29.06.2021

Glasba naša si radost – tudi na daljavo ob izvedbi 10. Slovenske glasbene olimpijade

Letošnja deseta Slovenska glasbena olimpijada je zaradi epidemije potekala na daljavo. Potekala je na 51 slovenskih osnovnih šolah v vseh regijah, na njej je sodelovalo 198 učencev.

Branka Rotar Pance

10. Slovenska gasbena olimpijada
Foto: © Glasbena mladina Slovenije

Letošnja jubilejna, deseta Slovenska glasbena olimpijada je zaradi epidemije potekala na daljavo. Organizatorji smo skozi celotno šolsko leto 2020/21 upali, da bo 30. maja letos možno izpeljati državno raven tekmovanja na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana. Kompleksnost tekmovanja in visoko število prijavljenih tekmovalcev in njihovih mentorjev na eni strani ter zdravstvena situacija in upoštevanje priporočil za izvajanje dejavnosti na področju vzgoje in izobraževanja na drugi strani so vplivali na končno odločitev, da tekmovanje izpeljemo na daljavo in temu prilagojeno. Z odločitvijo smo po prvomajskih praznikih seznanili učitelje mentorje, ki so na osnovnih šolah pripravljali tekmovalce in organizirali šolske glasbene olimpijade. Predstavili smo jim prilagojeno strukturo državnega tekmovanja, način izvedbe, novi časovni potek in posodobljeni pravilnik tekmovanja.  

Šolske glasbene olimpijade so potekale na 51 slovenskih osnovnih šolah (44 matičnih šol in podružnice) v vseh regijah, na njih je sodelovalo 198 učencev. Na 10. Slovensko glasbeno olimpijado se je uvrstilo 77 tekmovalcev iz 44 osnovnih šol. Vse dejavnosti državnega tekmovanja so bile izvedene med 30. majem in 7. junijem letos, ko so bili na spletni strani Zveze glasbene mladine Slovenije (GMS) objavljeni rezultati tekmovanja. Dan za tem je tekmovanje sklenila zaključna zoom videokonferenca.

Del vprašanj iz pisnega testa se na vsaki šolski glasbeni olimpijadi in na Slovenski glasbeni olimpijadi nanaša na članke iz revije Glasna, izbrane za posamezno raven tekmovanja. Za tokratno Slovensko glasbeno olimpijado sta bila določena prispevka Glasba, ujeta z mikrofoni Helene Filipčič Gardina in Primož Ramovš s kvarto naprej! Mirjam Žgavec. Prva letošnja novost je bila, da so tekmovalci prek mentorjev prejeli tudi posnetke treh skladb. Pred tekmovanjem so poslušali dela Oj, Triglav, moj dom Jakoba Aljaža / Matije Zemljiča – Slavina v izvedbi Gorenjskega okteta, Amen (orgelska improvizacija) Primoža Ramovša ter Art II za sopran in trombon Nine Šenk v izvedbi sopranistke Marie Pönicke in trombonista Domna Gantarja. Izbor skladb je bil povezan z obeleževanjem 30-letnice Republike Slovenije (Triglav kot simbol slovenstva, domoljubna skladba) in 100-letnice rojstva skladatelja Primoža Ramovša. S tretjo skladbo smo tekmovalce želeli seznaniti s skladateljico mlajše generacije, ki je hkrati najmlajša izvoljena članica Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Na pisnem testu so bile naloge usmerjene v prepoznavanje in zaznavanje različnih elementov glasbenega jezika v navedenih skladbah. Pisni test smo za vse tekmovalce izvedli 31. maja z uporabo aplikacije exam.net. Tekmovalce, razdeljene v pet skupin, so prek videokonference vodili in spremljali žiranti Tina Bohak Adam, Dušan Bavdek, Branka Rotar Pance, David Veber in Katarina Zadnik. Pisni test je vključeval notni izsek iz skladbe Oj, Triglav moj dom, na katerega se je navezovalo nekaj vprašanj. Vseh nalog je bilo triintrideset, prevladovale so naloge izbirnega tipa, nekaj pa je bilo tudi nalog dopolnjevanja. Na pisnem testu so tekmovalci lahko pridobili 50 točk, kar je uspelo Matjažu Meršetu z OŠ Šmartno pod Šmarno goro (mentorica Anita Novak Smolič).

Iz strukture tekmovanja je bil umaknjen a-vista preizkus izvajanja ritmične vaje in melodične vaje. Pevski nastopi tekmovalcev (drugi del tekmovanja) in izvedbe avtorskih skladb tekmovalcev (tretji del tekmovanja) so se ocenjevali s pomočjo poslanih videoposnetkov. Za snemanje so bile lahko uporabljene običajne snemalne naprave (npr. mobilni telefon, fotoaparat), posnetki pa so morali biti narejeni v tihem prostoru, brez zunanjih motečih elementov. Tehnična kakovost posnetkov na oceno žirantov ni vplivala, v vseh delih tekmovanja se je upoštevalo iste kriterije kot pri izvedbi tekmovanja v živo. Vsak tekmovalec je moral do 30. maja poslati dva ločena posnetka. V naslednjih dveh dneh so bili vsi posnetki pretočeni na YouTube kanal GMS. Povezavo do posnetkov izvedb pesmi (drugi del tekmovanja) sta imeli le žirantki Bernarda Rakar in Tatjana Vasle, medtem ko je bil dostop do posnetkov tretjega dela tekmovanja (avtorske skladbe tekmovalcev) žirantom, tekmovalcem in njihovim mentorjem z geslom na voljo med 2. in 7. junijem. Notni zapisi avtorskih skladb so bili poslani na GMS že ob prijavi tekmovalcev na letošnjo Slovensko glasbeno olimpijado. Notne zapise in posnetke izvedenih avtorskih skladb so ocenjevali skladatelji Nenad Firšt, Tilen Slakan in David Veber.

Pri izvedbi tekmovanja na daljavo smo poskrbeli za tiste s posebnimi potrebami. Urh Štrakl z OŠ Prebold (mentorica Bojana Hrovat) se je na podlagi dosežka na šolski glasbeni olimpijadi udeležil 10. Slovenske glasbene olimpijade, pri čemer je za prilagoditev vseh gradiv v brajlico in za tehnično pomoč poskrbel Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne (IRIS) s profesoricama Nevo Laščak, ki je bila tudi članica žirije letošnje Slovenske glasbene olimpijade, in Marijo Repe Kocman. Urh Štrakl je ponovil lanskoletni dosežek in na državnem tekmovanju prejel zlato priznanje. 

Letos je zlato priznanje prejelo 24 tekmovalcev, 51 tekmovalcev srebrno priznanje in 2 bronasto. Med zlatimi je najvišje skupno število točk (93,5) prejela Zala Korošec (OŠ Rodica Domžale, mentorica Katja Gačnik). Na drugem mestu je bil Matjaž Merše (OŠ Šmartno pod Šmarno goro, mentorica Anita Novak Smolič) z 92,5 točkami. Tretje mesto je osvojila Clarisse Petrovič Duret (92,42 točk; Waldorfska šola Ljubljana, mentorica Sara Smrekar). Četrta je bila Ana Dvoršak (OŠ Destrnik – Trnovska vas, mentor Ernest Kokot) z 91,92 točkami; člani žirije so ji podelili tudi posebno priznanje za odličen ustvarjalni dosežek in izvedbo lastne skladbe Sprehod za flavto in klavir. Na peto mesto se je z 91,42 točkami uvrstil Maj Mirst (OŠ Šalek Velenje, mentorica Barbara Čevnik). 

Želimo si, da nas pri izvedbi naslednjih šolskih glasbenih olimpijad in 11. Slovenske glasbene olimpijade koronavirus ne bi več oviral. Živa srečanja in pogovori s tekmovalci in mentorji so zelo pomemben del tekmovanja, ki je letos zaradi razmer izostal. Kljub temu smo se naučili marsikaj novega in koristnega, kar nam bo pomagalo v prihodnje ob izvedbi tekmovanj v živo.