13.03.2018

Žanrska nezamejenost Treska št. 9

Zavod Radio Študent v okviru Festivala Tresk, ki se bo odvijal v četrtek, 15., in petek, 16. marca, tudi v tokratni ediciji ohranja svoje okostje, okvirjeno s tradicionalnimi vsebinskimi sklopi, s katerimi želi širši slovenski in mednarodni javnosti ter festivalom predstaviti še neznane in neuveljavljene izvajalce.

Dušan Mijanović

Festval Tresk #9

Zavod Radio Študent v okviru Festivala Tresk, ki se bo odvijal v četrtek, 15., in petek, 16. marca, tudi v tokratni ediciji ohranja svoje okostje, okvirjeno s tradicionalnimi vsebinskimi sklopi, s katerimi želi širši slovenski in mednarodni javnosti ter festivalom predstaviti še neznane in neuveljavljene izvajalce, ki si po mnenju Radia Študent zaslužijo širšo podporo.

Festival Tresk je vsakoletni glasbeno-založniški dogodek, ki predstavlja številne domače založnike, distributerje in ustvarjalce. S tradicionalnim sejmiščem, vizualnimi natečaji, delavnicami in koncerti tematizira slovensko alternativno glasbeno sceno in plete družbeno mrežo glasbenikov, vizualnih ustvarjalcev, založnikov, distributerjev, organizatorjev, medijev ter nenazadnje podpornikov in poslušalcev. Letošnjo edicijo so na tiskovni konferenci, ki je 7. marca potekala v Pritličju, podrobneje predstavili Tomaž Zaniuk, direktor Zavoda Radio Študent, Andrej Pervanje, vodja letošnjega festivala, ter Dré Hočevar, član zasedbe Container Doxa, ki bo prvi dan festivala predstavila prvenec z naslovom Less Than Nothing.

Četrtek, 15. marec 2018, CUK Kino Šiška

Še pred uradnim začetkom festivala bosta v CUK-u Kino Šiška potekali delavnici, ki na kateri nam bodo predstavili nove tehnologije ter nove pristope k razumevanju in ukvarjanju z glasbo. Pod vodstvom članov Zavoda 404, ki velja za prvi mladinski tehnološki center v Sloveniji, namenjen vsem ljubiteljem znanosti in tehnologije, bodo delavničarji na triurni delavnici izdelali prenosne lesene bluetooth zvočnike. Na drugi delavnici bodo izdelali svoj fuzz efekt, ki temelji na legendarnem Fuzz Faceu. Osemurno delavnico bosta vodila mehanika iz Mladinskega društva Bistrica ob Sotli – Kluba Metulj.

Ob 18. uri se bo festival uradno začel z odprtjem sejmišča, na katerem bodo glasbeni založniki, in sicer tako neodvisne založbe kot večji distributerji, na enem mestu predstavili mnoge nedavno izdane domače izdaje. Alternativno glasbeno založniško prizorišče torej še zdaleč ni tako opustošeno, kot se morda zdi na prvi pogled.

Pred koncertnim večerom bodo razglašena in razstavljena nagrajena dela natečaja za koncertno fotografijo, podobo albuma in podobo dogodka. Strokovna komisija bo izbirala med 36 prijavljenimi podobami albumov, 23 podobami koncertnih dogodkov in 67 koncertnimi fotografijami, ki so bile izdane, objavljene ali posnete med marcem 2017 in februarjem 2018. Vsa prijavljena dela – številka je podobna tistim iz preteklih letih – bodo v Pritličju na ogled med 16. in 23. marcem 2018. Razglasitev najboljših bo potekala na sejmišču tik pred začetkom koncertnega programa.

Tudi letos glasbeni program festivala ostaja žanrsko nezamejen, prisega na mlade in neuveljavljene, predvsem pa kvalitetne glasbene izvajalce. Kot prvo izmed nastopajočih se spodobi izpostaviti Grupo 92, ki letos obeležuje štiridesetletnico nastanka. Čeprav je postpunkovska skupina delovala relativno kratko obdobje, je pustila pečat v jugoslovanskem novem valu. Od leta 2013, ko je zasedba obudila svoje delovanje, počasi niza nove nastope in posnetke starega energičnega punka, podkrepljenega s sintovsko progresivo in žametnimi besedili, ki kljub menjavi družbene ureditve kličejo po analogiji zgodovine in sedanjosti. Ljubljanski bratski tandem Buraza bo na festivalu širši javnosti prvič predstavil sentimentalno pop godbo, ki zvočno izhaja iz sodobnih smernic na presečiščih internetnih muzik in slovenskega popa osemdesetih in zgodnjih devetdesetih let. Domači internetni fenomen je leto 2017 zaznamoval s hitom Olga in albumom Hitovi. Predstavil se bo tudi mladi ljubljanski raperski kolektiv Zero6teen, ki je lani izdal kratkometražec Nothing To Explain, na katerem svoje komade plete z uporabo ostrih rim, besednih iger in udarnih ritmov. Gotovo pa bo prvi dan festivala pri ljubiteljih glasbe največ zanimanja vzbudil tehnoidni avdiovizualni superansambel Container Doxa, ki ga polega Dréja Hočevarja sestavljajo Domen Gnezda, Domen Bohte, Žiga Murko in Boštjan Simon, medtem ko za vizualne impulze skrbi Sv. Pixel. »»Dré je zasedbo izvorno sestavil za potrebe lanskega Ljubljana jazz festivala. Sam sem v njej začutil ogromen potencial, saj je s svojo živostjo presegala nekakšno hermetičnost, ki se velikokrat začuti v elektronski glasbi, obenem pa navkljub improvizacijski metodi ni sledila določenim zgodovinsko obarvanim, lahko bi rekel celo konzervativnim idiomom večine novojazzovskih ter impro muzik,« je glasbo opisal Anže Zorman, ki se je ob premiernem nastopu tako navdušil, da se je zasedbi pridružil kot manager in producent. Kot je dejal Dré, se je med snemanjem prvenca in oblikovanjem identitete zaključila prva ustvarjalna faza skupine. »Plošča je bila za nas velika učna izkušnja. Album je nastal kot točka v procesu, v katerem smo uporabljali dve metodologiji; prva je metodologija podzavestnega toka, v kateri smo razmišljali, kako nezamejevati prostor. Ko nam je to uspelo, smo začeli izvajati dela, ki smo jih posneli v treh dneh. Vse te studijske materiale sem nato v postprodukcijski stopnji sestavljal kot puzzle. Postavil sem si zemljevid in videl, kaj me zanima kot ustvarjalca, nato smo z vsemi performerji videli, da ima glasba potencial ravno v tem prestopu iz živega igranja v neko strukturno zamejenost. Upam, da bomo v prihodnosti uspeli ustanoviti novo orodje in novo znanje, ki nam bo omogočilo, da se bomo izražali še hitreje in v smisli limitacij še bolj neposredno,« je Dré opisal, kako z omenjenimi glasbeniki, s katerimi že mnogo let sodeluje v različnih kontekstih, pristopa h glasbenemu ustvarjanju, ter dodal: »To je glasba, ki je živa in ima naboj, je neukrotljiva, na površju je predvidljiva, hkrati pa ima globino, ki jo večina poslušalcev želi izkusiti. Na nek način jih to inspirira in privlači.«

Petek, 16. marec 2018, Festival Tresk se vrača v Klub K4

Od 22. ure dalje bo v Klubu K4 potekal klubski večer. Pri nas bo prvič nastopil elektronski producent Mo Vibez, ki velja za prodornega producenta, saj na globalni ravni že sodeluje z velikimi imeni. Mo se je odzval povabilu domačega Spejs kolektiva, ki je zadolžen za izvedbo drugega dne festivala. Člani svežega kolektiva Junnker, kaluza8, Tschimy, Pinta in simon$ezdie, ki se je uradno predstavil na lanski dan mladosti, bodo ob tokratni priložnosti predstavili svojo drugo kompilacijsko izdajo. Kot domače goste so povabili primorskega producenta .čunfo in Whynnela ter Ljubljančana Cookia, ki je stari znanec mešalne mize v Klubu K4.

Aktualna in za mnoge pereča tema je popularizacija trap glasbe, ki se jo očita Radiu Študent. Trap, ki je v zgodnjih devetdesetih letih vzniknil na ulicah ameriškega juga, postaja del sodobne trendovske elektronike in popa. V zadnjem času se je vzpostavila prava gonja proti tej glasbeni zvrsti, ki nekoliko spominja na čase poznih petdesetih let, ko so v ZDA s sloganom Rock'n'Roll Has Got To Go konservativni mnenjski glasbeni voditelji zavračali promocijo rock glasbe. Vodja festivala Andrej Pervanja je potrdil, da je zastopanost trapa v letošnjem programu velika. »Glede tega se nismo preveč ozirali, saj smo iskali elektronske producente, ki so na sceni že nekaj pokazali. Mnogi med njimi izvajajo tudi trap glasbo. Glede njene subverzivnosti se ne bi opredeljeval, se je pa treba zavedati, da je trapov veliko, saj obstaja več podzvrsti. Očitno pa je, da se je žanr skomercializiral. Mislim, da se z neko različico trapa mladi zelo poistovetijo, kar je zanimiv pojav. Na festivalu imamo vsaj polovico izvajalcev, ki so mlajši od 23 let. Ti na svoj način gledajo na trap ter ga mešajo z drugimi glasbenimi zvrstmi, kot so house, footwork, hip-hop idr.,« je dejal vodja festivala in dodal, da velja v okviru Treska izpostaviti tudi mladega, a že uveljavljenega grafičnega oblikovalca Nejca Praha, lanskega dobitnika velike Brumnove nagrade. Prah je poleg grafičnega oblikovanja za ameriški tednik Bloomberg Businessweek poskrbel tudi za zunanjo podobo letošnjega Treska.

Direktor Zavoda Radio Študent, ki je z mislimi že v naslednjem letu, ko bo Radio Študent obeležil petdesetletnico neprekinjenega delovanja ter deseto obletnico Festivala Tresk, je opozoril na še eno pomembno obeležje: maja pred desetimi leti je Založba ZARŠ izdala album Lahko je s polno ritjo celibati skupine Žoambo Žoet Workestrao in tako ponovnega zagnala založbo, ki je v desetih letih nanizala skoraj 70 samostojnih izdaj. To je številka, v katero niso vštete redne kompilacije Klubskega maratona RŠ. V okviru Treska bosta predstavljeni dve novi izdaji, in sicer poleg že omenjenega prvenca Les Than Nothing skupine Container Doxa ZARŠ najavlja nov skok v vode digitalnega založništva, tokrat v sodelovanju z domačima ekipama Spejs kolektiv in zero6teen, ki predstavljata EP Paralela 16.