10.03.2020

The Brush Book

Znanje Gašperja Bertonclja ni dragoceno le zanj osebno, temveč za vse, ki želijo zvočno paleto bobnov razširiti z uporabo metlic. Njegova tehnika izvira v izvrstnem rokovanju z orodjem, preizkušena pa je skozi dolgoletno prakso.

Nina Novak

Gašper Bertoncelj in njegova knjiga The Brush Book
Foto: Yoav Trifman

Da bo Gašper Bertoncelj postal (svetovna) avtoriteta na področju igranja bobnov z metlicami, najbrž ni nihče predvidel, vsaj ne v obdobju, ko je kot trobentač vaje kranjske godbe obiskoval le zato, da bi bil bližje bobnom, ki jih v glasbeni šoli niso imeli. A ker so zasedbo tvorili pretežno amaterski glasbeniki, bobnar nekega dne ritma ni obvladal, v čemer je Bertoncelj videl priložnost zase. Sedel je za tako željeni instrument in pokazal svoje veščine, za katere niti danes ne ve, kdaj so mu bile dane. »Bobnov nisem imel in pred tem še nikoli nisem sedel za njimi. Bil pa sem dober v namišljenem bobnanju, vključujoč posode in mize. Očitno je zadostovalo. Dirigent me je namreč neposredno po tej prigodi premestil,« se spominja glasbenik, ki ga je ljubezen do ritma v naslednjih desetletjih popeljala čez pol sveta.

Svoj prvi bobnarski komplet je dobil v sedmem razredu, kmalu zatem pa je postal član Gustav Jazz Benda, ki je preigraval jazzovske standarde. Slednji pogosto zahtevajo mehkejše igranje, zato se je z metlicami spoznal že zgodaj, vendar je tehniko pričel razvijati in izpopolnjevati v času prve slovenske gipsy swing zasedbe Mar Django Quartet Zorana Predina. Kot pove, tudi iz želje po uporu in dokazovanju, da je mali boben samostojen ter samozadosten inštrument, saj so ga »člani želeli prepričati, da moram poleg malega bobna igrati še vsaj stop činelo in mali bas boben. Na to nisem želel pristati, ker zagovarjam stališče, da glasba zahteva ali izključno mali boben ali celoten komplet, ki pa v zvočno podobo zasedbe nikakor ni sodil. Zato sem vztrajal pri malem bobnu, kar mi je omogočilo raziskovanje. Tako mi je sčasoma uspelo iz njega izvabiti dovolj raznolikih zvokov, da sem lahko zadovoljil vse glasbene potrebe zasedbe. Kolegi so bili zadovoljni, ob tem pa sem razvil tehniko, ki mi še danes pomaga pri členjenju različnih ritmov na kroge in črte oziroma na udarce ter drsenja.«

Metlice so eno od orodij izvabljanja ritmov iz bobnov, pri čemer osnovo predstavljata igranje z rokami in palicami. Nanju smo tudi najbolj navajeni, ker sta sestavni del vsake žive glasbe, medtem ko metlice ponujajo nadgradnjo, zato »igranje z njimi zahteva posebno kontrolo. Tehnično gledano, se zvok pri igranju s palicami gradi na odboju, ki pa je pri metlicah minimalen in drugačen. Ker gre za dva različna odziva na udarce, se moramo pri igranju z metlicami poslužiti povsem drugačne tehnike kakor s palicami,« pove Bertoncelj in še poudari, da »z metlicami dobimo dolge tone z mešanjem, medtem ko jih palice le imitirajo z zgoščevanjem števila udarcev v dolžini note, kar imenujemo tuš«

Prvo znanje je Gašperju Bertonclju predal Ratko Divjak, vendar ga je želja po odkrivanju tako teoretičnega kot praktičnega znanja od gnala dlje. »V času študija v Linzu sem se z mentorjem Dougom Hammondom veliko pogovarjal o igranju z metlicami, preučila pa sva tudi obstoječe knjige,« kamor sodijo opažanja Eda Thigpena, Phillyja Joeja Jonesa in Elvina Jonesa, ki pa so, po besedah obeh, »nekaj osebnega, saj se je zdelo, da vsak bobnar razvije lastno tehniko, medtem ko so pravila, ki bi določala standard, redka in bolj ali manj omejena na osnove«. Poleg tega se je kdaj zdelo, da praksa zahteva drugačen pristop, zato je Hammond svojega učenca spodbudil, da lastno tehniko uredi in jo predstavi v diplomski nalogi ter jo kasneje nadgradi s knjižno izdajo. Vendar se je Bertoncelj podal v New York na podiplomski študij, ob tem pa se je uspešno vključil v tamkajšnjo klubsko sceno, kjer je na njegov razvoj obrti kljub rednemu udejstvovanju z najrazličnejšimi glasbeniki močno vplivalo muziciranje z enim najbolj proslavljenih slovenskih pianistov, Petrom Miheličem, in s kantavtorji, saj je narava glasbe omogočala izključno uporabo malega bobna ter metlic.

Zamisel o knjigi The Brush Book, ki je nedavno izšla v samozaložbi in je na voljo v okviru Kindle Direct Publishing Amazona, je znova zaživela šele po selitvi v Tel Aviv, k čemur je veliko pripomogel tehnični direktor Kodži Mijahara. »V teh letih je dozorela odločitev, da jo je bolje razdeliti v več delov. Tako je prvi del namenjen osnovam, kot so udarci, mešanja in pulz, vaje pa se pretežno osredotočajo na igranje z eno roko, medtem ko je dvoročno igranje osnovnega ritma ali variacij zastopano na koncu in mu bo več pozornosti namenjeno v drugem delu,« pove avtor, ki v knjigi podrobneje predstavi ritmično delitev not ter posebno, igranju z metlicam prilagojeno notacijo, prav tako kot tehnike, s pomočjo katerih udarci in drsenja postanejo natančni ter čisti.

»Potrebno se je zavedati, da je umetnost marsikdaj težko razumeti, še težje razložiti ali učiti. Zato največ šteje rezultat. V mojem primeru ta vključuje dober ritem, primerno dinamiko, pravi občutek in pozorno spremljanje, kar bobne poveže z drugimi instrumenti, vse to pa v skupku vodi do čudovite glasbe,« povzame bistvo muziciranja Gašper Bertoncelj, ki se še kako zaveda, da tehnika kljub vsemu predstavlja le orodje, s katerim si pot do željenega rezultata lahko olajšamo. Tudi zato je tako za profesionalne glasbenike kot tiste, ki so šele na začetku svoje bobnarske poti, a si želijo na malem bobnu postati zvočno in s tem izrazno bogatejši, pripravil vrsto posnetkov s primeri iz knjige, objavljenih na kanalu youtube. Z njimi praktično predstavi možnosti igranja z metlicami v različnih glasbenih situacijah, vključujoč skladbe Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Straussa in drugih klasičnih skladateljev, saj želi pokazati, da »igranje z metlicami ni le domena jazzovskih balad, temveč z njimi lahko obogatimo vse glasbene žanre«.

Znanje bobnarja, ki postavlja temelje igranju bobnov z metlicami, zato ni dragoceno le zanj osebno, temveč za vse, ki si želijo zvočno paleto inštrumenta razširiti z uporabo metlic. Njegova tehnika izvira v izvrstnem rokovanju z omenjenim orodjem, preizkušena pa je skozi dolgoletno prakso. Ta bo kmalu na voljo tudi slovenskim bobnarjem, saj se Gašper Bertoncelj v kratkem vrača v Slovenijo in poleg spletne strani ter razširitve zvočnih primerov načrtuje tudi delavnice. Knjiga The Brush Book, katere prvi del je trenutno na voljo le v angleščini, bo še letos doživela slovensko izdajo, hkrati pa je v pripravi različica za japonsko tržišče. Sledilo bo nadaljevanje, v katerem bo tehniko nadgradil z različnimi ritmi in predstavil številne trike. Pričakujemo ga lahko čez približno dve leti.