19.02.2024

Neznana dežela II: Borghesia

V sredo, 28. februarja 2024 ob 20. uri se bo v Slovenski kinoteki odvil drugi del video opusa Neznana dežela videasta in režiserja Nevena Korde. Vsebina bo tokrat posvečena videospotom skupine Borgshesia.

SIGIC

Neznana dežela II: Borghesia

Neven Korda je eden tistih avtorjev, ki so pripomogli k razvoju videa kot novega medija, razširjenega v 80. letih preteklega stoletja. Korda je skozi različna ustvarjalna obdobja nenehno eksperimentiral z izraznimi možnostmi videa, kar pomeni tudi eksperimentiranje z izraznimi možnostmi tehnoloških nosilcev, ki so ta medij proizvajali. Pregled Kordovih del bo potekal v štirih programskih sklopih, ki sledijo razvoju njegove ustvarjalnosti, vsak sklop pa je hkrati vezan na specifičen zgodovinski, produkcijski, žanrski in tudi sodelavski kontekst. Neven Korda je bil – z izjemo zadnjega obdobja filmskega ustvarjanja – stalno del raznih kolektivov, kjer je bilo avtorstvo deklarirano kot skupno. "Ni šlo za kolektiv temveč za geštalt, ki opisuje neko celoto, organizem ali sistem, sestavljen iz različnih delov od katerih ima vsak različno funkcijo. Vsak del je nujno potreben za funkcioniranje celote," je pojasnil Neven Korda.

Skupina Borghesia (Zemira Alajbegović, Goran Devide, Aldo Ivančić, Neven Korda, Dario Seraval), ki je zrasla iz dejavnosti in produkcije konglomerata FV, je leta 1985 izdala videokaseto Tako mladi, ki je bila prva VHS kompilacija videospotov v nekdanji Jugoslaviji. Cilj benda ni bil le glasbeno ustvarjanje, ampak vzpostavljanje multimedijskega izraza, kjer je ključno vlogo igrala tudi videopodoba. Ta je zaznamovala že odrske nastope Borghesie – nekakšne videoperformanse –, za katere je bila značilna uporaba monitorjev in projektorjev: s tem so že nakazovali montažne postopke in plastenje podob, kar je bilo pozneje prisotno v njihovih videospotih.

Ta postopek se spremeni z drugo videokaseto Triumf želje, ki je izšla v okviru založbe FV založba leta 1990, in jo je Korda dokončeval v času razpada tedanje zasedbe Borghesia: tu je orodje manipulacije že sama videomontaža. Triumf želje, ki je kompilacija videospotov, dokumentacije s turnej in performansa »Bodočniki«, nastalih med letoma 1987 in 1989, nadaljuje ikonografijo Tako mladih. Prav v Triumfu želje estetika Nevena Korde doseže vrhunec, saj izkoristi danosti medija videa: če celuloid beleži globinsko sliko, kjer je z igro svetlobe in senc mogoče ustvarjati različne plane, elektronska slika videa tega ne zmore. Bogastvo in razslojenost prostora tako ustvarja predvsem s postopki plastenja podob (ang. multilayering), s čimer pride do nasičenosti slike, značilne za spote Borghesie. "V knjigi File Under Popular teoretik Chris Cutler, član skupine Henry Cow in soustanovitelj gibanja RIO - Rock in Opposition, na začetku sedemdesetih zapiše, kako je tudi glasbeni studio potrebno dojeti kot glasbeni inštrument, ki je ves čas dostopen glasbenikom. Pri ustvarnju videospotov za Triumfa želje sem to logiko prenesel v okolje videostudia Marijana Osoleta Maxa," je dejal Korda.


Sreda, 28. februar 2024 ob 20. uri, Slovenska kinoteka - Ljubljana
Neznana dežela II: Borghesia

V programu bodo predstavljeni trije video spoti s kasete Tako mladiCindy, A.R. in ZMR –, ter zbirka spotov Triumf želje v režiji Nevena Korde – Dokument 87/89, G.U.M., Poppers, triptih Bodočniki, Ni upanja, ni strahu, Discipline, Blato, Ona in Venceremos.

SCCA-Ljubljana želi s programom nadaljevati tradicijo sodelovanja s Slovensko kinoteko, v okviru katerega predstavlja ključne avtorje in avtorice na področju videa. Filmi, ki so sicer dostopni v spletnem arhivu Postaja DIVA, tako dobijo novo življenje v novem kontekstu na velikem platnu.

Po projekciji se bo z Nevenom Kordo pogovarjal Robert Kuret, ki je avtor promocijskega besedila. 

Trium želje
OMovitekek