07.03.2022

Rapersko zdravilo in strup Fraw Blanke

V hiphop kraljestvu ni prostora za hejterje.

Špela Cvetko

Stranski učinki

Fraw Blanka

Stranski učinki

Munje Records
2022

Rap govori o resničnem svetu in na prvencu Stranski učinki letijo mačistične in seksistične bedarije Fraw Blanki v obraz. Izražajo splošni sentiment starošolske hiphop scene, ki izhaja iz načel ulice, moči, surovosti in strupenojezičnih bojev. Kritično pozicijo do tega zavzame Kaja Janjić, raperka, plesalka in koreografinja, ki v uvodni skladbi HEJTR najprej prikaže zunanjo percepcijo sebe, potem pa brez obotavljanja poprime za pripovedne vajeti in preusmeri gledišče. Kaja Janjić poslušalko prepriča v resničnost povedanega, saj predstavi večdimenzionalno persono, ki je do neke mere združljiva z življenjskimi izkušnjami vsakega človeka, obenem pa spodbuja k stremljenju za večjimi ambicijami ali po drugačnem vsakdanu. Ustvarjalka zaradi predstavljene kombinacije ostrine in poguma v spomin prikliče obrabljeno, a primerno metaforo samozavesti − je večja od življenja, kljub temu da razkrije tudi lastne rane in dvome.

Album vsebuje tradicionalne elemente žanra, kot so boj za prepoznavnost, jeza, intenzivno doživljanje in performativnost lika močne protagonistke. Kaja Janjić poslušalko prepriča v resničnost povedanega, saj predstavi večdimenzionalno persono, ki je do neke mere združljiva z življenjskimi izkušnjami vsakega človeka, obenem pa spodbuja k stremljenju za večjimi ambicijami ali po drugačnem vsakdanu. Ustvarjalka zaradi predstavljene kombinacije ostrine in poguma v spomin prikliče obrabljeno, a primerno metaforo samozavesti − je večja od življenja, kljub temu da razkrije tudi lastne rane in dvome. 

Celostno gledano, k silovitosti izdelka na žalost nič kaj dosti ne prispevajo inštrumentali, čeprav so delo različnih producentov (Sajkoslav, Jurič, VukiVukBeats, GhetHeat in Jura, skladbo IMPETUS sopodpisuje Kaja Janjić). Podlage služijo primarnemu namenu, ustvarijo temelj za glas, a niso dovolj izstopajoče in stilsko homogene, tako da jih po nekaj komadih sploh ne ozavestimo več. Čeprav je avtoričina zvočna sfera že kanonizirana s pričakovanim standardom jazza in beatov, bi večja izvirnost pri produkciji povzdignila vokal. Zaradi avtoričinega sledenja stari šoli ter vlogi izzivalne rimoklepačice premislek o producentskih sodelovanjih pripelje do Mita, ki v mariborskem duu OYGN zavzema pozicijo, podobno Kajini, in dobro ponazarja potencial oziroma naravno kompatibilnost klasike in nove šole. 

Kljub močni individualnosti ustvarjalke na plošči sodeluje precej gostujočih vokalistov in vokalistk (Sahareya, Gotti, Mirko, Sajkoslav, SamSatan, Stella, Masayah in Žena), pri čemer Fraw Blanka poda roko vsakemu posebej in se z njimi ujame na določeni skupni frekvenci. V komadu KDO JE REAL z VukiVukom igrata surova hypeman in hypewoman, na pozornost vzbujajoči YONI PWR pa s trenutno izstopajočimi domačimi akterkami Masayo, Sahareyo in Ženo kraljevsko zavlada sceni.

Življenjsko izkušnjo Fraw Blanke pomembno zaznamuje dejstvo, da je raperka na sceni, ki, podobno kot velja za marsikatero drugo sceno, ustvarjalkam postavlja drugačna pravila. A Fraw Blanka se ne meni za to, pač pa ostaja zvesta sebi, četudi obenem stanja ne prezre. Debi Stranski učinki, ki je izšel pri založbi Munje Records, nas na svojo stran pridobi z glasbeničino prepričanostjo vase, občasno pa tudi izgubi zaradi razvlečenosti zgodbe. Toda ko bo imela Fraw Blanka v prihodnje kaj povedati, ji bomo zagotovo prisluhnili.