17.11.2025

V Studiu 26 ponovno sodobna glasba

V okviru cikla Odkritja26 se jeodvil koncert z deli Tadeje Vulc, Toruja Takemitsuja in Paula Clifta v izvedbi Simfoničnega orkestra RTV Slovenija pod taktirko Stevena Loya

Lea Brinovec

Simfonični orkester RV Slovenija in Seven Loy na Odkritja26.
Foto: © Radio Slovenija

Ljubitelji sodobnega programa smo se razveselili novega večera v Studiu 26 na Radiu Slovenija v okviru cikla Odkritja26, kjer se je 12. novembra odvil koncert z deli Tadeje Vulc, Toruja Takemitsuja in Paula Clifta v izvedbi Simfoničnega orkestra RTV Slovenija pod taktirko Stevena Loya. Z nostalgijo smo obudili spomin na večere v Studiu 14, ki so nas navduševali pred leti, in se prepustili glasbi z upanjem, da se zgodovina v tem primeru ponavlja v pozitivnem smislu. Koncert smo razumeli kot uspeli poskus obuditve večerov sodobne glasbe na Radiu Slovenija in polna zasedenost je potrjevala, da jih resnično velja oživeti. Skratka, pozdravljamo to gesto in upamo, da se ponovno srečamo v Studiu 26.

Skladateljica in zborovodkinja Tadeja Vulc je o svoji skladbi Selva Oscura povedala, da je nastala iz citatov skladbe za mešani zbor, slišali pa smo izvedbo za godalni orkester. Navdih za delo je poiskala v Božanski komediji. Že od prvega trenutka se potopimo v piš violin in viol, medtem ko violončeli in kontrabasi ustvarjajo napetost, nato se orkester poveže v glissandih in odrezavih zvokih do reza, ki uvede ponovitev oglašanja ob kontinuiranih violončelih in kontrabasih. Sicer resnobno zvočno pokrajino razblinjajo tonalni utrinki, kot da se preko zvočnega vodnika srečujeta pekel in nebo. Skladba je delovala kot subtilen stik med temnim in svetlim, kar je odražala tudi barvitost godal ter iskriva konfrontacija glasbil, kot vzdih k odrešitvi. 

Skladba How Slow the Wind Toruja Takemitsuja je po zračnosti in transparentnosti odlično sovpadla z drugima dvema skladbama. Prodorno in pritajeno igranje orkestra se barvno preliva do nastopa oboe, harfe, tolkal in violončela, ki izstopajo iz orkestra kot sen. Posamezni loki dajejo polet zdaj temu, zdaj onemu glasbilu, ki posega v sicer homogeno strukturo. Skladba deluje nekoliko skrivnostno in se razodeva po posameznih inštrumentih, kot da bi prisluhnili glasovom v naravi, ki diha z nami in nas obdaja z večnim mirom. 

Večer je zaključila glasba Paula Clifta. Landscape Overexposed sprva deluje kot veter rahlo valovanje, ki napreduje do posameznih atak piša, ki ga prekinjajo. Iz tega razpoloženja kot nadaljevanje vznika drugi pol in vanj se vklaplja vedno več glasbil, vse do ponovitve in prehoda v tišino. Dolgi toni, ki jih prekinjajo zdaj harfa, zdaj tolkala, se zdijo kot drobno spletanje v poenoteno pretočno gmoto, v kateri se vrstijo drobne premene med glasbili, ki doprinašajo k barvitosti, se stopnjujejo in nato počasi poležejo. Skladba nas je prepričala s konsistentno zračnostjo, v kateri spregovorijo posamezni inštrumenti, in deluje skrajno premišljeno, obenem pa odraža izrazit in pretanjen čut za kompleksno glasbeno govorico, ki intelektualni pol združuje z dovršeno muzikaličnostjo.

Koncert smo razumeli kot uspeli poskus obuditve večerov sodobne glasbe na Radiu Slovenija in polna zasedenost je potrjevala, da jih resnično velja oživeti. Skratka, pozdravljamo to gesto in upamo, da se ponovno srečamo v Studiu 26.

Koncertu lahko prisluhnete TUKAJ.