26.10.2016
Neposlušno lahko asociira več vsebin, sploh če izraz narobe razumeš!
Mednarodni festival improvizirane glasbe Neposlušno, kjer se na koncertih, delavnicah, predavanjih in v drugih formah križajo raznovrstne mejne glasbene prakse, bo med 27. in 29. oktobrom v izvedbi Zavoda Sploh doživel svojo peto edicijo.

V zadnjem obdobju je v prestolnici zaznati kreativno vrenje na glasbenem obrobju. Za to ima oGROMno zaslugo Zavod Sploh, znotraj katerega se kalijo slovenski improvizatorji. Tako festival Neposlušno kot torkova delavnica RR – raziskava, refleksija, ki jo Tomaž Grom vsak torek vodi v Španskih borcih (Center kulture v Mostah), ustvarjata pogoje za prakticiranje improvizacije in za razvoj improvizacijskega potenciala. Improvizirano glasbo je namreč treba izvajati redno, tako na festivalih in koncertih kot v zasebnosti, v skupinah, solistično in zlasti v novih situacijah, ko so glasbene izkušnje in pričakovanja na preizkušnji. Prav tukaj lahko iščemo pomen podnaslova »glasbena tveganja na preizkušnji«, ki ga nosi festival. »Prosta improvizacija v resnici hkrati združuje ter tudi razdvaja!« se je paradoksno izrazil Tomaž Grom, vodja programa pri Zavodu Sploh, ter dodal: »Oba, tako delavnica RR – raziskava, refleksija kot tudi festival Neposlušno omogočata prostor in vzpostavljata okoliščine za neposreden stik s prosto improvizirano glasbo tako v vlogi poslušalca kot avtorja-izvajalca. Tudi udeleženci torkove delavnice so hkrati lahko občinstvo in nastopajoči na festivalu Neposlušno. To je bilo udejanjeno že v preteklih edicijah festivala pa tudi letos in verjetno v bodoče. S poimenovanjem festivala sem hotel sporočiti, da lahko Neposlušno asociira več vsebin, sploh če termin narobe razumeš! Zasnova festivala še vedno temelji na nadaljevanju s predstavitvijo čim več raznolikih pristopov, poskusov in preizpraševanj improvizacije v koncertnem kontekstu. Znotraj muziciranja iščemo vse glasbene prakse, ki s svojo drznostjo in brezkompromisnostjo dregajo v aktualni družbeni prostor. Letošnji program odlikuje tudi izbor nastopajočih, ki jih v takšnih zasedbah v Sloveniji še nismo slišali,« je ekskluzivni izbor nastopajočih izpostavil Grom.
Eden od osrednjih dogodkov festivala je glasbena delavnica, ki jo bo letos v Španskih borcih vodil John Russell. Niti organizatorjem še ni znano, kakšen didaktični koncept bo vodja delavnice ubral. »Koncept delavnice Johna Russlla je maček v žaklju. Vemo pa, da se Russell že desetletja posveča izključno prosto improvizirani glasbi. Organizira koncerte, vodi delavnice in sodeluje v vrsti ad hoc in v stalnih zasedbah z najrazličnejšimi improvizatorji,« je Grom opisal dolgoletne glasbene aktivnosti mentorja Johna Russlla.
V četrtek, 27. oktobra, bo v Muzeju sodobnih umetnosti na Metelkovi potekala otvoritev zvočne inštalacije z naslovom Imštrument, ki jo je pripravil Tomaž Grom. Inštalacija bo na ogled v času festivala, nato se seli na Švedsko, kjer bo v univerzitetnem mestu Lund gostovala med 11. in 13. novembrom. »Imštrument je nastajajoča zbirka posnetkov solističnih izvajanj glasbenikov improvizatorjev. Napaja se iz zvočnih in video posnetkov glasbenikov, ki razvijajo osebni glasbeni jezik. Izbira posnetka glasbenika, vklop, izklop, glasnost in naključje so parametri, ki uporabniku omogočajo muziciranje. Pred očmi in ušesi nenehno nastaja vedno neponovljiva kompozicija. Imštrument je kreacija v nenehnem nastajanju, v kombiniranju izvirnega in živega glasbenega dela, ki poteka na presečišču tehnološko obdelane zvočnosti in elementarnosti čistih zvokov v povezavi z digitalnim zapisom. Je prostor srečanja neprisotnih tehnološko reproduciranih izvajalcev, kjer je neposredno prisoten uporabnik,« je Grom pojasnil delovanje inštalacije Imštrument. Scena se bo nato preselila v Španske borce, kjer bosta ob 20. uri francoska vokalistka ter klarinetistka Isabelle Duthoit in trobentač Franz Hautzinger predstavila hladno abstraktno glasbo, nabito s čustvi diha, šuma in šepeta vokalistke. Nastop avstrijskega glasbenika je finančno omogočil Avstrijski kulturni forum, Ljubljana. Ob 21. uri bo sledil koncert mojstrov svojega poklica: Zlatko Kaučič bo nastopil v triu s katalonskim klaviaturistom Agustíjem Fernándezom in viharnim britanskim saksofonistom Evanom Parkerjem. Glasbeniki bodo v bližnji prihodnosti zastopani na svežnju osmih zgoščenih izdaj, ki jih poljska založba NotTwoRecords posveča francoski kontrabasistki Joëlle Léandre.
Petkov (28. oktober) program se bo pričel ob 18. uri, ko bo Luka Zagoričnik v predavanju z naslovom Improvizirane godbe med eksperimentalno glasbo in zvočno umetnostjo svobodno improvizacijo umestil med in v dve v zadnjih letih precej izpostavljeni, a po njegovem mnenju v tem prostoru in tudi širše premalo oziroma površno definirani polji. Opredelil bo stičišča, razhajanja in predvsem nesporazume, ki nastajajo znotraj razumevanja teh dveh območij. Ob 20. uri se bo predstavil duet tolkalcev, ki ga tvorita Enrico Malateste in Christian Wolfarth. »Njuni nastopi so ritual čudenja nad plodnostjo srečevanj, spajanj, izzvenevanj in razbitij raznoterih elementov in premen bobnovega zvoka,« je v tekstu ob predstavitvi nastopajočih zapisal Anže Zorman. Ob 21. uri bosta moči združila glasbenika dveh različnih glasbenih svetov, že omenjeni veteran otoške svobodne godbe, akustični kitarist John Russell, in v Londonu živeča mlada danska saksofonistka Julie Kjaer. Organizatorji pričakujejo, da bo to eden bolj tveganih in s tem intrigantnejših špilov letošnjega festivala. Petkov večer bo zaključil občasno delujoči trio, ki ga tvorijo nemški tolkalec Martin Blume, angleški saksofonist John Butcher in nizozemski kontrabasist Wilbert de Joode.
V soboto, 29. oktobra, bo ob 20. uri na sporedu koncert udeležencev glasbene delavnice Johna Russlla. Ob 21. uri se bo avstrijska elektroakustična glasbenica in skladateljica Katharina Klement v klavirskem solističnim recitalu poigravala s silovitim truščem in krhko tišino. Ob 22. uri bo festival zaključil duo z Alexom Wardom in Stevom Noblom. Angleška glasbenika skupaj igrata že četrt stoletja, njuna prosta improvizacija pa se oplaja s pankrokerskimi elementi, swingom, bluzovskimi rifi in glasbami sveta.
Enotna vstopnica za celotni festival znaša 20 EUR. Neposlušno je eden redkih festivalov pri nas, kjer je mogoče kupiti vstopnico tudi za posamični dogodek; znaša 5 EUR. Predavanje, ogled inštalacije in udeležba na delavnici so brezplačni, le pri slednji je potrebna vnaprejšnja prijava na zavodsploh@gmail.com.