28.07.2017
Festivalski odmevi: 6. teden kitare v Postojni
Društvo Kitarza je v soorganizaciji Občine Postojna in Glasbene šole Postojna pripravilo še eden obsežen mednarodni festival kitare v Postojni. Počasi postaja že tradicionalen, vedno bolj prepoznan, cenjen in svojevrsten.

Mednarodni festival kitare, ki se je v Postojni odvijal med 9. in 16. julijem, obiskujejo mladi kitaristi iz vseh koncev sveta, mnogi med njimi pa se vsako leto vračajo v Postojno, saj imajo na voljo delo z akademskimi profesorji kitare in dostop do informacij, izmenjav znanj, pa tudi možnost mednarodne promocije.
"Na otvoritvi 6. tedna kitare v Postojni je bilo svečano, kakor se za velike festivale tudi spodobi. V nabito polni dvorani smo poslušali sproščen, prijateljski nagovor gospoda župana Igorja Marentiča, ki je kot izkušen glasbenik pozdravil mlade kitariste in jim izkazal prijazno dobrodošlico. Prvi koncert v atriju Inštituta za raziskovanje krasa ZRC SAZU je pripadel italijanskemu virtuozu Adrianu del Sal, sicer profesorju na akademijah v Pordenonu in Dunaju. Adriano je slovenskemu glasbenemu občinstvu dobro poznan kitarist, saj je že sodeloval v nekaterih projektih pri nas. Izjemno uspešen koncertant in pedagog, zmagovalec najtežjih slavnih tekmovanj v Almeriji, Alessandriji in Benicassimu je resnično izvedel enega najboljših koncertov odkar poteka kitarski festival v Postojni in z zanesljivo tehniko, čistim, prefinjenim igranjem v širokem dinamičnem razponu prikazal svoje odlično poznavanje izbranega repertoarja. Brez dvoma smo bili priča lekciji na odru, a žal se je mojster zaradi zasedenosti na drugih festivalih moral že naslednji dan posloviti od nas, vendar z obljubo, da bo naslednjič ostal v Postojni in predaval na mojstrskih tečajih," je povedal umetniški vodja Anton Črnugelj.
Teden kitare v Postojni vsako leto predstavi več del za kitaro pod avtorstvom slovenskih skladateljev. "Najbolj primeren izvajalec domačih del pa je verjetno prav Mak Grgić, ki kot mednarodno priznan koncertni kitarist redno izvaja slovenska dela tako doma, kakor v tujini. Na ponedeljkovem koncertu je mojstrsko odigral nekaj zelo modernih del za kitaro, polnih bogatih teoretskih idej, inovativnih struktur, barv in efektov. Pod pomenljivim naslovom “Makrotonal SLO” smo slišali povsem sveža dela skladateljev Nine Šenk, Petra Šavlija in Igorja Lunderja," je dejal Anton Črnugelj, predsednik Društva Kitarza. Vlogo promotorja slovenskega avtorstva pa je na letošnjem festivalu kitare odigral tudi Slovenski kitarski kvartet v sestavi: Aljoša Vrščaj, Erazem Izidor Grafenauer, Simon Krajnčan Fojkar in Mario Kurtjak. Na četrtkovem koncertu v farni cerkvi svetega Štefana so predstavili dela Aleša Strajnarja, Benjamina Ipavca in Petra Šavlija. Kvartet vstopa že v svoja pionirska leta delovanja, zato fantje izvajajo tudi številna druga dela in tokrat je bil to tretji Brandenburški koncert, BWV 1048 ter impresivna večstavčna dela Lea Brouwerja, Dušana Bogdanovića in Federica Morena Torrobe.
Priložnost nastopa slovenskemu kitarskemu izvajalcu je letos pripadla domačinu Urošu Bariču. "Prijazen mladenič slovi kot kitarist, pedagog, glasbeni producent in širok glasbenik, ki se odlično znajde v vsemogočih glasbenih žanrih. V Postojno je pripotoval iz gostovanja na podobnem kitarskem festival na Škotskem in na sredinem recitalu v cerkvi sv. Štefana ponovno navduševal s programom od baroka do modernih del in filmske glasbe. Uroš je za to priložnost tudi krstno izvedel svojo skladbo Saunders Island Suite, napisano po vtisih s popotovanja po Patagoniji," je povedal Črnugelj in dodal, da sta veliko presenečenje za slovensko kitarsko občinstvo na torkovem koncertu pripravila Julia in Christian Zielinski, imenovana Duo Artis. Mlad zakonski par iz Frankfurta se je temeljito pripravil za predstavitev slovenskemu občinstvu in izvedel več uspešnic s svojih odlično ocenjenih avdio produkcijskih projektov. Tehnično briljanco, virtuoznost in muzikalnost tega dua so opazili že najboljši kritiki in zvezdniški kitaristi, med njimi tudi Pepe Romero in Giampaolo Bandini, zato ne preseneča, da sta Julia in Christian pritegnila pozornost tudi slovenskih medijev.
Pred zaključkom festivala, ko na zadnji, sobotni dan stopijo na oder še izbrani aktivni udeleženci poletne šole, poskrbijo organizatorji za vrhunec festivala s koncertom katerega od trenutno najbolj popularnih kitarskih zvezdnikov. Judicaël Perroy je zagotovo eden najbolj iskanih kitarskih mojstrov in pedagog, inštruktor brez primere. Ko je pred dvajsetimi leti zmagal na slovitem tekmovanje GFA v Združenih državah Amerike, so se na istem tekmovanju kar zapovrstjo nizale zmage in visoke nagrade mladih Francozov, katerih mentor je bil nihče drug kakor Judicaël. "Nenavaden pristop, poudarjen že z ekstremno dolžino nohtov, poznamo še iz časov Tárreginih učencev oz. Emilia Pujola, ki je svoje nazore prenesel na Alberta Poncea, nato na Rolanda Dyensa in Judicaëla Perroya, ta pa naprej na svoje študente Jeremyja Jouvea ter Gabriela Bianca. Perroy je samo na prvi vtis kontroverzen igralec, v resnici pa je zelo dosleden interpret, pravilno izvaja oblikovne strukture in ima nadvse lep ton. Koncertira nenavadno sproščeno, zanesljivo in lahkotno. Resnično, lahko si v njem zamislimo mirnega tekmovalca, ki z lahkoto opravlja s konkurenco in se pri tem niti malo ne vznemirja," je Črnugelj opisal stil igranja francoskega zvezdnika.
Na 6. tednu kitare v Postojni so mojstrske tečaje za 50 aktivno udeleženih in nekaj pasivno sodelujočih dijakov, študentov in učiteljev kitare ves teden vodili redni profesorji naše Akademije za glasbo v Ljubjani in priznani profesorji sosednjih univerz: Andrej Grafenauer (Ljubljana), Paolo Pegoraro (Gradec in Pordenone), István Römer (Zagreb) in Dávid Pavlovits (Szeged). Poleg naštetih stalnih gostov na festivalu so organizatorji letos razširili nabor predavateljev: Judicaël Perroy (Paris, San Francisco), Xhevdet Sahatxhija (Zagreb, Priština), Juila Zielinski in Christian Zielinski (Frankfurt), redno pa kot mentorji na mojstrskih tečajih sodelujejo še nekateri člani Društva Kitarza: Mak Grgić, Jure Cerkovnik, Nejc Kuhar, Timotej Kosovinc, Uroš Barič, Mario Kurtjak in Anton Črnugelj.
Stalnica festivala so tudi teoretična predavanja, ki jih skrbno načrtujejo z namenom vključevanja v festivalska dogajanja ne samo mladih kitaristov, pač pa tudi učiteljev glasbenih šol na vseh stopnjah, glasbenih teoretikov in inštrumentalistov, pa tudi ljubiteljev kitare ali kogarkoli, ki poletni čas razume tudi kot čas za priložnostno izobraževanje. "Nemalokrat se zgodi, da namesto pričakovanih domačih obiskovalcev, srečujemo nove obraze iz daljnih dežel, ki navdušeno spremljajo kakovosten festivalski program. Letos smo tako v predavalnico povabili: strokovnjaka za staro in sakralno glasbo, čembalista, organista in dirigenta Egona Mihajlovića, profesorja na Akademiji za glasbo v Ljubljani; predavatelja pedagoških predmetov na oddelku za kitaro Glasbene akademije v Zagrebu Xhevdeta Sahatxhijo; glasbenega producenta, izkušenega strokovnjaka za snemalno avdio in video tehniko Uroša Bariča ter fizioterapevtko, specializirano za korekcijo drže odraščajočih mladih inštrumentalistov, Melito Gole Kordiš z asistentom, kitaristom Danielom Eyerjem," je zaključil Črnugelj.
V prostorih Glasbene šole Postojna so ves teden razstavljali svoje izdelke izdelovalci kitar in prodajalci pripomočkov in opreme. Najbolj cenjen med vsemi je japonski mojster Yuichi Imai, ki Postojno obišče vsako leto in predstavi katero od svojih povsem novoizdelanih kitar najvišjega cenovnega razreda. Festivala so se udeležili tudi predstavniki podjetji Siccas iz Karlsruhea ter Donatella Salvato iz Padove. Raznovrstnih inštrumentov in pripadajočih drobnih artiklov ter celo notnega materiala res ni manjkalo.