15.11.2017

Radikalna neradikalnost Pritličja

Ob prihajajočem praznovanju tretje obletnice ljubljanskega lokala in kulturnega centra Pritličje, ki se bo odvijalo med 15. in 18. novembrom, smo se pogovarjali z njegovimi soustvarjalkami Barbaro Rajgelj, Nino Hudej in Nino Kodrič.

Dušan Mijanović

Pritličje

Barbara Rajgelj in Nina Hudej sta bili že pred odprtjem Pritličja vpeti v ljubljansko družbeno in družabno življenje. Barbara je bila med letoma 2008 in 2013 solastnica Cafe-ja Open, ki ga je večinoma obiskovala LGBT publika. »Cafe Open je bil v smislu obiskovalcev ožji, v smislu programa, ki ga je ponujal, pa bolj razpršen,« je povedala Barbara Rajgelj. Po vrnitvi iz magistrskega študija v Londonu se je ekipi pridružila Nina Hudej ter na glasbenem področju že nakazala bolj profiliran in progresiven koncept v smeri elektronske glasbe. Nina je bila predsednica Parade ponosa, še danes pa vodi program v Klubu Monokel na Metelkovi. Toda lokal Cafe Open se zaradi omejujočega prostora v spalnem naselju ni mogel razvijati. Nato sta punci, ki se jima je pridružila Nina Kodrič, pričeli iskati primerne lokacije in naleteli na razpis, v katerem je Mestna občina Ljubljana novemu najemniku nudila prostor poleg Mestne hiše, ki pa ni imel ne elektrike, ne vode, ne stranišč. »Te prazne stene so imele potencial, zahtevale pa so tudi kar velik vložek denarja in še več časa in energije, saj smo ga v glavnem obnovile same. Vedele smo, katere lokacije je mogoče razvijati in katerih ne. Tu imamo relativni mir, saj smo v strogem centru mesta,« je povedala Barbara Rajgelj in dodala, da se je treba s sosedi vzajemno upoštevati in sobivati. »Velik del koncepta programa in prostora smo razvile že pred odprtjem, tako da smo jasno začrtale, kaj bomo delale, kar nam je bilo kasneje, ob vseh sprotnih improvizacijah, v veliko pomoč pri nadaljnjem delu. Kakor smo v fizično prenovo vložile veliko energije, smo jo tudi v pripravo celotne vsebine, ki jo ponujamo,« se je koncepta spomnila Nina Hudej. V začetku so imele v mislih manifest delovanja, potem se je pojavila dilema, ali o tem govoriti ali to zgolj izvajati. »Odločile smo se za slednje. Veliko smo razmišljale, kam se umestiti v okolju, kjer številni prostori ponujajo veliko kakovostnih vsebin. Pri tem pa izhajati iz sebe, saj je to vendarle največ, kar lahko ponudiš. To, za čimer stojiš. Družboslovni del je bil na začetku zastavljen bolj radikalno. Na začetku je to postvstajniški moment omogočal, potem so se nekatere iniciative, s katerimi smo sodelovale, preselile v druge prostore, se razšle ali prenehale z delovanjem. Pritličje je živ prostor, ki se prilagaja okoliščinam in potrebam ljudi. Na začetku na primer nismo imele namena vključiti literarnega programa, ker je prisoten že drugje, toda izkazalo se je, da je v nekem trenutku mlada literarna scena imela zelo veliko potrebo povedati zelo veliko pomembnih stvari. Zdaj, v pokriznem času se zdi, da je bistveno vztrajati in ohranjati na svetlem teme, ki z gospodarsko rastjo niso kar izginile. Zdi se, da je radikalno biti neradikalen, vztrajati na poteh, ki so racionalne, nenasilne in poskušajo razumeti pozicijo drugega. Ne sprašujemo pa se več, do katerega roba bi morale iti, da bi bile smiselne,« je razložila Rajgelj. V Pritličju na dnevni bazi potekajo dogodki, kot so okrogle mize, predavanja, pogovori, tribune, ki si jih večinoma lahko ogledate tudi iz domačega naslonjača, bodisi v živo ali v posnetku.

V Pritličju ima svoj prostor tudi Striparna, ki deluje pod okriljem Zavoda Stripolis. Ob dnevno odprti trgovini s stripi enkrat mesečno organizirajo razstave vrhunskih slovenskih in tujih striparjev in stripark.

Če se je humanistični del skozi čas razvijal, pa so bile pri glasbi zadeve bolj začrtane. »Ideja je bila, da se Pritličje vzpostavi kot koncertno prizorišče, kjer se predstavljajo prvenstveno bolj robni, elektronski in eksperimentalni projekti, tako slovenski kot tuji, prav tako smo si želeli, da zaživi kot barsko-klubsko prizorišče s širokim naborom didžejev in didžejk. Tako smo odpirali prostor tudi mladim perspektivnim, vendar še neuveljavljenim ustvarjalcem/kam in z organizacijo delavnic, DJ šol ter nudenjem infrastrukture pomagali tistim, ki so si tega še želeli,« je dejala Nina Hudej. Nina Kodrič je opozorila, da je pri izbiri nastopajočih ustvarjalcev/k izjemnega pomena zastopanost vseh spolov.

Vsak petek zvečer poteka cikel Celovečerec, celovečerni set enega didžeja. »Za didžeje in didžejke je večinoma kar izziv, da v baru vrtijo pet ali šest ur, saj morajo v času celotnega večera prilagajati glasbo trenutni atmosferi in situaciji, obenem pa jo morajo znati predvsem dobro zaznavati, za kar pa je potrebnih že kar nekaj izkušenj. Po moji oceni je dober barski set težje izvesti kot klubskega, saj je velikokrat treba potlačiti tudi kakšen ego,« je dejala Nina Hudej.

V poletnih mesecih na stopnišču sosednje Mestne hiše poteka serija živih nastopov Selekcija. »Selekcija je serija koncertov v poletnih mesecih, ko na Mestnem trgu gostimo domače in tuje izvajalce in izvajalke večinoma elektronske glasbe, ki se nam zdijo aktualni, kakovostni in sveži. Predvsem si želimo gostiti tiste, ki jih sicer središče mesta še ni imelo priložnost slišati na zunanjem odru, saj se velikokrat ustvarja občutek, da so edini primerni prostori za tovrstno glasbo vlažne kleti, na ulice središča mesta pa spada harmonika. Ta mit želimo razbiti, seveda pa smo pri umeščanju projektov na trg previdni in upoštevamo specifike prostora, kar nam po mnenju kakšnega obiskovalca včasih tudi ne uspe,« je priznala N. Hudej. Barbara se je spomnila, da so prvo leto prejele očitek, da delajo iz mesta novo Metelkovo, kar priča o tem, kako težavno je vzpostaviti ravnovesje med spoštovanjem tradicionalnih rab javnega prostora in vnašanjem novih vsebin.

Pred dvema letoma se je prvič zgodil tudi Grounded, dvodnevni festival elektronske glasbe, kritične misli in aktivizma, ki naslavlja aktualna družbena vprašanja s povezovanjem na videz nezdružljivega: deinstitucionalizirane teoretske razprave, povsakdanjenja družbenega aktivizma ter progresivne klubske elektronske kulture. Druga edicija se bo zgodila naslednjo pomlad. Močno odmeva tudi koncertna serija Koordinate zvoka, ki jo je zasnoval Žiga Murko. Gre za mesečni cikel novih kombinacij glasbenikov, ki želijo generirati nove zvočne zemljevide. Cikel je pozoren tudi na nove tehnološke zmogljivosti, kakršne ponujata elektronika in digitalni razvoj instrumentalizacije. V Pritličju del svoje produkcije predstavljajo festivali, kot so MENT Ljubljana, Sonica in Tresk.

Štiridnevno praznovanje ob tretji obletnici delovanja bo prikazalo prerez pisane produkcije in koprodukcije celoletnega dogajanja v Pritličju. V sredo, 15. novembra, bo ob 19. uri potekala javna tribuna, na kateri bodo opozorile na množičnost problema nasilja nad zaposlenimi, saj je po ugotovitvah raziskave med zaposlenimi v ljubljanskih lokalih skoraj vsaka ženska v času zaposlitve žrtev spolnega in drugega nadlegovanja, kar je v primerjavi z moškimi sodelavci dvakrat več. »Najhuje je, da velikokrat delodajalci sami odobravajo nasilje. Verjamem, da je nekaterim lokalom in njihovim zaposlenim težko govoriti o tej problematiki, saj s tem priznajo, da problem obstaja tudi pri njih. Mi si želimo opozarjati na nedopustnost vsakršnega nasilja, hkrati pa prikazati množičnost tega problema,« je opozorila Nina Hudej in dodala, da bi v praksi delodajalcem in zaposlenim zelo prav prišla »navodila za uporabo«, skratka znanje o tem, kako ravnati v takih situacijah. To znanje je mogoče razviti zgolj s sistematičnim osveščanjem o problemu, njegovim raziskovanjem in sodelovanjem različnih akterjev. Po tribuni bo v okviru cikla Koordinate zvoka pri Žigi Murku gostoval improvizator in skladatelj Tomaž Grom.

Četrtek bo namenjen predstavitvi sveže domače produkcije. Novomeščan Gašper Torkar, ki je dejaven na področju literature, zvoka, glasbe, gibljivih podob in gledališča, bo predstavil svoj kratkometražec Dreams of Others, ki bo na dan dogodka izšel pri Založbi Kamizdat. Vodja založbe Luka Prinčič bo odigral nekaj improvizacij na temo njegovega zadnjega izida, ki nosi naslov Albatross. Sara Korošec iz Haloz oz. Muzikačaka pa bo predstavila konceptualni albumom Dolgčas.

Ker so petkovi večeri bolj sproščeni, so se odločile, da povabijo osem didžejev in dižejk (Nati Katchi, Shu Shu, Karin Bossman, Volk, Tetsuo, Levanael, Glitteris, Nulla), ki se jim bosta pridružili Nina Hudej in Nina Kodrič aka NinaBelle.

V soboto, 18. novembra, se bo štiridnevno dogajanje zaključilo s koncertom Diamonda Terrifierja, glasbenika, umetnika in kuratorja iz Brooklyna ter ustanovitelja priznane skupine ZS, ki je v Sloveniji že večkrat navdušila občinstvo. V nadaljevanju večera bo s hibridnim eksperimentalnim setom nastopil še duo Partijska linija, ki ga sestavljata Jaša Bužinel in Blaž Pavlica. Predstavila se bo tudi grupa R36, medtem ko se bo Gregor Kocjančič aka Felis Catus poslovil od svojega alterego DJ Verha.

Več o programu Pritličja najdete TUKAJ