12.10.2024

V zavetju intime z Jakobom Ježem

V Mestni hiši v Ljubljani je potekala prireditev, posvečena počastitvi petindevetdesetletnice rojstva slovenskega skladatelja Jakoba Ježa.

Marina B. Žlender

Jakob Jež
Foto: © Astrum

V Mestni hiši v Ljubljani je 1. in 2. oktobra potekala prireditev, posvečena počastitvi petindevetdesete obletnice rojstva slovenskega skladatelja Jakoba Ježa. Dogodek je potekal v dveh sklopih: v teoretskem delu so komorno glasbo malih sestavov, klavirsko glasbo in samospeve Jakoba Ježa ob moderiranju Anamarije Štukelj Cusma predstavile Larisa Vrhunc, Eva Uršič Petkovšek in Barbara Jernejčič Fürst, svoje vtise je podala tudi pianistka Nina Prešiček Laznik, nato pa je sledil koncert Ježevih del v različnih zasedbah (Rebeka Pregelj, Nina Prešiček Laznik, Branko Brezavšček, Maruša Brezavšček, Anja Clift, Eylam Keshet). Naslednji dan je Barbara Jernejčič Fürst ob spremljavi Gaive Bandzinaite predstavila Ježeve samospeve. Vsestranski prikaz del Jakoba Ježa je v nas prebudil nostalgijo in obudil lepe spomine nanj, na njegov opus in osebnost, zato smo se izvajalcem poklonili s še toliko močnejšim aplavzom. Prvi večer je bil lep hommage Ježevi unikatni umetniški osebnosti, za kar gre zahvala zlasti njegovi družini, ki še naprej širi njegovo poslanstvo.

Po izčrpni predstavitvi Ježevega opusa v teoretskem delu smo se lažje soočili z njegovimi skladbami v živo. Prva je bila na vrsti skladba Ti si nebo za sopran in klavir Brine Jež Brezavšček. Rebeka Pregelj jo je izvedla zrelo in poglobljeno, občudovali smo njen prodoren, odlično izšolani glas in njegovo zmogljivost v vseh legah. Njena interpretacija je bila čustveno obarvana ob nekoliko temnejši spremljavi, ki je dajala pevskim višinam presunljiv značaj. Izvajalki sta zadihali skupaj in doživeto izrazili mrakobno, a sočutno skladbo. 

Pastoralne invencije za violino in klavir Jakoba Ježa so pisane v stilu modernih tokov, pričnejo se s posameznimi toni na obeh inštrumentih, se nadaljujejo kot skupen diskurz in se ponovno ločijo v samosvojo izpovednost izvajalcev. Allegretto comodo se kaže v temperamentnejši luči in bolj homogenem nastopu. Medtem ko se violina prvenstveno izraža v posameznih elanih, je klavir suvereno svoj, pri čemer si glasbili vztrajno parirata. Pianistično igro smo doživeli kot okvir za polet violine, ki jo je markantno karakterizirala skozi lastno barvitost. Sledili so Ježevi Stihi v priredbi za kljunasto flavto in violo, ki sta jih izvedla Maruša in Branko Brezavšček. Maruša je izjemno nadarjena in izobražena solistka, ki smo jo slišali že v več mednarodnih zasedbah, in izkazalo se je, da z Brankom Brezavščkom tvorita odličen duo, v katerem ji je Branko pariral z lastnim solom, dokler se mu ni ponovno priključila. Skladba ima konsistentno notranjo logiko in izvajalca sta jo izvedla zvesto po navodilih avtorja ter ji dodala ščep lastnega navdiha. Izvrstna Anja Clift, ki jo poznamo kot vrhunsko solistko in članico Ensembla Recherche, je interpretirala delo Vzleti Jakoba Ježa. Občudovali smo njeno zrelo, virtuozno igro, ki se je gibala v posameznih vzgibih in bila pol doživetega melodičnega poigravanja, ki ga je flavtistka izvedla tako tehnično kot interpretativno brezhibno. Zimska pravljica za kljunasto flavto in klavir v izvedbi Maruše Brezavšček in Eylama Kesheta se je odvijala po posameznih prizorih (Prve snežinke, Na saneh, Babica pripoveduje, Sončna igra in Sneženi mož). Po uvodni igrivi in vedri skladbici, zaviti v prisrčno odigrano spremljavo, so drugi prizor označili dolgi toni flavte ob razigranem klavirju. Prisrčna vedrina tonov in bolj filozofska drža sta se držali Marušine igre v tretjem prizoru. Sčasoma se je v utečeno pripoved umiril tudi klavir, vse do novega razburkanja pianističnih vzgibov, ki jih je umirjeno dopolnjevala flavta (četrti prizor). V petem prizoru je Maruša Brezavšček povzela melodijo in se plaho lovila s pianistom v ljubkem duetu nežnega poigravanja. Prvi del je sklenil Ježev Jesenski večer za sopran, kljunasto flavto in klavir. Rebeka Pregelj nas je prepričala z osebno izraženim in profiliranim sopranom, polnim izraznega zanosa. Spremljali sta jo Nina Prešiček Laznik na klavirju in Maruša Brezavšček na kljunasti flavti. Njuna igra se je subtilno prilagajala solistki, obenem pa sta svoj part izvedli suvereno rahločutno.

V drugem delu večera se nam je predstavil pianist Eylam Keshet, ki je interpretiral Ježevega Malega popotnika (suite: Na jasi, Izlet in Doma) ter izbor del iz zbirke Spominjanja, posvečene različnim ustvarjalcem. Njegovo igro bi lahko opredelili kot markantno, z odločnim udarcem in sugestivno izraznostjo je jasno oblikoval pripovedno nit. Skladbice suite Na jasi so izražale ljubkost in hudomušno ljubeznivost, včasih s pridihom otroške iskrivosti ali nežne melanholije. Preostale skladbice vseh treh suit so bile prav tako spevne in blizu otroški duši, obenem pa jim mi manjkalo ničesar, kar pritiče odraslim. Keshetova izvedba je lepo odražala vse te odtenke. Spominjanja za klavir so bila bližje svetu odraslih in so odražala toplo milino zvoka. Pri izvedbi je pianist pokazal bolj žameten ton in je pogosteje uporabljal pedal. Skladbe so bile mehkobne, gibale so se v okviru melodičnosti, z nekaj izstopanji, in razkazale globino skladateljevih doživljanj ter umetniško moč poustvarjalca.

Vsestranski prikaz del Jakoba Ježa je v nas prebudil nostalgijo in obudil lepe spomine nanj, na njegov opus in osebnost, zato smo se izvajalcem poklonili s še toliko močnejšim aplavzom. Prvi večer je bil lep hommage Ježevi unikatni umetniški osebnosti, za kar gre zahvala zlasti njegovi družini, ki še naprej širi njegovo poslanstvo.