30.07.2021

Topografije zvoka

V sredo, 4. avgusta 2021 začne 5. edicija mednarodnega festivala zvočnih umetnosti Topografije zvoka.

Press info

Topografije zvoka

Topografije zvoka postavljajo v fokus zvočne umetnice ter odpirajo uvid v njihova konceptualna in teoretska izhodišča, zvočno-umetniške prakse, razmišljanja o zvoku, glasu, glasbenem instrumentu, zvočnih prostorih, zvočnih reprezentacijah, zvoku kot družbenem in političnem ter spolni in seksualni razliki v glasbenih umetnostih.

Rdeča nit letošnje edicije festivala so “Navzočnosti”. In tako one prihajajo:

Sreda, 4. avgust 2021 ob 19.30
Urška Preis 
bo festival otvorila s koncertom Instrument bolečine (Bolečina instrumenta).

»Glasbeni instrument kot podaljšek telesa, telo kot bolečina, bolečina kot podaljšek inštrumenta telesa. Pot zvoka s potjo telesa s potjo bolečine. Ko instrument postane podaljšek telesa, neizbežno postane medij izraza glasbeničinih občutij. Bolečina kot nekaj neizrazljivega, samo boleči popolnoma dostopnega, zaživi skozi glasbeničino gesto. Je boleče biti eno z neživim? Kako instrument posreduje bolečino?«

Urška Preis je glasbenica, harfistka, vizualna umetnica in glasbena piska. Diplomski in podiplomski študij je opravljala na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje ter izmenjavah na Listaháskóli Íslands v Reykjavíku in leipziški Hochschule für Grafik und Buchkunst. Kot skladateljica je opravljala prakso v danskem ateljeju Hotel Pro Forma. Je del dueta II/III s Tinetom Vrabičem – Nitzem, članica fluidne zasedbe Zhlehtet pianista Roka Zalokarja, solistično pa deluje pod pvsevdonimom rouge-ah. S solo albumom bare je leta 2018 debitirala pri založbi Kamizdat, dvojec II/III je s kratkometražcem It could be paradise začetek leta 2020 oznanil založbo AmbientSoup, Zhlehtet pa letos objavlja svoj drugi album, Celica. Trenutno oblikuje glasbeni program festivala Rdeče zore, pripravlja glasbene oddaje in prispevke za Radio Študent, ARS – 3. program Radia Slovenija, Odzven in platformo Neodvisni, fotografira, razstavlja, oblikuje, govori, nastopa.

Sreda, 4. avgust 2021 ob 20.30
Zahra Mani
prihaja z novim delom Riflessi Scurri.

Zahra Mani prihaja z novim delom: Riflessi Scuri – in the spirit of shadows. Elementi tega dela gradijo na terenskih posnetkih, nastalih v raznolikih pokrajinah, od severne Finske do štajerskih hribovij v Avstriji, od Topolovega na italijansko-slovenski meji do gozdov in skalnatih obal istrskega Jadrana. Plasti vsakdanjih zvočnosti se srečajo z avtoričinimi instrumentalnimi sempli in live processing postopki na bas kitari, zvočne ontologije pa se tako združijo in takoj zatem razpršijo v abstraktnih ritmih ter melodijah, ki se upirajo vsaki določenosti. Performans dopolnjujejo vizualije Gavina Canua in Elise Passavant, ki pokrajine preneseta v avdiovizualni proces in transformirata prostor performansa.

Zahra Mani je zvočna in radijska umetnica, improvizatorka, skladateljica in producentka. V svojem delu uporablja klavir, kontrabas, bas kitaro in posebej krojene instrumente Stephana Moora. Njen zvočni izraz zaznamujejo obsežni arhivi terenskih posnetkov, instrumentalnih in najdenih zvokov, ki jih ureja, loopa, transformira in poustvarja kot osrednje organske elemente njene glasbe in raziskovanja vmesnih prostorov, kjer glasovi, instrumenti, mašine, morje, veter, dež, živali in pokrajine nudijo akustične temelje za slišne svetove.

Četrtek, 5. avgust 2021 ob 19.15
Irena Pivka
 bo z obiskovalkami in obiskovalci izvedla urbani zvočni sprehod.

Zvočna hoja po mestnem jedru Ljubljane. Zvočna hoja v urbanem prostoru kot reprezentacijski tok, ki ne fiksira, ampak sprašuje. O prostoru, družbenih realnostih, zvočnih realnostih. In potem? Razpira se avtoričina praksa “performativnih geolokacijskih zvočnih sprehodov, ki jih kot lasten izraz in večletno umetniško prakso soustvarja z Branetom Zormanom. To ni zaključena celota, ampak niz raziskovalnih misli in metod, ki izrisujejo skico konceptov njenih del. Odpira teme, kot so hoja, zvočni zemljevidi, akustična ekologija in predvsem izkustveno dojemanje kraja preko vzpostavljanja poglobljenega poslušanja prostor-čas.”

Irena Pivka, po izobrazbi arhitektka in scenografka, deluje na presečišču novomedijske, zvočne in uprizoritvene umetnosti. Soustanovila je zavod CONA, v okviru katerega delujeta galerija Steklenik v rastlinjaku Tivoli in projekt v trajanju radioCona. Svoja umetniška izražanja osredotoča na pripravo geolokacijskih zvočno-pohodnih performansov, ki z uporabo transmisijskih orodij in zvočnih slik preko hoje in poslušanja na novo vzpostavijo prostor in zrcalijo družbeno realnost. Sočasno deluje kot gostujoča profesorica na izobraževalnih inštitucijah in se udejstvuje na polju kulturne politike.

Četrtek, 5. avgust 2021 ob 20.30
Dr. Špela Trošt
 bo skozi performativno predavanje razmišljala o pomenu odra.

»Z vzpostavitvijo žive fizične prisotnosti in neposrednih relacij med subjekti kot zavezujoče izvirnosti performativnih praks hkrati konstituiramo tudi njihovo neizbežno omejitev. Enkratnost in avtentičnost kreativnega procesa ali neponovljivost dogodka je pogoj za njegov obstoj, a ga hkrati obsoja na stanje nemoči znotraj industrije kulturnih proizvodov, namenjenih nenehni množični reprodukciji. Zahteva po fizični prisotnosti in kvantitavno omejevanje navzočih postavlja performativne umetnosti v kontradiktoren položaj nasproti naraščajoči množični konzumaciji drugih medijev.

Novi mediji so razširili in preoblikovali načine prisotnosti s kombiniranjem fizičnosti in simulakrov, z razgradnjo teles v prostoru, s simultanimi prisotnostmi, oddvojitvijo telesa in glasu, podvojitvami, fragmentarnostjo … Čedalje večja prisotnost virtualnih teles, glorioznih teles, teles brez organov, fraktalnih teles, fantomskih teles in fluidnih teles nas svari pred prihodnostjo, zaznamovano z odsotnostjo snovnih teles.«

Preden se je posvetila delu producentke, je Špela Trošt kot igralka, dramaturginja in pomočnica režije soustvarila več kot 30 projektov. In jih v različnih vlogah še naprej soustvarja. Z doktorsko disertacijo Genealogija pojma prisotnosti v uprizoritvenih umetnostih je doktorirala na Primorski univerzi. V svojem delu se pomika na relacijah telo – osmišljanje in misel – utelešanje. Primer prve je doktorska disertacija, v kateri utemeljuje različne artikulacije pojavnosti prisotnosti znotraj teorije in prakse, primer druge pa je performans Ko bom velik, bom predstava, kjer tematika koncepta prisotnosti postane osrednja tema performansa. Zlasti jo vznemirjajo tiste prakse, ki odpirajo vprašanja realnega, virtualnega, telesnega, predstavljanja, dogodka, prečenja, odprte forme itn.

Petek, 6. avgust 2021 ob 19.30
Dr. Deja Crnović 
bo izpeljala predavanje Ne sovražiš politike, ampak kapitalizem

»Politične osebnosti, podobne zvezdnikom in zvezdnicam, so s svojimi Instagram profili in foto termini na videz neškodljiva prilagoditev politike (novim) medijem. A ko so njihovi performansi spola in razreda edino, kar v politiki še opazimo, se je treba vprašati, kje se sploh danes dogaja politika, koga ali kaj zastopajo politiki in političarke in kaj pomeni, ko se stranke začnejo zavzemati za politično sredino in neideološkost.«

Deja Crnović je sociologinja, novinarka in scenaristka, ki je letos izdala knjigo Politika kot medijski performans (ZRC SAZU). V njej se ukvarja z uprizarjanjem spola in razreda v politiki, njeno depolitizacijo in banalizacijo.

Petek, 6. avgust 2021 ob 20.30
Tea Vidmar
 bo skozi zvočni performans odgovarjala na vprašanje, Kaj naredi glas?.

»Glas ima moč komuniciranja, četudi ne nujno uporablja za to besede. Pogosto pove še več, ker ne razlaga, temveč se poveže. Je dialog z lastnim telesom. Je dialog s simbolnim jezikom in vsem dušam, ki so pribežale v telo. In je dialog s poslušalcem. Moj glas so glasovi, je zvočnost glasov in je odmev okolja, v katerem sem v tem trenutku. Odražam svojo notranjost kot zunanjost. Moj glas reprezentira moje telo, vendar moje telo ne reprezentira mojega glasu.«

Tea Vidmar je pedagoginja in performerka, ki deluje na področju uličnega gledališča, glasbenega gledališča in glasbene improvizacije. Kot vokalistka sodeluje v glasbeni zasedbi The Balkan Experience of Song and Ritual in Kačis ter z mnogimi slovenskimi glasbenimi improvizatorji. Avtorsko glasbo ustvarja za solo vokalne performanse, pravljice in glasbene gledališke predstave. Leta 2019 je ustanovila Gledališki pevski zbor GPZ in z njim ustvarila vokalno ulično predstavo Ups!. Zanjo je prejela mednarodno nagrado odličnosti URBana LJUBLJana 2020.

Vsi dogodki – razen zvočnega sprehoda – bodo potekali v atriju Galerije ŠKUC v Ljubljani