen, ki so začele živeti tudi mednarodno. Dobili smo kopico iniciativ, eksport pisarn, dogodkov, predvsem pa vedno več ljudi, ki krožijo po celi Evropi, spoznavajo drug drugega, predstavljajo svoje bende, dogodke in scene ter so vedno bolj samozavestni. Viša se nivo profesionalnosti, obenem s samozavestjo teh do neke mere zaprtih scen. To ugotavljajo tudi nekateri zahodni dogodki in mediji, tako da lahko vse skupaj opišemo kot pozitiven premik k vzpostavljanju ravnovesja v evropski glasbeni industriji. Seveda je zahodna Evropa še vedno precej bolj profesionalno podkovana in se večina mednarodnega posla dogaja tam, so pa po drugi strani vzhodnoevropske scene precej bolj pristne, iskrene in zanimive za odkrivanje. Potenciala je še mnogo – na vseh nivojih. To vse skupaj so šele prvi koraki.« Na njem so nastopili persons from porlock in elektropop zasedba Torul.
Doma je MENT svoje aktivnosti med oktobrom in decembrom nadaljeval s serijo treh predavanj FundaMENT, ki jih organizira skupaj s SIGIC-em. Tokrat niso pripadla domačim akterjem na sceni, temveč trem tujim profesionalcem: italijanska menedžerka in promotorka Katija Giampaolo sodeluje z mednarodno uspešno italijansko zasedbo JoyCut ter skrbi za program v bolonjskem Estragonu, enem osrednjih koncertnih prizorišč v Italiji, hrvaška članica zasedba Punčke Lucija Ivšić je hkrati članica promotorske in booking agencije LA Agency iz Zagreba, v Ljubljani živečega glasbenika in založnika Chrisa Eckmana pa bržkone ni treba podrobneje predstavljati.
KUD Kataman že nekaj let organizira mini turneje po prostorih nekdanje Jugoslavije, na katerih prihaja do srečevanj med zasedbami iz te regije. Lani novembra sta bila na skupni turneji domači dvojec It’s Everyone Else in srbski dvojec Vizelj, ki sta nastopila v Ljubljani, Beogradu in Skopju, in sicer pod okriljem mednarodne konference in showcase festivala PIN, na katerem so gostovali tudi Peter Baroš iz SIGIC-a, Silvij Skok iz Glitterbeata in Slobodan Milutinović kot predstavnik tolminskih festivalov (Metaldays, Punk Rock Holiday, Winter Days of Metal, MotörCity, Overjam Reggae Festival). Decembra je mednarodna festivalska platforma SHAPE sporočila, kdo so letošnji izbranci, ki bodo krožili po festivalih. Med njimi sta elektrofonika Nina Hudej in Lifecutter.
… in končno MENT Ljubljana 2018
Tik pred pričetkom letošnje edicije je MENT Ljubljana na European Festival Awards prejel naziv najboljšega manjšega festivala in najboljšega festivala, ki se odvija v notranjih prostorih v Evropi (best indoor festival) na znamenitem evropskem showcase festivalu Eurosonic v nizozemskem Groningenu. Tam je letos nastopila zasedba Jardier, ki jo je tja poslal Val 202; ta očitno zna skrbeti za mlade ustvarjalce pri nas, za razliko od televizijske hiše. Pred jutrišnjim pričetkom so aktivnosti že v polnem teku. Za nami je otvoritev prodajne razstave plakatov vseh udeležencev festivala v DobriVagi, z dogodkom CellF v Galeriji kapelica, kjer bo ob zvočni instalaciji umetnika Guya in sodelavcev nastopil Širom, pa se festival delno vrača k svojim začetkom, ko se je predvsem želel profilirati kot festival za sodobna intermedijska, avdiovizualna snovanja v polju glasbe. O poziciji MENT-a v evropski krajini showcase festivalov med drugim priča število prijavljenih ustvarjalcev: številka se giblje okrog 1500. Letos bo na konferenčnem delu festivala sodelovala platforma Beehype, poleg znanih govorcev na konferenci, poslušalnic in hitrih mreženj ter okroglih miz pa je letos novost seansa hitrega mreženja domačih promotorjev in klubov, kar je dobrodošel element, saj se s tem v MENT intenzivneje vključujejo še drugi akterji z domače scene. Prvič se letos na festivalu pojavljata koncept umetniške rezidence, v kateri sodelujeta naš elektronski dvojec YGT in ukrajinski producent Koloah, ter delavnica teremin, ki poteka v sodelovanju z Ljudmilo. Razen tega se širi seznam prizorišč, ki se jim pridružujejo Galerija Kapelica, Slovenska kinoteka, Etnografski muzej in Orto Bar. Nastopilo bo kar 26 domačih ustvarjalcev in ustvarjalk. Koncertni program festivala si lahko ogledate TUKAJ, konferenčni program pa TUKAJ.
Domači glasbeni prostor se vse bolj zapira, kar zadeva medije, vključno z nacionalno televizijo, ki je nedavno ukinila skoraj vse oddaje s popularno glasbo, in se prostor za kulturo krči tudi zaradi nedavnih potez Ministrstva za kulturo, po drugi strani pa je vedno več iniciativ širjenja domače ustvarjalnosti v tujino. Zaradi skrajno paradoksalne situacije je udeležba na festivalu za povrnitev optimizma skorajda nujna.
Za okus pa lahko spodaj prisluhnete domačim zasedbam z letošnjega festivala ...