06.06.2025

Skladba Petre Strahovnik v New Yorku

Petra Strahovnik prispeva skladbo, ki bo letos izvedena na MATA Festivalu 2025 v New Yorku.

SIGIC

MATA

MATA (Music at the Antology - Glasba v antologiji) je inkubator za pustolovske vzhajajoče umetnike, ki eksperimentirajo s kompozicijo, multimedijo, sodelovalnim performansom in vsemi mogočimi zvoki vmes. Leta 1996 ga je ustanovila peščica skladateljev (Philip Glass, Lisa Bielawa, and Eleonor Sandresky) z namenom podpreti neodvisne ustvarjalce. Iz skromnih začetkov v stanovanjih in podstrešjih se je razvil v pomembno platformo za skladatelje, zvočne umetnike in izvajalce z vsega sveta. MATA redno organizira koncerte, umetniške instalacije, predavanja, delavnice, javne dogodke in bralne seje, s čimer spodbuja inovativnost in povezanost z občinstvom. Festival poteka od leta 2000, letos se bodo dogodki vrstili v Brooklynu od 11. – 14, junija.

Med izbranimi ustvarjalci za izvedbo na eni od najprestižnejših svetovnih platform sodobne umetniške glasbe je tudi Petra Strahovnik.  Njeno skladba Attack za godalni kvartet bo izvedel FLUX Quartet, eden najbolj prodornih ansamblov za sodobno glasbo v ZDA.

O skladbi: Skladba Attack je glasbena refleksija na enega najbolj temeljnih človeških mehanizmov preživetja – odziv "boj ali beg". Ta instinktivna reakcija, ki se je razvila kot način zaščite pred nevarnostjo, postane v sodobnem času izkrivljena in pogosto škodljiva, še posebej ob dolgotrajnih oblikah travme, ki so lahko posledica vojn, bolezeni, izgube ali kroničnega stresa.

Delo se poglobi v stanje, kjer mehanizmi preživetja izgubijo svojo funkcijo in postanejo vir notranje destabilizacije. Avtonomni živčni sistem, ki skuša telo zaščititi, pri tem začne sam povzročati škodo – nevidno, a trajno. Attack ni portret posamezne zgodbe, temveč ekspresiven prikaz univerzalnega človeškega stanja, ko telo ne loči več med obrambo in nevarnostjo. Kjer je občutek grožnje postal stalnica. Kjer notranja napetost ne popusti, tudi ko zunanja nevarnost izgine.

Skladba se zvočno giblje med skrajnimi nasprotji: med eksplozivnimi izbruhi, v katerih se zrcali napetost preobremenjenega živčnega sistema, in trenutki zlovešče tišine, v katerih se telo bori za ravnovesje. Ti kontrasti ustvarjajo zvočno pokrajino, ki poslušalca popelje v notranji svet travmatičnih izkušenj – svet, v katerem ni ločnice med realnostjo in odzivom telesa nanjo.

Namesto pomiritve ali razrešitve skladba ponudi stanje trajne napetosti. Attack ne skuša zaceliti rane, temveč jih izpostavi, pokaže njihovo zvočno anatomsko podobo in hkrati ponudi prostor za razmislek – o tem, kako telo in duh preživita, kljub razpadanju.

Skladba je bila premierno izvedena v okviru Noči slovenskih skladateljev na 37. Slovenskih glasbenih dnevih v izvedbi Godalnega kvarteta Dissonance. Kasneje je bila  izbrana tudi za mednarodni projekt 60x60 v ZDA, ki predstavlja 60 del, vsako dolgo največ 60 sekund – eden najbolj unikatnih globalnih projektov sodobne glasbe.”