23.02.2022

Aseben ~ N e b e s a

Pogovarjali smo se z glavnimi akterji vseslovenskega postinternetnega fenomena in mednarodne spletne skupnosti, ki jo povezuje ljubezen do glasbe, video iger in memov.

Jaša Bužinel

a s e b e n

Malo več kot dve leti od prve objave na YouTube platformi a s e b e n (estetizacija imena Nebesa) sem se odločili pokramljati z mladeniči, ki stojijo za tem postinternetnim glasbeno gejmerskim fenomenom, o katerem je bilo doslej izven njihovih krogov znanega relativno malo. Zaradi njihove razseljenosti po celi Sloveniji se redko zgodi, da bi se znašli za skupnim omizjem. Ključni akterji skupnosti, ki je v tem času iz mikrokolektiva prerasla v mednarodno virtualno navezo mladih somišljenikov, so se samo za to priložnost skupaj pripeljali v Ljubljano na intervju. Pričakoval sem grupo nekoliko nadutih vplivnežev, kot bi človek sklepal po njihovih internetnih personah, a je na pogovor v mojo dnevno sobo prišlo pet povsem vsakdanjih, mladostniško zadržanih in diskretnih fantov. »Vi ste bili generacija, ki se je razvijala z internetom pred nami, ampak mi smo bili prvi, ki smo res odrasli na internetu,« meni Nomark. »Mi se ne orientiramo več po dvodimenzionalni premici, ampak obstajamo v 4D matrici, v kateri se lahko premikamo, menjamo položaje in smo si pri tem zelo blizu, a hkrati precej narazen,« svoje dojemanje postinternetnega življenja ponazori Jax_xc in v spomin prikliče znani »political compass meme«. Njegova vizualna metafora dobro uteleša razliko med binarnim svetom boomerjev in multidimenzionalnim svetom generacije Z, medtem ko ostajamo milenijci ujeti v vmesnem prostoru.

Z mano so se pogovarjali ustanovitelj, producent in gonilna sila skupnosti Marko/nomark (22) iz Šentjurja, avtor videospotov in video vsebin Marcel/frodotrash (21) iz okolice Grosuplja, IT-jevec skupnosti Jaka/Jax_xc (22) iz Novega Mesta, Žan/tenza (17) iz Žirovnice pri Jesenicah, ki je odgovoren za spletne prenose njihovih dogodkov, ter ustvarjalec in moderator/skrbnik Discord serverja Nik/clappednik (18), sin slovenskega diplomata, ki trenutno živi na Dunaju. Zaradi njegovega skromnejšega znanja slovenščine, ki pa se je v zadnjem času prav zaradi vpetosti v skupnost močno izboljšalo, smo med intervjujem spontano preklapljali med slovenščino in angleščino, kar glede na njihov mednarodni profil ne preseneča.

Aseben je vseslovenski in hkrati globalni virtualni fenomen, povezan z aktualnimi glasbenimi trendi na presečišču hyperpopa, cloud rapa in post-emo žanrov, gejmersko kulturo in postinternetnimi meme estetikami. Vse se je začelo konec leta 2019, ko je Nomark na Aseben YouTube platformo naložil komad Spet zaspan in s tem zakoličil smernice takrat še neobstoječega kolektiva. »Predstavljal sem si, kako bi lahko bilo, nisem pa poznal nikogar, ki bi ga povabil zraven,« pravi Nomark, ki je po končani srednji šoli študiral avdio produkcijo. Najprej je začel zase delati beate, ker pa je tudi aktivno produciral vsebine za svojo meme stran, je začel iskati vzporednice med glasbo in meme kulturo. »Moji memi so bili scuffed, low quality, raztegnjeni, všeč mi je bila ta estetika. Potem sem na YouTube platformi デーモンAstari odkril artiste, kot sta Capoxxo in oaf1, ki so delali to, kar sem si jaz predstavljal, da bi lahko jaz počel,« doda Nomark. Njegovo YouTube platformo je odkril slovenski producent in zdaj že nekdanji član kolektiva okniino ter nekateri drugi in kmalu je nastal Aseben Discord server.


Discord je aplikacija za spletno komunikacijo, ki je popularna predvsem med igralci video iger. Lahko jo primerjamo s platformama mIRC ali MSN, ki smo ju milenijci v prvem desetletju 21. stoletja pionirsko rabili za osvajanje simpatij in sklepanje spletnih zvez. Skratka, ima drugačne specifike od Facebooka, TikToka ali Instagrama in je primarno namenjena neposredni komunikaciji. Preko zgodb na Instagramu se je postopoma razširila vest o Nomarkovi glasbi in serverju. »Ni bilo cilja, ampak vedno bolj je postajalo jasno, kaj delamo. Povezali smo se ljudje, ki smo bili cele dneve na računalniku, igrice špilal in musko poslušal. Naravno je, da smo postali kolegi na internetu. Večinoma se nismo poznali od prej,« razlaga Nomark.

»Že prvi dan sem bil gor. Poznal sem Markov meme pejdž, ampak njegov komad sem slučajno našel na YouTubu,« pove Jax_xc. »Noro je bilo videti, da tudi Slovenci delajo tako muziko. Bil sem ponosen, da lahko narediš poslušljiv slovenski produkt, ki ni cringe,« doda. V nepredvidljivem spletu okoliščin je oblikovanje skupnosti Aseben sovpadlo s prvimi vestmi o virusu iz Wuhana. Februarja 2020 so izvedli prvi mali Discord dogodek, nekakšno listening party, kjer so ves večer predvajali glasbo njim ljubih ustvarjalcev. »Ljudje so si v živo pisali v chat in to mi je dalo evforijo, kot da bi bil na pravem dogodku,« se spominja Nomark. Kmalu je kramljanje postalo vsakdanje in formirala se je skupnost Aseben. Ljudje so se hitro začeli asociirati z njo in celo ustvarjati fan art. Po prvem dogodku, ki ga je obiskalo okoli 50 ljudi, so bili pozitivno presenečeni. »Bili smo brez pričakovanj. Od nikogar si nismo sposodili ideje, preprosto smo probali nekaj novega,« doda Nomark.


Medtem ko se je skupnost širila, se je septembra 2020 zgodil prvi Nomarkov didžej nastop v Gala hali s kolegom N1ne. »Rekli so nam, naj ne predvajava nightcore muske, ker folk ni navajen, ampak sva vseeno, in če mene vprašaš, je bil najin set vrhunec dogodka,« se spominja Nomark. Njihov server je do prvih 300 članov rasel počasi, a konstantno. K rasti je doprineslo redno izdajanje komadov na vsake dva ali tri tedne, najprej le od Nomarka in Okniina, kmalu pa so odkrili še druge slovenske ustvarjalce, kot so Gabi98, Sidro, fallwinter, outtagridboy in iluvtora. Preko YouTube platforme, kjer je bilo vedno več spotov, so ljudje prišli do Aseben serverja, ki so ga nekje na polovici leta 2020 formalno uredili kot okolje za neobremenjeno virtualno druženje s somišljeniki s celega sveta. Najprej so se povezali z Nizozemci, hitro pa so se jim pridružili mladi z Balkana, predvsem Srbije in Hrvaške. »Pogovarjali smo se malo slovensko, malo angleško, malo srbsko,« pravi Nomark, ki ima trenutno statistično največ poslušalcev s Hrvaške. Aseben server danes šteje več kot 1500 članov, kar je zavidljiva številka. Jedro skupnosti so mladi ljudje, stari nekje med 14 in 25 let.

Ključno vlogo pri promociji igra Instagram, ki ga fantje vešče uporabljajo za lansiranje komadov, vizualnih vsebin, memov in mercha. »Pri Aseben je vse enakovredno, muska, gejming in druženje. Radi bi se povezali tudi z drugimi streamerji in jih imeli na kanalu, da bi imeli svojo e-sports ekipo,« razloži Nomark. Del njihove skupnosti je Juš Marušič, ki kot član profesionalne mednarodne gejmerske ekipe za igrico League of Legends tekmuje pod imenom Crownshot. Njihov član je tudi igralec Badmon, ki je ekipo Aseben zastopal na državnem prvenstvu za igro Valorant, sodobno različico kultne taktične streljačine Counter Strike. Poleg omenjenih ostaja med najrelevantnejšimi igrami Minecraft, s katerim se po besedah sogovornikov asociira največ članov skupnosti, predvsem zaradi dostopnosti. To je tudi eden od razlogov za njihovo organizacijo t. i. Minecraft rejvov, o katerih več v nadaljevanju.

Poleg video igric njihovo estetiko močno zaznamuje internet. »Eden najpomembnejših vplivov je aplikacija MSN. Polni lepih osnovnošolskih spominov imam na ljubezenska razmerja na MSN-ju,« pove Nomark, ki je zaradi starejše sestre program uporabljal že kot otrok. »Ko pišem musko, si predstavljam, da opisujem MSN love story. Morda je to umetna ljubezen, ampak čustva so iskrena,« dodaja. Menda je bil med prvimi, ki so začeli v širši hyperpop skupnosti uporabljati MSN imaginarij, stare emojije, gife in druge nedolžne podobe zgodnjih družabnih omrežij. Na TikToku se je medtem pojavil nekdo, ki se želi profilirati s pomočjo sorodne estetike, vendar je po besedah fantov skupnost hitro prepoznala njegovo plagiatorstvo. Tu je morda vredno omeniti še mlado slovensko producentko msn gf, ki očitno izhaja iz sorodnih estetskih izhodišč. Aseben estetiko močno preveva internetna nostalgija. Razloge zanjo preprosto pripisujejo dejstvu, da se je splet v času njihovega otroštva in najstniških let tako drastično spremenil, »od ceglov do touch screenov« je šel praktično čez noč.


Žanrsko so najbolj referenčni švedski sadboysi, zbrani okoli Yung Leana, ki je s svojimi 25 leti že veteran cloud rap scene, in z njim povezanega kolektiva Drain Gang – kralja ostajata Bladee in Ecco2k. Ko pa se dotaknemo širše hyperpop scene, se fantje raje pozicionirajo na njenem robu. Čeprav je njihov zvok mogoče primerjati z osrednjimi trendseterji hyperpopa, njihova senzibilnost do teh estetik ne izhaja nujno iz istih vplivov. »Zame je bil pomemben dogodek, ko sem šel leta 2018 na koncert Gigija D’Agostina pove Nomark. »Res sem začutil evforijo in razmišljal, da je ogromno sodobne muzike zabedirane. A ne bi bilo kul, če bi imel še vedno depresivne in relatable tekste, ampak bi bila zraven muzika, ob kateri bi se imeli fajn, namesto da bi bili zabedirani s kapuco na glavi.« Zanimivo pa je, da ta scena, kljub temu da ima njegova glasba zaradi sladke melodičnosti, mladostniško ljubezenskih tem in ciljne publike vzporednice s pop punkom izpred dveh desetletji, nanj ni imela vpliva, razen morda posredno preko glasbe pokojnega Lil Peepa

Nomarkovi komadi nastajajo spontano. »Stil sem izoblikoval, še preden sem sploh osvojil produkcijo. Več mi je pomenilo, da je moja muzika slab original kot pa dobra kopija.« To misel bi lahko aplicirali tudi na njegova besedila, ki so večinoma preprosta, a inventivna v svoji rabi sodobne spletne slovenščine, ki jo zaznamujejo tujke, kratice (OMG, WTF, FTW ipd.) in nasploh internetni žargon. »Ko delaš angleške tekste, nezavedno kopiraš druge. V slovenščini je mogoče razvit polno novih besed. Tudi takih, ki jih bodo potem morda uporabljale naslednje generacije, in to ravno zaradi nas,« pravi Nomark. »Hočem, da so moja besedila cheesy in corny. Ker se tega zavedam, vključujem vanje fore, da dam vedeti, da se ne jemljem preveč resno. Pri tem mi pomaga meme kultura. Folk muziko posluša z istim mindsetom, kot gleda meme. Sarkastično, ironično, z distanco,« dodaja. Razmerje med glasbo in memi je 1:1.

Sorodne tendence je Nomark prepoznal pri nekaterih ustvarjalcih z Balkana, recimo pri bosanskem sovrstniku Purnju, ki ga je odkril na Soundcloudu. »Na morju smo bili Ružno pače, Okniino, Badmon in jaz in odkrili komad oh bože; oh well. Takrat še nisem vedel, kaj je hyperpop, da ga definirajo glitchi, tisti snare zvok, pitchani vokali, ful autotuna in distorzije.« Asebnu so se kmalu pridružili mladi Beograjčani Brane, Honta, Gettwome in m3rk4t, s katerimi je Nomark izdal več komadov. Med pridruženimi člani skupnosti, ki ne predstavljajo izvornega jedra, gre izpostaviti slovenska imena, kot so kai virtual, iluvtora, april in marcelino, med tujimi pa 51five, lil eddy, benyy bonito, Moistcrack, fijimar ter mednarodno najbolj odmevnega kolega, ameriškega producenta capoxxo.

Avtor Aseben videospotov je frodotrash, ki je oblikoval specifično estetiko. Čeprav so vidne vzporednice z globalnimi trendi, njegov slog zaznamuje posebna gejmerska senzibilnost. Glavni material so večinoma na spletu odkriti posnetki iz video igric, spletnih prenosov, animejev in drugih virov ter klasični nabor memov in postinternetnih trendov. Obdeluje jih s številnimi efekti, kreativno montira in pri tem ustvarja močne, pogosto komične jukstapozicije ter jih tako inventivno rekontekstualizira. Včasih v spote vključi naključne avtorske posnetke, ki nastajajo med druženjem, pogosto pa fantje v njih nastopajo kar sami, recimo v dnevnih sobah, gozdovih in kiberprostoru oziroma na praznih ulicah, mestnih obrobjih in podeželju

Eden najbolj reprezentativnih in v svoji preprostosti učinkovitih spotov spremlja komad nebo, ki ga podpisujeta Nomark in Purnjo. V njem so uporabljeni posnetki iz obskurne igre Base Jumping. »Spomnil sem se, kako sem kot otrok to špilal, in sem potem naredil komad, ki je ljubezenski. Sem si predstavljal, kako padaš … falling in love,« pove Nomark. Najbolj prepoznavna značilnost te estetike je raztegnjenost in distorziranost podob. »Pomembno je, da zjebeš aspect ratio. Jebeš razmerja,« v smehu pravi Jax_xc.


Pomemben vidik njihovih spotov so besedila v obliki podnapisov. Nomark pravi, da jih rabijo predvsem zato, ker ljudje niso razumeli tekstov. »Ampak to je naš stil. Momljamo, ker se dobro sliši, ne pa zato, ker ne bi znali drugače govoriti. S podnapisi pa je razumljivo tako Slovencem kot tujcem.« Srbski izvajalci, recimo Brane, posledično še sami uporabljajo slovenske besede. »Fulkrat rečejo 'spet zaspan', kar je referenca na moj prvi komad za Aseben,« poudarja Nomark. »To se doslej ni dogajalo. Zdi se mi, da je cela naša estetika redkost in underground. Že slovenščina sama je redkost, tak underground jezik Balkana,« doda. 

Ko vprašam, če se dojemajo kot spletna subkultura, se pred odgovorom obotavljajo. Za razliko od milenijcev so subkulture zanje nekaj tujega, četudi bi v tradiciji sociologa Dicka Hebdiga pri njih lahko prepoznali ključne znake, ki definirajo subkulturo: to so relativna zaprtost in navidezna ekskluzivnost, raba specifičnega žargona, točno definirana estetika, notranja pravila obnašanja ipd. »Lahko bi rekli, da smo subkultura ljudi, ki ni spadala v nobeno subkulturo, in smo se nekako skupaj zbrali,« se pošali Nomark. Njegova muzika že lahko izhaja iz eurodance, nightcore, cloud rap in hyperpop kontinuuma, vendar to ne definira njegovega okusa. »Zaradi atija rad poslušam jazz. Peljal me je na Johna Scofielda in Marcusa Millerja. Pokazal mi je The Art of Noise. Že od prej imam rad metal, bil sem na Metaldays, rad imam bende, kot sta Batushka in Gojira.« Podobno neobremenjen je Jax_xc, ki je v poznih najstniških letih hodil na hard techno festivale, doma pa poslušal Yung Leana. »Nismo rejverji, nismo rokerji, nismo metalci. Smo sicer hodili na vse, ampak nikjer se nisem našel v smislu subkulture,« razloži. V tem kontekstu je zanimivo njihovo estetsko navezovanje na tipografijo, značilno za black metal bende. »Takrat sem poslušal nek death metal bend in imel občutek, da sem v temnem templju. Od vedno mi je sedla temačna estetika. Naš logo, ki ga je navdihnil logo nekega metal benda, je naredila kolegica,« razlaga Nomark.


Ob manku producentk v širši skupnosti Aseben me zanima, čemu to pripisujejo. »Radi bi imeli več artistk, da ne bi bil samo gamers club,« pravi Jax_xc. »Mislim pa, da je trenutno več ženskih poslušalk,« ga dopolni Nomark. Fantje izpostavijo, da so dekleta aktivnejša pri produkciji vizualnih vsebin, artworkov, ilustracij in grafičnih podob. Ker je globalna hyperpop scena močno navezana na LGBTQ+ skupnost in so medijsko najbolj izpostavljene nebinarne ustvarjalke, debato zapeljem na polje identitetnih politik. »To nismo mi. Če bi to začeli delati, bi kopirali tuje koncepte,« je jasen Nomark. Nasploh med intervjujem večkrat izpostavijo svojo apolitičnost. Na serverju, zamišljenem kot virtualna oaza, veljajo dogovorjena pravila, ki prepovedujejo politično trolanje in toksične debate v vsakršni obliki, saj pravijo, da svoje skupnosti ne želijo zastrupljati z delitvami, ki obstajajo v zunanji družbi. »Smo popolnoma odprti. Bodi to, kar si. Ne bomo pa svoje muzike povezovali s političnimi agendami,« doda. To je bolj značilno za ameriško hyperpop skupnost. »Na živce mi gre, da nas povezujejo s hyperpopom,« pravi Nomark. »To je samo nadimek, trend, trenutek,« nadaljuje Jax_xc. Prepričani so, da obstaja razlika med trenutnim mainstream hyperpopom, ki ga morda pozna širša javnost, in tem, kar delajo sami, predvsem v smislu navezanosti na gejmersko kulturo. 

Začuda fantje niso tipični oboževalci japonskih anime serij, četudi je to fanovstvo skoraj zapisano v gene generacije Z. »Nočemo biti elitna skupnost, ki definira, kaj je kul,« pravi Nomark in dodaja: »Nimamo želje po hierarhiji. Tudi ožji člani smo integralni del skupnosti. Kolikor lahko zveni glupo, name je najbolj vplivalo to, da v srednji šoli nisem bil razumljen. Nisem upal biti to, kar sem,« je iskren Nomark, ki med debato večkrat izpostavi iskrenost. Njegovi glavni temi ostajata ljubezen in anksioznost. »Anksioznost je nova depresija in generacijski problem,« je kritičen Jax_xc. Vprašam, kaj mislijo o trendu brezsramne samopromocije z naslavljanjem duševnih težav, saj je prišlo do neke vrste estetizacije depresije in aksioznih motenj. »Ljudje celo osebnost gradijo okoli tega in slabo vplivajo na druge. Želim si, da so moja besedila taka, da folk, ki se sooča s podobnimi težavami, lahko sebe vidi v njih,« razloži Nomark. Čeprav so teme specifične za generacijo Z, jih obenem definira poznonajstniška univerzalnost. »Takih tekstov ne pišem, da bi rekel, glej, kako sem kul, ker si ne upam iti ven, ker sem anksiozen. Ni fajn, da moram hoditi k psihologu, ampak bom iskreno pisal o tem, ker to osebno doživljam. Takih besedil nimam iz estetskih razlogov. Bolj zato, ker je problem, da smo cele dneve za računalnikom, in je dejstvo, da bo to vplivalo na naše mentalno zdravje,« je odkrit Nomark.

Za pandemijo v šali pravijo, da so od nje profitirali, saj da prej niso imeli življenja. Zaradi selitve socializacije na splet je med karanteno vse postalo veliko pestrejše. »Nič se ni spremenilo, razen da so drugi posvojili lifestyle, ki smo ga mi imeli že prej,« pravi Nomark. Ko pogovor zavije proti različnim življenjskim stilom, me preseneti njegovo razmišljanje o elektronski glasbi, ki jo tradicionalno povezujemo s trdimi drogami. »Vedno bolj želimo promovirati zdravo življenje, morda narediti spletno workout sobo, kjer bi folk vsak dan skupaj telovadil,« razmišlja na glas. Fantje želijo na glavo obrniti paradigmo, da je biti kul enako kot biti ignorant, kaditi travo in se drogirati. Izrecno nasprotujejo promociji slabih navad. V njihovem purističnem razmišljanju je nekaj otipljivo straight edgerskega, zato bi bil nanje ponosen še Ian MacKaye. Zaradi globalne cloud rap scene, za katero je značilno glorificiranje antidepresivov in drugih substanc, jih ljudje namreč še vedno označujejo za narkomane.

»Lahko bi rekli, da smo mi res pionirji zoomerjev. Eni smo res že polnokrvni, drugi so mogoče malo bolj konservativni,« pravi Nomark. Na drugi strani Jax_xc verjame, da so most med generacijami, ki so še imele dostop do analognih tehnologij in videli internet, ko še ni bil nič. Kot milenijcu, ki verjame, da smo mi zadnja generacija, ki je poznala stari red, se mi zdi takšno razmišljanje osupljivo, a hkrati smiselno. »Vi ste bili generacija, ki se je razvijala z internetom pred nami, ampak mi smo bili prvi, ki smo res odrasli na internetu,« meni Nomark. »Mi se ne orientiramo več po dvodimenzionalni premici, ampak obstajamo v 4D matrici, v kateri se lahko premikamo, menjamo položaje in smo si pri tem zelo blizu, a hkrati precej narazen,« svoje dojemanje postinternetnega življenja ponazori Jax_xc in v spomin prikliče znani »political compass meme«. Njegova vizualna metafora dobro uteleša razliko med binarnim svetom boomerjev in multidimenzionalnim svetom generacije Z, medtem ko ostajamo milenijci ujeti v vmesnem prostoru.

Ko se debata dotakne slovenske scene, izpostavijo dejstvo, da večina glasbenikov nima za seboj nekega momentuma. »Folk ve, kdo so, nimajo pa prav predanih fenov,« pravi Nomark. Čeprav je Aseben unikum na slovenski sceni, se je Nomark v zadnjih dveh letih povezal z različnimi domačimi glasbeniki. Bil je gost v komadu Skis s Tsujigirijevega prvenca Harakiri. Med njegovimi kolegi so tudi Ružno pače, .travnik in Matter, ki so v sklopu predstavitve svojega novega albuma Haos Nomarka povabili, da otvori njihov zdaj že večkrat prestavljeni koncert v Kinu Šiška, trenutno napovedan za 31. marec (gre za pravi showcase mlajše generacije, saj bodo zanje ogrevali tudi Sahareya, Tsujigiri, .travnik in dvojec PTČ). Blizu so si fantje tudi z globalno odmevno slovensko spletno platformo oziroma kolektivom TRASH 新 ドラゴン, ki ima na YouTubu 4,42 milijonov naročnikov. »Vodja Trash Ganga mi je rekel, da v meni vidi sebe izpred par let, ko ni točno vedel, kaj dela, ampak je stvar vseeno zrasla in šla svojo pot,« pove Nomark. Opazili so ga tudi člani slovenskega slam metal fenomena Within Destruction, za Laibachom in Senidah morda najuspešnejšega slovenskega glasbenega projekta, ki ima na Spotifyu mesečno 127 tisoč poslušalcev, a zanje praktično ne ve nihče. »Kontaktirali so me za božični event, ki je zdaj napovedan za april. Pri njih mi je všeč, da so se fokusirali na to, kar so, in ne na to, kar si ljudje mislijo o njih,« komentira Nomark. 


Z mainstreamom nimajo nobenega problema. Verjamejo, da si lahko popularen in obenem pristen. Toda bolj kot pesem tedna na Valu 202 ali RŠ hit na Radiu Študent so jim pomembne statistike na Spotifyu, širjenje njihove mednarodne mreže in sodelovanja s tujimi ustvarjalci. V alternativnih glasbenih krogih so se v zadnjih mesecih celo širile govorice, da imajo fantje zamero do Radia Študent, kar je še povečalo njihovo zloglasnost med sledilci domače napredne scene. Vendar so mi fantje v pogovoru pojasnili, da je šlo le za nepomemben nesporazum in da vsekakor nimajo nobenih zadržkov ne do RŠ-a ne do drugih klasičnih medijev, vendar jih vsekakor ne štejejo za svoj naravni habitat. Za zabavo konzumirajo druge vsebine, ki so doma na Discordu, Spotifyu, YouTubu, Twitchu in Soundcloudu. »Gledamo, kar hočemo gledati, ne tistega, kar ti bodo oni ponudili,« pravi Nomark. Televizijske in druge vsebine, ki jih ponujajo uredniki, so po njihovem mnenju bolj konservativne od tistih, ki jih ponujajo algoritmi. Med najvplivnejše posameznike, kar zadeva vpliv na mlade, štejejo Twitch streamerje, kot so XQC ter drugi e-fantje in e-punce. Nomark izpostavi tudi veterana Pewdiepieja: »Veliko mi je pomenil, ko sem bil majhen. Bil je kot kolega, čeprav je bil odnos enostranski.« Na splošno se fantje identificirajo z internetno kulturo. »Smo pirati in Partis je bil bistven za nas,« pravi Nomark, ki razmišlja, da je danes manj piratstva in od tod izvirajoče kreativnosti, saj imamo zdaj vse te naročnine za različne platforme. »Jaz ne bi bil računalničar, če ne bi bilo piratstva, igric, krekanja, Partisa,« pritrdi Jax_xc. 

Po dveletnem skrivanju po internetnih kuloarjih je čas, da se Aseben približa širši javnosti. Toda če hrvaški portal RTL o fantih že piše resne članke, si ne moremo predstavljati, da bi kaj podobnega počeli osrednji slovenski mediji. »Načeloma ne pristopamo do drugih. Morda je to tudi naša anksioznost,« pravi Jax_xc. »Če bomo odmevni, nas bo folk itak iskal. Počasi se odpiramo navzven, ker imamo zdaj solidno platformo za intervjuje,« ga dopolni Nomark. V procesu nastajanja je nov kanal Nebo, ki bo namenjen intervjujem, grajenju skupnosti in publike ter promociji ustvarjalcev. Poleg tega so fantje pred dnevi soorganizirali Minecraft rejv pod imenom Awful Fest 2022. Odvil se je na njihovem serverju v sodelovanju z ameriškimi sovrstniki iz kolektiva Awful Otters, ki se ukvarja z NFT-ji. Preprosto povedano, gre za idejo vzpostavitve nekakšnega Minecraft virtualnega kluba. »Plan je tam imeti oder in festival area za redne dogodke,« pravi Nomark. »Mi smo to delali prej, potem pa so nas opazili Američani, ki imajo večjo platformo in več denarja, zato smo se povezali,« doda. Vredno je poudariti, da so bili fantje na področju Minecraft rejvov med prvimi in so gladko prehiteli lanski odmevni Minecraft festival Square Garden, ki sta ga kurirala hyperpop fejmiča iz 100gecs.


Resni ljubitelji glasbe, ki so v zadnjem letu uspeli ujeti kakšen nastop članov Aseben, recimo na lanskem festivalu Grounded v Švicariji, so izpostavili njihovo nizko produkcijsko vrednost oziroma »karaoke« preprostost, saj je šlo večinoma le za autotune petje čez komade. Skratka, pogrešali so klasično muzikalnost in performativnost. Toda Nomark pravi, da ima tudi tukaj velike ambicije, posebno za prihajajoči nastop v Kinu Šiška. »Za zdaj uporabljamo, kar imamo in kar poznamo. Rad bi imel live set, kjer bi igral solo na klavir ali imel zraven kitarista, ampak čisto iskreno, trenutno še nisem dovolj dober,« priznava Nomark. Svojo glasbo fantje sicer najraje vidijo v klubskem kontekstu; ena od njihovih vizij je povezava med živim in spletnim dogodkom, kjer bi lahko ljudje iz tujine »prišli« na Aseben dogodek v Gala Halo. »Internetni koncert ni samo alternativa za real koncert, ampak ima svojo magijo in energijo. Prav ornk evente lahko organiziraš online,« je prepričan Nomark. V planu imajo torej tako žive žurke, morda celo s tujimi gosti, kot Minecraft rejve. »Nimamo velike publike, ampak res die hard poslušalce. Kar se tiče koncertov, nismo še tako daleč, ampak sem prepričan, da bomo z vsakim nastopom boljši,« doda Nomark. Fantje izpostavijo anekdoto z gostovanja v Beogradu, kjer je med njihovim nastopom obiskovalec v prvi vrsti na telefonu igral igrico Clash Royale. Ravno ko je zmagal, se je na odru zgodil drop in je publika ponorela. »Predstavljaj si koncert, kjer nekdo hkrati igra igrico in naredi ful dober play in cela množica popizdi … Take ideje imamo,« pove Nomark.

Po lanskih nastopih v Beogradu in Zagrebu je jasno, da je povpraševanje po njihovi glasbi na Balkanu veliko – zagotovo večje kot na slovenski sceni, ki bo za odkritje lastnih talentov potrebovala odmevne novice iz tujine, kot je že v navadi. Skupnost Aseben dokazuje, da je morda prva polnokrvna postinternetna postjugoslovanska generacija, ki s svojim spletnim delovanjem, umetniškim ustvarjanjem in jezikovnimi inovacijami na svež način subvertira nekdanje dojemanje jugoslovanskosti. S svojim regionalno obarvanim glasbenim izrazom pa nedvomno konkurira ameriškim in drugim vrstnikom, ki zaradi jezikovnih specifik v tej glasbi morda celo vidijo eksotiko. V prihodnjih mesecih si fantje želijo predvsem še bolj utrditi povezave z mednarodnimi ustvarjalci, z njimi sodelovati in delati skupne dogodke, obenem pa svojo muziko spraviti na platforme z večjim dosegom. Nomark se je kot mixing in mastering inženir že podpisal pod nekatere komade (recimo 3 želje) z nove plošče priljubljenega beograjskega kolektiva Zicer Inc., katerega nova člana sta njegova kolega Profit in Honta. »Pleji mi rastejo počasi, noben komad ni bil viral, vedno je trajalo par mesecev, da se je nabralo nekaj 10 tisoč ogledov. Ampak če bom delal musko, ki bo vedno boljša, bom dobival nove poslušalce, ki bodo potem tudi ostali z mano,« še doda Nomark.