15.06.2017
Poklon Coltranu ter osvetlitev mnogih fokusov
Vrhunec 58. Ljubljana jazz festivala, ki bo potekal med 28. junijem in 2. julijem, bo nastop Archieja Sheppa, ki se bo poklonil Johnu Coltranu. Na koncertu se mu bo pridružil basist Reggie Workman. Festival obsega 22 različno fokusiranih koncertov. Veliko teže na letošnjem festivalu nosijo tudi domači glasbeniki.
Uvodna beseda na tiskovni konferenci Ljubljana jazz festivala, ki se je odvijala 1. junija, je pripadla Uršuli Cetinski, generalni direktorici Cankarjevega doma. V imenu Cankarjevega doma, organizatorja festivala, se je zahvalila sponzorjem in vsem, ki so omogočili 58. edicijo festivala. Za program sta že sedmo leto zapovrstjo odgovorna Bogdan Benigar in Pedro Costa. »Gre za naraven proces, sprva si izmenjujeva glasbo in video, nato se med letom večkrat srečava, ali pridem jaz v Ljubljano ali pride Bogdan v Lizbono ali pa se dobiva na kakemu festivalu in počasi snujeva program. Večinoma različne fokuse najdeva že v programu, glede na inštrumente, mesta ali države,« je snovanje programa opisal Pedro Costa.
Lani je bil festival obogaten z novostjo, saj so v parku Sveta Evrope, ki se nahaja za Cankarjevim domov, prvič potekali brezplačni koncerti, ki so bili lepo sprejeti, zato se bo letos na večjem, že pravem festivalskem zunanjem odru predstavilo kar sedem zasedb. Organizator torej pričakuje pristno festivalsko vzdušje tudi na prostem. »Lani smo bili zelo zadovoljni, ne zato, ker smo predstavili nov prostor, temveč zato, ker ta prostor omogoča obisk publiki, ki ni jazzovsko usmerjena in glasbe ne spremlja tako zavzeto. Gre za naključne obiskovalce različnih generacij. Jazz ni glasba, ki bi bila izolirana, temveč trenutno poteka njen velik razcvet, saj so jazzovski glasbeniki prisotni v programih največjih pop festivalov na svetu, kar se prej dolgo ni dogajalo. Jazz je vse bolj priljubljen tudi pri mlajši populaciji, tako da imajo tudi mlajši avtorji vedno več pozornosti in oboževalcev,« je povedal Benigar in dodal, da se število koncertov letos ni povečalo na dvaindvajset zaradi želje po podiranju rekordov, temveč zato, ker sta s Pedrom prepričana, da je ta obseg ravno pravšnji glede na to, kar premore današnja scena v Evropi in New Yorku in kar se da uspešno prestaviti v Ljubljano v času trajanja festivala.
Edini koncert, ki bo letos potekal v Gallusovi dvorani, bo posvečen lanski 90. obletnici rojstva in letošnji 50. obletnici smrti velikana Johna Coltrana. Ta čast je pripadla Archieju Sheppu, ki je muziciral na legendarnem Coltranovem freejazzovskem albumu Ascension. »S stališča organizatorja festivala se mi zdi pomembno, da v program uvrščamo stvari, ki jih glasbeniki pripravljajo. Mnogi so se ob teh dveh obletnicah posvetili glasbi Johna Coltrana. Nekateri njegovo glasbo preigravajo, drugi uporabljajo bolj avtorski pristop, kot denimo Roscoe Mitchel, ki smo ga na začetku leta gostili v Cankarjevem domu. Kako se bo Archie lotil zadeve, pa bomo imeli možnost slišati na samem koncertu,« je dejal Benigar. Na željo organizatorjev bo z Archiejem poleg zvezdnikov mlajše generacije nastopil tudi Reggie Workman, ki je v Sloveniji pustil velik pečat. Bogdan in Pedro sta želela, da je zraven Reggie, čeprav njegov nastop sprva ni bil načrtovan, in sicer zato, ker je Reggie dejansko nastopal z Coltranom, medtem ko je Archie z njim sodeloval zgolj kot studijski glasbenik. »Oba letos praznujeta 80 let. Reggie Workman je kot glasbeni pedagog sprejel mnoge slovenske glasbenike, ki so se šolali na univerzi New School, z Drejem Hočevarjem na čelu,« je Bogdan izpostavil slovenskega tolkalca, ki je letos, ko je bil program že zaključen, dal pobudo, da se pripravi kopica spremljevalnih dogodkov, od zvočne instalacije do okrogle mize, in to brez dodatnih bremen za Cankarjev dom. Najpomembnejše je to, da je k sodelovanju povabil mlade domače glasbenike, ki se pred tem niso čutili kot del festivalske scene. »Vzporedni program, ki je popolnoma enakovreden glavnemu, bo obogatil dogajanje znotraj festivala,« je izjavil Benigar. Prav zato se festival prične že v sredo, 27. junija. Koncertni del programa bo odprl projekt s sedežem v Libanonu. Zasedba Karhana, ki deluje na osi Kairo–Bejrut–Istanbul ter povezuje najboljše improvizatorje in glasbene aktiviste teh okolij, bi lahko opisali kot osvobojeno glasbo Bližnjega vzhoda. Shabaka Hutchings pa je razlog, da je festival razpotegnjen na pet dni. Namreč, v ljubljanski program se je vmešal prestižni londonski festival A Love Supreme, ki je Hutchingsu na isti dan, kot je bilo sprva dogovorjeno, da nastopi v Cankarjevem domu, ponudil predstavitev vseh njegovih projektov: Sons of Kemet, The Comet is Coming in The Ancestors. Ker Pedro in Bogdan menita, da si Shabaka s svojim delovanjem zasluži nastop tudi na ljubljanskem festivalu, bo ta s slednjim projektom, v katerem se mešajo zgodovinske navezave britanske, južnoafriške in karibske scene, v nedeljo, 2. julija, zaključil 58. ljubljanski jazz festival.
Prisotnost na festivalu so letos potrdili trije vrhunski ameriški klaviaturisti. Jason Moran bo nastopil skupaj s Sheppom; po lanskem evropskem duetu je torej čas za ameriškega. S podporo Veleposlaništva ZDA bo nastopil klavirski duet Kris Davis in Craiga Taborna.
V sklopu koncertnega cikla Defonija se bo v metelkovskem Klubu Gromka v petek popoldne odvila evropska premiera skupine CP Unit, ki jo vodi saksofonist Chris Pitsiokos, ki se posveča tradiciji Antonyja Braxtona. Pitsiokos je s 26 leti veliki up svetovnega jazza, zato je dogodek edinstvena priložnost, da ga prvič in morda zadnjič slišimo na naših tleh, kajti njegovega nastopa si po besedah Pedra Coste festivali iz regije kmalu ne bodo mogli več privoščiti.
Na festivalu bodo prisotni tudi glasbeniki, povezani z berlinsko sceno. Goethe Institut Slowenien je podprl koncert skupine Philm, ki jo vodi eden izmed vodilnih nemških jazzistov mlajše generacije, Philipp Gropper. Organizator letos posebno pozornost namenja nastopu Lucie Kadotsch, ki je prejela nagrado za najboljšo jazz pevko lanskega leta v Nemčiji. Za prvenec Speak Low je s strani eminentnih glasbenih revij prejela odlične recenzije.
Zastopanost trobentačev na letošnjem festivalu je zopet velika, večinoma se bodo predstavili na sobotni dan. Na festival se vrača trobentač Ambrose Akinmusire s kvartetom, s katerim je nedavno izdal dvojni albumom. Gre za enega od vodilnih trobentačev svoje dobe, ki se je prvič predstavil pri nas že v projektu Kristijana Krajnčana na festivalu leta 2009. Kvartet trobentača Nata Wooleyja sestavljajo najbolj ognjevita in neukrotljiva imena nove generacije brooklynskega jazza, med katera sodita že omenjena Chris Pitsiokos in Dre Hočevar. S spojem trobente in elektronike se nam obeta nastop puščavskega šamana Roba Mazurka. Iz Portugalske v Ljubljano prihaja Susana Santos Silva, ki igra skupaj z našo pianistko Kajo Draksler v kvartetu Hearth. V petek bo Peter Evans s trenutno izredno popularno improjazz zasedbo Amok Amor predstavil album We know not what we do.
Starejši ljubitelji jazza se lahko veselijo velikega povratka Akosha Szelevénya, ki je med letoma 1998 in 2004 izdal lepo število albumov za založbo Universal ter med drugim zatresel preddverje Križank. Njegov prihod v družbi zasedbe Unit je omogočil Balassijev inštitut, kjer bo dan pred začetkom festivala gostoval v solo izvedbi.
Benigar in Costa sta od domačih glasbenikov na festival povabila vse, ki so v tem trenutku najboljši in dostopni v Sloveniji. Mnogi glasbeniki sodelujejo v mednarodnih projektih; mednje sodi veliki talent slovenskega jazza in garač na newyorški jazzovski sceni, Igor Lumpert. »Letos se bodo predstavili Artbeaters, ki bodo nastopili tudi na prihajajoči jazz konferenci. Lani so odpadli Velkro, ki bodo letos predstavili novo ploščo. Tukaj je tudi Dre; ter Cene Resnik, ki bo nastopil s triom Watch for Dogs, v katerem delujeta tudi basist Giovanni Maier in tolkalec Zlatko Kaučič. Nikakor pa ne smemo spregledati Kaje Draksler. Mislim, da je vloga domačih glasbenikov na festivalu izjemna in neprecenljiva na mnogih ravneh, saj ponujamo odmev njihove vpetosti v mednarodno sodelovanje z različnimi glasbeniki z evropske scene. Slovenski glasbeniki so aktivni v New Yorku in Amsterdamu ter po drugih jazzovskih središčih, sodelovanja pa potekajo tudi iz Ljubljane navzven,« je Benigar naštel nekatere domače glasbenike, ki bodo nastopili na festivalu.
Letos je znova, podobno kot že lani, opazna prisotnost ženskih glasbenic. S solo nastopom na električni kitari se bo predstavila mlada Švedinja Susanna Risberg. Iz Švedske se je v London preselila Emilia Mårtensson, ki veliko časa preživi v Izoli, kjer živita njena babica in sestra Marina. Emilia bo v sklopu festivala izvedla vokalno delavnico, katere produkcija se bo predstavila v soboto dopoldan v parku. Seveda pa se bo jazz pevka leta v Angliji predstavila tudi s svojim triom. Povezanost med Anglijo in Švedsko bo prišla do izraza tudi v sodelovanju vokalistke Sofie Jernberg in pianista Alexandra Hawkinsa, ki bosta nastopila s posebnim programom, posvečenim etiopskemu jazzu. Iz Londona s svojim triom prihaja bobnar Yussef Daves, ki bo odigral album Black Focus, posnet lani v duetu s klaviaturistom Kamaalom Williamsom.
Sodelovanje med Pedrom Costo in Cankarjevim domom ni vezano zgolj na program, temveč tudi na serijo albumov Ljubljana Jazz Series, ki izhaja pri Pedrovi založbi Clean Feed. Ravno pred dobrim mesecem je izšla zgoščenka seksteta Sama Šalamona, ki je bila posneta na lanskem festivalu. Pedro slovenskih glasbenikov ne promovira na Portugalskem zgolj skozi založbo, temveč jim pomaga tudi pri gostovanjih. »Septembra bo nastopila Kaja, ki bo predstavila svoj oktet. Cene se je predstavil lani, pred leti pa je nastopil Zlatko. Seveda spremljam tudi Drejevo kariero, saj je malo glasbenikov, ki se ponudijo, da bodo v okviru festivala delovali na prostovoljni bazi. Dre ima mnogo idej. Zelo smo mu hvaležni za vse, kar je naredil, saj se zavedamo, da je mlade glasbenike treba podpreti pri začetnem zagonu,« je dejal Pedro. Sodelovanje s Clean Feed Records bo potekalo tudi v prihodnje, kot piše v programski strategiji Cankarjevega doma. Kooperacija predstavlja platformo, ki mnogim slovenskim glasbenikom nudi priložnost za boljšo prepoznavnost v svetu jazz glasbe.
Na koncu tiskovne konference je Gabriele Centi, direktor 11. edicije Trieste Love Jazz (4. 7–13. 8) predstavil letošnje vrhunce tega festivala. Sodelovanje med ljubljanskim in tržaškim festivalom poteka sicer zgolj na promocijski ravni, saj festivala delujeta v različnih časovnih terminih. »V preteklosti smo imeli povezavo z videmskim festivalom, tako da se je pri njih predstavil naš in njihov pri nas. Zdaj so te zadeve med severno Italijo in Slovenijo že tako povezane in potekajo na različnih ravneh, da ne vidimo potrebe po takšnem sodelovanju. Medtem so se razvili tudi drugi festivali, eden med njimi je v Brdih, ki sodeluje z glasbeniki z obeh strani meje,« je razložil Benigar.
Po konferenci smo se odpravili v avlo NLB banke, generalne pokroviteljice festivala, kjer je potekala otvoritev razstave plakatov Skopje Jazz Festivala, ki veljajo za najboljše jazz plakate v Evropi in mogoče še širše. Za prijetno vzdušje so pod vodstvom Klemna Kotarja poskrbeli fantje in dekleta, ki obiskujejo ljubljanski konservatorij. Za prepoznavnost ljubljanskega jazz festivala pa je poskrbela Lena Czerniawska, ki je prispevala ilustracijo za celostno podobo festivala. Ilustratorka in večstranska poljska umetnica, ki je navdušila z lanskimi ilustracijami glasbenikov, bo v živo risala tudi letos, njene ilustracije pa bodo sproti razstavljene. Spremljevalni program 58. festivala bo obogatila slovenska premiera glasbenega dokumentarca o Johnu Coltranu, ki se bo odvila 22. junija.
Cankarjev dom se vzporedno pripravlja na organizacijo 4. Evropske jazz konference, ki bo v drugi polovici septembra potekala v Ljubljani.